Snabbkoll: Har du robotdammsugare?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du robotdammsugare?

Ligger du också på sofflocket när din robottjänare städer upp dina chipssmulor eller för du fram en dammsugare manuellt längs golvet som om du levde på 1800-talet?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte kunna leva utan Billy Batjonga.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag undviker sådana här prylar som i bästa fall gör livet lite bekvämare mem jag behöver röra på mig, och dammsuga, klippa gräset och liknande är utmärkt sätt att få lite vardagsmotion. Dessutom sparar jag pengar och miljön tar inte skada.

Men jag har full förståelse för de som har ont om tid t.ex. pga småbarn, stora ytor som tar lång tid att dammsuga eller klippa, eller kanske någon skada eller värk som hindrar att man gör jobbet själv.

Permalänk
Medlem

Har städhjälp som dammsuger när de är här. De skulle förstås kunna ha en robotdammsugare med sig som de släpper lös men det tror jag inte

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Men jag har full förståelse för de som har ont om tid t.ex. pga småbarn, stora ytor som tar lång tid att dammsuga eller klippa, eller kanske någon skada eller värk som hindrar att man gör jobbet själv.

Jag köpte en robotdammsugare förra sommaren. Bästa köpet någonsin!
Nu är jag lite i den situationen som du beskriver. Två små barn, en femrummare och heltidsjobb.

Jag har satt den på ett schema så att den automatiskt drar igång när vi har gått iväg mot förskolan. Så får de sköta sitt på egen hand. Det krävs fortfarande manuell dammsugning för att det ska bli riktigt riktigt rent. Men den klarar av "vardagsstädet" och att röja bort det värsta i hallen efter sandiga skor osv.

Permalänk
Medlem

Har en själv, en hos föräldrarna, en i fritidshuset.

De beter sig lite olika, ibland sköter de sig bra och dammsuger där de ska utan att fastna. I andra fall fastnar de flera gånger, kör vilse el hittar inte till laddstationen trots att de står rakt framför den.

Syftet med en robot är ju att förenkla tillvaron, men om man måste passa dem så blir det ju inte så mycket enklare.

Är rätt sugen på en S7 MaxV Ultra som borde vara en förbättring på flera plan, inte minst för skurning.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnts, att skaffa robotar för att undvika fysiskt tröttsamma sysslor...känns inte som nån bra idé. Annat än om det är absolut nödvändigt p.g.a. hälsa eller handikapp. Eller om man känner att man är regelbundet mycket fysiskt aktiv med andra saker.

I just fallet dammsugare, så är också mitt hus byggt i många olika höjdplan & har gammaldags höga trösklar. Jag föreställer mig att en robotdammsugare är mer användbar för den som har stora öppna ytor att tampas med.

Permalänk
Medlem

Jag har en roborock S7 nu med tömnings stationen. Äntligen efter jag har testat några dammsugare så är jag äntligen nöjd.

Permalänk
Medlem

Vi har en Men använder den inte. Var någon billig och medioker historia så kan vara därför

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Min Roborock S6 MaxV har fan börjat suga dåligt.

Den tar sig inte över några av trösklarna som tidigare inte var några problem...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har en Roborock S6 Pure och är väldigt nöjd! Gör ett väldigt bra jobb

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Tips på reservdelskit till Roborock S6 MaxV som inte är helt kass? Köpte ett på Amazon som såg riktigt bra ut men så var inte fallet. Filtret blir tätt direkt, ett finmaskigt nät på som inte finns på originalet t.ex.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Vad i helvete, robotfönsterputsare?! Helt nytt för mig

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Jag har alltid avskytt allt som har med smarta hem att göra men skaffade alldeles precis en robotdammsugare efter att ha blivit med hund. Schäfrar fäller som bekant en hel del, och jag tröttnade på att dammsuga 5-6ggr I veckan helt enkelt.
Nu kör min butler Jean Claude Van Damm en städning av hela lägenheten när jag är på jobbet. Måste erkänna att jag är riktigt nöjd den!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Har en Ecovacs Deebot T9, två stycken Ecovacs Deebot 930 i källaren och en Ecovacs slim till tvättstugan.

Vill gärna ha robotgräsklippare, men har kluriga gräsmattor som gör att det blir dyrt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Har en roborock s6 och den dammsuger bättre än mig. Har en robotgräsklippare. En "billig" som tar de stora platta mattorna. Att den friserar min aggresiva parkslide är en trevlig bonus. Jag tar den tuffare terängen med min vanliga gräsklippare. Gick från ca 2 timmar till ca 40 minuter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hysteriskt nöjd med min Roborock S6.
Att inte äga för att man får vardagsmotion av att dammsuga, som en del skriver är lite roligt, man får ungefär lika mycket motion av att dammsuga som att spela poker...
Sätt på din robot och ta en powerwalk under tiden, då får du lite riktig vardagsmotion och frisk luft!

Permalänk
Medlem

Hade en men använde den inte på ett tag och sen vägrade den ladda batteriet. Tror inte jag köper en till. Det skulle vara om de kommer med en robot som Rosé i Jetsons som kan göra allt en människa kan. Man fick sköta om den där roboten hela tiden och dessutom var man tvungen att ha väldigt rent på saker för att den skulle kunna fungera.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Tips på reservdelskit till Roborock S6 MaxV som inte är helt kass? Köpte ett på Amazon som såg riktigt bra ut men så var inte fallet. Filtret blir tätt direkt, ett finmaskigt nät på som inte finns på originalet t.ex.

Inget kit i sej. men Inet säljer reservdelar iallafall. Tror Kjell kan ha kit om jag minns rätt.

För att svara på frågan, ja, en Roborock S5 Max. Jag hatar att städa. Har ett schema så att den städar måndagar och torsdagar när jag är på jobbet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja, men jag använder den inte.
(ett alternativ som jag saknade)

Permalänk
Medlem

Har en på varje plan i lägenheten, städar automatiskt en gång om dagen ifall jag och frun inte är hemma så jag behöver inte ens tänka på det. Funderar på att skaffa den nya Roborock S7 MaxV Ultra så den kan börja moppa golvet automatiskt också.

Permalänk
Medlem

Absolut, vi har Jimothy av modellen Roborock s5 MAX som håller rent och snyggt hos oss

Permalänk
Medlem

Inte dammsugit ett golv sen jag köpte den för ett par år sen eller nåt. Bästa köpet ever!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Nja, har ingen och har inga planer på att skaffa någon heller.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Köpte en dyson V12 som hänger på väggen i köket. Känns skönt att inte behöva släpa ut en tung sladd dammsugare från garderoben när man behöver städa. Rät coolt med en laser som visar smuts man inte kan se.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Hehe jag har en robotdammsugare för en lägenhet på 24 kvadrat. Är väl mer att jag älskar teknik och faktiskt ganska skönt att slippa ta fram en stor dammsugare.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Nej. Har för lite öppen golvyta för det. Skulle behöva vara en gående robotdammsugare med fet AI i sådana fall.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nej inte sugen, morsan har en Romba som stod och dammade länge innan den hamnade på vinden pga mattor och trösklar gör det än lite komplicerat i praktiken. Men passar säkert bra för dem som kan hålla det minimalistiskt hemma.

Permalänk
Medlem

Tycker det är fantastiskt med småbarn, robotdammsugaren kör igång innan vi går upp och dammsuger kök och matplats. Så alla smulor och annat som tappats under dagen slipper man att hon stoppar gammal mat i munnen. Samma med allt grus och elende i hallen.

Har en robotgräsklippare också, meckigare att installera, men skönt att slippa tajma lagom bra väder. Är det regnigt vill man ju inte ut och klippa, är det fint vill man hellre njuta av vädret (och inte svettas ihjäl).

Inga planer på fler robotar, om inte robotdammsugaren börjar ge upp, isf blir det en ny med autotömning och flytta upp den gamla till ovanvåningen.

Permalänk
Moderator
Moderator

Var skeptisk ganska länge men slog till på en Roborock S5 för några år sedan och ångrar mig inte en sekund.
Har byggt en riktigt ghetto påbyggnad över badrumströskeln så att den kan ta sig in och ut där.
Tyvärr blev det fel på motorn efter något år på just mitt S5-exemplar men fick hela köpsumman tillbaka och köpte en S5 Max istället bums som då till och med var billigare om jag inte minns fel.

Det enda jag egentligen saknar är en tömningssation (utan påsar, har därför valt bort några konkurrenter) så när S7 med tömningsstation går ned i pris blir det förmodligen en sådan.

När jag jobbade må-fre på kontor så körde jag schemalagd städning varannan dag, nu när jag kör mer på distans så brukar jag sätta igång den manuellt när jag sticker hemifrån. Även lagt in en prioritetsordning på städningen så att den alltid börjar med mitt kontor och sedan i fallande prioritetsordning utifall att jag är tillbaka snabbt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.