Jack Haverty: "Internet blev aldrig klart"

Permalänk
Melding Plague

Jack Haverty: "Internet blev aldrig klart"

Många standarder antogs innan de var färdiga enligt Jack Haverty, en av internets grundare. Han väntade sig att de skulle utvecklas vidare i framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hade ju vart najs om han kom ut med lite mer konkreta exempel på vad som skulle kunna vara bättre om man hade "gjort det rätt" från början istället.

Just nu tror jag alla är såpass vana med hur det fungerar att man inte tänker på hur det hade kunnat vara annorlunda/bättre, och det man inte vet kan förbättras rör man nog inte helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Känns ju verkligen relevant fortfarande, alla saker bara kastas ut och kan fixas senare tror man. Säkerhet och buggar är saker som inte spelar så stor roll, så långe det fungerar när man klickar ’rätt’ eller gör saker i en exakt ordningsföljd

Extremt många saker skulle må bättre av att ändras, men då kanske man bryter bakåtkompatibilitet och andra saker, det betyder i så fall bara att man får mer att göra och underhålla...

Svåra problem att lösa på bra sätt

Permalänk
Medlem

Oväntat att en PoC hamnar i produktion ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns ju verkligen relevant fortfarande, alla saker bara kastas ut och kan fixas senare tror man. Säkerhet och buggar är saker som inte spelar så stor roll, så långe det fungerar när man klickar ’rätt’ eller gör saker i en exakt ordningsföljd

Extremt många saker skulle må bättre av att ändras, men då kanske man bryter bakåtkompatibilitet och andra saker, det betyder i så fall bara att man får mer att göra och underhålla...

Svåra problem att lösa på bra sätt

Tydligen håller Linus Torvalds & Co på att uppdatera C versionen som Linux kernel kompileras med från en version från 1989 till en från 2011, eftersom den från 1989 börjar bli för gammal, vilket i sin tur resulterar i buggar i nyare kod...
Det är tydligen både lätt och svårt att göra på samma gång.

Permalänk
Medlem

Tycker att perioden 95-00 var som mest spännande med internet. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men förmodligen mest för att det hände så mycket då och information inte var lika lätt att få fram

Permalänk
Medlem

Internet är som all annan infrastruktur. Det känns inte som man bryr sig om att göra något åt problem och brister förrän de blir så allvarliga att hela skiten rasar.
Tänker t.ex. på IPv4 som har tvingat operatörer att i princip ha sönder Internet genom CGNAT för att IP-adresserna inte längre räcker till, samtidigt som ersättaren IPv6 bokstavligen har funnits i årtionden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Snusfri

Algonet införskaffade vi i slutet på -94.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Började använda internet runt 93 om jag inte minns fel och innan dess "surfade" man runt med US Robotics 28.8 modem på olika bbs:er

Permalänk
Musikälskare

Första iterationen(erna) av någon nytt brukar sällan bli bra och jag undrar hur det hade sett ut om dom hade fått som dom velat med mera utveckling etc. det öppna internet som vi har idag kanske inte funnits alls, skoj att spekulera

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En sån grej som Internet kan aldrig "bli klart". Det utvecklas ständigt och det är en bra sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Algonet införskaffade vi i slutet på -94.

Fränt, aldrig hört talas om.
Får fortfarande kalla kårar från Glocalnets reklamfilmer ..

Jag väntar på Web3 som kommer lösa alla problem och alla brister som någonsin funnits...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

if it ain't broke don't fix it tänker jag lite på här. Dessutom utvecklas det ständigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hade ju vart najs om han kom ut med lite mer konkreta exempel på vad som skulle kunna vara bättre om man hade "gjort det rätt" från början istället.

Just nu tror jag alla är såpass vana med hur det fungerar att man inte tänker på hur det hade kunnat vara annorlunda/bättre, och det man inte vet kan förbättras rör man nog inte helt enkelt.

Jag kan tänka mig det är säkerhetsbrister han talar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Algonet införskaffade vi i slutet på -94.

Min första leverantör var Bahnhof runt samma tid.
Bytte senare till WinEasy, eftersom jag kände grundaren där och jobbade även en sväng där.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se... jag spelade MUD 1993 iaf och det KAN vara så att vi hade någon sorts internetanslutning redan 1992, via min mammas jobb på universitetet. Man ringde till en modempool och lade på, så ringde poolen upp tillbaka istället, så tog universitetet minutavgiften (!). HTTP var rätt litet, men mycket Usenet.

Ja internet på 90-talet var väldigt roligt, så otroligt litet jämfört med idag.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Började använda internet seriöst 1995 om jag inte minns fel, då vi fick vår första PC hem.
Före det hade man använt internet på datorer som föräldrarna ibland tog hem från jobbet men kan inte påstå att jag visste vad jag sysslade med

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag började använda Internet seriöst runt 1995. Jag hade dock använt det redan under gymnasietiden vid 1993.

