Sid Meier kritiserar spelbranschens fokus på nya finansiella modeller

Permalänk
Melding Plague

Sid Meier kritiserar spelbranschens fokus på nya finansiella modeller

Utvecklarveteranen anser att spelutvecklare bör fokusera mer på spelens innehåll och mindre på nya sätt att tjäna pengar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Amen!

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

...utvecklare måste se till att deras titlar fortsätter hålla hög kvalitet

Antar att han aldrig försökt spela sina egna spel i multiplayer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr så är många spel idag bara glorifierade nätcasinon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Antar att han aldrig försökt spela sina egna spel i multiplayer.

Hahah!

Jag tänker på ett spel som hade varit roligt att spela, även i multiplayer - Sid Meiers Railroads.
Problemet är att spelet inte fungerar.

Så fokus kanske ska vara på att spelet ska gå att köra på den plattform man utvecklar till.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Helt sant. Och det värsta är att de försöker få det att se ut som att deras metoder är något positivt för garners. Betala för att få vara betatestare och sådant. Folk går på det också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att speltillverkare slår mynt av möjligheten att sälja digitalt krims-krams till hugande spekulanter är kanske inget jätteproblem, och jag har hittills inte sett ett PC-spel från någon etablerad utvecklare som kräver t.ex. mikrotransaktioner för att det ska gå att spela (som i många mobilspel).

När det gäller bristfällig kvalitet på själva spelen så är det nog oftare ett resultat av att ekonomer får ta beslut som påverkar det kreativa arbetet, eller att de drivs av investmentbolag som inte har någon som helst aning om vad gamers vill ha och därför inte lägger resurser på rätt ställe under utvecklingen.

Permalänk
Avstängd

Har han själv sett sin affärsmodell? Det är ganska hutlösa priser på några simpla civilisationer...men, det är fel på alla andra.

Permalänk
Snusfri

Helt rätt i det han säger.
Tyvärr så saknar 90% av dagens spel gameplay som är roligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gamers har målat sitt eget rum.
Hur ofta får man inte höra som, ”Fattar inte att jag förhandsbokade BF2042 Ultimate Edition”.
Efter flera lanseringar så borde vi ha lärt oss, åtminstone är gamers en ganska enad community och alla borde varit överens om att man inte förhandsbokar digitala licenser, om ens fysiska.

Jag har inget emot kosmetiska förbättringar ingame i ett spel som är gratis. Betalar man dock fullpris och det är laddat med p2w så är de illa.

Permalänk
Medlem

Sid Meier ja, det första jag kom i kontakt från hans namn var strategispelet Eastern Front 41 till Atari 8-bit som jag gillade väldigt mycket. Man var inte gammal på den tiden. Om bilden är nytagen så tycker jag inte han har åldrats så mycket utseendemässigt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Ja tyvärr så är många spel idag bara glorifierade nätcasinon.

Har ingen respekt för de som förbeställer eller köper AAA-spel idag. De flesta köpare idag har aldrig spelat spel under tiden de var bra, 1980-00-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Har han själv sett sin affärsmodell? Det är ganska hutlösa priser på några simpla civilisationer...men, det är fel på alla andra.

Det går ju att vänta och köpa antingen "paket" som är mycket billigare eller typ GOTY versionen som kommer med allt om man vill. Har aldrig köpt enstaka civilisationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Gamers har målat sitt eget rum.
Hur ofta får man inte höra som, ”Fattar inte att jag förhandsbokade BF2042 Ultimate Edition”.
Efter flera lanseringar så borde vi ha lärt oss, åtminstone är gamers en ganska enad community och alla borde varit överens om att man inte förhandsbokar digitala licenser, om ens fysiska.

Jag har inget emot kosmetiska förbättringar ingame i ett spel som är gratis. Betalar man dock fullpris och det är laddat med p2w så är de illa.

Första BF spelet jag inte har förhandsbokat på flera år. Spelade "beta" versionen som kändes väldigt långt ifrån klar, så det bidde inget.

Permalänk
Medlem

Allt handlar om pengar idag och sålänge gamers överöser företagen med pengar kommer det knappast sluta.
Konsumenterna har makten. Klaga på dom istället. Är man villig att betala för skit så är det det som kommer finnas sen också.

Köper sällan nya spel då jag lärt mig att det är buggfest delux och man är idag bara en beta testare som betalar för det.

Har även drivit bort från spel och teknik till andra hobbys där det finns seriösa företag.

Lagar just nu rost på min gamla volvo och har upptäckt hagmans otroliga produkter. Ljusår från biltemas på alla sätt. Antar att de som meckar bil är mer kräsna än gamers då det kräver betydligt mer jobb?

Kanske hagmans ska göra spel?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sid Meier ja, det första jag kom i kontakt från hans namn var strategispelet Eastern Front 41 till Atari 8-bit som jag gillade väldigt mycket. Man var inte gammal på den tiden. Om bilden är nytagen så tycker jag inte han har åldrats så mycket utseendemässigt

Bilden är ca sju år gammal. Svårt att hitta bilder på honom.
En liten bild från förra året, där han ser äldre ut.
https://twitter.com/rockpapershot/status/1305912146279227392/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Betala för att få vara betatestare och sådant. Folk går på det också.

Förhandsbokningar, förköp och Early Access är ett gissel.

De som gör det har snudd på förverkat rätten att klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har ingen respekt för de som förbeställer eller köper AAA-spel idag. De flesta köpare idag har aldrig spelat spel under tiden de var bra, 1980-00-talet.

Det fanns mycket skräp spel på den tiden också, det får inte glömmas. Det var inte bara gröna skoga och ängar på 80-90-00 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Bilden är ca sju år gammal. Svårt att hitta bilder på honom.
En liten bild från förra året, där han ser äldre ut.
https://twitter.com/rockpapershot/status/1305912146279227392/...

Ok, han är visst 68 år nu enligt Wikipedia så det borde han göra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förhandsbokningar, förköp och Early Access är ett gissel.

De som gör det har snudd på förverkat rätten att klaga.

Grejen är ju att det bara handlar om att tjäna eller spara pengar, och med aggressiv marknadsföring bar de lyckats få folk att tro att det är något positivt. Så ja. Det är mycket eländigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Segas:

Har han själv sett sin affärsmodell? Det är ganska hutlösa priser på några simpla civilisationer...men, det är fel på alla andra.

Det är styckpris ungefär som en starköl på krogen. Ifall man inte väntade in de samlade uppdateringarna då. Så hutlöst? Tja, det kan ju diskuteras. Jag vet då vad jag spenderat hundrafaldigt mer pengar på.

Permalänk
Skrivet av crash:

Det fanns mycket skräp spel på den tiden också, det får inte glömmas. Det var inte bara gröna skoga och ängar på 80-90-00 talet.

Självklart! Men det fanns mycket kvalitetstitlar på den tiden också.

Permalänk
Medlem

Jag var intresserad av att göra spel för många år sen men inte längre. Spelen idag spelas så kort och sen går de vidare till nåt annat (generellt) och det finns hur många spel som helst.

Jobba i flera år och hypen dör nästan direkt när spelet släpps, speciellt om det är single player.
Om man faktiskt bryr sig om vad man har skapat så måste det kännas jävligt otacksamt.
(Inte för att nån är skyldig att vara tacksam, men det måste kännas så.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Självklart! Men det fanns mycket kvalitetstitlar på den tiden också.

Den tekniska utvecklingen var dock väldigt efterbliven på den tiden, det var först på 90-talet vi kom ifrån den lågupplösta pixelgröten som annars var standarden då.

Sen ska man komma ihåg att känslan av att ett riktigt gammalt spel var kul ofta är nostalgi som bygger på andra saker än spelets kvalitéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den tekniska utvecklingen var dock väldigt efterbliven på den tiden, det var först på 90-talet vi kom ifrån den lågupplösta pixelgröten som annars var standarden då.

Sen ska man komma ihåg att känslan av att ett riktigt gammalt spel var kul ofta är nostalgi som bygger på andra saker än spelets kvalitéer.

Antalet s-tier spel har väl varit på en ganska jämn nivå(?), men antalet dåliga spel är mycket högre nu än då så det kändes som om spelen var bättre förr för det inte fanns oändligt många skitspel som gjorde det svårare att hitta bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag var intresserad av att göra spel för många år sen men inte längre. Spelen idag spelas så kort och sen går de vidare till nåt annat (generellt) och det finns hur många spel som helst.

