Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Iphone SE blandar modernt och utdaterat med chassi från Iphone 8

Permalänk
Melding Plague

Iphone SE blandar modernt och utdaterat med chassi från Iphone 8

Färska A15 Bionic som introducerades med Iphone 13 huserar i yttre som för andra gången ärvs av Iphone 8.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en trevlig liten mobil!

Permalänk
Medlem

Vad skönt. Sambon vill upgradera sin iPhone 8 men vill inte gå över till att vara utan hemknapp. Tror att många vill ha kvar den.
Besvärligt bara när detta är tredje (?) modellen som heter SE.

Permalänk
Musikälskare

Smart drag med hemknappen, det kommer att sälja bra till äldre personer skulle jag tro som inte har bytt på ett tag (som min far)

Visa signatur

▩ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ▩ CPU: Ryzen 7700X ▩ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ▩ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ▩ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ▩ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ▩ M.2: Samsung 980 Pro ▩ PSU: Corsair HX1200 ▩ Chassi: Corsair 7000X ▩ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Nyhetsredaktör
Skrivet av tBiorrith:

Vad skönt. Sambon vill upgradera sin iPhone 8 men vill inte gå över till att vara utan hemknapp. Tror att många vill ha kvar den.
Besvärligt bara när detta är tredje (?) modellen som heter SE.

Jag gissar på att den här blir SE (2022), då tidigare fått tillägg av årtal. Men det är lite bökigt att hålla isär dem. Fördelen med att de återanvänder det gamla chassit är att det sannolikt innebär att alla tillbehör i form av skal och dylikt fortsätter passa

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Trist, jag har sett framemot att testa Iphone och väntade på en modernare SE, användandet av Iphone8 formen är nog högst strategist.

För mig handlar det om storleken, jag hade hoppats på en mindre modell rent fysiskt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Behåller nog min iPhone SE andra generationen i alla fall till i höst då jag i sådana fall uppgraderar till iPhone 14!

Permalänk
Medlem

Visst skulle denna ha större batteri?

Permalänk
Medlem

Har folk i bekantskapskretsen som vill ha hemknapp så det är väl bra att den behålles. Bara batteritiden förbättras och inte blir som i förra SE-modellen.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7GHz | 128GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080 Founders Edition | 7TB SSD's
Macbook Air 13.6" | M2 | 24GB LPDDR5 | 10C GPU | 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Är det inte otroligt dumt att telefonen heter samma sak som förra generationen? Varför inte bara namnge den efter nuvarande iphone-generationen (iPhone SE 13 t.ex) eller nåt, så man kan hålla reda lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visst skulle denna ha större batteri?

Går att se skillnader i batteritid här: https://www.apple.com/se/iphone/compare/?modelList=iphone8,ip...

+2h på videouppspelning
+2h på videostreaming
+10h på ljuduppspelning

Oklart vad som är högre energieffektivitet och vad som är högre batterikapacitet, får vänta på en teardown för det.

Edit: på ovanstående specifikationer så matchar den exakt en iPhone 12 Mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Går att se skillnader i batteritid här: https://www.apple.com/se/iphone/compare/?modelList=iphone8,ip...

+2h på videouppspelning
+2h på videostreaming
+10h på ljuduppspelning

Oklart vad som är högre energieffektivitet och vad som är högre batterikapacitet, får vänta på en teardown för det.

Hoppades själv på 3000mAh när det var en av säljpunkterna på hemsidan

Den gamla hade väl 1800mAh eller något sånt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppades själv på 3000mAh när det var en av säljpunkterna på hemsidan

Den gamla hade väl 1800mAh eller något sånt...

Finns det batterier med så hög energitäthet i den formfaktorn? iPhone 13 Mini gjorde dom ju en ansträngning med och lyckades inte klämma in mer än 2406 mAh.

Permalänk
Nyhetsredaktör

Artikeln är uppdaterad med tabell Tyvärr saknas fortfarande vissa specifikationer, men det mesta finns där.

Permalänk
Medlem

Tycker storleken på iPhone 8 är ganska bra och hemknapp med inbyggd fingeravtrycksläsare kan vara smidigt ibland.

Kanske blir att skaffa en Iphone SE.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För mig handlar det om storleken, jag hade hoppats på en mindre modell rent fysiskt.

Det lär nog aldrig komma igen. SE är ju redan i princip den minsta mobilen på marknaden, sett till skärmstorlek.
Dessa 7 är de som finns som är 4.7" eller mindre (som iPhone SE är), släppta 2019 eller senare och kör iOS eller Android.

Inte direkt mycket att välja på, men med tanke på att huvudlinjen iPhone ligger på 6.1" nu -- eller 6.7" för Max -- så känns det jäkligt osannolikt att något under 4.7" kommer dyka upp.

iPhone 13 mini är ju 5.4" t ex.

Visa signatur

Asus B550M-Plus / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + HDDs / Corsair RM650x / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Artikeln är uppdaterad med tabell Tyvärr saknas fortfarande vissa specifikationer, men det mesta finns där.

Märkligt att de skulle minska mängden ramminne... eftersom chassit är identiskt på alla mått lär ju inte batteriet ha någon större skillnad i kapacitet skulle jag gissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det lär nog aldrig komma igen. SE är ju redan i princip den minsta mobilen på marknaden, sett till skärmstorlek.
Dessa 7 är de som finns som är 4.7" eller mindre (som iPhone SE är), släppta 2019 eller senare och kör iOS eller Android.

Inte direkt mycket att välja på, men med tanke på att huvudlinjen iPhone ligger på 6.1" nu -- eller 6.7" för Max -- så känns det jäkligt osannolikt att något under 4.7" kommer dyka upp.

Kan ju vara 4,7" skärm men i ett modernt skal, dvs väldigt mycket skärmyta och smala kanter. Då blir ju själva telefon mindre vilket nog är det han "faktiskt" efterfrågar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Medan M1 Macbooks verkligen är revolutionerande häpnar jag över hur Apple fortsätter lyckas med att sälja undermålig mjuk- och hårdvara på mobilsidan.

Visa signatur

5800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är det inte otroligt dumt att telefonen heter samma sak som förra generationen? Varför inte bara namnge den efter nuvarande iphone-generationen (iPhone SE 13 t.ex) eller nåt, så man kan hålla reda lite bättre.

Då slaktar du försäljningen på 13 ganska hårt, konsumenter förstår inte alltid att de kan vara stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Väldigt väldigt mycket telefon för pengarna!

Permalänk
Medlem

+5000kr ?? Finns bättre val för den slanten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

+5000kr ?? Finns bättre val för den slanten.

Ganska osannolikt att någon kommer erbjuda bättre särskilt i processorkraft som garanterar support många år framöver.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thomas:

Skärmstorlek != enhetsstorlek.
Tror du är med på vad jag är ute efter då?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Medan M1 Macbooks verkligen är revolutionerande häpnar jag över hur Apple fortsätter lyckas med att sälja undermålig mjuk- och hårdvara på mobilsidan.

Öh, snabbaste mobila cpun du kan köpa i en relativt billig telefon skulle jag inte kalla undermålig hårdvara. Mjukvaran är väl en smaksak, eller har du några specifika anmärkningar?

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt min iPhone 6s efter 6 år för är den klarade inte ens 1/4 dag länge med fullt laddat batteri. Även med en skall med inbyggd powerbank för att ladda batteriet.
Hade köpt en Xiaomi POCO X3 Pro 6+128G för 2700kr under årets black friday från Netonnet.

---5160mA---
4 dagar utan laddning, ibland 5

Permalänk
Medlem

Nice med fysisk hemknapp. Något jag onekligen har saknat senaste 2 åren när man haft mask på sig - jag valde uppenbarligen helt fel tid att uppdatera till en iphone 13 mini

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Iphone 7/8 designen är helt hopplös i mina händer, knepigt/obehaglig att hålla i landskapsläge, föredrar iphone se (2016)s mindre/kantiga design. Hoppas att nästa SE generation är av 12/13 mini chassi, men om iphone se kommer till 12/13 chassin, så blir det nog bara i 12/13 (vanilla/6.1") storlek.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Öh, snabbaste mobila cpun du kan köpa i en relativt billig telefon skulle jag inte kalla undermålig hårdvara. Mjukvaran är väl en smaksak, eller har du några specifika anmärkningar?

Utanför benchmarks är det ju förhållandevis meningslöst egentligen, knappast så att det ger en i överlag förbättrad användarupplevelse jämfört med en bra skärm på 120hz eller att motsvarande android alternativt äldre apple telefon omöjliggör visst användande. Optimeringen gynnar Apple något enormt men vad är det egentligen värt i ett nedlåst system som fortfarande kräver att man ska skapa konton bara för att kunna öppna App store. Vill man kunna göra någon form av anpassning av UI är iOS så hopplöst nedlåst att det är lika bra att ge upp efter man bytt bakgrund, till och med Apple vet detta och det är därför det finns widgets nu - vilket android haft i år och dagar. Givetvis utgår jag mycket utifrån vad jag själv värderar men har uppriktigt sagt mycket svårt att se några objektiva fördelar Apple erbjuder med sina mobiltelefoner.

Visa signatur

5800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Utanför benchmarks är det ju förhållandevis meningslöst egentligen, knappast så att det ger en i överlag förbättrad användarupplevelse jämfört med en bra skärm på 120hz eller att motsvarande android alternativt äldre apple telefon omöjliggör visst användande. Optimeringen gynnar Apple något enormt men vad är det egentligen värt i ett nedlåst system som fortfarande kräver att man ska skapa konton bara för att kunna öppna App store. Vill man kunna göra någon form av anpassning av UI är iOS så hopplöst nedlåst att det är lika bra att ge upp efter man bytt bakgrund, till och med Apple vet detta och det är därför det finns widgets nu - vilket android haft i år och dagar. Givetvis utgår jag mycket utifrån vad jag själv värderar men har uppriktigt sagt mycket svårt att se några objektiva fördelar Apple erbjuder med sina mobiltelefoner.

Nog har min android krav på konto för att komma åt Play butiken. Är det något jag missat?