Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Sjuka pengar. Ni borde verkligen se om utgifterna för maten. Blir chockad vad människor här lägger på vissa saker.

Alla har olika förutsättningar och prioriteringar, vissa vill äta hälsosamt och/eller gott. Andra vill åka den senaste och dyraste bilen eller åka på chartersemester två gånger om året. Vissa behöver inte kompromissa alls. Har man det bra ställt finns det ingen anledning att snåla på något så viktigt som mat. Det är inte ovanligt att en familj med två inkomster tjänar 100000 i månaden, då är det inget konstigt att man prioriterar att äta bra.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av spinxen:

10k plus är inte mycket om man har 2-3 barn + äter ute ett par gånger i veckan

Det är alldeles för mycket! 5000kr räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Sjuka pengar. Ni borde verkligen se om utgifterna för maten. Blir chockad vad människor här lägger på vissa saker.

Skrivet av Dinkefing:

Det är alldeles för mycket! 5000kr räcker.

Nu är vi tillbaka till samma sak som du höll på med förut och vägrade ge ett ordentligt svar på varför du tycker det.
Bara för att du tycker det är mycket pengar så betyder det inte att folk ska anpassa sig efter vad du tycker.

Har man råd med mat för 10k varje månad och ändå sparar så pengar utöver övriga utgifter så vad är problemet med att spendera 10k på mat?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är alldeles för mycket! 5000kr räcker.

olika personer har olika förutsättningar och prioriteringar. Du kan inte alltid utgå från att din världsbild är den enda korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Sjuka pengar. Ni borde verkligen se om utgifterna för maten. Blir chockad vad människor här lägger på vissa saker.

Skrivet av Matvraket:

Varför? De kanske är nöjda med sitt liv?

Som ovan skrev, vi äter ju mycket pga träning och bra råvaror kostar oftast mer, nu är det inflation också och vi tjänar tillräckligt för att leva någorlunda bekvämt.

Allt handlar inte om att maximera varje krona längre som det gjorde en gång i tiden.

Bra råvaror och produkter ska heller inte underskattas för ens välmående.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är alldeles för mycket! 5000kr räcker.

Om man vill äta blodpudding hela månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Brukar har 7500kr i utgifter i form av räkningar.

Herregud! Du kan lätt lätta 1000kr för matutgifterna.

Studielånen går inte att göra något åt men det andra kan du bara dumpa.

Definition: What is Unsolicited Advice? Unsolicited advice is information, suggestions, or help that you receive from others. It is usually unwanted and can be quite irritating to hear what they have to say when it wasn't asked for in the first place.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu är vi tillbaka till samma sak som du höll på med förut och vägrade ge ett ordentligt svar på varför du tycker det.
Bara för att du tycker det är mycket pengar så betyder det inte att folk ska anpassa sig efter vad du tycker.

Har man råd med mat för 10k varje månad och ändå sparar så pengar utöver övriga utgifter så vad är problemet med att spendera 10k på mat?

Jag skulle säga så här: om ni valde att lägga tid på att leta efter billigare alternativ skulle ni såklart kunna ha en lägre omsättning, men ni prioriterar bekvämligheten och att göra annat med tiden. Helt klart rimliga prioriteringar om man har råd med det

Många ser bara pengarna, men värderar sin egen tid till noll, då kan det slå fel som ovan visar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det är inte ovanligt att en familj med två inkomster tjänar 100000 i månaden, då är det inget konstigt att man prioriterar att äta bra.

Folk verkar tro att man äter bra om det är dyrt.
Tror jag bränner runt 2500 på käk i månaden och skulle det gå över 4 nån månad så sätter jag mig ner och klurar ut vad i helvete det var som kostade så mycket. Men jag käkar typ aldrig ute och köper inga take-away.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Folk verkar tro att man äter bra om det är dyrt.
Tror jag bränner runt 2500 på käk i månaden och skulle det gå över 4 nån månad så sätter jag mig ner och klurar ut vad i helvete det var som kostade så mycket. Men jag käkar typ aldrig ute och köper inga take-away.

Det går så klart att äta nyttigt på en budget med men har man råd så kanske man inte vill äta bönor och linser varje dag utan vill lyxa till det med mer exklusiva råvaror. Precis som att det går att köra billigt och bra i en Saab från 2000 finns det ändå folk som väljer att köra en Mercedes från 2022.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det går så klart att äta nyttigt på en budget med men har man råd så kanske man inte vill äta bönor och linser varje dag

Jag levde typ så ett tag! Min matbudget låg då på under 500 kr i månaden. Men har man pengar kan man ju lyxa till det och kanske lägga hela 1500 kr på mat på en månad.

Permalänk
Medlem

När man pratar matkostnader är det bra att definiera vad man menar.
Jag räknar in allt som köps på ica etc som matkostnader. Någon här ovanför klumpade ju in bensin med.
Blir lite skevt att jämföra om någon annan räknar enbart mat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag levde typ så ett tag! Min matbudget låg då på under 500 kr i månaden. Men har man pengar kan man ju lyxa till det och kanske lägga hela 1500 kr på mat på en månad.

Så 15 kr per dag typ, hur klarade du det? Bara frysta grönsaker kostar mig 18,5 kr varje dag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag levde typ så ett tag! Min matbudget låg då på under 500 kr i månaden. Men har man pengar kan man ju lyxa till det och kanske lägga hela 1500 kr på mat på en månad.

