Skärm glapp LED i ena hörnet? Svårt att fixa?

Permalänk
Medlem

Skärm glapp LED i ena hörnet? Svårt att fixa?

Hej
Har nyligen flyttat utomlands och lämnade min ASUS ROG SWIFT PG279Q hos min pappa då jag inte kunde ta med den. Var såklart försiktig, hade kvar original kartong mm, och den åkte bara en liten bilresa men den verkar ha tagit lite stryk.

Nedre, högra hörnet är ibland mörkt, vilket oftast fixas genom att trycka lite i det hörnet (typ på en knapp som sitter där bakom).

Jag antar att det är en/flera LEDs som glappar eller liknande men kan eg inget om skärmar (se bilder). Och den är i sverige hos pappa som kan ännu mindre haha (jag är i USA).

Det jag eg undrar är om detta går att fixa? Var man isf kan göra detta och vad det skulle kosta (han bor i halmstad om det spelar någon roll)?

Tack!

/R

Mörkt hörn: https://drive.google.com/file/d/1JigBo_JpyPGpXXsUVjqWgoFQeTMH...
Normal: https://drive.google.com/file/d/16LbHli0UAaROhvB-uZ0trvm_uZIq...

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmen är en gammal modell men fortfarande en mycket bra skärm av sitt slag. Det är av princip sällan lönt att reparera den här typen av produkter jämfört med att köpa nytt.

Att lämna in på reparation kanske är möjligt men det dras med felsökningskostnader, frakt i någon form till närmaste verkstad och det kan bli tusenlappar till slut. Ifall det ens finns reservdelar kvar till en så pass gammal produkt. Eftersom skärmars utveckling över tiden utmärks av att de ligger still i kvalitet – eller blir något sämre – samt också mycket billigare med åren är det så att en kostnaden för en reparation kan överstiga kostnaden för att köpa nytt.

Alternativt om man är händig själv, framför allt vill göra det själv, samt känner att man har tiden och inget att förlora om det skulle bli värre: Då kan man alltid försöka själv. Men det förutsätter ju att man till viss del vet vad man gör och hur man ska identifiera och reparera den typen av fel. Typiskt är att ifall man redan besitter den kunskapen, ja då behöver man inte fråga ifall det är värt besväret.

Annars har ni nog kommit på det enklaste alternativet själva: mickla runt med LED-glappet så länge det går. Sedan ersätta den med något nytt.

Synd på en bra skärm annars. Typisk en sådan produkt man behålla så länge det fungerar för det som ersätter PG279Q med snarlika specar i dag är sällan bättre skärmar.

Permalänk
Medlem

Ett enkelt tips som i enstaka fall kan hjälpa för liknande fel är att dra åt/släppa på skruvar på baksidan av skärmen och det kan hjälpa med några få graders av rotation.
Det kan ju även göra felet värre om man har otur med, men det kan ju vara värt att prova o pilla runt i några minuter.

Och givetvis så gäller det ju bara OM det finns skruvar.

Permalänk
Medlem

Hej,
tack för svar, ledsen jag glömde bort den här tråden lite. Skuggan har nu blivit permanent och skruvande etc verkar inte fungera, gissar att LEDen har dött. Hör gärna av er om ni vet någon i närheten som kan detta och vill kolla på det (mot någon bet). Annars är det nog som ni säger, skärmar tappar värde snabbt och det är kanske inte värt det.

Tack,
/R

Permalänk
Medlem

Knappast lönt att reparera backlight/belysning ens när det går. I ditt fall är det en del av panelen du knappast kan reparera och du måste byta hela panelen på skärmen. Panelen kostar på Ebay mer än en beg PG279Q.

Alltså ny skärm gäller, alternativt beg om du måste ha en likadan.