Bethesda fimpar spelklienten och flyttar till Steam

Permalänk
Melding Plague

Bethesda fimpar spelklienten och flyttar till Steam

De flesta spelutvecklare har en egen launcher, men Bethesda går nu mot strömmen och lägger ned sin variant. Spel, sparfiler och pengar flyttas istället till Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gott, får hoppas andra följer efter med. Speciellt Ubisoft då deras är skräp.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag vill att alla spel med singelplayer oavsett plattform kan startas, spelas och "saves" sparas på datorn nu och för alltid utan internet överhuvud taget.
Kan vi få det tack? DET vore en välkommen nyhet.

Låt mig äga spelet tack.

Med det sagt är det inte alls dumt att kunna starta det i en launcher med. Backa upp sparningar på moln, få beta patchar osv.
Så länge jag inte BEHÖVER använda en launcher är jag nöjd med att alternativet finns.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är det ens någon som aktivt använt den här på sweclockers?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Är det ens någon som aktivt använt den här på sweclockers?

Hade inte ens en aning att den fanns innan denna artikeln.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag vill att alla spel med singelplayer oavsett plattform kan startas, spelas och "saves" sparas på datorn nu och för alltid utan internet överhuvud taget.
Kan vi få det tack? DET vore en välkommen nyhet.

Låt mig äga spelet tack.

Med det sagt är det inte alls dumt att kunna starta det i en launcher med. Backa upp sparningar på moln, få beta patchar osv.
Så länge jag inte BEHÖVER använda en launcher är jag nöjd med att alternativet finns.

Och sen kunna sälja vidare spelet. Det är ju ditt spel

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahlen:

Hade inte ens en aning att den fanns innan denna artikeln.

Samma här, inte den blekaste så känns väl rätt att de väljer att släppa spelen till en annan klient.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

öhm, jag tillhör nog minoriteten här som inte ens visste att dom hade en egen launcher/portal. Men visst är det välkommet likaså. Bättre att ha allt knutet till en plats istället för alla olika tjänster för att komma åt sina spel

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Hade inte ens en aning att den fanns innan denna artikeln.

Det var en hel del snack om den i samband med att Fallout 76 släpptes.

En kvarstående fråga är om kommande spel också kommer kräva Bethesda-konto för att kunna startas. (Att man inte vill/kan/orkar ta bort inloggningen från befintliga spel kan jag ha viss förståelse för.)

Permalänk
Medlem

Jag har använt den då jag hade köpt Doom Eternal via Humble Bundle som var länkat till Bethesdas egna launcher, även Wolfenstein Youngblood som jag fick med ett grafikkortsköp länkades till Bethesdas launcher. Men pga detta så har jag väldigt få timmar i Doom Eternal och Youngblood har jag inte ens installerat. Att de nu går över till Steam känns väldigt välkommet, speciellt då SteamOS 3.0 snart är här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

öhm, jag tillhör nog minoriteten här som inte ens visste att dom hade en egen launcher/portal. Men visst är det välkommet likaså. Bättre att ha allt knutet till en plats istället för alla olika tjänster för att komma åt sina spel

Du är inte ensam!
Jag har Fallout 3, 4, Morrowind, Oblivion och antagligen några till jag inte kommer på just nu.
Vissa har jag på CD och andra i Steam eller GoG
Har visst spelat deras spel i mer än 15 år utan vetskap om deras spelklient.
Snacka om att flyga under radarn

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gelantious:

Gott, får hoppas andra följer efter med. Speciellt Ubisoft då deras är skräp.

Jag hade helt förträngt Ubisofts klient, kan skriva under på att den inte är en höjdare. Dessutom använder jag den så sällan att jag alltid hinner glömma bort lösenordet. Däremot hade jag ärligt talat missat att Bethesda ens hade en egen, tror bara jag ägt deras spel via Steam (eller till konsol).

Permalänk
Medlem

Bra gjort av Bethesda och Microsoft!
Hoppas man kan gå samma väg med andra launchers då det finns allt för många, kanske klarar man sig på Steam och Microsofts egna.
Nästa på tur kanske kan bli Battlenet nu efter köpet?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Prishöjning på in-game-valutan Atoms. Om nu någon köper sånt...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag visste att den fanns när jag var tvungen att ta ner Creation Kit från Bethesda. men använder den inte speciellt ofta

Gillar inte heller Ubisofts helt. Varje gång jag startar datorn och ska lira Far Cry 3 så måste jag slå in lösenordet vilket är lite irriterande, men med Far Cry 5 behöver jag inte det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det var en hel del snack om den i samband med att Fallout 76 släpptes.

En kvarstående fråga är om kommande spel också kommer kräva Bethesda-konto för att kunna startas. (Att man inte vill/kan/orkar ta bort inloggningen från befintliga spel kan jag ha viss förståelse för.)

Verkar som att t.ex. Fallout 76 kommer kräva Bethesda inloggning, samt andra ej namngivna live tjänster/spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Du är inte ensam!
Jag har Fallout 3, 4, Morrowind, Oblivion och antagligen några till jag inte kommer på just nu.
Vissa har jag på CD och andra i Steam eller GoG
Har visst spelat deras spel i mer än 15 år utan vetskap om deras spelklient.
Snacka om att flyga under radarn

Ska väl inte dra alla över samma kamm, men tänker mig lite att det också handlar om vilka spel man är intresserad av. Jag har aldrig spelat något av ovan listade spel, förutom FO4 som jag köpte direkt på steam. Spelar man inte deras spel i någon större utsträckning så är det nog rätt lätt att missa launchern

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Här ser vi varför epic går ut så hårt för att slå sig in på marknaden med att ge ut gratis spel mm. Det går helt enkelt inte att konkurrera enbart med pris per spel idag då många hellre värdesätter att betala lite mer och ha allt samlat på samma ställe. Enda sättet idag är att ge bort ett bibliotek med spel för att på så vis få den generelle konsumenten att godta att ha fler än en plattform.

Konkurrens är något som alltid gagnat kunsumenten i slutänden och frågan är hur stor skillnad vi skulle kunnat få se i pris om konkurrensen varit sundare än vad den är just nu.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Här ser vi varför epic går ut så hårt för att slå sig in på marknaden med att ge ut gratis spel mm. Det går helt enkelt inte att konkurrera enbart med pris per spel idag då många hellre värdesätter att betala lite mer och ha allt samlat på samma ställe. Enda sättet idag är att ge bort ett bibliotek med spel för att på så vis få den generelle konsumenten att godta att ha fler än en plattform.

Jag är helt med dig. Fick Cities: Skylines gratis via Epic, men valde sen att köpa det på Steam för att få tillgång till Workshop och slippa en extra launcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Och sen kunna sälja vidare spelet. Det är ju ditt spel

Det låter som en bra idé i teorin men är klappkasst i praktiken.
Innan digitala spel stod för majoriteten av försäljningarna så var det ett gigantiskt problem för många utvecklare att deras spel köptes en gång, sedan således i omgångar via exempelvis Gamestop.

Dels fick de ju noll och ingenting för alla andrahandsförsäljningar, men förväntades kanske samtidigt upprätthålla servrar och support etc för de nya spelarna.

Nä, jag tar hellre en "låst" digital marknad där alla som köper ett spel stödjer utvecklaren och om jag vill köpa ett spel billigt så väntar jag några månader och köper det på rea. Spel har aldrig varit så billiga som de är idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Oj, Bethesda tar ett bra beslut. Det var länge sedan!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Här ser vi varför epic går ut så hårt för att slå sig in på marknaden med att ge ut gratis spel mm. Det går helt enkelt inte att konkurrera enbart med pris per spel idag då många hellre värdesätter att betala lite mer och ha allt samlat på samma ställe. Enda sättet idag är att ge bort ett bibliotek med spel för att på så vis få den generelle konsumenten att godta att ha fler än en plattform.

Konkurrens är något som alltid gagnat kunsumenten i slutänden och frågan är hur stor skillnad vi skulle kunnat få se i pris om konkurrensen varit sundare än vad den är just nu.

Att ge bort spel är ju helt okej. Problemet är ju när Epic tvingar in kunder med exklusivitet. Det är raka motsatsen till konkurrens. Sedan tror jag du missar att det fortfarande är spelutvecklarna som konkurrerar med varandra. Även om det bara hade funnits en launcher så skulle vi se reor och låga priser just av den anledningen.

När du undrar hur priserna skulle sett ut om konkurrensen varit sundare så undrar jag lite om du köpt något spel de senaste 10 åren på PC? Du kan ju köpa AAA-spel till 50-75% rabatt, ibland bara några månader efter release. Spel har aldrig varit så billiga som de är nu.

Jag hoppas verkligen att luften går ur Epic snart, för den enda framtiden jag ser om det fortsätter så här, är 2-3 stora launchers som kör 100% fokus på exklusivitet vilket i slutändan bara kommer betyda högre priser och mindre valmöjligheter för oss konsumenter. Ungefär som på konsolsidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag visste att den fanns när jag var tvungen att ta ner Creation Kit från Bethesda. men använder den inte speciellt ofta

Gillar inte heller Ubisofts helt. Varje gång jag startar datorn och ska lira Far Cry 3 så måste jag slå in lösenordet vilket är lite irriterande, men med Far Cry 5 behöver jag inte det

Uplay är väl ingen höjdare, men fungerar. Mest störande är att de har en jävla gräns på installationer. Behövt kontakta support en eller två gånger för att jag installerat Anno "för många gånger".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Verkar som att t.ex. Fallout 76 kommer kräva Bethesda inloggning, samt andra ej namngivna live tjänster/spel.

Precis! Befintliga program som i dag kräver inloggning kommer fortsätta med det.
Min fråga gällde kommande program som är månader/år från säljstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag hoppas verkligen att luften går ur Epic snart, för den enda framtiden jag ser om det fortsätter så här, är 2-3 stora launchers som kör 100% fokus på exklusivitet vilket i slutändan bara kommer betyda högre priser och mindre valmöjligheter för oss konsumenter. Ungefär som på konsolsidan.

Som det ser ut nu så behöver inte steam sänka priserna då deras spelarbas ändå köper sina spel där. Detta är också väldigt dåligt för spelutvecklarna då de blir tvugna att sälja sina spel med mindre vinstmarginal än på en annan konkurrerande sida. Så idag funkar det inye så bra. Hur menar du att vi skall komma tillrätta med detta problemet?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Är det ens någon som aktivt använt den här på sweclockers?

Blev tvungen för att ladda hem/installera creationkit.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Som det ser ut nu så behöver inte steam sänka priserna då deras spelarbas ändå köper sina spel där. Detta är också väldigt dåligt för spelutvecklarna då de blir tvugna att sälja sina spel med mindre vinstmarginal än på en annan konkurrerande sida. Så idag funkar det inye så bra. Hur menar du att vi skall komma tillrätta med detta problemet?

Som jag skrev, det är ju fortfarande spelutvecklarna som sätter priser.
Att det finns kunder som väljer Steam över andra plattformar är ju bara självklart. Precis som att det finns de som hellre köper en iPhone än en likvärdig Android eller tvärtom, även om priset skiljer sig. Det är ganska naturligt att vilja samla sina spel på ett ställe kan jag tycka, speciellt när Steam är långt mycket bättre än de flesta konkurrerande launchers som finns där ute.

Om Steam konstant har högre priser än konkurrerande plattformar så kommer nya kunder att välja bort Steam, åtminstone förutsatt att dessa plattformar lever upp till föräntningarna i övrigt. På sikt kommer Steam således behöva ta en mindre del av vinsten för att kunna ha samma priser. Med andra ord, det kommer jämna ut sig. Men givetivs inte över en natt.

Sedan får man också tänkte på att Steam ger dig som utvecklare en plattform med en extremt stor och köpstark kundbas. Även om du får mindre del av varje försäljning så kommer du sälja mer vilket i slutändan ger dig mer vinst. Men ja, jag tycker absolut att Steam bör ta mindre % av försäljningarna. Men vägen dit är inte genom exklusivitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag vill att alla spel med singelplayer oavsett plattform kan startas, spelas och "saves" sparas på datorn nu och för alltid utan internet överhuvud taget.
Kan vi få det tack? DET vore en välkommen nyhet.

Låt mig äga spelet tack.

Med det sagt är det inte alls dumt att kunna starta det i en launcher med. Backa upp sparningar på moln, få beta patchar osv.
Så länge jag inte BEHÖVER använda en launcher är jag nöjd med att alternativet finns.

Det du beskriver finns mångt om mycket i GOG Galaxy klienten. Du kan dra ner installationsfiler till spel och helt köra utan klient. Du kan också köra med klient för att få uppdateringar för spelen och att sparfiler molnsparas för de spel som stödjer det.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Sötast

Lite synd att de inte utvecklar något eget?
De är ju microsoft trots allt.

De kan ju döpa den typ....
microsoft online games?
nej....
live games microsoft?
nej....
Games for windows live?

Där satt den!

Games for windows live låter som ett riktigt bra namn på en tjänst som borde kunna bli helt fantastisk för slutanvändaren!
Hoppas de hakar på idén....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag hoppas verkligen att luften går ur Epic snart

Jag har svårt att förstå hatet mot Epic Games. Du tänker bara på konkurrens utifrån vad du ser som slutkund men inte utifrån hur spel produceras och tjänar pengar. Steam tar 30% av spelintäkterna medan Epic Games tar 12% (och man slipper betala 5% royalty på spelmotorn om man publicerar på Epic Games Store med Unreal Engine). Där snackar vi konkurrens.

Epic Games sponsrar också andra projekt som Godot (en gratis spelmotor som är en direkt konkurrent till Unreal Engine) och köper upp företag vars produkter de sen inkluderar i Unreal Engine helt gratis.