Marknadspris på Mini-ITX serverkomponenter

Permalänk
Medlem

Marknadspris på Mini-ITX serverkomponenter

Kära Sweclockersmedlemmar,

ASRockRack E3C236D2I Socket 1151 Mini-ITX Server Motherboard
Intel® Xeon® CPU E3-1240 v5 @ 3.50GHz 4C/8T
Dell PowerEdge RAID Controller H330
1st SK Hynix 16GB DDR4-2133 ECC UDIMM
2st Intel® SSD DC S4600 Series (240GB, 2.5in SATA 6Gb/s, 3D1, TLC)
2st WD Red WD40EFRX 4.0TB NASWare 3.0

• Dell PowerEdge RAID Controller H330 går att sätta i HBA-läge men också X-Flashas med 12Gbps HBA Firmware

• Intel® SSD DC S4600 Series (240GB, 2.5in SATA 6Gb/s, 3D1, TLC) är försedda med PLP och har hög (1.4PBW) Endurance Rating

• WD Red WD40EFRX 4.0TB NASWare 3.0 är CMR-diskar

Vad är ovanstående komponenter värderade till på begagnatmarknaden?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Är ganska gamla grejer.
Enda jag ser utav värde är raidkortet, men då skulle jag behöva söka runt och se om de fungerar i nyare Linux då drivrutiner ofta kan vara bökigt på äldre kort.

SSD/hårddiskar ser jag som färskvara, möjligen om drifttimmarna visas. Men skulle fortfarande värdera det lågt.

E3-1240 är ju varken snabb eller energieffektiv idag.

Mitt pris skulle vara en bit under 1000-lappen.
Så möjligen har du mer värde i att fortsätta använda den själv.

Annars kan du chansa 30kr och få reda marknadspris genom att lägga upp det i säljtråden.
Då får du svar från folk som faktiskt är villiga att köpa servern, inte bara säg vad de skulle ge OM de skulle köpa den.

Permalänk
Medlem

Nja, jag skulle nog inte hålla med med ovanstående värdering.

Moderkort, CPU och minne skulle jag bara det parkera mellan 1500-2000 kr i alla fall med nuvarande tillgång på begagnade serverprylar.
Kontrollerkortet kan jag inte värdera direkt men om det funkar som ett HBA i IT-mode då kanske 800kr om jag gissar.

Mvh
Z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Nja, jag skulle nog inte hålla med med ovanstående värdering.

Moderkort, CPU och minne skulle jag bara det parkera mellan 1500-2000 kr i alla fall med nuvarande tillgång på begagnade serverprylar.
Kontrollerkortet kan jag inte värdera direkt men om det funkar som ett HBA i IT-mode då kanske 800kr om jag gissar.

Mvh
Z

Tillgångspriserna på EBay ligger mellan 5-6000 beroende leveranstid (Tyskland, USA, Kina) för samtliga komponenter men det säger ju egentligen ingenting om efterfrågspriserna.

Får spendera nån timme och räkna på vad det är värt för mig innan jag hivar upp en annons.

Tack

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}