Ingen bild efter uppdaterat grafikkortet!

Permalänk
Medlem

Ingen bild efter uppdaterat grafikkortet!

Tjenare!!
Det är aåhär att jag får ingen bild på min skörm efter att jag uppdaterat mitt grafikkort idag.
Datorn är helt nyformaterad igår och suttit med den hela dagen idag och grejat och allt har gått kanon fram tills att jag laddade ner drivrutiner till mitt grafikkort ett ASUS radeon RX 5700 XT eog strix oc , jag laddade ner drivrutinerna ifrån asus hemsida , sen startade datorn om och efter det får jag ingen bild alls, jag har testat grafikkortets alla 3 DP portar samt hdmi porten , har även testat med moderkortets integrerade hdmi och dp port men ingen bild där heller , har testat plocka ur grafikkortet, har plockat ur moderkorteta batteri och försökt nollställa bios . Men fortfarande ingen bild , det står no video signal found samt monitor go in sleepmode .

Vill även tilllägga att alla datorn fläktar och lampor går igång , samt grafikkortets fläktar startar också ,
Det började dock lysa en vid lampa på moderkortet (VGA) drn sitter under bot lampan på moderkortet (som luser grönt)

Vad kan felet vara och hur åtgärdar jag detta ?
Tusen tack på förhand

Permalänk
Medlem

Dra inte hem drivrutinerna från Asus hemsida. Ta det från AMD:s hemsida istället så du får de senaste.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Dra inte hem drivrutinerna från Asus hemsida. Ta det från AMD:s hemsida istället så du får de senaste.

Okej bra att veta, har du någon aning om hur jag fixar detta ? Eftersom jag inte får någon bild kan jag ej hämta rätt drivrutiner nu i efterhand?

Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga komponenter i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av accidit:

Okej bra att veta, har du någon aning om hur jag fixar detta ? Eftersom jag inte får någon bild kan jag ej hämta rätt drivrutiner nu i efterhand?

Jag skulle tro att du lär få bild från det integrerade grafikkortet på moderkortet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Vad har du för övriga komponenter i datorn?

Chassi - Deepcool Matrexx55 V3

Moderkort - ASUS ROG Strix B360-F Gaming

Grafikkort - ASUS Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC -

Processor - Intel Core i5-9400F

Minne - Corsair 16gb (2x8) DDR4 3600MHz CL18

CPU Fläkt - Be quite! Dark Rock 4 -

Nätaggregat - Corsair HX750, 750W PSU -

SSD - Samsung 860 EVO Series 250GB -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag skulle tro att du lär få bild från det integrerade grafikkortet på moderkortet.

Får ju ryvärr inte det, testat båda moderkortets hdmi samt displayport utan att få bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av accidit:

Får ju ryvärr inte det, testat båda moderkortets hdmi samt displayport utan att få bild

Prova att ta ur nya grafikkortet och prova sedan med det integrerade i moderkortet. Då borde du åtminstone få bild i UEFI.
Därifrån bör du kunna starta datorn i felsäkert läge för att ta bort de gamla drivrutinerna.
Prova sedan att sätta i kortet på nytt och se vad som händer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Prova att ta ur nya grafikkortet och prova sedan med det integrerade i moderkortet. Då borde du åtminstone få bild i UEFI.
Därifrån bör du kunna starta datorn i felsäkert läge för att ta bort de gamla drivrutinerna.
Prova sedan att sätta i kortet på nytt och se vad som händer.

Tack för snabbt svar, jag ska testa detta.
Återkommer hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av accidit:

Får ju ryvärr inte det, testat båda moderkortets hdmi samt displayport utan att få bild

Skrivet av Sarato:

Prova att ta ur nya grafikkortet och prova sedan med det integrerade i moderkortet. Då borde du åtminstone få bild i UEFI.
Därifrån bör du kunna starta datorn i felsäkert läge för att ta bort de gamla drivrutinerna.
Prova sedan att sätta i kortet på nytt och se vad som händer.

CPU har inget intrigerat grafikkort, så det kommer inte fungera..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

CPU har inget intrigerat grafikkort, så det kommer inte fungera..

Bajs. Då blir det såklart svårare.

Nästa alternativ blir annars att sätta tillbaka det gamla grafikkortet, om det fortfarande finns kvar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

CPU har inget intrigerat grafikkort, så det kommer inte fungera..

Ne jag märkte precis det, får ingen bild fast grafikkortet är utplockat, har du någon aning om vad jag kan göra mer för att fixa problemet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Bajs. Då blir det såklart svårare.

Nästa alternativ blir annars att sätta tillbaka det gamla grafikkortet, om det fortfarande finns kvar.

Ah jag har ivar det, men alltså jag har använt datorn i 2 mpnader med det nya grafikkortet, skulle bara ladda hem nya drivrutiner efter att jag formaterat den, så jag hade knte ens öppnat upp datorn när bilden sluta funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av accidit:

Ne jag märkte precis det, får ingen bild fast grafikkortet är utplockat, har du någon aning om vad jag kan göra mer för att fixa problemet ?

Kanske testa med att koppla till en TV via HDM och se om bild dyker upp, knepigt problem detta när det händer.

Vad har du för skärm?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kanske testa med att koppla till en TV via HDM och se om bild dyker upp, knepigt problem detta när det händer.

Vad har du för skärm?

Kan testa göra det, jag har en HP x24ih 144hz . Ca 1 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kanske testa med att koppla till en TV via HDM och se om bild dyker upp, knepigt problem detta när det händer.

Vad har du för skärm?

Funkar inte med tv heller , det som jag reagerar på är att VGA lampan luser vitt på moderkortet, samtidigt som bot lampan lyser grönt, inna har den bara blinkay till vitt men slocknat

Permalänk
Medlem
Skrivet av accidit:

Funkar inte med tv heller , det som jag reagerar på är att VGA lampan luser vitt på moderkortet, samtidigt som bot lampan lyser grönt, inna har den bara blinkay till vitt men slocknat

Ha grafikkortet i. Clear CMOS. Starta om datorn. Kan funka, har råkat ut för liknande, och det funkade för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ha grafikkortet i. Clear CMOS. Starta om datorn. Kan funka, har råkat ut för liknande, och det funkade för mig.

Funkade tyvärr inte :/ hela datorn startar upp, men får kngen bild och VGA lampan lyser konstant vitt samt bot lampan kondtant grön, alla fläktar är igår men ingen bild fortfarande :/

Permalänk
Medlem

Provat att skifta bios på grafikkortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Provat att skifta bios på grafikkortet?

Ne det har jag knte testat, för det verkar vara något med bios vad jag förstått det som i alla trådar jag läst, men är ingen mega provs på datorer, men kan en del, är detta något jag skulle kunna klata fixa eller är det jätte svårt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av accidit:

Ne det har jag knte testat, för det verkar vara något med bios vad jag förstått det som i alla trådar jag läst, men är ingen mega provs på datorer, men kan en del, är detta något jag skulle kunna klata fixa eller är det jätte svårt ?

Kortet kommer med dubbla bios (Quiet/Performance)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ah tusen tack för infon, ska testa detta direkt efter jobbet ! Återkommer med svar när jag testat

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Jag fick bild när jag slog på den andra bios på grafikkortet , det säger såhär (please enter setup to recover BIOS settings , The vga card is not supported by UEFI driver . Frågan är hur årgärdar jag det här ? Räcker det med att formatera datorn ? Och kommer det även funka om jag slår på prestanda mode på grafikkortet igen? Eller kommer prestanda mode(andra bios på grafikkortet) för alltid vara förstört.

Permalänk
Medlem

@accidit: Att formatera datorn borde inte göra någon som helst skillnad, drivrutiner och annat i Windows har ju ingen påverkan på BIOS. Att datorn slutade fungera när du installerade drivrutinerna var nog mer av en slump, söker man på "The vga card is not supported by UEFI driver" så är det fler som har samma problem med Asus-moderkort men utan någon tydlig lösning.

Något du kan testa om du inte redan gjort det är att uppdatera BIOS på moderkortet, ifall det är ett problem som Asus redan fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@accidit: Att formatera datorn borde inte göra någon som helst skillnad, drivrutiner och annat i Windows har ju ingen påverkan på BIOS. Att datorn slutade fungera när du installerade drivrutinerna var nog mer av en slump, söker man på "The vga card is not supported by UEFI driver" så är det fler som har samma problem med Asus-moderkort men utan någon tydlig lösning.

Något du kan testa om du inte redan gjort det är att uppdatera BIOS på moderkortet, ifall det är ett problem som Asus redan fixat.

Okej, ska testa det egter formateringen är klar (läste detta inlägg när jag redan börjat formatera) men då är min fråga , efter som jag inte får någon bild alls, konmer inte ens i bios nör jag slår på "prestanda mode" på grafikkortet , men när jag slår på quality mode kommer jag in o både bios och windows, allt funkar helt prima , men lm jag uppdaterar bios när jag är i "qualitymode" kommer detta även att årgärda bios i "prestanda mode" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av accidit:

Okej, ska testa det egter formateringen är klar (läste detta inlägg när jag redan börjat formatera) men då är min fråga , efter som jag inte får någon bild alls, konmer inte ens i bios nör jag slår på "prestanda mode" på grafikkortet , men när jag slår på quality mode kommer jag in o både bios och windows, allt funkar helt prima , men lm jag uppdaterar bios när jag är i "qualitymode" kommer detta även att årgärda bios i "prestanda mode" ?

Ja, moderkortets BIOS beror inte på hur grafikkortet är konfigurerat. Om inte det löser problemet så kan du testa att uppdatera BIOS på grafikkortet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, moderkortets BIOS beror inte på hur grafikkortet är konfigurerat. Om inte det löser problemet så kan du testa att uppdatera BIOS på grafikkortet också.

Tack snälla för hjälpen , ska testa detta och återkommer med svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av accidit:

Tack snälla för hjälpen , ska testa detta och återkommer med svar

Ja, hur gick det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har något liknande problem (dock inte svart skärm) med mitt 6600XT kort. Installerar jag dom senaste drivrutinerna från AMD via AMD Software programmet, så börjar datorn bete sig konstigt. Hänger sig i idle, ibland funkar inte skärm nummer 2 osv. Tillslut "funkar" inte kortet längre, utan jag får bild genom något i Windows. Måste då avinstallera AMD software, ladda ner det igen och då rekommenderar den att jag installerar äldre drivrutiner och då flyter datorn på utan anmärkning.