vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Medlem

vad har ni för matkostnader i månaden?

Hej

Jag satt och tittade på bankkontot och såg då att vi snittar strax över 17000kr i matinköp i månaden dom senaste 6månaderna, detta är då på 4 personer dvs 2 vuxna 2 tonåringar. vi talar nu ren mat inget godis/fika läsk utan råvaror. är inte detta väldigt högt?
ingen av oss är frossare, dock tränar frugan och ungarna mycket men det är fortfarande bara frukost,middag,kvällsmat. lunch äter ungarna i skolan och frugan har alltid matlåda med sig från middagen dagen innan (jag äter inte lunch)

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

4500 per person inklusive frekventa restaurangbesök.

Permalänk
Medlem

Låter ganska högt tycker jag. Vi är två vuxna samt en liten på 6 månader och handlar för ca 700-800kr i veckan. Detta inkluderar mat samt förbrukningsvaror. Värt att veta är att vi alltid kört på matlådor på jobbet. Vi äter sällan ute.
Högt räknat kanske vi ligger på ca 4000-4500 i månaden. Detta är med allt inkluderat.

Permalänk
Medlem

3000-5000 för mig själv beroende på restaurangbesök osv, då äter jag mycket, 3000-4000 kcal om dagen konstant pga träning. Jag har fasta rätter jag cyklar igenom annars skenar kostnaderna ofta rejält.

Permalänk
Medlem

Det känns väldigt högt tycker jag om det är utan restaurangmat etc.

Permalänk
Medlem

Låter smått i överkant för min del, bor ensam och snittar ungefär 2500kr i månaden på mat (dock så äter jag endast Lunch och Middag)
Finns en kostnads kalkyl hos Swedbank som kan ge en fingervisning.

https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-...

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Snitt 3500-4000 för två vuxna inkluderat någon utemat i månaden men generellt matlådor på veckorna.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

6000-6500kr för två vuxna.
Men detta inkluderar mat för 6st Katter och övriga hushållsprodukter som toapapper, deo, duschgel och rengöring.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag satt och tittade på bankkontot och såg då att vi snittar strax över 17000kr i matinköp i månaden dom senaste 6månaderna, detta är då på 4 personer dvs 2 vuxna 2 tonåringar.

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

Beror på vad du lägger i matkostnader, jag vecko-handlar och snittar 3.500kr/vecka då är vi två vuxna och två äldre tonåringar. Men då kommer ju allt annat som finns på ett storköp med i den kostnaden. Sen tillkommer några luncher på stan när det inte passar att ta med mat. Utöver det är det förstås hämt-mat och resturangbesök någon gång emellanåt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Brukar handla matvaror för ca 2-3000kr i månaden. Brukar äta ute rätt ofta så totalt kanske 3-4000kr per person. Vi har inte riktigt räknat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Våra kostnader relaterade till matvarubutiker inkl. utemat landade på 9500 i senaste kalkylen. Då ingår det två barn och en hund i det också.

När jag var student med brorsan gick vi runt på 4000 i månaden - För 10 år sedan

Permalänk
Medlem

Runt 4000 per månad för 2 vuxna och 2 småbarn. Ingen utemat.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk

För mig som enskild person landar jag på runt 4000:- i månaden på mat. Då är det Ex restaurang besök.

Har försökt få ner det till 3000:- men karaktären brister, vill gärna äta gott haha

Permalänk
Medlem

2021 la jag och min fru i snitt 4 850 SEK/månad på "ICA-inköp" (där ingår alltså toalettpapper och deoderant, etc., utöver mat).
Samma år snittade vi 1 650 SEK/månad på "att äta ute".

Tot: 6 500 SEK/mån för två personer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem

Vi ligger runt 6500kr/mån för 2 vuxna, 1 barn på 18 månader och 1 katt. Plus någon pizza och utelunch som inte betalas med matkortet.

EDIT: Det inkluderar då allt vi köper på vår lokala Stora Coop. Dvs blöjor, tvål, kattsand etc etc.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

6000-7500kr per månad, detta inkluderar då allt till hushållet som ICA har i sitt sortiment.
(2 vuxna, 1 mindre barn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns väldigt högt tycker jag om det är utan restaurangmat etc.

det är utan restaurang/hämtmat

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vi pendlar emellan 7500kr och 11000kr beroende på vilken månad det är, (exempelvis sommarmånader kan ligga högre då vi äter mer utemat helt enkelt.) Detta är inkluderat utemat, städartiklar och hygien som handlas i samma butik som maten.

Vi är också 4st.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Det har varit extrema prishöjningar på råvaror och basmat de senaste åren medans skräpmat knappt har påverkats alls, äter man bra mat har det alltså blivit klart dyrare än om man äter skräpmat om man jämför med för några år sedan, tex potatis har ökat 2-3 ggr i pris sedan 2018. Men jag lägger kring 1200-1500 kr/månad numera och jag förstår inte alls hur man kan säga att maten inte har stigit mer än några procent i pris eller att äpplen blivit billigare för de har ju snarare ökat i pris med 50 % på 1 år likt morötter, lök, mjöl och havregryn, det är bara ägg som hållit sig ganska stabilt i pris. Mejerivaror har också skenat i pris.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det är alldeles för mycket så vida ni inte är finsmakare..
beluga kaviar wagyu kött vit alba tryffel saffran från kashmir sticker priset lätt iväg
dags att gå igenom kvittona ?

Permalänk
Medlem

Runt 10k i månaden med Willys(allt hushåll och godis etc) och lite hämtmat. Köper så mycket svenskt som möjligt.
2 vuxna och 2 barn i dagis åldern.

Men tror dina utlägg är en bra fingervisning för hur det kommer bli när barnen börjar äta annat än pasta och köttbullar...

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Äter bara "svenskt" kött och närproducerade produkter i de fall då det är lätt att välja. Två vuxna, två tonåringar och en hund. Vi landar mellan 6 och 9k beroende på vilken månad storhandlingarna infaller. Äter sällan ute då man mest blir besviken på den maten (undantaget när man är gräsänkling o prioriterar mer gamingtid!).

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag satt och tittade på bankkontot och såg då att vi snittar strax över 17000kr i matinköp i månaden dom senaste 6månaderna, detta är då på 4 personer dvs 2 vuxna 2 tonåringar. vi talar nu ren mat inget godis/fika läsk utan råvaror. är inte detta väldigt högt?
ingen av oss är frossare, dock tränar frugan och ungarna mycket men det är fortfarande bara frukost,middag,kvällsmat. lunch äter ungarna i skolan och frugan har alltid matlåda med sig från middagen dagen innan (jag äter inte lunch)

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

Mycket höga utgifter för endast mat och råvaror.
Jag misstänker att ni har hög standard eller köper "det finaste" av allting och har dålig planering med mycket "spontanköp".
Försök planera veckans mat så kan du nog komma undan mycket billigare och våga besöka fler butiker ifall de har billigare råvaror.

Permalänk
Medlem

7000 kr i månaden har jag satt på mat till mig/mat och saker till katten/hämtmat (1-2 gånger i veckan)/snus.

Det som blir över av det åker in på mitt ”hobbykonto” och det brukar alltid bli en del över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det är utan restaurang/hämtmat

17k låter VÄLDIGT högt. min bror som har 2 barn och fru samt 3 hundar och 4 katter landar på ungefär 8k i månaden. Alla tränar där också. barnen är i 10 års åldern.

Jag med flickvän och inga barn men 2 katter hanar på ca 4k för oss båda.

Är någon eller flera av er överviktiga? folk äter för mycket idag i våra rika länder överlag. barn och vuxen fetman stiger för var dag.

Kanske äter ni oxfilé varje dag med extra allt och köper enbart det dyraste ni hittar och inget annat? Är man ung kan man ofta slänga i sig rätt mycket utan synbar effekt. jag kunde fram tills ungefär 30 strecket dra mig min 10k kalorier om dagen flera gånger i veckan utan att gå upp. det som hände var att jag blev pigg och väldigt varm. idag blir jag trött och fet.

Jag har mer eller mindre halverat mina mat inköp nu när jag äter mindre och istället försöker gå ned lite. äter ett mål mat per dag och dricker enbart vatten. förlorar med lite träning ungefär ett halvt kilo i veckan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

17k låter VÄLDIGT högt. min bror som har 2 barn och fru samt 3 hundar och 4 katter landar på ungefär 8k i månaden. Alla tränar där också. barnen är i 10 års åldern.

Jag med flickvän och inga barn men 2 katter hanar på ca 4k för oss båda.

Är någon eller flera av er överviktiga? folk äter för mycket idag i våra rika länder överlag. barn och vuxen fetman stiger för var dag.

Kanske äter ni oxfilé varje dag med extra allt och köper enbart det dyraste ni hittar och inget annat? Är man ung kan man ofta slänga i sig rätt mycket utan synbar effekt. jag kunde fram tills ungefär 30 strecket dra mig min 10k kalorier om dagen flera gånger i veckan utan att gå upp. det som hände var att jag blev pigg och väldigt varm. idag blir jag trött och fet.

Jag har mer eller mindre halverat mina mat inköp nu när jag äter mindre och istället försöker gå ned lite. äter ett mål mat per dag och dricker enbart vatten. förlorar med lite träning ungefär ett halvt kilo i veckan.

Najs att skamma i en tråd om matkostnader. Slänga in lite anekdoter och eget tyckande... Fräscht värre.

Permalänk
Medlem

Jag är Big Roller hos Foodora så jag spenderar lika mycket på hemkört som butiksmat. Totalkostnad ca 8000

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Vi är en familj som består av 2 vuxna, 2 hundar och 1 kanin. Vi storhandlar 2 gånger i månaden och det landar idag på ca 2800 kronor i månaden. Förra året brukade det landa på 2400 kronor. Vi äter aldrig ute och äter nästan aldrig lunch.

Permalänk
Medlem

Bor ensam och förbrukar ca 1000-1500kr per månad på mat tror jag (inkl. toalett papper m.m.). Dock ett par år sen när jag fortfarande pluggade och hade brist på pengar så brukade jag kunna få ner det till 500kr per månad (dock så tror jag priserna på matvaror har ökat rejält senaste par åren så det hjälper).

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

2 vuxna

4000 i mat
4000 restaurang

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro