Mac Studio är Apples kompakta proffsdator med 20-kärniga M1 Ultra

Permalänk
Medlem

Denna är ju rent av billig om du speccar upp en motsvarande windowsmaskin som skall klara samma antal strömmar i video.
Räknar vi prestanda/watt är ju denna totalt överlägsen. Dessutom verkar ju denna smått fantastiskt tyst som kan vara en fördel. Effektiviteten med två processorer är ju skyhög med detta chip. Undrar vad som skulle till för att få in denna i en bärbar (kanske släpbar) konfiguration. Jag känner en hel del designers som har kontor i flera städer och de hade gärna haft denna i en bärbar konfig.

Är långt i från någon Apple fantast. Det närmaste är kärringen som har en gammal pro, men that's it. Men denna har dom verkligen lyckats med.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tack för denna! Från allt marknadsmaterial så verkar den ju vara väldigt mycket snabbare än allt som x86 har.

Bra ST och MT! Vinner inte i någonting enskilt, men vinner i kombination kan man säga.

Men om man vänder på det så slår den inte ett chip från 2020 i MT, men den är närma ett chip från 2021 i ST.

Men vet inte om jag litar på de benches man ser här.

Den matchar nästan dagens över 2 år gamla 3990x, vilket ju är trevligt för mac användarna.
Kanske äpplet hinner få ut dom lagom till AMD levererar sina nya TR Pro

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på GPU-prestandan.

"For the most graphics-intensive needs, like 3D rendering and complex image processing, M1 Ultra has a 64-core GPU — 8x the size of M1 — delivering faster performance than even the highest-end PC GPU available while using 200 fewer watts of power.[3]"

Notera "highest-end discrete GPU" i bilden och det finstilta.

Läser man sedan vad [3] betyder så står det så här:
[3] Testing was conducted by Apple in February 2022 using preproduction Mac Studio systems with Apple M1 Max, 10-core CPU and 32-core GPU, and preproduction Mac Studio systems with Apple M1 Ultra, 20-core CPU and 64-core GPU. Performance was measured using select industry‑standard benchmarks. Popular discrete GPU performance data tested from Core i9-12900K with DDR5 memory and GeForce RTX 3060 Ti. Highest-end discrete GPU performance data tested from Core i9-12900K with DDR5 memory and GeForce RTX 3090. Performance tests are conducted using specific computer systems and reflect the approximate performance of Mac Studio.

Enligt benchmarken ska Apples GPU vara snabbare än ett RTX 3090 vid en tredjedel av förbrukningen. Det kan så klart röra sig om ett extremt missvisande exempel, det får väl tiden utvisa. Men med 800GB/s mot minnet kan jag tänka mig att integrerad GPU snurrar på ganska bra med.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den matchar nästan dagens över 2 år gamla 3990x, vilket ju är trevligt för mac användarna.
Kanske äpplet hinner få ut dom lagom till AMD levererar sina nya TR Pro

Vi får väl se hur den kommande MacPro modellen kommer att prestera, kan det röra sig om 40, 60 eller 80 M2 cores?

Skulle 3990x föresten kunna passa i en så liten formfaktor och vara såpass tyst och energieffektiv som M1 Ultra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Aldrig riktigt förstått det här argumentet varje gång Apple släpper en ny "arbetsstation".. Har du ens kollat på Dells motsvarighet som riktar sig till nästan samma kunder? Har ingeting med spel eller vardagligt användande att göra, dessa riktar sig in på väldigt specifika arbetsområden/företag.

Notera att denna börjar FRÅN 40tkr (Precis som Mac studio), går att konfa för över 100tkr.
https://i.imgur.com/eE3FVMR.png

Observera också att den Dellen har en SSD-HÅRDDISK. Mycket bättre än vanlig SSD!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Skulle vara intressant att få en jämförelse med en arbetsstation för motsvarande peng från Intel eller AMD. Om ljudnivån och effektuttaget inte är högprioriterade så känns det som att man borde kunna fixa något betydligt bättre för den pengen. Är det videoeditering som är på agendan så kan man nog få motsvarande/bättre prestanda för halva priset (om man skiter i ljud och värmeutveckling). Gissar att folk som köper Apple inte går all-in på prestanda per krona dock

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

https://www.tomshardware.com/news/apple-m1-max-benchmarked-in...

Det många missar/inte känner till är hur mycket prestandan varierar med vilka codecs du arbetar med.

Det är inte ovanligt att middle/high-end kameror arbetar med 10-bitars codecs med 4:2:2 chromsampling och komprimeras till H.265/HEVC Long-GOP. Sitter du då med en fullspeccad Premiere Pro-arbetsstation med en Ryzen/Threadripper och Nvidia RTX-kort riskerar du att tvingas arbeta med proxies då GPUn inte har stöd för att dekomprimera videon och CPUn måste lägga allt krut på det. En enkel i5-12700K med Intels senaste iGPU har bättre stöd för codecen och kommer att kännas betydligt rappare i det som betyder något, dvs tidslinjen.

Men, Apple har gått ett steg längre och har hårdvarudekomprimering av de flesta förekommande hårt komprimerade och krävande varianterna av H.264/H.265, och framför allt, Apples egna Prores. Därmed kan du sitta och bolla med tung video på förhållandevis klena burkar så länge hårdvaran stödjer det.

Vet man vilket arbetsflöde och codecs man arbetar med går det ganska snabbt att avgöra om M1 är rätt väg att gå eller ej. Arbetar man med andra RAW-format än Prores RAW kanske inte alls prestandan är lika fantastisk, och redigering av AV-1 material (varför man nu skulle) går förmodligen betydligt snabbare på Intel och Nvidia-hårdvara.

Men samtidigt, om nu singeltrådsprestandan är så pass bra och bandbredden så stor i dessa maskiner, spelar det kanske ingen roll vilket stöd som finns i hårdvaran, förmodligen är datorerna bra snabba vad man än kastar på dem. Om något så är det Nvidia och AMD som ligger efter på GPU-sidan när det gäller videobiten och till nästa generation måste Nvidia ha löst det med stöd för fler format.

Det negativa är att Apples implementeringar inte alltid är helt klockrena. Det finns gott om rapporter om glitchar både i encoding och decoding och när det sitter i hårdvaran, vem vet om det går patcha bort? En M1-laptop som flyger fram med H.264-video är betydligt beskedligare när du kopplar på 2-passkompression som helt utförs av CPU, eller tvingas välja en mjukvarubaserad H.265 för att Apples encoder ger glitchar vid export från ditt favoritprogram.

Det som verkligen borde testas, snarare än just export av video, är prestanda vid colour grading, brusreducering av video, uppskalning och export till codecs som inte har hårdvarustöd. DÄR får man en indikation på hur pass väl systemet presterar (och i Mac Studios fall, förmodligen riktigt bra).

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Mycket snack men liten verkstad i tråden... Lade en order på en M1 Max med 64 GB/1TB igår som ersättare till min HP Workstation som verkligen sjunger på sista versen. Har hållit liv i den länge med hjälp av uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Include:

Vi får väl se hur den kommande MacPro modellen kommer att prestera, kan det röra sig om 40, 60 eller 80 M2 cores?

Skulle 3990x föresten kunna passa i en så liten formfaktor och vara såpass tyst och energieffektiv som M1 Ultra?

Det vet du lika bra som jag att den inte kan sitta i en liten aluminiumlåda och vara tyst. Så vida man inte har extern kylning på från våningen under med några rör, som Intel gjorde på sin berömda presentation.

Det är 64 kärnor från länge sedan mot 20 från nu :). Sen så skulle jag aldrig tro att 20st x86 kommer nå samma energieffektivitet som dessa 20 inom de närmsta 5-8 åren.

Och andra sidan, 3990X ligger ju också på 44-50k, så den kostar ju liiiite mer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den matchar nästan dagens över 2 år gamla 3990x, vilket ju är trevligt för mac användarna.
Kanske äpplet hinner få ut dom lagom till AMD levererar sina nya TR Pro

De matchar nästan således 64 kärnor med sina 20, varav "endast" 16 är av den högpresterande sorten och till en bråkdel av effektkraven. Tror Apple kan vara rätt chill i sin prestation där ändå

EDIT: Sen på den bollen, haha. Redan notat ovan såg jag. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Det många missar/inte känner till är hur mycket prestandan varierar med vilka codecs du arbetar med.

Det är inte ovanligt att middle/high-end kameror arbetar med 10-bitars codecs med 4:2:2 chromsampling och komprimeras till H.265/HEVC Long-GOP. Sitter du då med en fullspeccad Premiere Pro-arbetsstation med en Ryzen/Threadripper och Nvidia RTX-kort riskerar du att tvingas arbeta med proxies då GPUn inte har stöd för att dekomprimera videon och CPUn måste lägga allt krut på det. En enkel i5-12700K med Intels senaste iGPU har bättre stöd för codecen och kommer att kännas betydligt rappare i det som betyder något, dvs tidslinjen.

Men, Apple har gått ett steg längre och har hårdvarudekomprimering av de flesta förekommande hårt komprimerade och krävande varianterna av H.264/H.265, och framför allt, Apples egna Prores. Därmed kan du sitta och bolla med tung video på förhållandevis klena burkar så länge hårdvaran stödjer det.

Vet man vilket arbetsflöde och codecs man arbetar med går det ganska snabbt att avgöra om M1 är rätt väg att gå eller ej. Arbetar man med andra RAW-format än Prores RAW kanske inte alls prestandan är lika fantastisk, och redigering av AV-1 material (varför man nu skulle) går förmodligen betydligt snabbare på Intel och Nvidia-hårdvara.

Men samtidigt, om nu singeltrådsprestandan är så pass bra och bandbredden så stor i dessa maskiner, spelar det kanske ingen roll vilket stöd som finns i hårdvaran, förmodligen är datorerna bra snabba vad man än kastar på dem. Om något så är det Nvidia och AMD som ligger efter på GPU-sidan när det gäller videobiten och till nästa generation måste Nvidia ha löst det med stöd för fler format.

Det negativa är att Apples implementeringar inte alltid är helt klockrena. Det finns gott om rapporter om glitchar både i encoding och decoding och när det sitter i hårdvaran, vem vet om det går patcha bort? En M1-laptop som flyger fram med H.264-video är betydligt beskedligare när du kopplar på 2-passkompression som helt utförs av CPU, eller tvingas välja en mjukvarubaserad H.265 för att Apples encoder ger glitchar vid export från ditt favoritprogram.

Det som verkligen borde testas, snarare än just export av video, är prestanda vid colour grading, brusreducering av video, uppskalning och export till codecs som inte har hårdvarustöd. DÄR får man en indikation på hur pass väl systemet presterar (och i Mac Studios fall, förmodligen riktigt bra).

Många riktigt bra poänger! Jag inser att mitt inlägg har en liten för simpel frågeställning. Iofs är det samma sak med all typ av benchmarking - det gäller att testa det man själv är intresserad av, först då vet man.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Skrivet av Anders Andersson:

Ja de finns Alderlake baserade laptops som bättre prestanda (CPU/GPU) och är billigare. Däremot väger de mer, drar mera energi och låter mer när de har kör på högtryck. Men M1 är inte det snabbaste bärbara man kan ha.

M1 är snart 18 månader gammal. Det är yesterdays news. M2 lär komma innan året är slut.

Dessutom kräver väl Alder Lake betydligt mer kräm än någon variant av M1? Och man får tåla att laptopen låter som en dammsugare så fort man drar igång Zoom eller något annat som vill ha lite cykler.

Jag har en nyare Dell Latitude på jobbet. Den kostade 35K men drar likförbannat igång fläkten om jag laddar om några tabbar i FireFox.

Intel är körda om de inte steppar upp sitt game rejält de närmaste året eller två.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag är nyfiken på GPU-prestandan.

"For the most graphics-intensive needs, like 3D rendering and complex image processing, M1 Ultra has a 64-core GPU — 8x the size of M1 — delivering faster performance than even the highest-end PC GPU available while using 200 fewer watts of power.[3]"

https://www.apple.com/newsroom/images/product/mac/standard/Apple-M1-Ultra-gpu-performance-01_big.jpg.large.jpg
Notera "highest-end discrete GPU" i bilden och det finstilta.

Läser man sedan vad [3] betyder så står det så här:
[3] Testing was conducted by Apple in February 2022 using preproduction Mac Studio systems with Apple M1 Max, 10-core CPU and 32-core GPU, and preproduction Mac Studio systems with Apple M1 Ultra, 20-core CPU and 64-core GPU. Performance was measured using select industry‑standard benchmarks. Popular discrete GPU performance data tested from Core i9-12900K with DDR5 memory and GeForce RTX 3060 Ti. Highest-end discrete GPU performance data tested from Core i9-12900K with DDR5 memory and GeForce RTX 3090. Performance tests are conducted using specific computer systems and reflect the approximate performance of Mac Studio.

Enligt benchmarken ska Apples GPU vara snabbare än ett RTX 3090 vid en tredjedel av förbrukningen. Det kan så klart röra sig om ett extremt missvisande exempel, det får väl tiden utvisa. Men med 800GB/s mot minnet kan jag tänka mig att integrerad GPU snurrar på ganska bra med.

Känns som att det måste vara något nischat exempel. IGPU som utpresterar ett RTX 3090 vid 200W lägre effektförbrukning är ju helt galet bra annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag är nyfiken på GPU-prestandan.

"For the most graphics-intensive needs, like 3D rendering and complex image processing, M1 Ultra has a 64-core GPU — 8x the size of M1 — delivering faster performance than even the highest-end PC GPU available while using 200 fewer watts of power.[3]"

https://www.apple.com/newsroom/images/product/mac/standard/Apple-M1-Ultra-gpu-performance-01_big.jpg.large.jpg
Notera "highest-end discrete GPU" i bilden och det finstilta.

Läser man sedan vad [3] betyder så står det så här:
[3] Testing was conducted by Apple in February 2022 using preproduction Mac Studio systems with Apple M1 Max, 10-core CPU and 32-core GPU, and preproduction Mac Studio systems with Apple M1 Ultra, 20-core CPU and 64-core GPU. Performance was measured using select industry‑standard benchmarks. Popular discrete GPU performance data tested from Core i9-12900K with DDR5 memory and GeForce RTX 3060 Ti. Highest-end discrete GPU performance data tested from Core i9-12900K with DDR5 memory and GeForce RTX 3090. Performance tests are conducted using specific computer systems and reflect the approximate performance of Mac Studio.

Enligt benchmarken ska Apples GPU vara snabbare än ett RTX 3090 vid en tredjedel av förbrukningen. Det kan så klart röra sig om ett extremt missvisande exempel, det får väl tiden utvisa. Men med 800GB/s mot minnet kan jag tänka mig att integrerad GPU snurrar på ganska bra med.

Jag förstår att steget från x86 till ARM och integrerat minne har stor potential. Men att det skulle finnas så mycket att vinna på när det gäller GPU har jag väldigt svårt att svälja. Skulle inte AMD och Nvidia redan nu då stoppa in RAM i samma kapsel som GPUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

M1 är snart 18 månader gammal. Det är yesterdays news. M2 lär komma innan året är slut.

Dessutom kräver väl Alder Lake betydligt mer kräm än någon variant av M1? Och man får tåla att laptopen låter som en dammsugare så fort man drar igång Zoom eller något annat som vill ha lite cykler.

Jag har en nyare Dell Latitude på jobbet. Den kostade 35K men drar likförbannat igång fläkten om jag laddar om några tabbar i FireFox.

Intel är körda om de inte steppar upp sitt game rejält de närmaste året eller två.

AMD likaså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag är nyfiken på GPU-prestandan.

"For the most graphics-intensive needs, like 3D rendering and complex image processing, M1 Ultra has a 64-core GPU — 8x the size of M1 — delivering faster performance than even the highest-end PC GPU available while using 200 fewer watts of power.[3]"

https://www.apple.com/newsroom/images/product/mac/standard/Apple-M1-Ultra-gpu-performance-01_big.jpg.large.jpg
Notera "highest-end discrete GPU" i bilden och det finstilta.

Läser man sedan vad [3] betyder så står det så här:
[3] Testing was conducted by Apple in February 2022 using preproduction Mac Studio systems with Apple M1 Max, 10-core CPU and 32-core GPU, and preproduction Mac Studio systems with Apple M1 Ultra, 20-core CPU and 64-core GPU. Performance was measured using select industry‑standard benchmarks. Popular discrete GPU performance data tested from Core i9-12900K with DDR5 memory and GeForce RTX 3060 Ti. Highest-end discrete GPU performance data tested from Core i9-12900K with DDR5 memory and GeForce RTX 3090. Performance tests are conducted using specific computer systems and reflect the approximate performance of Mac Studio.

Enligt benchmarken ska Apples GPU vara snabbare än ett RTX 3090 vid en tredjedel av förbrukningen. Det kan så klart röra sig om ett extremt missvisande exempel, det får väl tiden utvisa. Men med 800GB/s mot minnet kan jag tänka mig att integrerad GPU snurrar på ganska bra med.

Extrem cherry picking, antagligen. "Performance was measured using select industry‑standard benchmarks", ok, vilka då? Vilka (eller kanske t.o.m. vilket) deltest, osv.

Lögn < Förbannad lögn < Statistik < Marknadsföring

Men jag hoppas jag har fel, det jag gillar minst med min 3090 är strömförbrukningen, och både Nvidia och AMD verkar fortsätta gå åt fel håll när det gäller den saken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det kanske borde finns en dist som bootar rakt in i benchmarks och laddar upp dem automatiskt. Som man kan boota från USB. Det hade varit finfint. Då testar den hårdvaran rakt av, kanske.

Det kanske är irrelevant för många, då dem kör just Windows eller macOS.

Phoronix fina test-svit finns ju exempelvis, installera valfri dist och installera eller skapa en egen iso som installerar det automatiskt.
https://www.phoronix-test-suite.com/?k=downloads

2010 hade de något initiativ där de bundlade med en ISO (PTS Desktop live) men då många av deras / hans egna artiklar går ut på att testa olika distributioner så rann väl det ut i sanden skulle jag tro.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

"M1 super duper pro max ultimatum" nästa gång ska ni se

Tycker apples produktnamn är mycket enklare att hålla reda på än de flesta andra. Bara kolla valfri TV-tillverkare, dell eller vad som får mig att tänka på denna när

https://youtu.be/EUXnJraKM3k

Permalänk
Medlem

Blev tydligen en Mac Studio M1 ULTRA med två tillhörande skärmar från jobbet, för det har dom "bestämt". Hade hellre fortsatt med windows dator :\. Får se hur länge det tar innan man vänjer sig.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

https://www.tomshardware.com/news/apple-m1-ultra-nearly-match...

CPUs Single-Threaded Multi-Threaded
Apple M1 Ultra 1793 24055
AMD Ryzen Threadripper 3990X 1213 25133
Intel Core i9-12900K 1997 17204
AMD Ryzen 9 5950X 1686 16565

AMD Ryzen PRO 5975WX 1686 27603 (32 cores)
5995WX har 64 cores så dess multicore lär ju vara ännu högre, dock räcker väl inte 280W till att maxa dessa.
Det som är mest imponerande med M1 Ultra och co är de drar mindre än hälften av av konkurrenterna gör vid samma prestanda.
Sedan om man lägger 50-100K på en dator tror jag inte det gör något att den drar 300W istället för 100W.

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

M1 är snart 18 månader gammal. Det är yesterdays news. M2 lär komma innan året är slut.

Dessutom kräver väl Alder Lake betydligt mer kräm än någon variant av M1? Och man får tåla att laptopen låter som en dammsugare så fort man drar igång Zoom eller något annat som vill ha lite cykler.

Jag har en nyare Dell Latitude på jobbet. Den kostade 35K men drar likförbannat igång fläkten om jag laddar om några tabbar i FireFox.

Intel är körda om de inte steppar upp sitt game rejält de närmaste året eller två.

Hur mycket laptopen låter vid lågbelastning beror mycket på design av chassi, fläktar, kurva för fläktar, kylflänsar, inställningar m.m. Det är inte Intels fel om inte Dell kan designa en tyst laptop vid låg belastning. Just ljudnivå på bärbara beror mycket på specifik tillverkare. Jag brukar alltid kolla ljudnivån väldig noga för just laptops innan köp. Två laptop som verkar väldigt lika kan ha väldigt olika ljudnivå fast de har liknande prestanda. Sedan är det klart att det är lättare att kyla ner 30W istället för 100W. Vid hög belastning speciellt av CPU och GPU låter dock alltid en hel del på Intel/AMD baserade laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Sedan om man lägger 50-100K på en dator tror jag inte det gör något att den drar 300W istället för 100W.

Visst gör det det, om företaget som köper in datorn har ett miljötänk. Varför byts det annars ut lampor till led-dito överallt och det ska dra mindre el i det mesta runtomkring oss.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Yes, I know. It's called Microsoft Windows and it works great

Jo, jag märker det på dina problem med Windows 11 i andra trådar Har tweakat alla mina system sedan AmigaOS, så förstår inte varför just macOS skulle vara annorlunda. Installerar alltid OnyX och numera även Rectangle (bättre fönsterhantering) för att fixa till macOS.

Windows hade jag inte klarat mig en dag i utan Directory Opus eller Classic-Start/Open-Shell.

Synd att många avfärdar macOS utan att först ge det en ärlig chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Är lite bitter på att det är just Apple so bygger dessa snabba o effektiva burkar, hade ju varit trevligt med det, men det här med att sitta på MacOS är inget jag är keen på.alls.

Går väl att bygga en bra arbetsstation PC också, är väl om denna har ett extra litet chassi som det kan bli lite svårt.
Finns säkert mindre moderkort till workstation, men är nog inte speciellt vanligt.. exempelvis detta till Epyc.

Alltid haft PC, annars så ser den ju lite intressant ut, även om jag föredrar en låda med plats för grafikkort och ett par hårddiskar.

Permalänk

Tittade just på Metal GPU-prestanda. M1 Ultra är inte införd än. Om den är dubbelt upp mot M1 Max så finns det flera Radeon som är snabbare!

Permalänk
Medlem

Jag vill bara ha en macbook air som kan driva två externa skärmar.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Tittade just på Metal GPU-prestanda. M1 Ultra är inte införd än. Om den är dubbelt upp mot M1 Max så finns det flera Radeon som är snabbare!

M1 Ultra har dubbla minnesbandbredden så den borde vara snabbare än 2xM1 Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

M1 Ultra har dubbla minnesbandbredden så den borde vara snabbare än 2xM1 Max.

Krävs det inte dubbla bandbredden för att bli dubbelt så snabb? Osäker på hur det är gjort men om bandbredden delas upp till två M1 Max så få var och en lika mycket bandbredd som innan.

Permalänk
Avstängd

LTT sågar iaf apples PR-material, konstiga jämförelser med mediokra hårdvaror.
Ospecificerade tester som kan vara vad som helst. "100W" mindre än någon random hårdvara för att framstå som energisnålare osv osv.

Permalänk
Medlem

Kan man ansluta extern GPU via thunderbolt till denna? Senast jag kollade verkade det inte stödjas på MacBook Pro M1. Tror det hade med drivrutiner i MacOS att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Denna är ju rent av billig om du speccar upp en motsvarande windowsmaskin som skall klara samma antal strömmar i video.
Räknar vi prestanda/watt är ju denna totalt överlägsen.

Då är den såklart fantastisk för dom som har exakt det behovet, och det är den enda hänsynen man behöver ta. Så man kan bortse från t.ex. hur utveckling/portning av plug-ins ser ut, andra saker som behöver göras i det flödet man har, osv. osv.

Det är fortfarande rätt nischat. Och närmare 100k (ink moms) för en maxad maskin och skärm är ju inte kaffepengar.

Skrivet av Ibis:

De matchar nästan således 64 kärnor med sina 20, varav "endast" 16 är av den högpresterande sorten och till en bråkdel av effektkraven. Tror Apple kan vara rätt chill i sin prestation där ändå

Hur många cores den har känns väl väldigt ointressant, det man måste mäta är såklart prestanda/krona.