Permalänk
Medlem

Windows 10 bsod efter ca 5 minuter

Hej där ute kära swec:are. Jag har fått ett litet mystiskt problem på min dator..

Datorn bootar som vanligt men väl inne i windows så kommer inte programmen upp som vanligt nere i aktivitetsfältet och om jag håller musen över aktivitetsfältet så får jag upp "snurr" symbolen. Klickar jag på fältet så startar utforskaren om sen börjar allt ladda in som vanligt. Gör jag inte detta utan bara låter datorn stå så får jag bsod inom ungefär 5 minuter.
Koden på bsod är "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".
Försöker jag starta från en windows 10 usb sticka för att komma åt "reparera denna dator" så får jag istället bsod med koden "DRIVER PNP WATCHDOG"

Finns det någon där ute som sitter på någon möjlig lösning eller är det bara att installera om windows?
Vad jag googlat mig fram till verkar det som att det kan vara nån drivrutin som ställer till det men har just nu ingen aning..

Tack på förhand för hjälpen.
David

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejv:

Hej där ute kära swec:are. Jag har fått ett litet mystiskt problem på min dator..

Datorn bootar som vanligt men väl inne i windows så kommer inte programmen upp som vanligt nere i aktivitetsfältet och om jag håller musen över aktivitetsfältet så får jag upp "snurr" symbolen. Klickar jag på fältet så startar utforskaren om sen börjar allt ladda in som vanligt. Gör jag inte detta utan bara låter datorn stå så får jag bsod inom ungefär 5 minuter.
Koden på bsod är "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".
Försöker jag starta från en windows 10 usb sticka för att komma åt "reparera denna dator" så får jag istället bsod med koden "DRIVER PNP WATCHDOG"

Finns det någon där ute som sitter på någon möjlig lösning eller är det bara att installera om windows?
Vad jag googlat mig fram till verkar det som att det kan vara nån drivrutin som ställer till det men har just nu ingen aning..

Tack på förhand för hjälpen.
David

Kan också vara hårdvarufel om jag inte minns fel. Har du testat minnena?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag hade gått in i loggboken o kollat lite djupare "sök rutan o loggboken"

har fått den fel beskrivningen för allt från nätagg till överhettning men vanligaste lösningen för har varit ominstallation

Permalänk
Medlem

Låter som hårdvarufel.

Prova att ladda ner Ubuntu på en USB-sticka som du gör bootbar med Rufus eller Balena Etcher, sen bootar du på den och ser om det funkar med Ubuntu.