Permalänk
Medlem

För att inte tala om webben.... 😣

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Avstängd

Första "internet" för mig och familjen var 56 kbps uppringningsmodem och sedan blev det Telia ADSL 8Mbit och sedan vips från ingenstans blev det 100/100 i nyinflyttad lägenhet 2005. I princip teknikens största orgasmupplevelse i min värld!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Finns det någon information om vad som "borde" uppdateras/ändras? Skulle vara intressant att veta vad de kunniga tycker är fel.

Men att förövrigt gå från "satans helvetes jävla skit, kan folk sluta ringa när jag använder internet" till, "50GB patch, jaja, jag går väl och gör en kaffe så länge" är ändå ingen dålig utveckling.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Trånade efter ett modem till min amiga men fick nog först internet (US robotics 56k) med första PC:n som införskaffades samtidigt som ”the dig” har jag för mig. Http var inte mycket på den tiden utan allt intressant hittade man på ftp:er och dylikt. Man kunde sitta en hel dag med att leta i SUNETs strukturer efter ditt och datt.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Telia med 28.8k-modem hade vi först men minns inte vilket år. Sedan hade vi Glocalnet.

Minns att jag och en kompis använde en mjukvara som hette FirstClass kring 1995. Vi visste knappt vad det var men fick kontakt med andra där och gick på fester. Nu när jag läser om det i efterhand verkar det vara som "Teams" fast från 1989

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem

Det blev folkligt med 28.8 modem (oftast US robotics) och

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Internet är bara en fluga.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Första gången jag vet att jag använde internet var nog när min högstadieskola skaffade det 1995 tror jag det var.
Det var en ISDN-router som 16 datorer delade på.
Själv skaffade jag inte Intenet hemma förrän 1997, men fick då sitta på telefonlinjen med ett 56K modem.
2002 drog det dock igång på riktigt med ADSL 2.4/0.8Mbit, som det gick att spela "Half-life"-modden Counter-strike online på.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Finns det någon information om vad som "borde" uppdateras/ändras? Skulle vara intressant att veta vad de kunniga tycker är fel.

Men att förövrigt gå från "satans helvetes jävla skit, kan folk sluta ringa när jag använder internet" till, "50GB patch, jaja, jag går väl och gör en kaffe så länge" är ändå ingen dålig utveckling.

Du får kika på videon som är länkad. Tyvärr så var han inte så precis när det gäller vad som inte vart klart, men TCP och RFC var dom två saker som han nämnde. Som jag förstod det så vill han att allt som kopplas mot internet ska ha stöd för RFC så att det är lättare att klura ut varför det inte funkar.

Hade tur, vi hade en extra telefonlinje, eftersom farsan hade företag och hade en fax kopplad till den, så kunde i stort sett alltid koppla upp mig utan att störa någon eller bli störd.

Permalänk
Medlem

Första gången med "Nätet" var 92 eller 93. En korridorsgranne hade pratat om hur cool det var, så jag kände mig tvungen att testa.
Satte mig vid en dator i CYD-poolen (LiTH) och startade webbläsaren (Mosaic 1.0) som var installerad.
En ren grå sida dök upp.

"Jaha, och vad ska man göra nu?" frågade jag mig själv. Konstaterade att internet uppenbarligen inte alls var särskilt intressant om man inte visste hur det fungerar...

Permalänk
Medlem

Skickade e-post via fidonet innan jag fick riktigt internet. Körde därefter i skolans datasalar Gopher, Viola, Erwise (tror jag), fast mest läste jag på usenet. Www var sämre än Gopher... Och nåt annat, vad det nu hette. Körde sedan www på min Amiga via modempool. Hm. Trist att Amigan som var så trevlig för nätverk dels hade så dåligt hårdvarustöd (nätverkskort alltså, det fanns men var dyrt) dels gick i kaputten.

Mycket sändes ju i klartext över nätet förr, men jag vet inte hur mycket på det som kan skyllas på internet i sig?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Du får kika på videon som är länkad. Tyvärr så var han inte så precis när det gäller vad som inte vart klart, men TCP och RFC var dom två saker som han nämnde. Som jag förstod det så vill han att allt som kopplas mot internet ska ha stöd för RFC så att det är lättare att klura ut varför det inte funkar.

RFC = Request For Comment.
De olika RFC dokumenten beskriver bland annat hur ett antal olika protokoll fungerar och liknande. Så 'stöd för RFC' kan man inte ha, däremot kan utrustning och programvara följa en eller flera RFC-er.