WD 3,5" 2tb utan skadade sektorer men med felaktiga filpostsegment.

Permalänk

WD 3,5" 2tb utan skadade sektorer men med felaktiga filpostsegment.

Har en WD 2tb 3,5" 20years disk. När man ska köra chkdsk så hittas felaktiga filpostsegment som tas bort och vid indexering så avbryts det. Har kollat efter skadade sektorer i HDD Regenerator men inga hittas. Testade att snabb formatera om i ntfs men samma fel uppstår. Vad kan felet vara. Har aldrig haft ett sådant fel förut.

Permalänk
Medlem

Vad säger diskens inbyggda självtest som kan startas via smartfunktionerna?

Tänkter främst på ett extended test då.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En sak som kan skriva sönder sektorer på en WD-book eller WD-element är att USB/SATA-chipet i kabinettet kan busa och skriva sönder sektorer i tex. samband med avstängning trots att det görs enligt konsten alla regler, men kan klara en plötslig utryckning av USB-sladden bättre - har väldigt svidande personliga erfarenheter av det....

NTFS skall man inte ha på externa USB-diskar med viktig data i, den är helt enkelt för ömtålig...

Om man ändå envisas att ha NTFS på externa USB-diskar så bör det vara via en Veracrypt-volym så att man får en viss tid mellan att filsystemet stängs och att kommandot för att stänga av disken - kommer de för tätt inpå varandra (räknat i antal ms) för sista skrivningen när filsystemet stängs och avstängningskommandot för disken som OS skickar ut så finns det en risk att det blir skit av det...

detta är specifikt WD-book och WD-elements externa USB-diskar inom tidsålderspannet 2012 - 2017 typ... har inte sett effekten på tex. Seagates externa USB-diskar så det är förmodligen en viss USB/SATA-chip generation i WD-diskarnas kabinett som är struliga.

---

Kan tex Linux montera filsystemet (forcerad i read only när man från kommandorad monterar disken då det annars inte vill montera sig om disken inte är 'stängd') så skulle jag kopiera ur all viktig/intressant data till annan lagring - gråta en liten skvätt över de som visar på läsfel - och sedan slänga denna disk på återvinningen eller vart fall inte använda den i sin disk-kabinett utan som lös disk i datorn (sedan att du kommer att kräkas på hastigheten är en annan sak - speciellt om du jämför med dagens snurrdiskar och ännu mer SSD/NVMe...)

Permalänk

Har faktiskt en WD book USB-SATA adapter från ca 2007. Har haft ett problem med en annan, den stängdes av vid ca 10 mins användning och man kunde inte starta disken auto utan var tvungen att ta bort ström adaptern. Jag antar att de var den som gjorde disken så eller så är det den från 2007. Den andra är nyare ca 2016.

Hittar inga mekaniska fel på disken. Kan det vara partitionen? Kanske skall testa en hel formatering?

Permalänk

Prövade ett Buffalo USB-SATA kort men en nackdel är att de inte auto stänger av disken efter tex 10min inakvitet. Antar att detta inte är de bästa och att de inte räcker med säker borttagning när disken fortarande blir på och man måste ta ur usb sladden. Antar att kortet är äldre när de har 2 gula lampor som blinkar. Formaterade om disken i snabb ntfs och sökte igenom disken efter några överföringaar och inga index fel uppkommer eller bortappade filer. De kanske blev fel på indexet eller partitionen när Seagate USB-SATA kortet från 2014-2016 till en 4gb disk började att stänga av sig även vid aktivitet. Prövade en annan ström adapter men felet är hos kortet. Hade de felet under någon månad. Testade som sagt att snabb formatera innan men fick då upp meddelande om att disken var upptagen så de kanske blev fel under den första formateringen. Disken visar 100% hälsa i flera program och även under smart.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att skriva data över hela disken med DD i FreeBSD (samma i Linux) på diskar med okänd status, typ först en pass med random och sen någon med zero. Mellan passen läser man av disken med DD. Det motionerar disken lite och disken får chansen att upptäcka dåliga sektorer.

Ser man att bad sector count ökar mycket i SMART så får man en indikation om att disken inte är riktigt kry.
Eller om den visar andra konstiga beteenden för den delen.

Sen kör man diskens inbyggda test via SMART också.

Sen vet man att den är ren från gammalt skräp också.

Har lyckats gallra ut risiga diskar på detta viset.

Även om de inte duger för data så duger de för lite bly på skjutbanan 😁

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Fick den ena att fungera efter formatering men har en likadan disk med samma fel och vill inte göra likadant, Chkdsk raderade index och ersatte filer men kan inte komma in på disken. Den visar perfekt tillstånd i smart värde.

Permalänk
Medlem

Istället för formatering så ska du testa att göra zero fill.

Kolla inte bara på smartvärden, disken har inbyggda självtest man kan starta som tar flera timmar.

De smartvärden som man ser är bara om något direkt fel hittas under drift.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Hur startar man självtesten? Kan inte komma åt disken i utforskaren utan enbart i chkdsk. Hur ska man kunna komma åt den? Chkdsk hittar inga fler fel.

Permalänk

Har en WD 1tb 10ears. Hade bara några gb ledigt utav 1tb eller 931gb. Har 450gb ledigt nu och en found folder som innehåller 337gb och en annan på över 100gb, ändå så framgår utrymmet fel när de finns andra mappar på den ochså som inte är found. Hur kan man få dessa found filer att hamna i rätt mappar? Har som sagt inga dåliga sektorer på disken. Chkdsk återställer inga filer förutom dessa i found. Finns de andra program som fungerar som chkdsk? Vet att de finns recovery program men de återställer inte till original mappar?

Lyckades bättre med en annan USB-SATA adapter emot en annan. Den ena gjorde enbart samma sak, reparerade några index och stannande sedan samma sak, Den andra fixade det mesta. Så antar att dessa gör skillnad med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Har en WD 1tb 10ears. Hade bara några gb ledigt utav 1tb eller 931gb. Har 450gb ledigt nu och en found folder som innehåller 337gb och en annan på över 100gb, ändå så framgår utrymmet fel när de finns andra mappar på den ochså som inte är found. Hur kan man få dessa found filer att hamna i rätt mappar? Har som sagt inga dåliga sektorer på disken. Chkdsk återställer inga filer förutom dessa i found. Finns de andra program som fungerar som chkdsk? Vet att de finns recovery program men de återställer inte till original mappar?

Lyckades bättre med en annan USB-SATA adapter emot en annan. Den ena gjorde enbart samma sak, reparerade några index och stannande sedan samma sak, Den andra fixade det mesta. Så antar att dessa gör skillnad med.

En dålig strömadapter / kass nätagg kan göra att disken blir dålig. Ofta (med ny adapter/nytt kragg) går det att rädda disken genom att skriva över hela disken med 0-or som skrivits tidigare. Men jag har så klart råkat ut för diskar där det inte går, misstäker att det kan bero på att servoinformationen på skivorna har degraderats.

Permalänk

Har dock inte testat att formatera med WD's egna program. Antar att som Karaff skrev att chip på USB-SATA kan skada data?

Permalänk

Har 2 hela strömadaptrar. De verkar vara ett USB-SATA card som är mycket gammalt från 2007 och passade till en 500gb disk. Den tycks finna felaktiga filpostsegment och krångla till indexet. Har sökt med flera program och inga dåliga sektorer finns. Är detta vanliga fel på gamla kort?

Permalänk
Medlem

Måste du koppla via dessa kort, kan du inte köra direkt i datorn mot SATA?

Känns som det tillför en extra felkälla..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Kan göra både och men föredrar att ha denna som extern. Har kommit på att de är de gamla USB-SATA kortet som läser filer fel. Bilder blir att visas som halva och filmer blir att hacka. Vad kan felet vara på detta gamla kort? De är som sagt från 2007.

Permalänk
Medlem

Troligen att det redan 2007 var byggt som skräp byggt med billiga komponenter och nu dessutom åldrats.

Skaffa en modernare dockningsstation?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag https://www.grc.com/sr/spinrite.htm på diskar som beter sig konstigt.

Finns en massa usercase där körning på level 2 avhjälpt fel och återställt disken till fungerande status.

Utvecklaren håller på att jobba på version 6.1 just nu som blir gratis uppgradering ifall du köper en licens. Stora hastighets förbättringar är en av förbättringarna som kommer i nya versionen.
(och även bättre stöd för externa diskar - men det går att köra USB även idag men det går långsamt)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Prövade Testdisk: Warning: number of heads/cylinder mismatches 255 (NTFS) != 240 (HD).

Permalänk
Medlem

Fick du det resultatet med disken kopplad direkt via SATA in i datorn?

Om disken ö h t fungerar är det nog nått false alarm.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Som extern. Den fungerar felfritt men filer saknas. Bör man ändra på cylinder nummer? Denna vart snabb formaterad i Vista.

Permalänk

Har testat 8 olika recovery program och dem finner alla olika filer. Många med andra filnamn. Har även chk filer i found mappen på runt 600mb. Innehåller dem med filer?