Prestanda i spel med olika kärnantal

Permalänk
Melding Plague

Prestanda i spel med olika kärnantal

Prestandapåverkan av olika mängd processorkärnor i spel är ett ständigt hett ämne. Redaktionen testar hur det ligger till i tolv moderna speltitlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tack för uppslaget @GuessWho! Hoppas det var något i den här stilen du tänkte dig.

Permalänk
Medlem

IPC är fortfarande king och antal trådar verkar vara viktigare än antal kärnor (över en viss gräns).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Bra test! Tack för att ni undersökte Lite deppig att min 6C/12T börjar tappa prestanda. Tur att jag inte har det bästa grafikkortet

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant test. Tack så mycket!

// Vänliga hälsningar en 6700K (4c8t) ... och alla som på den tiden sa att i7 var bortkastat kan ju gå o lägga sig nu!!!

Permalänk
Medlem

Bra och intressant test!

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Trevliga tester, bra jobbat! Förlåt om jag verkar dryg men tycker det saknas grafer med frame time, för det är där man verkligen ser skillnaden mellan antalet kärnor. Exempelvis är en 5600x snabbare än en 3700x i spel om man jämför ren fps, men 3700x har jämnare bildflyt på grund av fler kärnor. Märkte detta direkt när jag bytte från 3600 till 5800x, högre IPC men framförallt jämnare flyt och mindre "stuttering", även inte lika drastiska sänkningar i fps.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Känns inte direkt så givande som test, förstår att 1080p är för skillnanden men vem kör det på ett 3080? Att 6 cores inte kan mata ett 3080 i 1080p ger inte direkt något för alla andra, hur ser det ut med något mer rimligt kort anpassat för 1080p, hur ser det ut för 6 cores med 3080 i 1440p/4K?
Detta känns som att "sälja" cores som avgörande vilket det för de flesta inte är på detta sätt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Intressant att se att man bör satsa på många kärnor om man vill hålla lägsta värdena uppe. Kikade faktiskt en del på detta innan jag valde cpu och detta bekräftar att jag valde rätt.
Sitter tryggt ett tag till med mina 12 kärnor och 24 trådar.

Roligt att se att spelen faktiskt börjat nyttja fler kärnor nu än förr. Fanns en tid då många sa att spel ALDRIG kommer nyttja mer än 2-4 kärnor.
Undrar hur dagens spel funkar på deras core2duo idag? 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att se ett test av rent CPU-bundna spel med samma uppsättning processorer. Jag tänker då mest på strategispel som de från Paradox (Crusader Kings, Europa Universalis, Stellaris) samt Civ. Paradox är väl lättast - gå in som observer, kör en bestämd tid och se hur långt man kommer (i år). Civ har ju benchmarks, men det är väl framerates snarare än turn times. Själv upplever jag att bytet till en Ryzen 5900X var ett stort steg framåt, men då hade jag ju en risig gammal 4670K innan. Misstänker att cachen är en stor del av förklaringen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har en 5900x och nörden i mig får fortfarande ett litet pirr i magen när alla 24 kärnor rusar upp i full användning vid videorendering från Premiere Pro.

Men när spel och annat hackar till så är det forfarande oftast för att enbart 1-2 kärnor slår i taket 100%.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är spelutvecklarna inte med på tåget, deras spelmotorer är i många fall väldigt gamla som ni ser av resultaten i det här testet.
Grafiken har oftast en nyare motor för det är det som säljer.

Permalänk
Medlem

Alltså -- det är ju kul att ha en CPU med jättemånga kärnor bara för nördig ägandeglädje, men det gäller ju också att inse att merkostnaden för marginellt högre spelprestanda snabbt blir hög när man passerar åtta kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Känns inte direkt så givande som test, förstår att 1080p är för skillnanden men vem kör det på ett 3080? Att 6 cores inte kan mata ett 3080 i 1080p ger inte direkt något för alla andra, hur ser det ut med något mer rimligt kort anpassat för 1080p, hur ser det ut för 6 cores med 3080 i 1440p/4K?
Detta känns som att "sälja" cores som avgörande vilket det för de flesta inte är på detta sätt.

Har du en sådan här setup och får lägre än här så slår gpun i taket. jag kör 1080p eftersom jag har en 144hz skärm så för mig var detta test rätt värdefullt att se att jag faktiskt tjänar på att ha en cpu med många kärnor för att nå så högt upp som möjligt med minimum fps.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det hade varit mer intressant att veta "frame timing". Speciellt CPU tunga spel som BF. Kanske ett test på 4C vs 6C vs 8C

Jag minns när jag körde med min 4690k på BF1 och det var i princip ospelbart för att FPSen fluktuerade så pass mycket.

Man kan ju se detta med 4C där minimum ligger på 90 FPS och max på 150. Båda är spelbara FPSer men att gå från 150 till 90 på några ms ger inte en trevlig spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Känns inte direkt så givande som test, förstår att 1080p är för skillnanden men vem kör det på ett 3080? Att 6 cores inte kan mata ett 3080 i 1080p ger inte direkt något för alla andra, hur ser det ut med något mer rimligt kort anpassat för 1080p, hur ser det ut för 6 cores med 3080 i 1440p/4K?
Detta känns som att "sälja" cores som avgörande vilket det för de flesta inte är på detta sätt.

Om du kör spelen i DLSS Quality med en 1440p-skärm så är den interna upplösningen ~960p, så tester i 1080p är faktiskt mer relevanta för mig nu än för 3 år sedan då allt fler spel stöder DLSS och Quality-läget blir allt bättre. DLSS Balanced som numera ofta ser helt ok ut i 4k har en intern upplösning kring 1250p, så även där är processorn faktiskt av större vikt idag än för ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag läste testet 2 gånger och förstod hur ni testat, att ni låst propparna och ändå så är 5900x som ses som den "bästa gejming processorn" några fps över. Förstår bara inte varför. Är det för att de vinner silikon-lotteriet med golden-die som automagiskt är "bättre" pga. högre vinst-chans?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har du en sådan här setup och får lägre än här så slår gpun i taket. jag kör 1080p eftersom jag har en 144hz skärm så för mig var detta test rätt värdefullt att se att jag faktiskt tjänar på att ha en cpu med många kärnor för att nå så högt upp som möjligt med minimum fps.

Det är det jag menar, GPU slår i taket innan CPU. 1080p på ett 3080 är ett edge case, det är alltså inte helt rättvisande med "Prestanda i spel med olika antal kärnor", det känns mer som marketing för AMDs höga antal cores i toppmodellerna än något annat.

Det är alltså inte direkt givande, de flesta har inte ett 3080, de flesta med 3080 gissar jag kör inte standard 1080p, de kör inte bara twitch shooters och jagar varje FPS med lägsta settings.

Det är inte direkt någon nyhet att 6 cores i 1080p orkar mata ett 3080, helt ärligt har det nog problem med det även i högre upplösning men det har inget med hur många cores du behöver eller vilken prestanda det är med olika cores. Det är snarare en fingervisning för att 6 cores AMD CPU är troligen inte bästa matchningen för ett 3080.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Om du kör spelen i DLSS Quality med en 1440p-skärm så är den interna upplösningen ~960p, så tester i 1080p är faktiskt mer relevanta för mig nu än för 3 år sedan då allt fler spel stöder DLSS och Quality-läget blir allt bättre. DLSS Balanced som numera ofta ser helt ok ut i 4k har en intern upplösning kring 1250p, så även där är processorn faktiskt av större vikt idag än för ett antal år sedan.

Vilka spel kör du med ett 3080 och DLSS med 66% upplösning?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Gifv test nu mot typ alderlake med liknande kärnor/threads exkl/inkl efficiency cores.

Men det är en tråkig syn att se att _fortfarande_ är processorn inte i närheten av att påverka prestandan (så länge man har en najsig 4c/8t, å ffa om du har 6-8c+). Det enda positiva med det är att man kan ha samma mobo+cpu+minne i ett decennie utan att direkt tappa fps så länge man har ett relativt färskt grafikkort (vilket var vad jag gjorde som körde 1st gen i7 å först nu med alderlake skaffade nytt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

ändå så är 5900x som ses som den "bästa gejming processorn" några fps över.

Det är nog du som tolkar det så, för de flesta kunder tar nog med priset i den beräkningen annars. Läs Kenneths test av i5-12400F så ser du att en CPU som kostar 2000 kr klarar att hålla jämna steg i spel mot den nästan tre gånger dyrare Ryzen 9 5900X.

Permalänk
Medlem

Tack för ett intressant test! Detta gillade jag verkligen!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant test!
mvh i7-8700K

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Datavetare

En variant i stället för att hålla frekvensen låst på 4,0 GHz hade varit att köra alla tester med 5950X och slå av/på SMT i BIOS samt sätta antalet kärnor Windows aktiverar m.h.a. msconfig.

Finns utöver olika kärnantal är L3$ är hälften så stor på 5600X/5800X som på 5900X/5950X, vilket gör att det finns en "störande" effekt just mellan 8C<->12C.

"Nu blir resultaten i den här artikeln till en viss del akademiska då vi begränsar klockfrekvenserna hos de testade processorerna. Med högre klockfrekvenser går det att avstyra vissa prestandatapp vid processorbundna scenarion, och då särskilt för de sexkärniga modellerna med SMT. De fyrkärniga modellerna är dock dessvärre bortom räddning oavsett vilken klockfrekvens de körs i."

Finns en till dimension kring detta, något som antagligen förklarar varför 5900X i genomsnitt presterar bättre än 5950X i SweCs "vanliga" CPU-tester (finns andra som även har med 5800X och den ligger ofta väldigt jämt med 5900X i just spel).

Högre prestanda per kärna ger betydligt större utväxling för spel än fler kärnor. Om man inte låser frekvensen på alla kärnor kan vissa spelmotorer använda "för många" kärnor i bemärkelsen: vinsten att använda fler kärnor är mindre än förlusten i frekvens p.g.a. att fler kärnor aktiveras (beroende på hur fler kärnor används kan också synkroniseringskostnaden öka) -> sämre prestanda med CPU-modeller som har fler kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Trevliga tester, bra jobbat! Förlåt om jag verkar dryg men tycker det saknas grafer med frame time, för det är där man verkligen ser skillnaden mellan antalet kärnor. Exempelvis är en 5600x snabbare än en 3700x i spel om man jämför ren fps, men 3700x har jämnare bildflyt på grund av fler kärnor. Märkte detta direkt när jag bytte från 3600 till 5800x, högre IPC men framförallt jämnare flyt och mindre "stuttering", även inte lika drastiska sänkningar i fps.

Märkte detta väldigt tydligt i Kingdom Come Deliverance när jag tillfälligt fick byta från min Ryzen 3600 till 3570k, trots att 3570k:n var klockad till 4.6ghz.
Typ samma fps men väldigt hackig upplevelse.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är det jag menar, GPU slår i taket innan CPU. 1080p på ett 3080 är ett edge case, det är alltså inte helt rättvisande med "Prestanda i spel med olika antal kärnor", det känns mer som marketing för AMDs höga antal cores i toppmodellerna än något annat.

Det är alltså inte direkt givande, de flesta har inte ett 3080, de flesta med 3080 gissar jag kör inte standard 1080p, de kör inte bara twitch shooters och jagar varje FPS med lägsta settings.

Det är inte direkt någon nyhet att 6 cores i 1080p orkar mata ett 3080, helt ärligt har det nog problem med det även i högre upplösning men det har inget med hur många cores du behöver eller vilken prestanda det är med olika cores. Det är snarare en fingervisning för att 6 cores AMD CPU är troligen inte bästa matchningen för ett 3080.

beror även på vilket spel du spelar och inställningarna du vill ha. Nog rätt många som sitter på 3080. med detta test kan man se ungefär hur mycket fps man kan få ut som max och då kan man se om ens kort flaskar eller om det är cpun och dess kärnor.
om jag köper en 4k skärm så kan jag se när jag börjar närma mig max fps min cpu klarar medan jag sakta sänker kvaliten för att få så mycket fps som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Att gå från 7700K(4c/8t) till en 12700K gav en sju jävla minskning i stuttering och en rejäl höjning i lägsta FPS. En mycket mer smooth upplevelse över hela brädet.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En variant i stället för att hålla frekvensen låst på 4,0 GHz hade varit att köra alla tester med 5950X och slå av/på SMT i BIOS samt sätta antalet kärnor Windows aktiverar m.h.a. msconfig.

Finns utöver olika kärnantal är L3$ är hälften så stor på 5600X/5800X som på 5900X/5950X, vilket gör att det finns en "störande" effekt just mellan 8C<->12C.

"Nu blir resultaten i den här artikeln till en viss del akademiska då vi begränsar klockfrekvenserna hos de testade processorerna. Med högre klockfrekvenser går det att avstyra vissa prestandatapp vid processorbundna scenarion, och då särskilt för de sexkärniga modellerna med SMT. De fyrkärniga modellerna är dock dessvärre bortom räddning oavsett vilken klockfrekvens de körs i."

Finns en till dimension kring detta, något som antagligen förklarar varför 5900X i genomsnitt presterar bättre än 5950X i SweCs "vanliga" CPU-tester (finns andra som även har med 5800X och den ligger ofta väldigt jämt med 5900X i just spel).