Att lägga 15-16 kr per måltid i snitt (frukost, lunch och middag) är inte min definition av lyx,

Permalänk
Medlem

Vi är en familj på 4 (2 vuxna, 2 barn). Vi lägger nog runt 8000 per månad på livsmedel. Det är ju inklusive hygienartiklar. Vi har färdig matkasse som går på runt 850kr/veckan för 4 middagar. Sen blir det en del enklare luncher, t.ex. pannkaka, korv med bröd eller nudelsoppa med ägg.

Bara att slippa planera mat för varje vecka och ta sig iväg och storhandla med barn tycker jag är värt extra pengarna. Fatta hur mycket tid man fick lägga på sånt förut.

Edit: enligt konsumentverket förväntas en familj med 2 vuxna 2 barn spendera 8800 på mat. Men allt beror på hur man definerar mat. Vi räknar in allt som vi handlar på ica inkl toalettpapper, tandkräm och glödlampor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Så 15 kr per dag typ, hur klarade du det? Bara frysta grönsaker kostar mig 18,5 kr varje dag.

Mycket linser, pasta, och hemlagat bröd. Men det gick även att göra t ex hamburgare ifall man köpte köttfärs på rea och bakade brödet själv.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Det är alldeles för mycket! 5000kr räcker.

Med två blöjbarn och inflationen på mat finns ingen chans att klara en månad på 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Med två blöjbarn och inflationen på mat finns ingen chans att klara en månad på 5k

Absolut. Med nuvarande inflation kan man räkna med 1500 mer enligt den här artikeln https://www.expressen.se/ekonomi/matkostnaden-for-en-familj-1...

Det skulle innebära 10300kr/mån för en familj bestående av 2 vuxna 2 barn. 5000kr klarar man sig på om man bor själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davitto:

Som ovan skrev, vi äter ju mycket pga träning och bra råvaror kostar oftast mer, nu är det inflation också och vi tjänar tillräckligt för att leva någorlunda bekvämt.

Allt handlar inte om att maximera varje krona längre som det gjorde en gång i tiden.

Bra råvaror och produkter ska heller inte underskattas för ens välmående.

Nice! Folk borde vara mer glada åt andra som det går bra för och om man inte vill snåla när det går bra så borde folk bara applådera det. Istället borde man uppmuntra andra att skapa värde för att tjäna bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Absolut. Med nuvarande inflation kan man räkna med 1500 mer enligt den här artikeln https://www.expressen.se/ekonomi/matkostnaden-for-en-familj-1...

Det skulle innebära 10300kr/mån för en familj bestående av 2 vuxna 2 barn. 5000kr klarar man sig på om man bor själv.

Fast planerar man sin handling behöver det inte bli så dyrt. Vår (2 vuxna, 2 småbarn varav den ene använder blöjor) matbudget är 6500 per månad vilket innefattar mat, blöjor, diskmaskinstabletter, lampor, batterier etc. Vi handlar på ICA Maxi 1 gång per vecka, that's it. Och väljer mat utifrån vad som är på extrapris. Köper gärna också mycket i bulk och fryser om det är billigt p.g.a. kort datum, speciellt kött då. Försöker i så stor omfattning som möjligt att köpa svenskt, men ibland går det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Fast planerar man sin handling behöver det inte bli så dyrt. Vår (2 vuxna, 2 småbarn varav den ene använder blöjor) matbudget är 6500 per månad vilket innefattar mat, blöjor, diskmaskinstabletter, lampor, batterier etc. Vi handlar på ICA Maxi 1 gång per vecka, that's it. Och väljer mat utifrån vad som är på extrapris. Köper gärna också mycket i bulk och fryser om det är billigt p.g.a. kort datum, speciellt kött då. Försöker i så stor omfattning som möjligt att köpa svenskt, men ibland går det inte.

Som sagt, enligt konsumentverket är det ändå rimliga siffror https://www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/var-verksam...

Sen om du väljer att lägga tid på att planera veckor utifrån vad som är på extrapris och åka och storhandla under reor så kudos till dig. Själv har jag otroligt dålig fantasi att komma på maträtter. Så mitt val är att jag hellre lägger 2000kr mer och skiter i att behöva göra något sådant för att jag har marginalerna att kunna göra det.

Istället äger vi ingen bil, att åka och storhandla kommunalt är ett projekt jag helst undviker.

Permalänk
Medlem

Den rimligaste matkostnaden är ju 0 kronor. Jag odlar min egen potatis och grönsaker. Jag odlar även foder till mina höns som ger mig ägg och som jag kan slakta för kött. Sen har jag gjort en egen pilbåge som jag använder för att jaga, men det går inte så bra. Oftast käkar jag E4 grävling jag istället som proteinkälla. Har jag en bra vecka fryser jag in lite extra grävling till vintern då grävlingarna inte blir påkörda lika mycket under vintertid.

Skämt åsido. Det många verkar missa är att vi alla har olika förutsättningar och möjligheter. En del människor mår superbra av att äta havregrynsgröt 2 gånger/dag/livet ut. Andra behöver mer omväxling. Allergier, möjligheten att handla på stormarknad istället för liten butik, intresse för att laga mat etc. Allt detta är saker som påverkar kostnaden för mat.

En person som tål allt, älskar havregrynsgröt, broccoli och pasta, inte gillar mejeriprodukter och är intresserad av matlagning kan säkert hålla en näringsriktig kost på 1500kr/månad utan problem.

Jämför det med en person som bor i city, handlar i liten butik. har allergier som kräver special varor t.ex. Soyamjölk och glutenfritt, äter LCHF, inget intresse för mat och mår bra av omväxling i menyn. För den är det kanske rimligt med en kostnad på 4000kr/månad.