Intel: "För första gången ska vi licensiera ut x86-kärnor"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "För första gången ska vi licensiera ut x86-kärnor"

För första gången ska Intels kunder få möjlighet att nyttja bolagets x86-designer för hybridlösningar med arkitekturer från ARM och RISC-V.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har svårt att se behovet när man har en armprocesser som även vill ha en eller ett par x86 kärnar.
På klientsidan emulera/virtualisera. På serversidan så kör man windows x86 servrar på en x86 processor, arm på sin egen.
Det behov jag kan komma på är att man kan ha en windowsserver 86 som även skulle vilja ha armprocessorer på sig. Och anledningen till att inte emulera handlar om prestandaförluft. Såklart man kan sätta upp en armserver bredvid, men det kostar pengar och blir hög latency.
Att tvärt om ha en Linux Arm operativsystem och man någon gång vill köra lite x86kod känns nischat och den stora frågan är varför valde man att göra koden för x86?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har svårt att se behovet när man har en armprocesser som även vill ha en eller ett par x86 kärnar.
På klientsidan emulera/virtualisera. På serversidan så kör man windows x86 servrar på en x86 processor, arm på sin egen.
Det behov jag kan komma på är att man kan ha en windowsserver 86 som även skulle vilja ha armprocessorer på sig. Och anledningen till att inte emulera handlar om prestandaförluft. Såklart man kan sätta upp en armserver bredvid, men det kostar pengar och blir hög latency.
Att tvärt om ha en Linux Arm operativsystem och man någon gång vill köra lite x86kod känns nischat och den stora frågan är varför valde man att göra koden för x86?

Kanske om man behöver köra legacykod tillsammans med alla sina nya modernare kodbaser.

Men, jag vet inte var de fått denna idéen från. Utgår från att de blivit frågade många gånger för att vissa kunder har det behovet. Eller så famlar de bara i mörkret kanske?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket de blivit omsprungna av ARM på cpu-sidan så har jag svårt att se mycket intresse för detta, men alltid någon som är fast i legacy antar jag

Permalänk
Medlem

Det här öppnar väl för en betydligt mer aktiv övergång där en kan köra nya moderna processorer samtidigt som en har native legacy stöd med x86 för gamla program osv?

Permalänk
Sötast

Kanske en strategi byggd på alternativa inkomster för rädsla om att bli omsprungna i samtliga segment?

Arm tuffar på som tåget.
Amd tuffar på som tåget både på serversida och klient samt konsument laptop och desktop...

Permalänk
Medlem

Jag har kanske inte riktigt förstått det hela, men äger inte Intel x86s 32 bitars instruktionsregister och AMD äger x64?
Om så är fallet, varför vill någon licensiera 32bitars instruktioner när det finns 64bitars att tillgå?

Permalänk
Medlem

Borde inte merparten av x86 licensieringen expirat vid det här laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har kanske inte riktigt förstått det hela, men äger inte Intel x86s 32 bitars instruktionsregister och AMD äger x64?
Om så är fallet, varför vill någon licensiera 32bitars instruktioner när det finns 64bitars att tillgå?

Intel och AMD har en omfattande licensiering av varandras IP, så i praktiken kan båda företagen använda x86-64 även om AMD äger de flesta patenten för det. De är helt enkelt beroende av varandra eftersom båda företagen har patent på kritiska delar av x86.

Men i det här fallet spelar det nog ingen roll, det handlar ju inte om att Intel licenserar ut x86 utan snarare om att de låter kunderna plocka ihop systemkretsar med existerande komponenter. D.v.s. samma sak som AMD redan gör för t.ex. Playstation och Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kanske om man behöver köra legacykod tillsammans med alla sina nya modernare kodbaser.

Men, jag vet inte var de fått denna idéen från. Utgår från att de blivit frågade många gånger för att vissa kunder har det behovet. Eller så famlar de bara i mörkret kanske?

Kan tänka mig att det är intressant inom automation och tillverkning, men det vore liten nisch. Typ där du behöver hårdvara som bara har drivrutiner på x86.

De famlade absolut med senaste satsningen med Atom.

Att köra x86-programvara på ARM t.ex. lär inte någon ha nytta av utanför macOS och Windows på ARM. Så jag skulle inte säga att det är ett användningsområde direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med tanke på hur mycket de blivit omsprungna av ARM på cpu-sidan så har jag svårt att se mycket intresse för detta, men alltid någon som är fast i legacy antar jag

Det är fortfarande framförallt Intel som dominerar på datormarknaden, det är annorlunda på mobilmarknaden förstås men där har Intel aldrig haft någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan tänka mig att det är intressant inom automation och tillverkning, men det vore liten nisch. Typ där du behöver hårdvara som bara har drivrutiner på x86.

De famlade absolut med senaste satsningen med Atom.

Att köra x86-programvara på ARM t.ex. lär inte någon ha nytta av utanför macOS och Windows på ARM. Så jag skulle inte säga att det är ett användningsområde direkt.

