Snabbkoll: Har du robotdammsugare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, och kommer aldrig skaffa en förrän den kan göra jobbet lika bra eller bättre än en människa. Och som kan städa mer än bara golvet (dvs även möbler). Så kanske aldrig.

Så du dammsuger varje dag? Låter kul

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fahla:

Länktar tills vi alla sitter i svävande fotöljer och väger 300+kg för att vi inte behöver göra något längre.

Om man bara rör sig när man "behöver" så ligger man nog i farozonen redan.
Är fritt fram att t.ex. ta en promenad eller ett pass på gymmet när städningen sköter sig själv!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

2a på 61 kvadrat, barnen är utflugna sen länge, nej, behovet finns inte riktigt och platsen för laddningsstation och att den skall vara "framme" finns inte. Helt enkelt en produkt som inte kommer att inhandlas så länge jag och frun har den livssituation som vi har.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Byt trösklar. Tar några timmar att köpa material och sedan måtta och såga lite.

Förutsatt att du faktiskt vill ha en robotdammsugare.

Nä, tycker det fungerar lika bra med en vanlig dammsugare.
Dessutom vill jag inte riva dän trösklarna hemma, då huset är så pass gammalt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anogr:

Jag undviker sådana här prylar som i bästa fall gör livet lite bekvämare mem jag behöver röra på mig, och dammsuga, klippa gräset och liknande är utmärkt sätt att få lite vardagsmotion. Dessutom sparar jag pengar och miljön tar inte skada.

Men jag har full förståelse för de som har ont om tid t.ex. pga småbarn, stora ytor som tar lång tid att dammsuga eller klippa, eller kanske någon skada eller värk som hindrar att man gör jobbet själv.

Smart.

Det kostade mig 5500kr och ett välplanerat yxhugg rakt ner i fanskapet att komma till denna insikten. Botovacen klarade knappt att navigera runt i ett vanligt hem, stod sedan och tuggade på min matta i tre timmar.. då fick det vara nog.

Permalänk
Medlem

Hade en Neato Connected under många år men bytte nu till en Roborock S7. Neaton var bra men Roborocken är fantastisk. Moppfunktionen är underbar och överträffade mina förväntningar totalt, jag trodde det var en gimmick.
Jag låter den dammsuga 3 gånger i veckan och moppa en gång och golven är alltid rena.
Tid är viktigare än pengar.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Efter att ha lånat hem en Roborock S7 en period så blir det definitivt ett robotdammsugar-köp någon gång under våren. Men blir nog att satsa på något med självtömningsstation.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till Roborock S7 från en 5-6 år gammal Neato Connected för några veckor sedan och är väldigt nöjd än så länge.

Hittade denna när jag tittade efter att köpa till lös dockning idag. Antagligen felprissatt eller felbeskrivning, men om någon vill prova. Brukar ju kosta ca 8000:- inkl. basstation annars, här 4900:-.
Roborock S7+ Amazon OBS: Läs omdömen samt kommentar nedan. // MOD

edit: Oops. sorry. Trodde sådana säljare blev bannade direkt av Amazon. Mod kan radera inlägg helt om ni vill.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SKaKIG:

Hittade denna när jag tittade efter att köpa till lös dockning idag. Antagligen felprissatt eller felbeskrivning, men om någon vill prova. Brukar ju kosta ca 8000:- inkl. basstation annars, här 4900:-.
Roborock S7+ Amazon

Scam enligt omdömena på säljaren.
0% positive in the last 12 months (20 ratings)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Köpte min Miele 2003 & den fungerar fortfarande bra!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lösningen

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Ser att många skriver att det är ett bra köp när man har barn? Jag har inte köpt någon än då jag känner att det skulle vara hopplöst att få upp stolar vid matbordet och alla grejer barnen hela tiden släpar fram överallt för att den ska kunna köra ordentligt?

Får väl börja med att få bättre ordning på barnens städrutiner. Är ju ett evigt plockande av grejer med två barn och att ha ett schema för att hinna plocka upp allt innan dammsugaren ska dra igång låter drygt? Eller överanalyserar jag?

Själv sätter jag inte upp några stolar på matbordet, drar bara ut dem rejält och ställer dem i en fin linje. Roboten kommer, i mitt fall, in mellan de främre benen på stolarna så det mesta av damm och skräp sugs upp. Har även en skaftdammsugare för att snabbstäda/kompletteringsstäda.
När det gäller de kära barnen och deras grejer - att det är städdag följande dag är bästa incitamentet för att plocka Lego från golvet...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Nej, jag orkar inte hålla det så städat att en sån skulle klara av att ta sej fram. Fullt med cyklar och stolar och saker att flytta runt stup i kvarten, skulle ta längre än det gör att dammsuga själv nån gång i veckan. Totalt ointresserad av "smarta hem" prylar i övrigt då dom tycks skapa mer problem än dom löser.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Japp, min fru köpte en Roborock förra året när den var på REA, sale eller något sådant. Kör den 2-3 grr i veckan på övervåningen. Jag städar oftast undervåningen. Funkar väl ok och moppar/torkar, men ibland fastnar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Ser att många skriver att det är ett bra köp när man har barn? Jag har inte köpt någon än då jag känner att det skulle vara hopplöst att få upp stolar vid matbordet och alla grejer barnen hela tiden släpar fram överallt för att den ska kunna köra ordentligt?

Får väl börja med att få bättre ordning på barnens städrutiner. Är ju ett evigt plockande av grejer med två barn och att ha ett schema för att hinna plocka upp allt innan dammsugaren ska dra igång låter drygt? Eller överanalyserar jag?

Jag sa till mina barn att allt som hamnar i dammsugaren försvinner för alltid. De ville inte bli av med grejer så de började sköta sig.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Hade en för några år sedan. Lät bra i teorin, men i praktiken fungerade det inte. Var tvungen att i princip städa lägenheten innan, dvs gå runt och plocka upp saker, kolla under bord, soffor, sängar (har barn). Lyfta upp stolar på bord och flytta undan saker. Tog längre tid än att faktiskt manuellt dammsuga lägenheten. Dessutom så kunde man inte vara hemma när den körde för den var alldeles för störig när den for runt. Då och då hade den också fastnat nånstans för att man missat en strumpa eller annat.

Antar att det funkar för de som har få saker framme och alltid plockar upp saker på golvet.

Permalänk
Avstängd

Nix, bor i en etta just nu så det behövs knappast

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR