Något kortfattat: har man fått en vara som inte alls är som den man beställt, hur gör man bäst för att få alla pengar tillbaks (inkl 2*frakt osv)? Det handlar inte om att företaget skickat fel produkt, de har sålt en produkt vars beskrivning, specifikationer, inte alls överensstämmer med produkten i verkligheten.
--
Något långfattat: Anonymiserar produkten lite här då detta kommer att landa i en polisanmälan om företaget inte löser det hela. Så, hänger inte ut företaget heller, men det är inget källarföretag och produkten är köpt i Sverige.
Jag har beställt en vara, låt oss kalla den Sonysung 55" 4K OLED-TV, bara som exempel. Skulle kunna vara en PS5 med diskläsare också. (fast där kanske det enklare skulle gå att se att man fått fel vara, om man tänker på sådant)
Får produkten, den ser lite "billigare" ut än på säljarens websida, men tja, det står ju Sonysung på den så...efter ett tag upptäcker jag att bilden är rätt kass, och att det är en LCD-TV av sämre slag. Eller en PS5 Digital Edition, utan diskläsare.
På websidan står fortfarande "4K 55" OLED-TV". Eller att det är en PS5 med diskläsare.
Nu är då frågan: Då produkten _fungerar_ men är helt jävla _fel_, ska jag då kräva att köpet hävs, eller ska jag reklamera (känns inte så)?
Jag vill ju att företaget 1) återbetalar mina pengar och 2) ger mig fraktsedlar för att returnera produkten. I den ordningen. Egentligen skulle jag vilja ha ersättning också, för merarbete, men det lär jag väl inte få.
Eftersom jag kommer att polisanmäla (bedrägeri?) om det inte löser sig snabbt och smidigt vill jag ha råd om hur jag klart och tydligt får fram att företaget ska lösa detta. Jag vill inte "ångra köpet" och själv bekosta frakt, få problem med att produkten är använd (förpackningen givetvis kastad sedan länge) etc.
Finns det någon "juridisk term" man ska använda när man beställt en vara som inte alls överensstämmer med specifikationerna, och vill returnera produkten (och säljaren såklart står för all frakt osv)?