Apple livesänder "Peek Performance" ikväll klockan 19:00

Permalänk
Viking

Bättre priser än förväntat 👍

Fullutrustad Mac Studio kostar 100 500 kr här i Sverige

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Basvarianten av Mac studio skulle ju inte sitta fel faktiskt. Den verkar grym. Med 10Gbps från början 👍 Får se vad priset blir i Sverige 🙂

En Mac mini med 10Gbps, extra ram och extra ssd går ju uppåt 15k, så kanske inte blir extrem skillnad i pris.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Basvarianten av Mac studio skulle ju inte sitta fel faktiskt. Den verkar grym. Med 10Gbps från början 👍 Får se vad priset blir i Sverige 🙂

25495 för basmodellen

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk

Kolla desnabbt nu på Apple hemsida. iPad Air 5, tyckte 64GB var väl snålt, nästa storlek 256GB. Celluar är bra, men ej måste, så valde billiga wifi. Sedan en penna och det där schyssta stället.
Jag var riktigt imponerad tills jag såg priset över 14 000kr. - Det blev ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Bådar inte väl att dollarn är 20% dyrare än för ett år sedan.

Dom verkar inte ha korrigerat för detta (än) då de gröna färgerna av iPhone 13 ligger på samma pris som förut, men det är väl bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

25495 för basmodellen

Jävlars ja, det var rejält.. Såklart med alla våra skatter..

32Gb ram är ju lugnt, men 512gb ssd är fan snålt för det priset. Kunde ju tryckt i åtminstone 1Tb.
Blir svinigt mycket pengar för en dator..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av rumpnisse:

25495 för basmodellen

Och då är den utrustad med 500GB ssd. Och man tänker när hade man 500GB ssd på sin laptop? Ja, det var över 10år sedan.. Jag är inte så mycket ifrån från priser, om datorerna är snålt utrustade.

Men datorn är ett arbetsredskap för en som jobbar professionellt med film. Det är då kaffepengar i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Asså ända Apple produkt jag någonsin köpt är en begagnad Ipad touch som jag slängde efter två veckor...

Men detta är nog första gången dom lanserat något som faktiskt är imponerande och inte prissatt rakt åt pipan, till å med uppgraderingarna är helt ok prissatta förutom lagringen då.. 2200 dollar för 8 tb lagring?? Vad fasen hände där liksom?

Ska bli intressant å se när LTT skruvar isär skiten och testar den ordentligt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och då är den utrustad med 500GB ssd. Och man tänker när hade man 500GB ssd på sin laptop? Ja, det var över 10år sedan.. Jag är inte så mycket ifrån från priser, om datorerna är snålt utrustade.

Men datorn är ett arbetsredskap för en som jobbar professionellt med film. Det är då kaffepengar i sammanhanget.

Jag arbetar dock inte professionellt med film, utan tänkte uppgradera min gamla MacBook Pro med en stationär Mac. Då blir det här rätt jobbiga pengar. Samtidigt vill man ju inte handla en gammal Mac mini M1 nu, 1,5 år sen den kom…

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Saknar skärmen verkligen ProMotion? Hur kan dem baka in så pass mycket godis i den men välja bort det i så fall?!

Reagerade på det också, märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Saknar skärmen verkligen ProMotion? Hur kan dem baka in så pass mycket godis i den men välja bort det i så fall?!

För det finns ingen som utvecklar vettiga HiDPI paneler, denna panel är i princip samma som i LG UltraFine för 6år sedan.

Det enda som släpps nuförtiden är gamingskärmar med skit DPI. Ja jag är frustrerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det enda som släpps nuförtiden är gamingskärmar med skit DPI. Ja jag är frustrerad.

Hehe håller med. För mig är yta allt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Saknar skärmen verkligen ProMotion? Hur kan dem baka in så pass mycket godis i den men välja bort det i så fall?!

Gissningsvis för att prissegmentera från det monster till skärm de utan tvekan släpper med Mac Pro. Där kommer garanterat miniled med ett par tusen zoner plus ProMotion - men i liknande eller högre prisklass jämfört med nuvarande XDR.

Permalänk
Medlem

Kollar man på Apples hemsida om nya iPad Air så står det ingenting om Thunderbolt 3 eller Usb 4 support så det saknas nog jämfört med Pro modellen.