Warhammer 40k, Warhammer AoS, Andra miniatyr-krigsspel och andra delar av hobbyn.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Warhammer 40k, Warhammer AoS, Andra miniatyr-krigsspel och andra delar av hobbyn.

Hej!, hittade ingen tidigare tråd för detta men rätta mig om jag har fel.
Tänkte kolla om det är någon här på forumet som pysslar med analoga tabletop krigsspel eller miniatyrmålning generellt.
Vilket/vilka spelsystem spelar ni?
Dela gärna bilder på era senaste alster om ni känner för det.
Är i uppstartsfasen på en Dark Angels armé till 40k efter sisådär 12 års uppehåll.
Jag kom först i kontakt med Warhammer i grundskolan år 1999 och var rätt aktiv i typ 10 år, nu är man tillbaka och återigen beroende av plast-knarket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag kom först i kontakt med Warhammer i grundskolan år 1999 och var rätt aktiv i typ 10 år, nu är man tillbaka och återigen beroende av plast-knarket.

Samma här. Jag började bygga en armé av Blood Angels när jag gick i mellanstadiet i slutet av 90-talet. Det blev bara ett fåtal partier(?) spelade innan allt packades ned och föll i glömska. För två år sedan packade jag upp kartongen och övervägde att måla klart de delvis målade enheterna, men det blev aldrig så. Jag fotade och sålde dem på Tradera för betydligt mer pengar än jag väntade mig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CrispVanDahl:

Hej!, hittade ingen tidigare tråd för detta men rätta mig om jag har fel.
Tänkte kolla om det är någon här på forumet som pysslar med analoga tabletop krigsspel eller miniatyrmålning generellt.
Vilket/vilka spelsystem spelar ni?
Dela gärna bilder på era senaste alster om ni känner för det.
Är i uppstartsfasen på en Dark Angels armé till 40k efter sisådär 12 års uppehåll.

Jag har pysslat en hel del i mina yngre dagar. Första kontakten var nog 2002 när bästa kompisens storebror hade ett gäng Gen1 spacemarines (WH40K).

Under högstadietiden, typ 2006-2007 hade jag ett par kompisar i klassen som hade gubbar. De fick mig intresserad, slutade med att jag gick med i en spelförening i Växjö (Shoutout to VÄS) och började måla, spela och hänga där. Då var det en Tau Empire-armé och drömmar om att köpa Forge-world varianten där människor hade inkorporerats in i Tau (Gue'vesa). Det fanns dock noll kronor i plånboken som ung. Slutade med att jag sålde av grejerna när jag flyttade ihop med tjejen efter gymnasiet och jag drömmer än idag om nostalgin och känslan av att köpa gubbar. Jäkla drog!

Gjorde ett försök att återuppliva intresset och börja måla lite pryttlar till det där nyare squad-baserade WH40K baserade spelet i mitten av 2020. (Man har lite färre gubbar och går varannan gubbe). Men det slutade med att jag köpte gubbar och färg för kanske 500kr och målat 2 av 3 gubbar första tre veckorna. Sedan dess har jag inte pillat på gubbarna.

Jag skulle säga att VÄS var en central del i att jag orkade med att bygga, måla och allt det där. Hemma eller bara med ett par kompisar har till synes inte funkat för mig.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av p.lindblom:

Samma här. Jag började bygga en armé av Blood Angels när jag gick i mellanstadiet i slutet av 90-talet. Det blev bara ett fåtal partier(?) spelade innan allt packades ned och föll i glömska. För två år sedan packade jag upp kartongen och övervägde att måla klart de delvis målade enheterna, men det blev aldrig så. Jag fotade och sålde dem på Tradera för betydligt mer pengar än jag väntade mig.

https://i.imgur.com/W8pAmo4.jpg

Najs, schysst samling du hade! Ja modellerna från 90-talet har jag sett gå för ganska bra summor, men även generellt så bibehåller gubbarna rätt bra andrahandsvärde.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har pysslat en hel del i mina yngre dagar. Första kontakten var nog 2002 när bästa kompisens storebror hade ett gäng Gen1 spacemarines (WH40K).

Under högstadietiden, typ 2006-2007 hade jag ett par kompisar i klassen som hade gubbar. De fick mig intresserad, slutade med att jag gick med i en spelförening i Växjö (Shoutout to VÄS) och började måla, spela och hänga där. Då var det en Tau Empire-armé och drömmar om att köpa Forge-world varianten där människor hade inkorporerats in i Tau (Gue'vesa). Det fanns dock noll kronor i plånboken som ung. Slutade med att jag sålde av grejerna när jag flyttade ihop med tjejen efter gymnasiet och jag drömmer än idag om nostalgin och känslan av att köpa gubbar. Jäkla drog!

Gjorde ett försök att återuppliva intresset och börja måla lite pryttlar till det där nyare squad-baserade WH40K baserade spelet i mitten av 2020. (Man har lite färre gubbar och går varannan gubbe). Men det slutade med att jag köpte gubbar och färg för kanske 500kr och målat 2 av 3 gubbar första tre veckorna. Sedan dess har jag inte pillat på gubbarna.

Jag skulle säga att VÄS var en central del i att jag orkade med att bygga, måla och allt det där. Hemma eller bara med ett par kompisar har till synes inte funkat för mig.

Är det Kill team du tänker på?
Ja alltså det är en tidskrävande hobby och saknar man lusten att lägga den tiden så är det väldigt lätt att det bara blir liggande.
Det som är intressant gällande det hela är hur det kräver en ganska stor tidsinvestering att komma fram till den punkten att man vill eller kan spela, beroende givetvis på hur noggrant eller om man vill måla allting.
Mitt sätt att måla har blivit kvällar efter jobbet med en kopp te och en ljudbok eller podcast, då går det nästan av sig själv!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CrispVanDahl:

Är det Kill team du tänker på?
Ja alltså det är en tidskrävande hobby och saknar man lusten att lägga den tiden så är det väldigt lätt att det bara blir liggande.
Det som är intressant gällande det hela är hur det kräver en ganska stor tidsinvestering att komma fram till den punkten att man vill eller kan spela, beroende givetvis på hur noggrant eller om man vill måla allting.
Mitt sätt att måla har blivit kvällar efter jobbet med en kopp te och en ljudbok eller podcast, då går det nästan av sig själv!

Ja precis, Kill team.
Det är mer att jag inte är speciellt intresserad att sitta och måla själv, med polarna är det rätt ok. Snacka skit, en bira och en gubbe eller två var.

Däremot skaffade jag cykling som en hobby typ direkt efter jag köpt de senaste gubbarna. Cyklingen dominerar både tid och pengar! 😄

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Jag spelar Ninth Age, det är en spirituell uppföljare av Warhammer Fantasy 8th Edition som påbörjades av några killar i Uppsala efter att GW vaskade hela världen för att skapa Age of Sigmar.

Det är betydligt mer balanserat än det GW själva kan skriva Nu spelas det faktiskt i hela världen av många som spelade Fantasy, så det är rätt häftigt egentligen.

Är även kapten för det svenska laget som åker på ETC (European Team Championship) i år till Pesaro i Italien.

Om någon saknar gamla Fantasy kan ni läsa mer här ( https://www.the-ninth-age.com/?lang=en ), spelas i de flesta stora städer i Sverige (Västerås, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Jönköping bl. a.)

Håller för tillfället på att 3D-printa en "Brettonia" armé, kallas i spelet nu för Kingdom of Equitane.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Körde WH40k Orcs ett tag. Hade en 2000 p armé men sålde den pga tidsbrist och att nya reglerna kom ut med stora ändringar som jag inte orcade sätta mig in i.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Hjälpsam

Återfallsspelare här, körde olika Games WOrkshop spel i en förening när man gick i gymnasiet sent 90-tal. Fortsatta måla lite modeller till olika brädspel till och från genom åren.

Fick en återtändning i oktober förra året och började på en Ultra armé. Har nu runt 4700poäng målat nu och i helgen blev det min första turnering

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Fluf:

Återfallsspelare här, körde olika Games WOrkshop spel i en förening när man gick i gymnasiet sent 90-tal. Fortsatta måla lite modeller till olika brädspel till och från genom åren.

Fick en återtändning i oktober förra året och började på en Ultra armé. Har nu runt 4700poäng målat nu och i helgen blev det min första turnering

https://i.imgur.com/jJj8pHX.jpg

Ruskigt snygga!
Alltid haft en väldigt svag punkt för Guillimans söner.
Tänker att jag bjuder på några av mina senaste alster också.

Några Yu Jing från Infinity: Code One

Stormcast Eternal från Age of Sigmar: Soul Wars

Trots att jag är lojalist i hjärtat har även jag gjort några Chaos-sektister

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CrispVanDahl:

Ruskigt snygga!
Alltid haft en väldigt svag punkt för Guillimans söner.
Tänker att jag bjuder på några av mina senaste alster också.

<Uppladdad bildlänk>

Några Yu Jing från Infinity: Code One

<Uppladdad bildlänk>

Stormcast Eternal från Age of Sigmar: Soul Wars

<Uppladdad bildlänk>

Trots att jag är lojalist i hjärtat har även jag gjort några Chaos-sektister

Tack, och bra jobbat själv. Särskilt Eternal tycker jag du fick till metallen riktit bra Har hoppat på Votann tåget då det chonk modellerna är så söta. Ska bli kul att köra något annorlunda jämfört med Ultras som alla har kört och kört emot 2000gånger.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

nej nu är det dags att återuppliva målandet, efter för många månaders dvala sen jag började på redaktionen. Återkommer med bilder så fort jag producerat något. Är det någon annan som fått något nytt gjort?

Permalänk
Medlem

Har suttit på en Grey Knights armé i ett halvår nu och inte kommit till skott. Men snart så!

Permalänk
Medlem

Målar en hel del 3d-pritnade minatyrer, har lite warhammer med som strax är klara, runt 500 points Imperial Fists för att testa och lira framöver. Gillar målandet men ser framemot att få spela med

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Warcry

Gammal Warhammer Fantasy spelare från sena 90-talet. Fick återfall sedan några polare började med Underworld, Killzone och nu Warcry som jag tänkte ge mig in på. Känns perfekt med skirmish slag för den tiden jag har både att måla och spela.

Så nu håller jag på att sätta ihop ett Thunderstrike Stormcast warband. Miniatyrerna har blivit så mycket bättre och färg samt tekniker har också utvecklats så det är ett rent nöje att arbeta med det. Hoppa vara färdig om någon vecka…

Permalänk
Hjälpsam

Nu 3 år in 40K hobbyn så är det över 7500p målat Ultramarines och 2000p Votann. 80 matcher spelade i 10th edition och går på så många turneringar jag kan... Bitande hobby =D

Nuvarande lista som jag gick 4-0 med i en liten lokal turnering.
(20-0 Dark Angels/15-5 Death Guard/Walkover/20-0 Eldar)

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Fluf:

Nu 3 år in 40K hobbyn så är det över 7500p målat Ultramarines och 2000p Votann. 80 matcher spelade i 10th edition och går på så många turneringar jag kan... Bitande hobby =D

https://i.imgur.com/sPbpNF1.jpg
Nuvarande lista som jag gick 4-0 med i en liten lokal turnering.
(20-0 Dark Angels/15-5 Death Guard/Walkover/20-0 Eldar)

Snyggt jobbat och jag blir alltid glad i själen när man ser Guillimans söner!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut! Hoppas själv att komma igång med målandet igen efter några oproduktiva år.

Permalänk
Medlem

Har en grey pile of shame beståendes av massa Grey Knight som ska målas, nån gång.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att måla upp mina deathwing terminators och knights, 3d printar proxies för det mesta. Spelat några matcher i år och har varit väldigt kul, började i slutet på 9th så är rätt ny

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill verkligen komma igång med Warhammer 40K igen, men tröskeln är så jävla hög. Ge mig lite pepp!" Har inte spelat på 20 år!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag bommat denna tråden, tyvärr verkar det inte finnas många figurspelare på Sweclockers (eller så har majoriteten, precis som jag; missat denna tråden.)

Har varit aktiv 40k-spelare sedan 2004 och det är till 95% Dawn of Wars fel att jag började. Har inte missat en edition sedan dess och har "bara" sålt av en armé (vilket jag ångrat i efterhand, men jag hade säkert mina skäl när det begav sig för över 10 år sedan...)

Nu ändras ju poängkostnaderna för saker titt som tätt, men i runda slängar äger jag ca.
~ 15.000 pts Salamanders (80%)
~ 10.000 pts Eldar (50%)
~ 10.000 pts Imperial Guard (80%)
~ 6.000 pts Thousand Sons. (33%)
~ 4.000 pts Leagues of Votann. (90%)
~ 3.000 pts Adeptus Custodes (...0% - Började i juni.)
(% = Ungefärlig procent som är färdigmålat. Ska se om jag kan ta nån kul bild på det som faktiskt är målat.)
Ägde även en relativt stor World Eaters armé under en period, men den slutade sina dagar "slaktad" (mycket pga. deras senaste codex gjorde mycket av armén blev invaliderad) där modeller antingen hamnade hos mina Thousand Sons, hos en kompis Black Legion-armé eller i bitslådan, så på sätt och vis lever den vidare.

Spelar fortfarande rätt aktivt, får kanske in en match varannan vecka i snitt, dock är det längesedan jag slutade spela tävlingsinriktat (är nog ~10 år sedan jag var på en turnering senast).

Har även varit en semiaktiv Fantasy-spelare sedan 2006, det "förhållandet" har dock varit betydligt stormigare (mycket tack vare GW själva när dom slängde Fantasy i soptunnan efter 8th Ed) med långa uppehåll och flertalet arméer som sålts av, hamnat på hyllan och i vissa fall återuppbyggts, hit och dit.
Age of Sigmar fastnade jag aldrig för, men The Old World som lanserades i vintras har dock varit rätt populärt här i krokarna, så förhoppningsvis kan Fantasy-intresset stabilisera sig lite igen. Har ingen aning om hur mycket pts det är, men har 4 rätt stora arméer (Empire, Dwarfs, Vampire Counts och Skaven + Albion för WAP).

Utöver dessa två har jag periodvis lekt runt med Warmachine, Firestorm Armada, Flames of War och Warzone.

Skrivet av oobum:

Jag vill verkligen komma igång med Warhammer 40K igen, men tröskeln är så jävla hög. Ge mig lite pepp!" Har inte spelat på 20 år!

Adeptus Custodes är en armé som inte existerade på brädet för 20 år sedan, och deras modeller är både coola och "billiga" att komma igång med.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag kommer från hobby sidan och tittar på Warhammer för att jag gillar lore och det är coola modeller att måla Står på tröskeln men har inte tagit steget.

Nu står det nog en resin printer före i prio på inköpslistan, men är sjukt sugen på att påbörja en Imperial Knight armé. Mecha goes stomp stomp!

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag kommer från hobby sidan och tittar på Warhammer för att jag gillar lore och det är coola modeller att måla Står på tröskeln men har inte tagit steget.

Nu står det nog en resin printer före i prio på inköpslistan, men är sjukt sugen på att påbörja en Imperial Knight armé. Mecha goes stomp stomp!

Äh skaffa en resin printer och printa din egna unika knights

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Äh skaffa en resin printer och printa din egna unika knights

Det är faktiskt planen just nu. Blir billigare men inte fullt så billigt som man tror. Resin är dyrt :/

Men jag har iaf hittat lite stler som ska passa utmärkt för "Grim Dark SciFi universe".

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Det är faktiskt planen just nu. Blir billigare men inte fullt så billigt som man tror. Resin är dyrt :/

Men jag har iaf hittat lite stler som ska passa utmärkt för "Grim Dark SciFi universe".

Mjo gäller att hitta ett resin man gillar och går ju ofta på kampanjer, printade närmare 2k marines för för typ 200 kr när jag köpte resin på utförsäljning.

Sista batchen jag printade med 25 terminators, 1 lion proxy, 12 vanliga marines, 1 tank och lite annat på under 1 flaska så det går.
Printade motsvarande astreaus (forgeworld modell) tog lite mindre en 1 kg.
En castellan går väl loss på typ 1400 idag? Lär inte gå åt 1kg för den är jag rätt säker på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Mjo gäller att hitta ett resin man gillar och går ju ofta på kampanjer, printade närmare 2k marines för för typ 200 kr när jag köpte resin på utförsäljning.

Sista batchen jag printade med 25 terminators, 1 lion proxy, 12 vanliga marines, 1 tank och lite annat på under 1 flaska så det går.
Printade motsvarande astreaus (forgeworld modell) tog lite mindre en 1 kg.
En castellan går väl loss på typ 1400 idag? Lär inte gå åt 1kg för den är jag rätt säker på

Har sett att folk skriva att det går åt drygt en halv 1kg flaska per Knight. Beroende på resin är det ändå ett 150-300kr. Men det är som sagt betydligt mindre än de 1400 som GW kitten kostar.

Visa signatur

~John Moore

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Såg att en butik i grannstaden hade så man kunde testa på att måla Warhammer-gubbar. Så jag passade på att prova.
Under flera år har jag varit småsugen men inte tagit klivet för... varför köpa massa färg och grejer om jag kanske inte ens kommer att gilla det?

Jag började prata med en av grabbarna (gubben) som målade. Jag fick sedan slå mig ner och börja måla. Men något var jädra bekant med honom.
"Heter du Henrik?"
"Ja!"

Visade sig att det såklart var @Henrik-W som satt mittemot mig!
En del SweC-snack. Mycket Warhammer-snack. En del av mina hårt förvärvade slantar gick till hans lönekonto!

Det var rätt kul och jobbigt att måla men inte så svårt som jag trodde att det skulle bli.

Med mig hade jag yngsta brorsan. Han målade sin gubbe helt i guld.
Ute i bilen senare sa han att det blev helt guld för att hans gubbe har "Legendary armor!"

Framöver blir det att måla mina Custodians då jag tyckte de var coolast! Om det går bra med det kanske Henriks lönekonto får än mer av mina pengar i framtiden!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Såg att en butik i grannstaden hade så man kunde testa på att måla Warhammer-gubbar. Så jag passade på att prova.
Under flera år har jag varit småsugen men inte tagit klivet för... varför köpa massa färg och grejer om jag kanske inte ens kommer att gilla det?

Jag började prata med en av grabbarna (gubben) som målade. Jag fick sedan slå mig ner och börja måla. Men något var jädra bekant med honom.
"Heter du Henrik?"
"Ja!"

Visade sig att det såklart var @Henrik-W som satt mittemot mig!
En del SweC-snack. Mycket Warhammer-snack. En del av mina hårt förvärvade slantar gick till hans lönekonto!

Det var rätt kul och jobbigt att måla men inte så svårt som jag trodde att det skulle bli.

Med mig hade jag yngsta brorsan. Han målade sin gubbe helt i guld.
Ute i bilen senare sa han att det blev helt guld för att hans gubbe har "Legendary armor!"

Framöver blir det att måla mina Custodians då jag tyckte de var coolast! Om det går bra med det kanske Henriks lönekonto får än mer av mina pengar i framtiden!

https://i.imgur.com/LQiq69R.jpeg
https://i.imgur.com/EE3RDf9.jpeg
https://i.imgur.com/cpeTH28.jpeg
https://i.imgur.com/KcAk3op.jpeg
https://i.imgur.com/CiT0vNl.jpeg

Det var härligt att träffa dig (som alltid), vi Sweclockare finns överallt! 😄

Jag blev riktigt avis på det setet du valde, så jäkla läckra. Att du dessutom verkar vara en naturbegåvning på att måla gör mig ännu mer avis! Hoppas du delar med dig av dina framsteg här så vi får se hur det går. Du är alltid välkommen att vända upp och ned på plånboken hos mig! 😄

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Henrik-W:

Det var härligt att träffa dig (som alltid), vi Sweclockare finns överallt! 😄

Jag blev riktigt avis på det setet du valde, så jäkla läckra. Att du dessutom verkar vara en naturbegåvning på att måla gör mig ännu mer avis! Hoppas du delar med dig av dina framsteg här så vi får se hur det går. Du är alltid välkommen att vända upp och ned på plånboken hos mig! 😄

Vi glömde en väldigt viktig sak till handlingslistan… lim!!!

Har precis lyckats klippa loss delarna för min första gubbe. Återstår att se hur hans resa slutar!

Visa signatur

Halo kompis!