Jobba i flera år och hypen dör nästan direkt när spelet släpps, speciellt om det är single player.
Om man faktiskt bryr sig om vad man har skapat så måste det kännas jävligt otacksamt.
(Inte för att nån är skyldig att vara tacksam, men det måste kännas så.)

Nja kolla på total war warhammer 2, det lanserades 2017 och spelades till typ nyss. Jag skulle tro att den stora majoriteten spelade single player och intresset . Visst, det är många titlar som inte lyckas, men CA lyckades ju genom några framgångsfaktorer hålla liv i spelet. Fortlöpande gratisuppdateringar + DLCn som tillför något + streamers som tyckte om spelet och höll uppe intresset hos massan.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är styckpris ungefär som en starköl på krogen. Ifall man inte väntade in de samlade uppdateringarna då. Så hutlöst? Tja, det kan ju diskuteras. Jag vet då vad jag spenderat hundrafaldigt mer pengar på.

Är du typ en "val" i/för Genshin Impact?

Permalänk
Medlem

Mannen har helt rätt, spel idag handlar mer om hur de kan tjäna pengar än att faktiskt erbjuda en produkt som sprids genom att de som testat den rekommenderar den.

Det hela bygger säkert på att folk som inte är spelare sitter på beslutande positioner och det engelska uttrycket "videogames" vilket gör att klåpare tror att det går att hantera spel precis som film. Filmbranschen är ju tyvärr snäppet värre än spelbranschen.

En annan faktor är ju att man drar sig varje gång för att köpa spel, inte för priset utan för att när man köper måste man uppge personuppgifter, vilka ofta är mer värda. Detta då de ansvariga för spelen hålls ansvariga för hur folk använder spelet, t.ex. säger dumma saker i chatten, och ska därför kunna bannas och bötfällas.

Jag förstår att många vill kunna lattja med sina pengar i form av mikrotransaktioner för att få P2W, företagen tjänar multum på dessa personer men när man förstör för dem som vill spela för att komma ifrån alla som har skrytbyggen till bilar och bling-bling runt halsen m.m i verkligheten (som bara går att köpa för riktiga pengar), så blir det inte så kul att stöta på detsamma i spelvärlden.
Det här är bara exempel, i spel som har fokus på bilar måste såklart skrytbyggen få finnas, men att komma i en Ferrarri i Red dead redemption 2 skulle bara kännas kass.

Hur löser man det då?
-Inte lätt men anonyma köp och förskottsbetalning vore kanske ett första steg. Versionssegmentering vore kanske en annan, där folk med DLC inte blandas med folk som bara har originalversionen(med buggfixar patchar osv), lite på samma vis som single vs multiplayer (tänker på diablo 2 där man måste exportera sin karaktär till multiplayer) på samma vis bör man kunna spela i skyddad verkstad tills man valt att låsa upp DLC & P2W.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Nja kolla på total war warhammer 2, det lanserades 2017 och spelades till typ nyss. Jag skulle tro att den stora majoriteten spelade single player och intresset . Visst, det är många titlar som inte lyckas, men CA lyckades ju genom några framgångsfaktorer hålla liv i spelet. Fortlöpande gratisuppdateringar + DLCn som tillför något + streamers som tyckte om spelet och höll uppe intresset hos massan.

Det finns några spel som lever länge så klart, det är de "bra" spelen, s-tier spelen som har lyckats göra nåt som gör att spelarna stannar, men 2017 släpptes fler än 6000 spel bara på steam. Det är 16 nya spel varje dag.

2021 släpptes fler än 10000 spel bara på steam, 27 nya spel varje dag.

Det går inte att jämföra indiespel med AAA, men antalet indiespel plus allt från indie upp till AAA drar ner allt, och många AAA dör lika snabbt.

Samma sak gäller musik och film och serier.

edit: Det påminde mig om denna: https://www.youtube.com/watch?v=2VMOxo0tGyU haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förhandsbokningar, förköp och Early Access är ett gissel.

De som gör det har snudd på förverkat rätten att klaga.

EA har ju lagt upp de riktigt snyggt också med early access. De berättar ju hela tiden att man ska invänta day 1 patch, men de ju ett sätt för de att tackla återköpsfönstret, briljant taktik.