Högre prestanda per kärna ger betydligt större utväxling för spel än fler kärnor. Om man inte låser frekvensen på alla kärnor kan vissa spelmotorer använda "för många" kärnor i bemärkelsen: vinsten att använda fler kärnor är mindre än förlusten i frekvens p.g.a. att fler kärnor aktiveras (beroende på hur fler kärnor används kan också synkroniseringskostnaden öka) -> sämre prestanda med CPU-modeller som har fler kärnor.

Hardwareunboxed har utfört precis ett sånt test som du nämner ovan, fast på intel. Målar en rätt annorlunda bild av mängden kärnors verkliga betydelse.

https://youtu.be/RQ6k-cQ94Rc

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aka_The_Barf:

Intressant att se att man bör satsa på många kärnor om man vill hålla lägsta värdena uppe. Kikade faktiskt en del på detta innan jag valde cpu och detta bekräftar att jag valde rätt.
Sitter tryggt ett tag till med mina 12 kärnor och 24 trådar.

Roligt att se att spelen faktiskt börjat nyttja fler kärnor nu än förr. Fanns en tid då många sa att spel ALDRIG kommer nyttja mer än 2-4 kärnor.
Undrar hur dagens spel funkar på deras core2duo idag? 😉

Likt allt som inte är "embarrassingly parallel" (vilket är uppgifter som idag allt mer flyttas till GPU) begränsas dessa av Amdahls lag. Det är ur alla praktiska hänseenden en "naturlag" som inte kan brytas och lagen beskriver bästa möjliga utfall för CPU-skalning.

I princip säger lagen: för varje specifikt program finns en hård gräns för hur mycket prestanda man kan få genom att öka antalet CPU-kärnor. Lagen beskriver högsta möjliga utfall, ofta finns andra flaskhalsar som gör att skalningen helt upphör vid något läge.

En annat sätt att se exakt samma begränsning är att ställa frågan: hur stort måste problemet vara för att uppnå X % effektivitet på att öka antalet kärnor från A till B?. D.v.s. i stället för att variera antalet kärnor på ett givet problem ändrar man storleken på problemen på ett system med ett visst antal kärnor.

Det andra sättet att se på samma fundamentala begränsning kallas Gustafsons lag. Finns spelmotorer som sedan länge varit rätt bra på att skala med kärnor, det har varit ett krav ända sedan PS3/Xbox360 då konsolerna haft relativt svag prestanda per kärna men sedan den generationen flera CPU-kärnor/trådar.

Skalningen med kärnor i spel har länge följt vad som kan förväntas av Gustafsons lag, en relativt långsam utveckling då den följer hastigheten spelvärldarna blir allt större och mer komplicerade.

Konsolerna, framförallt PS4/PS4Pro/XBO/XBX (som alla har 8C/8T) har nog haft riktigt bra skalning över de kärnorna. Detta då de har väldigt svaga kärnor. För PC ser det ut att "släpa efter", men egentligen handlar det mer om att högre prestanda per kärna är långt mer värdefullt är fler kärnor.

De spel som var aktuella på C2D-tiden var långt "simplare" än spelen idag, så den tidens spel gick inte att skala lika väl som dagens spel. Arbetet som utfördes där för helt enkelt "för litet".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

beror även på vilket spel du spelar och inställningarna du vill ha. Nog rätt många som sitter på 3080. med detta test kan man se ungefär hur mycket fps man kan få ut som max och då kan man se om ens kort flaskar eller om det är cpun och dess kärnor.
om jag köper en 4k skärm så kan jag se när jag börjar närma mig max fps min cpu klarar medan jag sakta sänker kvaliten för att få så mycket fps som möjligt.

Vad klassas som många som har 3080, det kanske är en något större andel på Sweclockers men med priser och hur tillgången var på 3080 som ändå lätta först trots färre enheter har jag svårt att se att det skulle vara många. Beror självklart på om man ser till antal eller andelar mm troligen.

Jo och att köpa en 4k skärm och sedan sänka settings är ett rimligt test, när ger olika cpus upp men att jämföra AMD mot AMD, klart skeva testet mot fler cores i ett scenario som inte direkt är det vanliga och sedan skriva att "så här många cores behövs"
Intressant nog är även CPU namn borta från grafer, bara cores och trådar, speciellt som om du bara kollar på 1440p ändras det kraftigt och Intels 12 serie ger en annan bild med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood