AMD lanserar Threadripper Pro 5000 WX – Zen 3 med upp till 64 kärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Threadripper Pro 5000 WX – Zen 3 med upp till 64 kärnor

AMD:s Threadripper Pro-processorer uppdateras med arkitekturen Zen 3, men återigen är det systembyggare som är prioritet snarare än entusiaster som vill bygga själva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Många Minecraft-servrar blir det.

Kul att de alls gör en 12-kärnig variant. Annars skulle det inte förvåna mig om vi ändå har sett slutet på sagan Threadripper för självbyggare.

Permalänk
Medlem

DDR4-stöd, vilken framtidsprodukt.

Permalänk

64 kärnor 256GB ram stöd. Alltså inget fel med fler kärnor, men det känns som att rammängden är den som flaskar först för flest. Nå det blir en produkt för få systembyggare. Vart fick jag denna siffra ifrån?

Jag tycker man ej ska svära. Att efterfrågan på hedt nu är så låg beror att mainstream plattformarna är så bra.

Och ddr5 minne är nytt fräst, dyrt och underpresterande. Det går an för dem som köper 16GB ddr5 att säga, visst det var lite dyrt och inte så bra. Värre är det för polaren som kanske köper 512GB ddr5 att säga samma sak. Det är lite mer pengar inblandade.

Permalänk
Medlem

Tråkigt det inte släpps för självbyggare, vill ha mer än 128GB RAM som AM4 klarar av. Men mindre behov av stora mängder kärnor så 12 hade räckt fint.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Nischad produkt men gör säkert nån glad

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

DDR4-stöd, vilken framtidsprodukt.

Varför betala 3 gånger mer för samma eller sämre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

64 kärnor 256GB ram stöd. Alltså inget fel med fler kärnor, men det känns som att rammängden är den som flaskar först för flest. Nå det blir en produkt för få systembyggare.

Platformen har väl stöd för 1TB likt förra Threadripper Pro generationen, eller vart får du 256GB ifrån?

"Precis som med Ryzen Threadripper Pro 3000 WX-serien är datortillverkaren Lenovo tidsexklusiv lanseringspartner med de nya modellerna."

Suck... Dell & HP kom ju inte med några threadripper modeller även efter exlusivitetsperioden gick ut förra gången, så lär väl bli en repris av det här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Platformen har väl stöd för 1TB likt förra Threadripper Pro generationen, eller vart får du 256GB ifrån?

"Precis som med Ryzen Threadripper Pro 3000 WX-serien är datortillverkaren Lenovo tidsexklusiv lanseringspartner med de nya modellerna."

Suck... Dell & HP kom ju inte med några threadripper modeller även efter exlusivitetsperioden gick ut förra gången, så lär väl bli en repris av det här också.

Förra hade väl 2TB som denna också borde ha? Men tror inte Lenevo erbjöd det dock men det är ju inte plattformens fel.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Platformen har väl stöd för 1TB likt förra Threadripper Pro generationen, eller vart får du 256GB ifrån?

"Precis som med Ryzen Threadripper Pro 3000 WX-serien är datortillverkaren Lenovo tidsexklusiv lanseringspartner med de nya modellerna."

Suck... Dell & HP kom ju inte med några threadripper modeller även efter exlusivitetsperioden gick ut förra gången, så lär väl bli en repris av det här också.

Jag vet inte. Jag läste för snabbt och vet inte varifrån.
1TB ram känns som en vettig maxtak på en sådan extrem cpu.

Permalänk
Medlem

Vad innebär "enterprise class feature set" som gamla Threadripper inte hade men nya har?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

64 kärnor 256GB ram stöd. Alltså inget fel med fler kärnor, men det känns som att rammängden är den som flaskar först för flest. Nå det blir en produkt för få systembyggare. Vart fick jag denna siffra ifrån?

Jag tror du läste lite slarvigt här:

Sånt som lätt händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Förra hade väl 2TB som denna också borde ha? Men tror inte Lenevo erbjöd det dock men det är ju inte plattformens fel.

Du har så rätt! Har också för mig att p620 "bara" erbjöd upp till 1TB (även vissa moderkort), men det verkar vara 2TB.

https://www.amd.com/en/chipsets/wrx80

Blir dock inte så billigt att komma upp i dom mängderna med bara 8a slottar. Redan 128GB moduler har en del prispremium.

Permalänk
Medlem

Men som alla mac-människor frågar, hur står den sig mot M1:an? Hur snabbt kompilerar M1 chromium?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

DDR4-stöd, vilken framtidsprodukt.

Skrivet av dlq84:

Varför betala 3 gånger mer för samma eller sämre prestanda?

Framförallt så är det väl så enkelt att Zen3 helt enkelt är vad det är.
Dvs, det är väl inte så att någon gjort något val kring vad man vill ha för DRAM-stöd just nu, utan att detta är en del av den fortsatta Zen3-lanseringen inom ytterligare marknadssegment.

EPYC och Threadripper släpar efter vad gäller generationsskiften, på liknande vis som Xeon gör på Intel-sidan. Finns ingenting med DDR5-stöd i någon av dessa serier i nuläget, så det är ju inte så att det avviker från övriga alternativ i marknadssegmentet.

Om man vill ha optimal framtidssäkerhet så ska man väl alltid vänta med sitt köp, problemet är att man då aldrig får verktygen man behöver.
"Problemet" att vara hänvisad till DDR4 är högst begränsat i nutid, och om man nu behöver verktyg för att få saker gjorda så känns just detta mer eller mindre som en icke-fråga för denna lansering.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tråkigt det inte släpps för självbyggare, vill ha mer än 128GB RAM som AM4 klarar av. Men mindre behov av stora mängder kärnor så 12 hade räckt fint.

Enligt Wendel på Level1Tech så andra halvan 2022 till konsumenter... När det faktiskt är det är en annan sak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du har så rätt! Har också för mig att p620 "bara" erbjöd upp till 1TB (även vissa moderkort), men det verkar vara 2TB.

https://www.amd.com/en/chipsets/wrx80

Blir dock inte så billigt att komma upp i dom mängderna med bara 8a slottar. Redan 128GB moduler har en del prispremium.

Haha, nä vill en maxa med 2TB lär det inte bli billigt. Men så är det ju ingen budgetplattform direkt. Folk som behöver dylika processorer och arbetsstationer behöver kraften mer än absolut billigaste pris. Så det blir mer utav en investering, som de tjänar igen på att spara tid i att vänta mindre på slutförda projekt.

Permalänk
Medlem

Spännande men tycker ändå att detta borde åtminstone ha lanserats ifjol. En tanke som slog mig,
tänk att 16 kärnor var det största man såg 2017 av Threadripper.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men som alla mac-människor frågar, hur står den sig mot M1:an? Hur snabbt kompilerar M1 chromium?

Prestanda per kärna är troligen snarlikt, men kan alla trådar användas (kan de någonsin göra det?) så blir den såklart smiskad

Angående RAM-stödet som diskuterats i tråden så har jag för mig att förra plattformen bara stödde maxvärdet (2TB) med registrerade moduler, men kan minnas fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Många Minecraft-servrar blir det.

Kul att de alls gör en 12-kärnig variant. Annars skulle det inte förvåna mig om vi ändå har sett slutet på sagan Threadripper för självbyggare.

Dock så kan man bara köra Minecraft server på en kärna. Så man vill ha nån Uber hög turbo cpu

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Har funderat på hur man resonerar om minimi-dimensioneringen av minne på dessa (även R9) plattformar och känner väl rent spontant att 1 GB per tråd är ett bas-krav. Sedan om man skall ta det 2x eller 4x beroende på tänk last. Annars måste man förhindra swap genom att inte belasta samtliga kärnor med de största jobben.
Överlag när man läser på utländska trådar på nätet så är det många som tycker det är sååå häftigt med många processorkärnor, men de glömmer helt bort att minnesbehovet följer linjärt(?) med antalet kärnor/trådar.

Permalänk
Medlem

Mycket bra att Swec informerar om saker som inte nödvändigtvis bara är för hemanvändare!

Korta nyhetsartiklar som dessa när något lanseras är helt klart uppskattade, de ger även en lite bredare bild av vad annat som finns och kommer.
För sannolikt stöter ni på en del sådan info rätt ofta.

När det gäller de aktuella processorerna blir det nog att göra en el ev flera beställningar på maskiner med sådana i närtid, åt våra kunder. Hade just funderat på att kolla med min kontakt på Lenovo (som tydligen verkar vara ledig nu) när de nya skulle komma, det har ju ryktats länge om att Zen3-baserade TR Pro borde komma snart men varit oklart när det kan bli.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nu har Asus Pro WS WRX80E-SAGE SE WIFI fått stöd för Ryzen Threadripper Pro 5000 WX, så om man mot förmodan lyckas få tag på en av de nya processorerna löst så finns det åtminstone ett moderkort att använda dem i.