Sälja Cisco brandvägg - vad behöver man tänka på ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sälja Cisco brandvägg - vad behöver man tänka på ?

Jag har en Cisco brandvägg prisklassen 5k, det är nån ASA-variant som har config på sig.
Jag tänkte ev. sälja denna och vill då givetvis nollställa den så ingen config finns kvar, men vad händer då med licensen för "cisco operativet" ?, har för mig att man lägger in någon licens på dem för att kunna använda brandväggarna... eller var det förr ?

Och om det är en licens i någon form, är denna förlorat när man nollställer enheten eller är den gift med enheten efter den en gång varit aktiverad ?

Rätt säker på att det är en sådan här:
https://azaleait.se/sv/artiklar/asa5506-k9-cisco-asa-5500-x-s...
(kommer givetvis kolla upp det inför en ev. försäljning)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Är inte så hemma ASA men för routrarna så ligger licensen installerat separat från "running-config". I vilket fall så se till att spara konfigurationen om det råkar finnas något licens-specifikt i den (nått med "license level udi" osv.).

Permalänk
Medlem

Om det funkar "som på min tid" så finns en licensnyckel som syns om du kör show license. Efter vad jag minns sparas den om du kör write erase. Jämför före och efter.

Kör write erase och kolla igenom flash så inte confen är sparad i fler filer. Det borde vara allt. Om du har ett supportkontrakt kan du uppdatera den med senaste mjukvaran, köparen kanske inte har CCO-konto och inte kan ladda ner mjukvara.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature