Louqe avslöjar mer detaljer om det kompakta chassit Ghost S2

Permalänk
Melding Plague

Louqe avslöjar mer detaljer om det kompakta chassit Ghost S2

Det nya chassit tar ett rejält kliv upp i storlek för att möjliggöra montering av såväl enorma luftkylare som bastanta grafikkort i det absoluta toppskiktet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

16 liter? Ja, kanske där ett litet chassi ska ligga. Försökte bygga nytt i mitt NCASE, och det gick bara inte. NCASE är 12.7 L.

Permalänk
Medlem

Mycket mer intressant med litet format om man inte behöver göra så många kompromisser. Så det känns dom ett steg i rätt riktning och det ska bli riktigt spännande att se recensioner på det när det blir dags

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag var sugen ända tills jag läste att det nya chassit kommer vara dubbelt så stort. Min förhoppning var snarare att det skulle hålla liknande volym men med justeringar baserat på återkoppling kring S1.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Ser inte någon länk till specifikationer, men tänker mig att det inte går att klämma in ATX-moderkort i det chassit? Ser riktigt nice ut så skulle kunna tänka mig ett byte

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av HoboCop:

Ser inte någon länk till specifikationer, men tänker mig att det inte går att klämma in ATX-moderkort i det chassit? Ser riktigt nice ut så skulle kunna tänka mig ett byte

Mini ITX, eller möjligtvis Mini DTX, baserat på antalet kortplatser.

Permalänk
Medlem

Ser hellre att dom lanserar en finputsad variant av Raw, framförallt då med ventilation i taket vilket var en punkt som @JonasT diskuterade flitigt i sin recension. Gärna i nån annan färg också, limestone från Ghost S1 kanske?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen min NH-D15 så för mig är det en perfekt storlek. Men hade kanske varit bättre att gjort en egen serie av detta, är ju trots allt en helt annan inriktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag var sugen ända tills jag läste att det nya chassit kommer vara dubbelt så stort. Min förhoppning var snarare att det skulle hålla liknande volym men med justeringar baserat på återkoppling kring S1.

Det är inte enormt mycket större i yttermått, några cm på varje ledd.
Jag hade nöjt mig med en ökning på 1,5cm på höjden och gpu-delens bredd, då hade det lätt gått att få plats med ett rejälare grafikkort och ett par slimlinefläktar i botten för att få lite fart på luftflödet (vill inte ha top hats). Det hade inneburit en volym på 10,2 liter.

Permalänk
Medlem

Vad det gäller pris så tycker jag att dessa är chassinas 3080. Och då vet jag att det finns mycket dyrare! Är väldigt motvillig att lägga mer än 1000-1500 på ett chassi. Fractal Design Define R6 är typ min smärtgräns :).

Det är ju bara en jävla låda. Men man vill ha den tyst och bra luftflöde, men det behöver inte vara så dyrt. Kommer ihåg serverbyggena jag haft i kartonger ... De var inte tysta dock.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad det gäller pris så tycker jag att dessa är chassinas 3080. Och då vet jag att det finns mycket dyrare! Är väldigt motvillig att lägga mer än 1000-1500 på ett chassi. Fractal Design Define R6 är typ min smärtgräns :).

Det är ju bara en jävla låda. Men man vill ha den tyst och bra luftflöde, men det behöver inte vara så dyrt. Kommer ihåg serverbyggena jag haft i kartonger ... De var inte tysta dock.

Smaken är förstås som baken, men personligen tycker jag att chassit är väldit viktigt. Många gånger till och med viktigare än till exempel vilken upplösning man spelar i. Chassit står ju ändå framme, många gånger i vardagsrummet, och man vill ju att det ska vara en trevlig upplevelse att titta på. Det är i många fall nog lika mycket inredning som t.ex. en tv.

Men vissa har ju förstås instängt chassit i ett skåp i en källare

Gällande Ghost S2 så tycker jag att det här är ett bra komplement till S1. Det finns helt klart efterfrågan för en aningen mindre, men samtidigt mera premium, variant på NR200, som samtidigt har bättre kompabilitet. Jag skulle nog mycket väl kunna tänka mig det här som ett alternativ.

Det som jag ändå skulle önska mig är att det här var S3, eftersom jag gärna skulle se något aningen mindre med t.ex. stöd för fläktar upp emot 120mm (tänk Noctua C14S) och grafikkort på 3 slots/60mm. Då kunde man antagligen komma ner mot 12-13 liter, och det kunde då vara S2.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

NR200 ligger på dryga 18 liter och fungerar finfint för mig, så kommer nog inte byta ännu med tanke på prislappen. Men snygga är dem!

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Skrivbordet är redan fullt med 34" 21:9 skärm och högtalare. Behöver ett chassi jag kan montera på väggen eller under skrivbordsskivan ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidvikke:

NR200 ligger på dryga 18 liter och fungerar finfint för mig, så kommer nog inte byta ännu med tanke på prislappen. Men snygga är dem!

