Permalänk
Medlem

Läser rätt mycket på https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/
Verkar vara lite olika för olika användare

Om "i produktion" statusen
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/tzcgpg/...

Om Texten

"Grab CRU, and run reset.exe, removes all monitor info from the windows registry.

Use Better ClearType Tuner, RGB, Contrast 2200, if needed.

Run the pixel refresher a bunch of times (not panel refresh) or wait a few days to a week, the text will get better. (pixel refresher will run at least once a day)

Windows 11 does seem to handle the HDR a lot better, but I run everything pretty low, creator mode, Gamma 2.4, sRGB, 50% brightness, 65% contrast, HDR Off for desktop use"

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/tutvnq/...
SDR Blacks
https://imgur.com/gallery/Q0RdEUb

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Run the pixel refresher a bunch of times (not panel refresh) or wait a few days to a week, the text will get better. (pixel refresher will run at least once a day)

På vilket sätt skulle en pixel refresher ordna problem med en inneboende egenskap med panelen? I detta fall själva strukturen. Processen ordnar inte om subpixlarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Läser rätt mycket på https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/
Verkar vara lite olika för olika användare

Om "i produktion" statusen
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/tzcgpg/...

Om Texten

"Grab CRU, and run reset.exe, removes all monitor info from the windows registry.

Use Better ClearType Tuner, RGB, Contrast 2200, if needed.

Run the pixel refresher a bunch of times (not panel refresh) or wait a few days to a week, the text will get better. (pixel refresher will run at least once a day)

Windows 11 does seem to handle the HDR a lot better, but I run everything pretty low, creator mode, Gamma 2.4, sRGB, 50% brightness, 65% contrast, HDR Off for desktop use"

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/tutvnq/...
SDR Blacks
https://imgur.com/gallery/Q0RdEUb

/r/ultrawidemasterrace/ känns väl som något av en sekt med den skillnaden att det går att resonera med de som är med i andra sekter

Har ingen egen uppfattning om den grå svärtan vid infallande då jag inte har skärmen och aldrig lär ha den heller. Men min bild är att om två av de mest kunniga och respekterade recensenterna (Vincent och Tim) båda bekräftar problemet och även visar på det tydligt med bilder och video så finns det. Att sen diverse anonyma personer hävdar motsatsen, gärna med stöd av någon halvrisig bild ur någon udda vinkel, kommer inte göra att jag ändrar uppfattning. Däremot tror jag kanske effekten av problemet är klart överdriven, vilket väl är det som Tim och Vincent också säger men då verkar många redan gått in i panic mode och andas i en papperspåse En LG OLED fungerar heller inte jättebra i ett ljust rum med infallande ljus i skärmen men har inget minne av en riktigt lika het diskussion om det.

Jag antar, men det är just det och inget annat, att de RGB inställningar man kan göra i BCTT förmodligen är desamma som man gör i ClearType tunern när man klicka på den text man anser ser bäst ut. Namnet i sig är väl en ledtråd också, dvs det handlar fortfarande om ClearType eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

/r/ultrawidemasterrace/ känns väl som något av en sekt med den skillnaden att det går att resonera med de som är med i andra sekter

Har ingen egen uppfattning om den grå svärtan vid infallande då jag inte har skärmen och aldrig lär ha den heller. Men min bild är att om två av de mest kunniga och respekterade recensenterna (Vincent och Tim) båda bekräftar problemet och även visar på det tydligt med bilder och video så finns det. Att sen diverse anonyma personer hävdar motsatsen, gärna med stöd av någon halvrisig bild ur någon udda vinkel, kommer inte göra att jag ändrar uppfattning. Däremot tror jag kanske effekten av problemet är klart överdriven, vilket väl är det som Tim och Vincent också säger men då verkar många redan gått in i panic mode och andas i en papperspåse En LG OLED fungerar heller inte jättebra i ett ljust rum med infallande ljus i skärmen men har inget minne av en riktigt lika het diskussion om det.

Jag antar, men det är just det och inget annat, att de RGB inställningar man kan göra i BCTT förmodligen är desamma som man gör i ClearType tunern när man klicka på den text man anser ser bäst ut. Namnet i sig är väl en ledtråd också, dvs det handlar fortfarande om ClearType eller inte.

Tror ingen förnekar att det finns problem
Men folk verkar ha olika mycket problem.
Många på just det forumet skriver att de också har problem i ljusa förhållanden när inget körs.
Finns dock andra som tagit kort i ljus rum där skärmen inte alls ser lika "lila" ut, hittade dock inte bilderna igen..skall kolla lite mer.
Tror ingen har så stark studioljuskälla i sitt rum som HU har dock
Märks dock inte när man kör tex spel.
Skärmen är extremt bra om man kör just spel, men inte speciellt bra om man jobbar med annat.
Andra OLED som tex LGs nya 42 verkar ha ännu mer problem så det är väll inget alternativ heller.

Den här recensenter använder tex en ljuskälla direkt på skärmen och verkar inte ha lika stora problem med dålig svärta.
https://youtu.be/ltp3PR3MmOk?t=215

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Selo:

Läser rätt mycket på https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/
Verkar vara lite olika för olika användare

Om "i produktion" statusen
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/tzcgpg/...

Om Texten

"Grab CRU, and run reset.exe, removes all monitor info from the windows registry.

Use Better ClearType Tuner, RGB, Contrast 2200, if needed.

Run the pixel refresher a bunch of times (not panel refresh) or wait a few days to a week, the text will get better. (pixel refresher will run at least once a day)

Windows 11 does seem to handle the HDR a lot better, but I run everything pretty low, creator mode, Gamma 2.4, sRGB, 50% brightness, 65% contrast, HDR Off for desktop use"

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/tutvnq/...
SDR Blacks
https://imgur.com/gallery/Q0RdEUb

Min åkte också in i produktion i fredags utan att jag märkte det, någon av era som har blivit skickade än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilser1337:

Min åkte också in i produktion i fredags utan att jag märkte det, någon av era som har blivit skickade än?

Min står fortfarande still, men beställde den 23e. När beställde du?

Permalänk
Skrivet av robajn:

Min står fortfarande still, men beställde den 23e. När beställde du?

03/22 09:07 då den släpptes skulle gissa på att den skickas på torsdag då alla mina preliminära försändelsedatum har varit på torsdagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Tror ingen förnekar att det finns problem
Men folk verkar ha olika mycket problem.
Många på just det forumet skriver att de också har problem i ljusa förhållanden när inget körs.
Finns dock andra som tagit kort i ljus rum där skärmen inte alls ser lika "lila" ut, hittade dock inte bilderna igen..skall kolla lite mer.
Tror ingen har så stark studioljuskälla i sitt rum som HU har dock
Märks dock inte när man kör tex spel.
Skärmen är extremt bra om man kör just spel, men inte speciellt bra om man jobbar med annat.
Andra OLED som tex LGs nya 42 verkar ha ännu mer problem så det är väll inget alternativ heller.

Den här recensenter använder tex en ljuskälla direkt på skärmen och verkar inte ha lika stora problem med dålig svärta.
https://youtu.be/ltp3PR3MmOk?t=215

Jag tror att man överlag kanske ska vara lite skeptisk till bilder och videor på internet, om inte annat för att det man ser väl alltid är summan av inställningar, ljus, reflektioner, kamera, ens egna skärm osv. Jag litar nog mer på det som kunniga personer med bra trackreckor säger i det fallet. Med det sagt skulle jag personligen inte bry mig så mkt om detta problem då min egen erfarenhet är att behovet av riktigt bra svärta för min del är mindre desto ljusare rummet är. För egen del är det främst upplösningen som är en deal breaker, annars hade jag nog köpt den. Det ryktas att Samsungs QD-OLED TV-apparater inte ska ha motsvarande problem med infallande ljus men det återstår väl att se i praktiken, Samsung har som bekant haft lite svårigheter att leverera enligt sina löften ett par gånger

Vet inte om LGs 42" Har mer problem, men den är definitivt inte perfekt den heller och är väl även den i ärlighetens namn bättre lämpad för "underhållning" än arbete. Lär väl hur som helst få reda på det när den väl anländer nån gång

För egen del är jag, motvilligt bör sägas, övertygad om att en riktigt bra IPS i de flesta fall är bästa valet till "arbete".

Permalänk

Äntligen är min skärm skickad

Permalänk

Har inte fått något mail men nu står min som skickad.

Permalänk
Medlem

Samma här, inget mail men står som skickad 11 april. Så vad deras gissade datum säger skulle jag ta med en stor skopa salt.

23 mars -> 21 april -> 6 april -> 5 maj som sedan skickas 11 april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chawan123:

Har inte fått något mail men nu står min som skickad.

Skrivet av Rorax:

Samma här, inget mail men står som skickad 11 april. Så vad deras gissade datum säger skulle jag ta med en stor skopa salt.

23 mars -> 21 april -> 6 april -> 5 maj som sedan skickas 11 april.

När beställde ni? Har själv en eftermiddagsbeställning som inte rört på sig än, leverans i juli.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

När beställde ni? Har själv en eftermiddagsbeställning som inte rört på sig än, leverans i juli.

Min bekräftelse kom 22 mars 10:05. Men verkar stämma det jag läste om att om den ändrar status till produktion så skickas den kort därefter.

Permalänk
Medlem

Står skickad på min med nu.
Befinner sig i Tilburg Nederländerna

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Waliant:

När beställde ni? Har själv en eftermiddagsbeställning som inte rört på sig än, leverans i juli.

Beställde 09:05, fick bekräftelse 09:12

Permalänk
Medlem

Har någon fått sin? står fortfarande Helsingborg på min sedan den 13e

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Har någon fått sin? står fortfarande Helsingborg på min sedan den 13e

Jag fick min i mars, men den fastnade i Helsingborg nån dag extra och tog någon konstig väg via Landvetter. TNT skrev:

”There's been a delay but we're working hard to deliver on time”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Har någon fått sin? står fortfarande Helsingborg på min sedan den 13e

Exakt samma för mig. Antar den dyker upp någongång nästa vecka

Permalänk
Skrivet av Selo:

Har någon fått sin? står fortfarande Helsingborg på min sedan den 13e

Min är skannad i Upplands Väsby 08:39 i morse.

Permalänk
Medlem

Påsken i helgen så är väll ok om den kommer efter det

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

Min har varit påväg från Värnamo sedan onsdags

Permalänk

Nu har jag fått min, inväntar bara mitt skärmstativ jag beställt nu

Permalänk
Medlem

Min är överlämnad till tredjepart..

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Min har statusen "Planerad leverans väntar" sedan i torsdags

Permalänk
Medlem

Har fått min nu
Har inga problem med dålig svärta i ljust rum, inga döda pixlar eller text.
Skall testa mer imorgon

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Har fått min nu
Har inga problem med dålig svärta i ljust rum, inga döda pixlar eller text.
Skall testa mer imorgon

Trevligt, jag väntar fortfarande. Stod en timme i telefonkö med fraktbolaget..dom sa att den skulle komma innan 16 igår. Men fortfarande samma status och ingen uppdatering.

Permalänk

jag åkte till shenker och frågade om jag kunde plocka ut paketet istället för att de skulle köra ut det så fick jag det några dagar innan jag skulle få den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Har fått min nu
Har inga problem med dålig svärta i ljust rum, inga döda pixlar eller text.
Skall testa mer imorgon

Jag håller med om att kritiken om både svärta och text är väldigt uppblåst, men i dagsljus bör du kunna se på bezeln (utanför displayytan) hur kolsvart ska se ut och att displayen inte är fullt så svart (förutom i mörka rum).

Permalänk
Medlem

Tänkte också beställa en men såg att rabattkoden hade slutat att fungera.

Så får vänta, verkar ju ändå vara lång leveranstid så andra märkens modeller hinner nog komma ut tills dess att man får en ändå.

Edit:.

Kollade och såg att rabatten fungerar på AW3821DW...
Vart bra sugen, så har man något under tiden.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med input lag på denna skärm? Som en OLED lär ju själva panelen rimligtvis vara nog snabb för det mesta men har ändå sett lite diskussioner kring att den totala input lagen är bättre hos LGs OLEDs, men det verkar vara lite olika åsikter kring det. Dock verkar många testare inte riktigt testa på rätt sätt då utrustningen inte tillåter det, typ att det är FHD via HDMI snarare än nativ resolution via DP osv. vilket då rimligtvis bör ge LG en fördel i testerna som kanske inte finns där i verkligheten.

Sen är med största säkerhet båda mer än väl tillräckligt bra för vad 95% av användarna behöver, inklusive de som anser att de faktiskt kan se stor skillnad på typ 360 hz vs 240 hz