Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem

Efter sisådär 50 försök på en ny build (prophet) i ett försök att bli en dragon-wannabe, så är äntligen Dragon Communion Seal i min ägo! Min hittills värsta grind. Har absolut inte klarat spelet på min första karaktär ännu, kör båda parallellt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Eh.. Va?

Självklart hade det påverkat spelet markant om man inte hade haft möjlighet att uppgradera vapen. Det hade uppenbarligen krävt att man balanserade om vapen att fokusera mer på scaling - och öka mer per level-stat än vad det gör nu.

Jag gillar också att uppgradera! Men jag gillar inte att vara utlåst från den enorma majoriteten av vapen jag kan använda pga. att spelet inte ger mig tillräckligt med material för att uppgradera mina vapen.

Du menar alltså att du tycker att det är BRA att man inte kan prova vapen? För jag kan inte prova alla vapen jag vill. Har inte råd att uppgradera alla vapen jag vill testa! Ska jag då vänta till NG+? Glöm det - då har jag gått vidare till ett annat spel!

Det är ju dock bara Ancient Dragon-stenarna som är begränsade i antal, alla andra smithing stones kommer du kunna köpa i Roundtable Hold så det är bara en fråga om att spendera runor för att få ett vapen i toppskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Efter sisådär 50 försök på en ny build (prophet) i ett försök att bli en dragon-wannabe, så är äntligen Dragon Communion Seal i min ägo! Min hittills värsta grind. Har absolut inte klarat spelet på min första karaktär ännu, kör båda parallellt.

https://www.youtube.com/watch?v=QotZocozj4E

Kör också 2 parallellt. Man kan ju respecca om man vill istället men känner jag vill byta spelstil lite för ofta för att det ska räcka 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag gillar också att uppgradera! Men jag gillar inte att vara utlåst från den enorma majoriteten av vapen jag kan använda pga. att spelet inte ger mig tillräckligt med material för att uppgradera mina vapen.

Om du hittar alla Smithing Bells och ger till tvillingarna som säljer items till dig på Roundtable Hold, så kan du köpa material till att uppgradera alla vapen till antingen +24 eller +9 beroende på om det är vanliga eller somber stones vapnet behöver.

Edit:
Oops, såg inte att Evil Peter skrev samma sak ovan.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Moderator
Forumledare

Gah! Firegiant driver mig till vansinne. Han är egentligen inte svår…om man hade kunnat se vad han gör. Så fort man kommer in på slagavstånd så tappar man ju all bäring på vad han gör 🥵

Får väl specca om och testa magi istället

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit ute och utforskat världen så återvände jag till Stormveil castle och mötte Godrick för första gången och vann fighten... men jag var nog lite OP Var på level 58 och har spelat 70 timmar, jag får en känsla att det kommer ta ett tag innan jag klarar av spelet 😅 Och sen så finns det ju en ganska stor risk att det blir för svårt längre fram för mig och jag kommer sluta spela då men jag hoppas det inte blir så förstås.

Tog en screenshot när Godrick dog som jag kan gotta mig åt😈

Kort efter så hittade jag en ny sköld som jag tror blir min favorit... det är en manetsköld, innan så har jag nästan bara använt brass shield. Jag har även märkt att jag har alldeles för lite FP, jag kan inte använda alla summons jag hittar så jag får lägga lite skillpoints på det som ökar faith.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Efter att ha varit ute och utforskat världen så återvände jag till Stormveil castle och mötte Godrick för första gången och vann fighten... men jag var nog lite OP Var på level 58 och har spelat 70 timmar, jag får en känsla att det kommer ta ett tag innan jag klarar av spelet 😅 Och sen så finns det ju en ganska stor risk att det blir för svårt längre fram för mig och jag kommer sluta spela då men jag hoppas det inte blir så förstås.

Tog en screenshot när Godrick dog som jag kan gotta mig åt😈

Kort efter så hittade jag en ny sköld som jag tror blir min favorit... det är en manetsköld, innan så har jag nästan bara använt brass shield. Jag har även märkt att jag har alldeles för lite FP, jag kan inte använda alla summons jag hittar så jag får lägga lite skillpoints på det som ökar faith.

https://i.imgur.com/KBYFlnG.jpeg

https://i.imgur.com/oCbMIQk.jpg

https://i.imgur.com/rT6OD8Q.jpg

Det är inte faith du ska levla upp för att öka FP. Det är Mind du behöver. Lite längre fram kommer du oxå hitta "Cerulean Hidden Tear" som gör att ingen FP går åt under ett antal sekunder. Aktiverar du den så kan du summona vilken spirit du vill oavsett om du har nog med FP eller inte

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZ76:

Det är inte faith du ska levla upp för att öka FP. Det är Mind du behöver. Lite längre fram kommer du oxå hitta "Cerulean Hidden Tear" som gör att ingen FP går åt under ett antal sekunder. Aktiverar du den så kan du summona vilken spirit du vill oavsett om du har nog med FP eller inte

Jorå jag håller koll när jag levlar upp så det blir rätt stats som ökar Jag har även börjat använda magi och det var starkare än jag trodde det skulle vara, kan dock bara använda en trollstav eftersom min intelligence är så låg. Men lite mer magi ska jag nog köra med i fortsättningen så mera FP behövs.
Magiprojektilerna var målsökande så jag kanske kan skippa armborsten helt... den används mest för att lura till mig fiender som är i klunga så jag kan attackera dom en och en.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Såg precis denna videon av Zullie the Witch:

För en som jag, som totalt hatälskar body horror.. Ouff. Kommer aldrig se den fienden på samma sätt igen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cloudstone:

Såg precis denna videon av Zullie the Witch:

https://www.youtube.com/watch?v=B_RkJJMwfCA

För en som jag, som totalt hatälskar body horror.. Ouff. Kommer aldrig se den fienden på samma sätt igen.

Där är fler hiskeliga exempel.
Burkfolket är ju visuellt lustiga men som man säger så är det ju insidan som räknas 🤢

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Malenia alltså, det gick rätt bra ändå ända tills den jävla haggan uppenbarade sig. 😞

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Moderator
Forumledare

Nu blev äntligen eldjätten dräpt och jag firade med en fin lägereld (ofc).

Klart den sämst designade bossfighten hittills. Nu vill jag inte se en ankel igen på många år 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Cloudstone:

Såg precis denna videon av Zullie the Witch:

https://www.youtube.com/watch?v=B_RkJJMwfCA

För en som jag, som totalt hatälskar body horror.. Ouff. Kommer aldrig se den fienden på samma sätt igen.

Thanks! I hate it. Herregud vad From Software är duktiga på att skapa obehagliga bestar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Efter sisådär 50 försök på en ny build (prophet) i ett försök att bli en dragon-wannabe, så är äntligen Dragon Communion Seal i min ägo! Min hittills värsta grind.

Uppdatering på den här figuren som är level 50-60 nånting, kasta blixtar är en favorit på allmän ondska! Vansinnigt bra att kunna köra blixar twohanded från häst! Hävde slutligen ihjäl nåt ruttet större träd med dödsbollar rätt efffektivt. Inser att jag inte har nån flask of wondrous physick. Måste tydligen glömt att plocka upp grejerna vid Marikas tredje (eller var det nu är).
Klarade Margit och Godrick på första försöket. Märkte även tydlig förbättring att öka stamina från 9 till 10.

Edit, glömde tillägga att jag kör med fanged imps+3 som summon, rätt hårda jävlar de där.

Vilken summon kör jag med?
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Malenia alltså, det gick rätt bra ändå ända tills den jävla haggan uppenbarade sig. 😞

specca i blod så behöver du knappt röra henne med yxan😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

specca i blod så behöver du knappt röra henne med yxan😏

Ja, jag körde en respec och satsade på swarm of flies etc. Det gick bra

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Ja, jag körde en respec och satsade på swarm of flies etc. Det gick bra

Samma här hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Samma här hehe

Körde du vidare med blood-specen eller? Funderar på att byta tillbaka till min tankbuild men osäker hur den kommer stå sig mot slutbossarna

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Såg precis denna videon av Zullie the Witch:
https://www.youtube.com/watch?v=B_RkJJMwfCA

För en som jag, som totalt hatälskar body horror.. Ouff. Kommer aldrig se den fienden på samma sätt igen.

Jag får känslan att det är ganska mycket corpuskonst över Elden Ring.

Har inte spelat ER på två dagar nu... ska försöka ta igen det nu när det är helg Jag tycker fortfarande att FromSoftware har lyckats jättebra med open world-delen, allt känns som det är designat med stor precision och kan förstå att det varit ett krävande spel att designa.
Imponerande animationer också👍

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Körde du vidare med blood-specen eller? Funderar på att byta tillbaka till min tankbuild men osäker hur den kommer stå sig mot slutbossarna

Körde vidare med bleed build men det tog stopp rätt hårt i slutet måste jag säga. Bytte build och kunde till slut mosa sönder slutbossen! Dags att städa upp för platinum-trofén.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Vad körde du för build för sista bossen?
Använde bleedbuild med Rivers of blood för att få ner den men känns mest som tur att det gick.

Skrivet av dibban:

Körde vidare med bleed build men det tog stopp rätt hårt i slutet måste jag säga. Bytte build och kunde till slut mosa sönder slutbossen! Dags att städa upp för platinum-trofén.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Vad körde du för build för sista bossen?
Använde bleedbuild med Rivers of blood för att få ner den men känns mest som tur att det gick.

Japp körde också RoB+10 men lirade rätt kasst och lärde mig inte patterns. Gjorde lite research och hämtade en talisman som ger skydd mot Holy damage, speccade om till str och drog på starscourge greatswords och sen slog jag bara på rätt oglamoröst och det gick vägen till slut.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Kanske med lite mer FOV? Jag kör +10% i FOV med 34" ultra widescreen.

Oh, hur får du till högre FoV då? Djupt intresserad

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av kamisama76:

Oh, hur får du till högre FoV då? Djupt intresserad

Moddar. Dock ska man, av vad jag förstått, vara försiktig att köra dessa i spelet onlineläge då man teoretiskt kan bli bannad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Moddar. Dock ska man, av vad jag förstått, vara försiktig att köra dessa i spelet onlineläge då man teoretiskt kan bli bannad

Justeja, jag läste något där samma kunde ske med FPS-låset. Ja alltså, detta känns för mig mer som SP så är väl mest det jag tänkte använda de för

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Har tagit ett litet break med Elden Ring för att beta av Tiny Tinas Wonderlands och lär inte klara ER än på ett tag. Men speedruns som dessa, där spelet klaras på under nio(!) minuter är fanimig en ordentlig inspiration.

Om ni inte missat, så har VaatiVidya också släppt en ny lore-video. Och i vanlig ordning får Vaati en att undra om man ens lirat spelet:

Permalänk
Medlem

Min dragon-wannabe funkar bra, blixar är bra mot de flesta som kommer i vägen men ibland är det enklare att plocka fram Uchigatana med extra blodslafs applicerat samt ibland även en sköld. Men ibland är det svårt att komma vidare, drakförruttnelse (eller drakis) är för långsamma och det slutar i staggered until death.
Hittade recept på att göra sömnbollar, har nu gjort 7 (dvs antalet krukor i fickan) och tänker att om jag i varje större fight kastar iväg en sån för att få ondskan att somna ett par-tre sekunder så hinner jag vråla drakförruttelse för att sen kunna hålla mig undan.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Ibland, när jag behöver en paus från Elden Ring-känslan och få lite färg, fart och glädje, spelar jag Dying Light 2.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Visar sig att jag kör med 8 sleep pots i fickan, vid varje svårare situation då jag anlitar min Mimic summon så använder min kopia dessa ganska frekvent. Det är ju finfint så kan jag fokusera på att orsaka förruttelse en masse

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Ah, hittade flugsvärmen igår och den funkade bra.
Patch 1.04 släpptes i morse och flugsvärmen är nerfad.

Är level 100-nånting, funderar på att bygga om. Har typ 12 larvtårar så när jag vet vilken offensiv jag skall bygga kring så kör jag.

Visa signatur

Gammal gubbe