Nä är också väldigt nöjd med mitt NR200, men hade jag fortfarande suttit kvar med mitt ATX-bygge hade jag nog väntat på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Skrivbordet är redan fullt med 34" 21:9 skärm och högtalare. Behöver ett chassi jag kan montera på väggen eller under skrivbordsskivan ...

Det finns ju skrivbord med inbyggt chassi

Permalänk
Inaktiv

Också nöjd med NR200 men byggkvaliten är tyvärr ganska dålig jämfört med Ghost S1 (och förhoppningsvis S2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Ser inte någon länk till specifikationer, men tänker mig att det inte går att klämma in ATX-moderkort i det chassit? Ser riktigt nice ut så skulle kunna tänka mig ett byte

Skrivet av JonasT:

Mini ITX, eller möjligtvis Mini DTX, baserat på antalet kortplatser.

Det är uttalat Mini ITX/Mini DTX enligt deras discord. Plats för 3,5 slots kort och Noctua D15. De siktar på en prislapp på 250$.
Det kommer tillvekas i Sverige och planen är att det ska levereas som flatpack.

Ska fråga dem om jag får skicka vidare lite bilder till er @JonasT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Skrivbordet är redan fullt med 34" 21:9 skärm och högtalare. Behöver ett chassi jag kan montera på väggen eller under skrivbordsskivan ...

https://www.inet.se/produkt/6904922/csfg-the-crow-vit för din vägg. Finns även i svart.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mayth:

Det är uttalat Mini ITX/Mini DTX enligt deras discord. Plats för 3,5 slots kort och Noctua D15. De siktar på en prislapp på 250$.
Det kommer tillvekas i Sverige och planen är att det ska levereas som flatpack.

Ska fråga dem om jag får skicka vidare lite bilder till er @JonasT.

Gör så! Lägger till dem i nyheten i såna fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Skrivbordet är redan fullt med 34" 21:9 skärm och högtalare. Behöver ett chassi jag kan montera på väggen eller under skrivbordsskivan ...

Jag köpte en datorhållare som jag monterade under skrivbordet. Funkade väldigt bra.
https://www.webhallen.com/se/product/321135-iiglo-Datorhallar...

Har ett Fractal Design Define R4 som gick in med lite modifikation. Hängde det på långsidan bort från benen så slapp jag se datorn alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Den var cool, men oj så dyr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcsod:

Skrivbordet är redan fullt med 34" 21:9 skärm och högtalare. Behöver ett chassi jag kan montera på väggen eller under skrivbordsskivan ...

Kör mitt NR200p Max i denna under skrivbordet.
https://www.dustinhome.se/product/5010740123/kondator-quickcl...

Finns många andra för större chassin med så det är lätt att få bort det från skrivbordet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tack vare @Mayth har vi nu ytterligare bilder på chassits layout och storlek i artikeln.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har haft en Ghost S1 sen release, och var lite sugen på att uppgradera till nästa datorbygge, men dubbla volymen gjorde den genast mycket mindre intressant. Precis som andra har skrivit i tråden har jag ett relativt litet skrivbord med en 34" skärm, och vill ha så mycket fri yta som möjligt.

Jag tycker inte det är något problem att ha en AIO-vattenkylare i en Ghost S1 (tillsammans med en "bottom-hat"), och att man endast kan välja vissa grafikkort är såklart en nackdel, men det hade nog 2L extra utrymme kunnat lösa snarare än 8L. Jag antar att målgruppen till detta är främst de som inte kan tänka sig AIO-vattenkylning, eller redan äger grafikkort som inte passar S1an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Den var cool, men oj så dyr.

Visste inte att priset spelade någon roll. Antar att det är det du får betala lite extra.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det nya chassit tar ett rejält kliv upp i storlek för att möjliggöra montering av såväl enorma luftkylare som bastanta grafikkort i det absoluta toppskiktet.

Läs hela artikeln här

Njaee. Hade hellre sett en uppföljare i ungefär samma storlek som S1, eller några liter större. Detta är alldeles för stort för mig. En S1.1 som tog tre-slots grafikkort hade varit en fin kompromiss för mig.

Men jag kan se poängen att de vill utöka modellprogrammet med flera större modeller för andra kunder som inte vill ha ett kompakt chassi. Kanske kommer en jätte S3 så småningom.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Verkar nice, så här borde S1 ha varit, men så länge som det inte finns itx-plankor med integrerad 10 gbps nic så kommer det aldrig bli itx igen för min del.

(Ja, det finns en eller två obskyra itx-serverplankor med 10 gbps nic, men konsumentinriktat vill jag allt ha. )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vill ha kompakt, men allt på luft och med standardkomponenter. Dras till loques premiumkänsla och design. Men tror nog mATX är där man får lägga sig. Vill ha utrymmesspecifikationerna de har på processor, gpu och 120a baktill. Inga blingbling eller fönster. Men itx istället för åtminstone matx kanske begränsar rätt mkt på vilka funktioner man kan få på brädan? Helst 3, minst 2 m.2or. 2 2.5mm ssds. Och där skon klämmer här då - slippa köpa SFF nätagg, vart 160 mm på den jag har.

Permalänk
Medlem

Besviken på storleken

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Besviken på storleken

That's what she said 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X