Skärm blir extremt mörk efter uppstart ur strömsparläge

Permalänk
Medlem

Skärm blir extremt mörk efter uppstart ur strömsparläge

Precis som titeln lyder! Efter att datorn ska starta ur strömsparläge så blir skärmen extremt mörk och jag tvingas att starta om datorn för att skärmen ska bli ljus igen. Jag har testat att uppdatera BIOS samt drivrutinerna för grafikkortet utan någon framgång. Även testat att ändra energischemat men även detta utan framgång.

Grafikkort rx580GB OC rog strix
Skärm MSI MAG241CR (DP)
OS Windows 11 Home

Har ni varit med om något liknande isf hur löste ni problemet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kika i skärmens meny om det går att pilla med några inställningar, som t.ex ECO-läge.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kika i skärmens meny om det går att pilla med några inställningar, som t.ex ECO-läge.

Tack för svar! Min skärm har inte något eco-läge. Hela menyn är faktiskt ganska dålig på MSI. Man får väl lite vad man betalar för!
Update: gick in på enhetshanteraren och inser att dator inte ens hittar vilken skärm som är inkopplad. Drar ner drivrutinerna från MSI och bootar de manuellt via enhetshanteraren och nu har datorn inte haft problemet igen sedan dess! Hoppas på att det håller i sig! Kommer uppdatera tråden vidare om progressen! Man förväntar sig ifs lite mer smidighet 2022 när det gäller kompatibilitet!

Permalänk
Medlem

Update 2: Verkar som att problemet kvarstår, märkte dock att när skärmen (ej datorn) går ner i viloläge efter 5 min så kan den ibland vara mörk vid uppvaknandet och då måste jag dra ut DP-sladden och sätta i den igen för att ljusstyrkan ska återställa sig till det normala. Så det verkar som att problemet ligger hos sladden eller monitorn. Testar köra den via HDMI istället för DP och ser om det är sladden som är problemet.

Återkommer så snart jag har vidare update att dela.