QD-OLED från Samsung läckt - billigare än väntat

Permalänk
Medlem

QD-OLED från Samsung läckt - billigare än väntat

Vincent på HDTVTest har en video om Samsungs nya QD-OLED som läckt på Amazon.

https://www.youtube.com/watch?v=d93F5xr45aY

Verkar vara billigare än vad många väntat sig och verkar också inte ligga så långt fram i tiden.

Nu återstår det att se hur den står sig mot Sonys variant (med samma panel).

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips har en video på detta sedan någon dag tillbaka. $1299 var de priset de angav i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=65SvTs_b3RE

Alienwares version, med Samsung Displays QD-OLED.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Linus Tech Tips har en video på detta sedan någon dag tillbaka. $1299 var de priset de angav i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=65SvTs_b3RE

Alienwares version, med Samsung Displays QD-OLED.

Inte sett den videon men det HDTVTest tar upp är TV och inte datorskärm.

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer mig är om QD-OLED är en sådan revolution som hypen verkar antyda att den är? Och om det då inte handlar om att de kommer kosta 50k under de närmaste åren så verkar jag ju haft turen att ramla in i TV-gropen igen i perfekt tid. Köper normalt inte en ny TV mer än var 10:e år.

Frågan är nu bara om vi kommer se större prissänkningar på förra årets TV-apparater och att de då faktiskt blir mer prisvärda och fullt tillräckliga. Eller är det QD-OLED som kommer gälla för närmaste 5-10 åren så det är vansinne att inte hoppa på det tåget om nu priserna inte blir galna år 1?

Permalänk
Medlem

Ja, QD-OLED är den uppgraderingen OLED behöver. Själv lär jag inte byta ut min LG 65" CX förns QD-OLED kommer i 77" eller större dock, 65" ser fortfarande ganska litet ut på 4-5 meter.

Permalänk
Medlem

Jag såg det lite som tvärt om. Dvs, det handlar om att Samsung kommer in i OLED-matchen snarare än att OLED får någonting. Man undrar lite vad LG tänker nu. Och var landar Mini LED i allt det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Jag såg det lite som tvärt om. Dvs, det handlar om att Samsung kommer in i OLED-matchen snarare än att OLED får någonting. Man undrar lite vad LG tänker nu. Och var landar Mini LED i allt det här?

Hur tänker du då? QD-OLED är bättre på alla punkter jämfört mot OLED med WRGB. Bättre ljusstyrka, bättre färgåtergivning, speciellt vid ljusstarka scener, lägre strömföbrukning per nits, mindre värmeutveckling, mindre risk för inbränning.

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte utifrån själva tekniken utan mer utifrån vem som äger och tillverkar tekniken. LG har tillverkat OLED paneler nu under lång tid och de andra har fått köpa skärmar av dem. Vilket alla har gjort, utom Samsung. Nu kommer Samsung med en kombination av QD och OLED, och om det nu visar sig att detta trumfar OLED så gissar jag att alla (i likhet med Sony) nu istället kommer köpa QD-OLED av Samsung. Vad gör LG då? Biter de i det sura äpplet och köper av Samsung även om Samsung har vägrat köpa av LG under alla dessa år? Eller kommer det rent av finnas både OLED och QD-OLED skärmar i TV-tillverkarnas lineup? Blir spännande att följa.

Jag har dessutom inte riktigt förstått om Samsungs QD-OLED's i grunden är köpta LG OLED's som de sedan kombinerar med sin QD-teknik eller om de tagit fram en egen OLED-teknik?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BobbyM:

Jag har dessutom inte riktigt förstått om Samsungs QD-OLED's i grunden är köpta LG OLED's som de sedan kombinerar med sin QD-teknik eller om de tagit fram en egen OLED-teknik?

Egen, LG har nämligen en del patent på W-OLED tekniken

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det gör det än mer intressant att följa om QD-OLED är en game-changer och ett generationsskifte i TV-historien eller om det bara är en förkortning och en mix av tekniker som majoriteten av oss TV-tittare inte märker någon skillnad mot en vanlig OLED eller LED.

Hoppas att fler recension ramlar in under april månad samt att vi får än mer besked gällande pris från både Sony och Samsung.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en 38" 1600p med denna panel med Gsync och 144hz. Då kan jag nog inte hålla mig. Då ryker man fort på 40 hövdingar för ett 3090 och en skärm.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Hoppas på en"billig" 77 tum

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Hoppas på en"billig" 77 tum

Ska bara vara 55" och 65" som kommer i år om man får tro läckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ska bara vara 55" och 65" som kommer i år om man får tro läckorna.

Såg det, 30k plus moms för 65 ? Eller kanske bara 30 k?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Såg det, 30k plus moms för 65 ? Eller kanske bara 30 k?

Vet inte riktigt. Gissar att du får räkna med moms också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Såg det, 30k plus moms för 65 ? Eller kanske bara 30 k?

Sonys startpris på sin modell skulle vara 3k dollar för 55 tum och 4k dollar för 65 tum om jag minns rätt från vad HDTVTest hade listat ut.
Så antagligen 40k i Sverige i början för 65 tum... (men priserna sjunker ju sen )

Samsung skulle vara billigare dock. Har för mig jag sett en guesstimering på 3k+ dollar för 65 tum men minns inte var

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Såg riktigt prisvärt ut innan man insåg att svenska momsen kommer lägga på 25% minst.
Undrar dock när första riktiga omdömen kommer om både Samsung och Sony QD OLED. LG's evo paneler fick toppomdömen men så ser man nu alla problem med magenta tint bl.a. Alla toppmärken betalar bra för att få positiva omdömen.
Jag lär i.a.f. byta ut min G1 evo panel. Trots utbytt panel blir det aldrig helt vitt eller jämnt gråsvart.
Enda nackdelen med Samsung är ingen Dolby Vision. Har annars inte haft Samsung sen 2014 men var då en topp-tv som jag hade. Sony lär ju ha bättre bild då de har försprång på oled-marknaden. Frågan är dock om man vill betala så mycket i mellanskillnaden för Dolby Vision.