Ja, det är verkligen inte uppenbart vilka användsningsområden som detta skulle gagna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med tanke på hur mycket de blivit omsprungna av ARM på cpu-sidan så har jag svårt att se mycket intresse för detta, men alltid någon som är fast i legacy antar jag

Du tänker i effektivitet då för Alder lake är väl snabbare än M1 i dom flesta uppgifter som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Borde inte detta vara väldigt bra för gaming vidare inte emuleringen är väldigt effektiv dvs?
Jag menar, köra native är ju alltid effektivare än virtuellt. Att köra en hybridlösning borde ju vara ett bra alternativ för att göra övergången till risc baserade cpuer så smärtfri som möjlig.

När risc är the shit så är det dessutom på tiden att det kommer någon gaminglösning som bara funkar. Det är sjukt meckigt att spela vissa spel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Borde inte detta vara väldigt bra för gaming vidare inte emuleringen är väldigt effektiv dvs?
Jag menar, köra native är ju alltid effektivare än virtuellt. Att köra en hybridlösning borde ju vara ett bra alternativ för att göra övergången till risc baserade cpuer så smärtfri som möjlig.

När risc är the shit så är det dessutom på tiden att det kommer någon gaminglösning som bara funkar. Det är sjukt meckigt att spela vissa spel.

Fetadede. Nej på den, binäröversättning kan vara effektivare och vad har gaming (Windows) med saken att göra?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har kanske inte riktigt förstått det hela, men äger inte Intel x86s 32 bitars instruktionsregister och AMD äger x64?
Om så är fallet, varför vill någon licensiera 32bitars instruktioner när det finns 64bitars att tillgå?

Det är hela deras kärndesign, inte ia32 ISAn, de ska licensiera ut här. Typ ”du kan få bygga en CPU med en golden cove-kärna” tex

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Borde inte detta vara väldigt bra för gaming vidare inte emuleringen är väldigt effektiv dvs?
Jag menar, köra native är ju alltid effektivare än virtuellt. Att köra en hybridlösning borde ju vara ett bra alternativ för att göra övergången till risc baserade cpuer så smärtfri som möjlig.

När risc är the shit så är det dessutom på tiden att det kommer någon gaminglösning som bara funkar. Det är sjukt meckigt att spela vissa spel.

Apple har ju visat att de kan köra x86 emulerat långt effektivare än Intel själva kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Apple har ju visat att de kan köra x86 emulerat långt effektivare än Intel själva kan

Emulering kanske inte fungerar optimalt överallt till allting? Har alla oprativ tillgång till samma effektiva emulering tex?

Tror också det kan vara en bra övergångs teknik.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

På 90 talet fanns flera tillverkare av x86 vem kommer inte ihåg UMC ( https://en.wikipedia.org/wiki/UMC_Green_CPU ) , Transmenta ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Transmeta ) även via hade en x86 cpu. Gå vi tillbaka till 8086 tiden så tillverkade t.ex NEC V30 som var en 8086 kompatibel historia.

Vad finns det fördelar med Risc V jämfört med ARM?

Dom hade dock ett problem kompatibel problem med intel, så det är bra att de håller i hårt hur detta implementeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

På 90 talet fanns flera tillverkare av x86 vem kommer inte ihåg UMC ( https://en.wikipedia.org/wiki/UMC_Green_CPU ) , Transmenta ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Transmeta ) även via hade en x86 cpu. Gå vi tillbaka till 8086 tiden så tillverkade t.ex NEC V30 som var en 8086 kompatibel historia.

Vad finns det fördelar med Risc V jämfört med ARM?

Dom hade dock ett problem kompatibel problem med intel, så det är bra att de håller i hårt hur detta implementeras.

Gratis ISA och en enklare specifikation.

Permalänk
Medlem

Bra! Då kan nvidia bygga in en i5:a i sina kretsar och därmed bygga in hela datorn i grafikkortet. Eller något.

Lär inte märkas på priset. 3-5 tusen hit och dit.

Folk köper ändå.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

På 90 talet fanns flera tillverkare av x86 vem kommer inte ihåg UMC ( https://en.wikipedia.org/wiki/UMC_Green_CPU ) , Transmenta ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Transmeta ) även via hade en x86 cpu. Gå vi tillbaka till 8086 tiden så tillverkade t.ex NEC V30 som var en 8086 kompatibel historia.

Vad finns det fördelar med Risc V jämfört med ARM?

Dom hade dock ett problem kompatibel problem med intel, så det är bra att de håller i hårt hur detta implementeras.

Wow. Har missat UMC. Tydligen så var dom bra med!

Men det var kul tider. Har själv haft processorer från IDT, Amd och intel. Men känner ju till Cyrix/via med.

Min första var en Am386DX40

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Wow. Har missat UMC. Tydligen så var dom bra med!

Men det var kul tider. Har själv haft processorer från IDT, Amd och intel. Men känner ju till Cyrix/via med.

Min första var en Am386DX40

UMC var inkompatibelt skit. Coolaste jag har haft en dator ifrån transmeta