Permalänk
Medlem

Öka 4g mottagningen?

Hej. Skulle behöva tips och hjälp på hur jag skulle kunna öka 4g mottagningen ute i mitt fritidshus. Jag har mottagning lite här och där både inomhus och utomhus men för det mesta är det rätt dött. Har googlat lite på diverse antenner som påståss kunna hjälpa mig med det jag söker, men det är ju en djungel och man blir helt snurrig och vet inte egentligen vad man behöver och ska ha. Jag har ingen fast el i fritidshuset enbart solpaneler. Gärna något som man som vanlig svensson kan ha råd att köpa så inget för en halv årslön eller dyligt tack, ju billigare ju gladare blir jag Tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Utomhus-monterad router/antenn-kombo. Kabel in till en vanlig AP/router. Finns vettiga som kan gå direkt på bred DC för ditt batterisystem. t.ex https://mikrotik.com/product/sxt_lte6_kit

Permalänk
Permalänk
Medlem

Håller med @maDa, en utomhusmonterad riktad router/antenn-kombo kommer bli den smidigaste och billigaste lösningen.
Att ansöka om 4g repeater kommer nog vara meningslöst, sällan det blir godkänt, är operatörs specifikt för att inte nämna väldigt dyrt.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Bra antenn utan router
Bra router till antenn
Allt I ett lösning
Först borde man skaffa olika kontantkort för att ta reda på vem som har bäst täckning. Efter det behöver man ta reda på vilken mast som är bäst. Finns många lokala faktorer som kan påverka 4G så det gäller att testa sig fram.

Permalänk
Medlem

Först en flaggstång. Sen en riktad antenn i toppen av den.
Sen ett gäng kontantkort för att kolla vilken operatör som levererar bäst till just dig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Utomhus-monterad router/antenn-kombo. Kabel in till en vanlig AP/router. Finns vettiga som kan gå direkt på bred DC för ditt batterisystem. t.ex https://mikrotik.com/product/sxt_lte6_kit

+1 På denna, har installerat en handfull SXT's för 4G/LTE och det rullar på fint. Bekvämt att man drar TP-kabel till denna istället för antennkabel från en enhet inomhus.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Intressant och inte alls så farligt dyrt som man hade tänkt sig. Men hur kopplar man in dessa? Och gör dessa att man kan ringa o ta emot samtal eller är de bara för internet på telefon?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Tack för alla svar. Intressant och inte alls så farligt dyrt som man hade tänkt sig. Men hur kopplar man in dessa? Och gör dessa att man kan ringa o ta emot samtal eller är de bara för internet på telefon?

Det är för att få bredband via 4G till fastigheten. Du behöver ett extra SIM-kort i modemet. Vad du gör med bredbandet är upp till dig. För att ringa telefonsamtal via bredbandet krävs stöd från mobiltelefon samt operatör.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Tack för alla svar. Intressant och inte alls så farligt dyrt som man hade tänkt sig. Men hur kopplar man in dessa? Och gör dessa att man kan ringa o ta emot samtal eller är de bara för internet på telefon?

Du får först pejla in (se signalstyrka) vart du ska rikta den. Enklast är såklart om du vet vart lite master finns runtom. Sedan dra en nätverkskabel in dit du har ström eller din innomhus-router- Där matar du in spänningen via nätverkskablen.

Det är ingen LTE-repeater (som kostar många tusentals kronor och kräver tillstånd) så det är för Internet-access helt enkelt. Du får se till att ringa via WiFi istället då.

Vad har du för spänning på ditt batterisystem där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Du får först pejla in (se signalstyrka) vart du ska rikta den. Enklast är såklart om du vet vart lite master finns runtom. Sedan dra en nätverkskabel in dit du har ström eller din innomhus-router- Där matar du in spänningen via nätverkskablen.

Det är ingen LTE-repeater (som kostar många tusentals kronor och kräver tillstånd) så det är för Internet-access helt enkelt. Du får se till att ringa via WiFi istället då.

Vad har du för spänning på ditt batterisystem där?

Okej, hade ju varit kul om arbetsgivare osv kunna få tag på en när man är därute via vanliga samtal.. 12v kör jag. men har en hel hög med sånna omvandlare så jag kan köra dammsugare, ladda mobilen osv.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

@mOOpiTh, det beror på.

Antingen har du abonnemang med 4G data som du kan ringa med, eller så har du abonnemang med enbart data. Därefter behöver du en 4G router som har en utgång för telefon för att koppla in en analog telefon. Då kan du ringa förutsatt du har rätt typ av abonnemang. En utomhusantenn monterad på fastigheten funkar bra för de flesta som har halvtaskig eller dålig mottagning. Har du riktigt dålig mottagning då kanske du behöver en montera upp en mast för att komma upp i höjd (ibland över träden) för att få mottagning. Men det är ganska få som har det problemet trots allt.

Har du abonnemang för enbart 4G data men vill ringa ändå kan man använda en dator, ringa via WiFi funkar. Det är möjligt ringa via IP-telefoni. Det skiljer lite hur mycket datamängd man behöver. Telia har sitt abonnemang som dom kallar obegränsad, fast i praktiken är det begränsat men minns inte hur och vad. Det finns andra trådar om det här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Okej, hade ju varit kul om arbetsgivare osv kunna få tag på en när man är därute via vanliga samtal.. 12v kör jag. men har en hel hög med sånna omvandlare så jag kan köra dammsugare, ladda mobilen osv.

Alltså, om din mobiltelefon och operatör har stöd för att ringa samtal via WiFi så kan din arbetsgivare få tag på dig via vanliga samtal.

För att ringa via WiFi behöver du fungerande WiFi och därmed ett 4G-modem och riktantenn (eftersom du skriver att du har dålig täckning).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Så för att få tillräckligt med mottagning på telefonen för att använda internet så räcker det med en antenn som länkats tidigare? Jag har ju 1-2 prickar på 4G på mobilen beroende på var jag befinner mig. Men inomhus är de ju sämst där går det mellan ingen prick och 1 prick och det är lite drygt att inte ens kunna slösurfa facebook eller lyssna nå spotify osv. Tänkte på den här som länkats tidigare den såg rätt enkel ut och kan jag köpa i butik i min närhet. https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-riktantenn-5g-lt...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Nej, det räcker inte med en antenn. Du behöver ett 4G-modem och ett abonnemang för datatrafik hos någon operatör. Eller t.ex. ett datakort som hör till ett vanligt mobilabonnemang.

TP-Link 4G-modem MR600
Om signalstyrkan fortfarande inte är godkänd så funkar denna antenn toppen.
Till sist behöver du ett SIM-kort att stoppa i modemet

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, det räcker inte med en antenn. Du behöver ett 4G-modem och ett abonnemang för datatrafik hos någon operatör. Eller t.ex. ett datakort som hör till ett vanligt mobilabonnemang.

TP-Link 4G-modem MR600
Om signalstyrkan fortfarande inte är godkänd så funkar denna antenn toppen.
Till sist behöver du ett SIM-kort att stoppa i modemet

Okej så jag behöver kontakta tele2 i mitt fall och beställa ett nytt datakort. Sen sätter jag upp en valfri antenn på huset och kopplar in antennen i ett modem? Kan jag använda en sån där huawei mini sak som jag köpte av tele2 förut? Haft ett datakort i den förut när vi åkte runt med husvagnen osv och det funkade galant finns även ett litet uttag på den för en extern antenn? https://www.netonnet.se/sub/dator-surfplatta/natverk/mobilt-b... typ en sådan jag pratar om alltså som jag har ligger hemma.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mOOpiTh:

Okej så jag behöver kontakta tele2 i mitt fall och beställa ett nytt datakort. Sen sätter jag upp en valfri antenn på huset och kopplar in antennen i ett modem? Kan jag använda en sån där huawei mini sak som jag köpte av tele2 förut? Haft ett datakort i den förut när vi åkte runt med husvagnen osv och det funkade galant finns även ett litet uttag på den för en extern antenn? https://www.netonnet.se/sub/dator-surfplatta/natverk/mobilt-b... typ en sådan jag pratar om alltså som jag har ligger hemma.

Nja, kolla först om din telefon och telefonabonnemang stöd för wifisamtal och om inte behöver du fixa det.
Sedan är det viktigt att antennkabeln är så kort som möjligt för man tappar signalstyrka ganska snabbt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Okej så jag behöver kontakta tele2 i mitt fall och beställa ett nytt datakort. Sen sätter jag upp en valfri antenn på huset och kopplar in antennen i ett modem? Kan jag använda en sån där huawei mini sak som jag köpte av tele2 förut? Haft ett datakort i den förut när vi åkte runt med husvagnen osv och det funkade galant finns även ett litet uttag på den för en extern antenn? https://www.netonnet.se/sub/dator-surfplatta/natverk/mobilt-b... typ en sådan jag pratar om alltså som jag har ligger hemma.

Den ska stödja extern antenn, men öppna alla luckor på den tills du hitta två guldiga runda kontakter för att verifiera.

Kolla sen upp om din mobiloperatör stödjer VoWifi (Voice over WiFi) och på vilka telefoner.
https://www.telenor.se/support/mobiltelefoni/abonnemang/fler-...
Här är tillexempel Telenors lista.

När det är verifierat, köper du en lämplig antenn som är länkad, typ denna https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-riktantenn-5g-lt...

Koppla in med så korta kablar som möjligt till en 4G router och skaffa kontantkort hos de olika operatörerna och testa vilket som ger bäst täckning.

Beställ sen ett data-kort med tillräckligt mycket data på för dig, sätt i 4G-modemet och anslut din telefon till dess wifi punkt.

Nu ska du kunna ta emot vanliga samtal och även ringa dem. SMS vet jag inte riktigt hur det fungerar med VoWifi..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Den ska stödja extern antenn, men öppna alla luckor på den tills du hitta två guldiga runda kontakter för att verifiera.

Kolla sen upp om din mobiloperatör stödjer VoWifi (Voice over WiFi) och på vilka telefoner.
https://www.telenor.se/support/mobiltelefoni/abonnemang/fler-...
Här är tillexempel Telenors lista.

När det är verifierat, köper du en lämplig antenn som är länkad, typ denna https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-riktantenn-5g-lt...

Koppla in med så korta kablar som möjligt till en 4G router och skaffa kontantkort hos de olika operatörerna och testa vilket som ger bäst täckning.

Beställ sen ett data-kort med tillräckligt mycket data på för dig, sätt i 4G-modemet och anslut din telefon till dess wifi punkt.

Nu ska du kunna ta emot vanliga samtal och även ringa dem. SMS vet jag inte riktigt hur det fungerar med VoWifi..

Enligt tele2's hemsida så stöder dem volte och vowifi så det ska inte vara nå problem. Min den där lilla modemet har antenn anslutning har jag nyss kollat. Så det jag behöver egentligen är antennen och koppla in den i modemet sen klura ut hur den volte och vowifi funkar. Kabeln blir väldigt väldigt kort skulle gissa kanske 2-3 meter max. Datakort kan jag få av tele2 och jag har obegränsat abonnemang så det borde inte vara nå problem.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Enligt tele2's hemsida så stöder dem volte och vowifi så det ska inte vara nå problem. Min den där lilla modemet har antenn anslutning har jag nyss kollat. Så det jag behöver egentligen är antennen och koppla in den i modemet sen klura ut hur den volte och vowifi funkar. Kabeln blir väldigt väldigt kort skulle gissa kanske 2-3 meter max. Datakort kan jag få av tele2 och jag har obegränsat abonnemang så det borde inte vara nå problem.

https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/wifi-samtal
Där är instruktioner för aktivera VoWifi på Tele2 lurar. Testa först med ditt hemma wifi eller där du redan har det så att det fungerar.

Men ja annars är det bara beställa ett datakort och antenn, upp med stor stolpe och börja försöka rikta in den.

Men tänk på att du behöver inte ha samma operatör i ditt modem i stugan som din telefon för att vowifi ska fungera, det fungerar på alla wifi-nätverk.
Ta det som blir billigast för dig.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/wifi-samtal
Där är instruktioner för aktivera VoWifi på Tele2 lurar. Testa först med ditt hemma wifi eller där du redan har det så att det fungerar.

Men ja annars är det bara beställa ett datakort och antenn, upp med stor stolpe och börja försöka rikta in den.

Men tänk på att du behöver inte ha samma operatör i ditt modem i stugan som din telefon för att vowifi ska fungera, det fungerar på alla wifi-nätverk.
Ta det som blir billigast för dig.

Det blir dock billigast att ta ett extra kort (heter datakort hos Tele2) för 99:-/mån om man redan har obegränsat hos Tele2 så länge han kan få in en bättre mottagning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar och all hjälp. Känns som man fått lite klarhet i hur man ska gå tillväga och vad man ska köpa.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

Jag rekommenderar också https://poynting.tech/antennas/xpol-2-5g/ som antenn
Jag har också 12v, fast i husvagnen och använder Cradlepoint IBR900 som modem/router/wifi med en säkring.
https://cradlepoint.com/product/endpoints/ibr900/

I ditt fall med stuga finns denna kabel
https://cradlepoint.com/product/accessories/gpio-power-cable-...

I husvagnen kör jag med https://cradlepoint.com/product/accessories/cor-vehicle-power... för att kunna koppla in/ut strömmen vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

Jag rekommenderar också https://poynting.tech/antennas/xpol-2-5g/ som antenn
Jag har också 12v, fast i husvagnen och använder Cradlepoint IBR900 som modem/router/wifi med en säkring.
https://cradlepoint.com/product/endpoints/ibr900/

I ditt fall med stuga finns denna kabel
https://cradlepoint.com/product/accessories/gpio-power-cable-...

I husvagnen kör jag med https://cradlepoint.com/product/accessories/cor-vehicle-power... för att kunna koppla in/ut strömmen vid behov.

Tack intressant! Jag satt och funderade på det här och min lilla huawei modem/router har cirka 10meter räckvidd står det på specifikationer så det blir ju rätt kort, kan man utöka det på något sätt? Eller är en annan modem/router att föredra som kanske kan leverera bättre räckvidd? 10meter i stugan kommer man ju inte långt på och inte utanför stugan heller för den delen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Tack intressant! Jag satt och funderade på det här och min lilla huawei modem/router har cirka 10meter räckvidd står det på specifikationer så det blir ju rätt kort, kan man utöka det på något sätt? Eller är en annan modem/router att föredra som kanske kan leverera bättre räckvidd? 10meter i stugan kommer man ju inte långt på och inte utanför stugan heller för den delen.

Testa om det räcker. Går tyvärr ej att öka wifi räckvidd mer än välja en ledig kanal (nog lungt hos dig) och max signalstyrka.

Räcker det ej kanske router ovan gör sig bra, men antenn, kablar allt är samma oavsett router. Så lila bra att testa med det du redan har först.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Vänta nu, hur funkar det där.

Det sura har ju alltid varit att man behöver extra abonnemang, så när man t.ex är på en plats som saknar täckning på mobilen så kanske den andra utrustningen har mottagning men då är det ett annat nummer man måste ringa från. Och om personer ringer till ditt nummer så kommer dom inte fram om du själv inte kopplar om telefonen till det andra numret. Om man själv ringer via WiFi samtal visas ditt smartphone nummer eller det nummer som du har på ditt extra abonnemang ?

"När det gäller kostnader fungerar WiFi-samtal precis som vanliga samtal, det är alltså ingen extra kostnad för tjänsten i sig och ingen datatrafik debiteras."

Helt förvirrat, förstår inte riktigt. Någon som kan förklara ?

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Vänta nu, hur funkar det där.

Det sura har ju alltid varit att man behöver extra abonnemang, så när man t.ex är på en plats som saknar täckning på mobilen så kanske den andra utrustningen har mottagning men då är det ett annat nummer man måste ringa från. Och om personer ringer till ditt nummer så kommer dom inte fram om du själv inte kopplar om telefonen till det andra numret. Om man själv ringer via WiFi samtal visas ditt smartphone nummer eller det nummer som du har på ditt extra abonnemang ?

"När det gäller kostnader fungerar WiFi-samtal precis som vanliga samtal, det är alltså ingen extra kostnad för tjänsten i sig och ingen datatrafik debiteras."

Helt förvirrat, förstår inte riktigt. Någon som kan förklara ?

Jag kan göra ett försök

1.Du har din mobiltelefon och till denna har du ett vanligt mobilabb. med mobilnummer.
Säkerställ att ditt abb. med din mobiloperatör inkluderar Vo-WiFi (Voice over Wi-Fi)

2. Om din telefon har support för Vo-WiFi aktiverar du funktionen i din telefon.
Prova att Googla dig fram så hittar du säkert en guide för Android eller Iphone.

3. Om du har mobilt bredband eller fast internet via fiber, adsl, coax ect ect spelar ingen roll.
Det enda du behöver är någon typ av uppkoppling som har Wi-Fi.
Jag kör fiber hemma och använder Vo-WiFi i min mobil mot mitt trådlösa nätverk.

När min mobiltelefon är inom mitt Wi-Fi nätverk kör telefonen alltid Vo-WiFi. Om jag har ett pågående samtal i mobilen över Vo-WiFi och lämnar fastigheten och går ut på gatan kommer telefonen automatiskt att gå över till mobilnätet, och samtalet är fortfarande igång.

Om vi nu tänker att fastigheten ENDAST har mobilt bredband och du har Vo-WiFi aktiverat samt har ett WiFi nät telefonen kopplar upp sig på i hemmet. Då kommer samtal du ringer och även samtal du tar emot gå via ditt WiFi och ut på mobilnätet via din 4/5G router. Din mobiltelefon kommer prioritera WiFi över mobilnätet. (går att ställa in detta också när funktionen aktiveras)

Observera att det fortfarande är ditt vanliga mobilnr som du ringer och tar emot samtal på. mobilnr på SIM-kortet i 4/5G routern har ingen betydelse.

Detta hjälper enormt när man har problem med inomhustäckningen när telefonen inomhus försöker få kontakt med mobilnätet. Exempel om det är tjocka väggar eller om man bor i en metalllåda

I dessa fall är en extern antenn utanför fastigheten bra då man utesluter hinder inne i fastigheten.

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Tack intressant! Jag satt och funderade på det här och min lilla huawei modem/router har cirka 10meter räckvidd står det på specifikationer så det blir ju rätt kort, kan man utöka det på något sätt? Eller är en annan modem/router att föredra som kanske kan leverera bättre räckvidd? 10meter i stugan kommer man ju inte långt på och inte utanför stugan heller för den delen.

I husvagnen har jag extern rundstrålande takantenn med...
2x2 MiMo LTE
2x2 MiMo Wi-Fi
1 GPS

Har inte mätt räckvidden på Wi-Fi mer än att det funkar att dra vagnen och ha Wi-Fi i bilen
Detta täcker in Cradlepoint IBR900 i en husvagn.

Om jag skulle sätta IBR900 i en stuga skulle jag ta en 2x2 MiMo LTE antenn https://poynting.tech/antennas/xpol-2-5g/
Sen skulle jag prova med de medföljande "paddle antennas" om det är tillräckligt bra.
https://cradlepoint.com/product/antenna/antenna-wi-fi-2-4-5-g...

Om inte skulle jag ta en 2x2 MiMo Wi-Fi antenn och sätta centralt i stugan.
Eftersom du kör off-grid med solceller/batteri så vill man hålla nere elföbrukningen.

Permalänk
Medlem

@Multicast, stort tack för den informationen.

Jaha, så man kan säga att Vo-WiFi fungerar lite som VoIP fast din smartphone loggar in sig (eller ringer) till mobiltelefonoperatören över WiFI och sedan ut via andra nät fram till den destination du önskar (mottagarens mobilnummer). Då tror jag att det blev tydligare. Min Samsung S10 stödjer båda, fast jag vet inte om jag aktiverat telefoni över WiFi men jag har inte haft något behov av det ännu. Provade förut och jag vet att det funkar.

Om du befinner dig på en plats där ingen uppkoppling finns, allt är dött förutom en 4G router med extern antenn som ger dig bredband eller telefoni beroende på vilket abonnemang du skaffar. Då har man två nummer och med rätt router och en vanlig analog telefon inpluggad i 4G routern kan man ringa och ta emot samtal. Kan liknas vid fast telefoni via telenätet antar jag.

Så långt är ju allt bra men det tråkiga är ju att man måste betala för ytterligare att abonnemang alt. kontantkort, det går väl inte att komma runt detta ?

Mer en teknisk fråga för jag är intresserad om andra vet vad som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

I husvagnen har jag extern rundstrålande takantenn med...
2x2 MiMo LTE
2x2 MiMo Wi-Fi
1 GPS

Har inte mätt räckvidden på Wi-Fi mer än att det funkar att dra vagnen och ha Wi-Fi i bilen
Detta täcker in Cradlepoint IBR900 i en husvagn.

Om jag skulle sätta IBR900 i en stuga skulle jag ta en 2x2 MiMo LTE antenn https://poynting.tech/antennas/xpol-2-5g/
Sen skulle jag prova med de medföljande "paddle antennas" om det är tillräckligt bra.
https://cradlepoint.com/product/antenna/antenna-wi-fi-2-4-5-g...

Om inte skulle jag ta en 2x2 MiMo Wi-Fi antenn och sätta centralt i stugan.
Eftersom du kör off-grid med solceller/batteri så vill man hålla nere elföbrukningen.

Tack. Mer kött på benen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB