Apple M1 intar uppdaterade Ipad Air

Permalänk
Melding Plague

Apple M1 intar uppdaterade Ipad Air

Gränsen mellan Ipad Pro och Air blir ännu mindre uppenbar, när Apple nu förser den utseendemässigt snarlika surfplattan med samma systemkrets.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Häftigt men så onödigt med kamera på baksidan av dessa imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Häftigt men så onödigt med kamera på baksidan av dessa imo

Finns nog många arbetare och tjänstemän som inte håller med.

Däremot, 64GB? Come on! 128GB bör vara standard år 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Häftigt men så onödigt med kamera på baksidan av dessa imo

Är väl för dom som vill scanna dokument.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den har samma skärm, hade hoppats på högre upplösning

De flesta plattor ser fortfarande lågupplösta ut jämfört med min 360ish ppi tab pro från 2014, lol. Hade ju varit trevligt om iPad Mini satt sina 326ppi som ny standard för iPads, men icke.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eckelhesten:

Finns nog många arbetare och tjänstemän som inte håller med.

Däremot, 64GB? Come on! 128GB bör vara standard år 2022.

Skrivet av Kladdpapper:

Är väl för dom som vill scanna dokument.

Stämmer säkert men som privatperson hade jag gärna varit utan för att få en flat baksida.

Edit. Vad behöver du mer än 64GB till? Det kan ju inte vara till olika appar och allt annat sparar man ju ändå på molnet idag (Det tror jag de flesta gör i alla fall?)

Permalänk

Hade den inte varit så dyr så hade jag köpt en sådan..
Angående 64GB så fylls det fort. Hade surfplattan kostat straxt över tusenlappen så hade man kunnat säga, men jag ska bara surfa med den. Detta hade inte stämt överens med min användning.

Jag själv skulle vilja ha iPad Air 2020 för runt 4000kr ny, men det lär vi ej få se. Utan den lär utgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Stämmer säkert men som privatperson hade jag gärna varit utan för att få en flat baksida.

Edit. Vad behöver du mer än 64GB till? Det kan ju inte vara till olika appar och allt annat sparar man ju ändå på molnet idag (Det tror jag de flesta gör i alla fall?)

Absolut, alla har olika preferenser. Om en platt baksida är en dealbreaker kan du köpa till ett skal eller köpa vanliga ipad:en.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Tråkigt att den har samma skärm, hade hoppats på högre upplösning

De flesta plattor ser fortfarande lågupplösta ut jämfört med min 360ish ppi tab pro från 2014, lol. Hade ju varit trevligt om iPad Mini satt sina 326ppi som ny standard för iPads, men icke.

Redan första iPad mini hade högre upplösning räknat i ppi än sin 9,7” storebror, eftersom de hade precis lika många punkter men minin hade det på en mindre yta. Apple har behållit den designidéen sen dess, och jag tror inte att de byter. Hade hellre sett 120Hz-skärmen från Pro, men YMMV.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv skulle vilja ha iPad Air 2020 för runt 4000kr ny, men det lär vi ej få se. Utan den lär utgå.

Om du väntar ett år så får sannolikt basvarianten en A14, närmare kommer vi nog inte.

Jag skall vara helt ärlig - jag ångrar lite att jag köpte en Air 4 förra året. Min gamla Pro hade hållit ett år till, och den här hade varit värd att vänta på. Samtidigt har ju priset gått upp (dollarkurs) och det finns absolut inget jag gör idag som behöver mer prestanda, men visst vill jag ha den här.

Samtidigt är jag lite förvånad över att Apple lämnar ett stort pris-gap mellan Air och basmodellen. Nu skiljer det ju lite mer mellan dem igen, men ändå - hade det inte varit bättre att ge den en A15 och sänka priset med $100?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Undgår mig aldrig hur bredbent presentatörerna står. Tydligen kallas detta "power pose" på engelska och ska framhäva självsäkerhet, men för mig ser det bara löjligt ut. Iallafall när dom står så bredbent som dom gör nu.

Vissa politiker verkar också förespråka detta sätt att stå på, om än mera extremt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Häftigt men så onödigt med kamera på baksidan av dessa imo

Tycker personligen att kameran på framsidan är onödig så...

Permalänk
Skrivet av mpat:

Redan första iPad mini hade högre upplösning räknat i ppi än sin 9,7” storebror, eftersom de hade precis lika många punkter men minin hade det på en mindre yta. Apple har behållit den designidéen sen dess, och jag tror inte att de byter. Hade hellre sett 120Hz-skärmen från Pro, men YMMV.

Om du väntar ett år så får sannolikt basvarianten en A14, närmare kommer vi nog inte.

Jag skall vara helt ärlig - jag ångrar lite att jag köpte en Air 4 förra året. Min gamla Pro hade hållit ett år till, och den här hade varit värd att vänta på. Samtidigt har ju priset gått upp (dollarkurs) och det finns absolut inget jag gör idag som behöver mer prestanda, men visst vill jag ha den här.

Samtidigt är jag lite förvånad över att Apple lämnar ett stort pris-gap mellan Air och basmodellen. Nu skiljer det ju lite mer mellan dem igen, men ändå - hade det inte varit bättre att ge den en A15 och sänka priset med $100?

Problemet för mig är inte hårdvaran inuti utan utanpå. Basmodelen har på tok för lite skärmutnyttjande och ingen usb c.
Jag själv har historisk blivit kallad för att vilja ha på tok för extrem hårdvara där folk inte tror mig och påstår jag hittar på behovet. Men nu känns det för mig raka motsatsen. Det är jag som säger att hårdvaran inuti är lite väl extrem på kostnad av priset. Alltså inget fel med bra hårdvara, men när en komplett iPad med den utrustning (penna + tangentbord) jag vill ha kostar över 14 000kr så är det på tok för mycket pengar av mig för denna produkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon201296:

Stämmer säkert men som privatperson hade jag gärna varit utan för att få en flat baksida.

Edit. Vad behöver du mer än 64GB till? Det kan ju inte vara till olika appar och allt annat sparar man ju ändå på molnet idag (Det tror jag de flesta gör i alla fall?)

Du är alltså inte emot kamera utan emot dåligt designade kameror för min Lenovoplatta är platt med kamera och jag använder kameran också så jag hade inte velat vara utan den.
Däremot använder jag inga molntjänster och min Lenovo har plats för minneskort.

Men nått både Lenovon och Apple inte klarar av är batteribyte utan limmande och det är väldigt trist för nån gång (ett par?) lär man nog behöva byta batteri för att den inte ska kännas som en engångspryl som är designad för att kasseras lång innan det egentligen är motiverat eller är blir onödigt dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på om den klarar två externa skärmar.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon201296:

Edit. Vad behöver du mer än 64GB till? Det kan ju inte vara till olika appar och allt annat sparar man ju ändå på molnet idag (Det tror jag de flesta gör i alla fall?)

Tänkte också att utrymmet var helt onödigt – ända tills jag alldeles nyligen, efter nästan ett decennium, slutligen listade ut hur jag kunde lägga in filmer på min iPad: VLC-appen kan agera HTTP-server! Därmed kan ju större mängder lagring faktiskt vara användbart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Häftigt men så onödigt med kamera på baksidan av dessa imo

Man får tänka på skolor och förskolor som använder ipads. Där används kameran väldigt mycket med dokumentation och skapande.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Samma gamla skräp LCD och 60hz sorgligt för en produkt i 2022.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Tycker personligen att kameran på framsidan är onödig så...

För mig också men kan tänka mig att den är bra för video möten etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

... inte klarar av är batteribyte utan limmande och det är väldigt trist för nån gång (ett par?) lär man nog behöva byta batteri för att den inte ska kännas som en engångspryl som är designad för att kasseras lång innan det egentligen är motiverat eller är blir onödigt dyrt.

Här är jag fascinerad av min 9(!!) år gamla tablet z, batteriet räcker fortfarande till flera timmar youtube tex... Däremot är den för trött för att kunna göra mycket annat med, kommer jag överens med jellyscroll blir det en mini nu när nya air lanserats

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker skärmen är onödig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

För mig också men kan tänka mig att den är bra för video möten etc.

Ja det finns poänger med kamera såväl på fram- som baksidan.

Personligen tycker jag videomöten med fördel körs utan video på någons plyte. Har aldrig förstått poängen med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Samma gamla skräp LCD och 60hz sorgligt för en produkt i 2022.

Vad finns det för use case för en ipad där det är kritiskt med högre refresh rate än 60Hz?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om skal till "gamla" Ipad air passar till nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Vad finns det för use case för en ipad där det är kritiskt med högre refresh rate än 60Hz?

Det finns noll nackdelar med att stöda 120hz så frågan är ju snarare, hur mycket skulle det kosta Apple extra i produktionskostnad?

Jag gissar på... kanske $10-20 eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det finns noll nackdelar med att stöda 120hz så frågan är ju snarare, hur mycket skulle det kosta Apple extra i produktionskostnad?

Jag gissar på... kanske $10-20 eller nåt sånt.

Om du har kraschat skärmen och vill byta ut den kostar det $500 på 11” iPad Pro och $250 på iPad Air.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det finns noll nackdelar med att stöda 120hz så frågan är ju snarare, hur mycket skulle det kosta Apple extra i produktionskostnad?

Jag gissar på... kanske $10-20 eller nåt sånt.

Det är ju ett sätt att se det på. Apples syn på det är troligen att det är onödigt att öka produktionskostnader om det inte ger nåt mervärde. Vill man absolut ha bättre skärm etc så får man helt enkelt hoppa upp ett hack till Ipad pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Det är ju ett sätt att se det på. Apples syn på det är troligen att det är onödigt att öka produktionskostnader om det inte ger nåt mervärde. Vill man absolut ha bättre skärm etc så får man helt enkelt hoppa upp ett hack till Ipad pro.

Knappt ett hack dock. Eftersom det bara finns 64gb (den "billiga med för lite minne") och 256gb (den "dyra med onödigt mycket minne") iPad air, så går en praktisk 256gb air på 9295kr och en praktisk 128gb pro på 9495kr. I princip samma pris.

Det är löjligt när man tänker på det. Apple vet exakt vad dom gör - säljer en onödig platta för dyrt, och den kommer säkert ändå sälja slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Knappt ett hack dock. Eftersom det bara finns 64gb (den "billiga med för lite minne") och 256gb (den "dyra med onödigt mycket minne") iPad air, så går en praktisk 256gb air på 9295kr och en praktisk 128gb pro på 9495kr. I princip samma pris.

Det är löjligt när man tänker på det. Apple vet exakt vad dom gör - säljer en onödig platta för dyrt, och den kommer säkert ändå sälja slut.

Säljer den slut är den uppenbarligen varken onödig eller för dyr. Att du inte är målgruppen är en helt annan sak.

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Samma gamla skräp LCD och 60hz sorgligt för en produkt i 2022.

Så många jag har hört att de rekommenderade iPad framför android just för högre uppdatering på skärmen. Men att det inte gällde iPad Air hade jag missat.

Jag tycker dock det är intressant att det finns olika konsumenter. Jag själv tillhör den som kan klaga på brister på precis alla produkter jag äger och tänker köpa. Förklaringen att tillverkaren inte har implementerat det handlar ofta om pris eller att tekniken är såpass ny så tillverkaren inte har implementerat den ännu. Vissa tillverkare är otroligt tröga, ja tv-tillverkare jag pratar om er.

Sedan finns det en skara konsumenter som hela tiden försöker försvara tillverkarens konstiga val och visst finns det ursäkter som jag nämnde ovanför. Men iPar air 256Gb som kostar över 9000kr så kan jag inte komma på en bra ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mev:

Någon som vet om skal till "gamla" Ipad air passar till nya?

Den gamla och nya iPad Air har samma mått så de ska passa. På apples hemsida så är original skalen kompatibla med bägge.