Reklamera produkt som absolut inte motsvarar beskrivningen

Permalänk
Medlem

Reklamera produkt som absolut inte motsvarar beskrivningen

Något kortfattat: har man fått en vara som inte alls är som den man beställt, hur gör man bäst för att få alla pengar tillbaks (inkl 2*frakt osv)? Det handlar inte om att företaget skickat fel produkt, de har sålt en produkt vars beskrivning, specifikationer, inte alls överensstämmer med produkten i verkligheten.

--
Något långfattat: Anonymiserar produkten lite här då detta kommer att landa i en polisanmälan om företaget inte löser det hela. Så, hänger inte ut företaget heller, men det är inget källarföretag och produkten är köpt i Sverige.

Jag har beställt en vara, låt oss kalla den Sonysung 55" 4K OLED-TV, bara som exempel. Skulle kunna vara en PS5 med diskläsare också. (fast där kanske det enklare skulle gå att se att man fått fel vara, om man tänker på sådant)

Får produkten, den ser lite "billigare" ut än på säljarens websida, men tja, det står ju Sonysung på den så...efter ett tag upptäcker jag att bilden är rätt kass, och att det är en LCD-TV av sämre slag. Eller en PS5 Digital Edition, utan diskläsare.

På websidan står fortfarande "4K 55" OLED-TV". Eller att det är en PS5 med diskläsare.

Nu är då frågan: Då produkten _fungerar_ men är helt jävla _fel_, ska jag då kräva att köpet hävs, eller ska jag reklamera (känns inte så)?

Jag vill ju att företaget 1) återbetalar mina pengar och 2) ger mig fraktsedlar för att returnera produkten. I den ordningen. Egentligen skulle jag vilja ha ersättning också, för merarbete, men det lär jag väl inte få.

Eftersom jag kommer att polisanmäla (bedrägeri?) om det inte löser sig snabbt och smidigt vill jag ha råd om hur jag klart och tydligt får fram att företaget ska lösa detta. Jag vill inte "ångra köpet" och själv bekosta frakt, få problem med att produkten är använd (förpackningen givetvis kastad sedan länge) etc.

Finns det någon "juridisk term" man ska använda när man beställt en vara som inte alls överensstämmer med specifikationerna, och vill returnera produkten (och säljaren såklart står för all frakt osv)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Finns det någon "juridisk term" man ska använda när man beställt en vara som inte alls överensstämmer med specifikationerna, och vill returnera produkten (och säljaren såklart står för all frakt osv)?

Termen är helt enkelt reklamera. Att reklamera innebär att man meddelar säljaren om att varan är felaktig, i detta fall p.g.a. att den inte stämmer överens med beskrivningen (konsumentköplagen 19 §).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Något kortfattat: har man fått en vara som inte alls är som den man beställt, hur gör man bäst för att få alla pengar tillbaks (inkl 2*frakt osv)? Det handlar inte om att företaget skickat fel produkt, de har sålt en produkt vars beskrivning, specifikationer, inte alls överensstämmer med produkten i verkligheten.

--
Något långfattat: Anonymiserar produkten lite här då detta kommer att landa i en polisanmälan om företaget inte löser det hela. Så, hänger inte ut företaget heller, men det är inget källarföretag och produkten är köpt i Sverige.

Jag har beställt en vara, låt oss kalla den Sonysung 55" 4K OLED-TV, bara som exempel. Skulle kunna vara en PS5 med diskläsare också. (fast där kanske det enklare skulle gå att se att man fått fel vara, om man tänker på sådant)

Får produkten, den ser lite "billigare" ut än på säljarens websida, men tja, det står ju Sonysung på den så...efter ett tag upptäcker jag att bilden är rätt kass, och att det är en LCD-TV av sämre slag. Eller en PS5 Digital Edition, utan diskläsare.

På websidan står fortfarande "4K 55" OLED-TV". Eller att det är en PS5 med diskläsare.

Nu är då frågan: Då produkten _fungerar_ men är helt jävla _fel_, ska jag då kräva att köpet hävs, eller ska jag reklamera (känns inte så)?

Jag vill ju att företaget 1) återbetalar mina pengar och 2) ger mig fraktsedlar för att returnera produkten. I den ordningen. Egentligen skulle jag vilja ha ersättning också, för merarbete, men det lär jag väl inte få.

Eftersom jag kommer att polisanmäla (bedrägeri?) om det inte löser sig snabbt och smidigt vill jag ha råd om hur jag klart och tydligt får fram att företaget ska lösa detta. Jag vill inte "ångra köpet" och själv bekosta frakt, få problem med att produkten är använd (förpackningen givetvis kastad sedan länge) etc.

Finns det någon "juridisk term" man ska använda när man beställt en vara som inte alls överensstämmer med specifikationerna, och vill returnera produkten (och säljaren såklart står för all frakt osv)?

Ja du åberopar 16 § och 19 § i KKL.

Gällande fraktkostnad/skadestånd se 22 §

Permalänk
Medlem

Sedan gäller ju distansavtalslagen så du kan nyttja ångerrätten. Du behöver inte hoppa så snabbt på tankarna om polisanmälan om det bara är den mänskliga faktorn som spökat och det varit ett genuint misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Sedan gäller ju distansavtalslagen så du kan nyttja ångerrätten. Du behöver inte hoppa så snabbt på tankarna om polisanmälan om det bara är den mänskliga faktorn som spökat och det varit ett genuint misstag.

Håller med. För mycket Law and Order har tydligen biverkningar... inte ens säker på att det klassas som ett brott och kommer då läggas ner lika fort som det registrerats.

Permalänk
Medlem

Okej att inte direkt hänga ut återförsäljaren om du inte fått svar från dem än, men du kan väl åtminstone säga vad det är för produkt och specifikationer så vi kan göra en bedömning av situationen?

Eller är det något som bara säljs från ett ställe?

Men som tidigare sagt, nyttja ångerrätten om du gjort distansköp. Annars reklamera att produkten inte stämmer överens med specifikationerna. Ska inte vara några konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Håller med. För mycket Law and Order har tydligen biverkningar... inte ens säker på att det klassas som ett brott och kommer då läggas ner lika fort som det registrerats.

Beror på hur stor skillnaden är.

Beställ en 55" TV och få en på 55cm fastskruvad på en 55" spånplatta och det handlar om bedrägligt beteende. Skulle den vara på 50" bildyta så lär inget hända på legala fronten.

Permalänk
Medlem

Har du ens pratat med firman om detta först innan du avfyrar din bredsida?

Permalänk
Medlem

Distansköplagen om du inte hade slängt kartongen som du skrev. Då gäller väl knappast inte den längre.
Och då blir det mer krångligt när de reserverar sig för viss felskrivning. Men om skillnaden är jättestor så blir det enklare.
Jag tror att det är bra att börja prata med butiken och se hur de svarar.

Permalänk
Medlem

Du kan inte polisanmäla någon, anmälan kommer bara läggas ner. För att det ska vara en fråga om brott måste det finnas uppsåt, annars är det ett tvistemål. Det normala är att butiker följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, gör de inte detta kan man stämma de i tingsrätten.

Saken är den att du knappast vill vänta på att ARN dömer till din fördel utan vill samarbeta med säljaren, säljaren är glad att låta ARN utreda om du är onödigt omständlig.

Du kan börja med att läsa de allmänna villkoren från säljaren, den hänvisar redan till relevant lagstiftning och hur tvister eller reklamationer hanteras.

Permalänk
Medlem

Eftersom "förpackningen är kastad sedan länge" blir jag lite frågande till hur länge efter köpet du nu vill häva/ångra/reklamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Beror på hur stor skillnaden är.

Beställ en 55" TV och få en på 55cm fastskruvad på en 55" spånplatta och det handlar om bedrägligt beteende. Skulle den vara på 50" bildyta så lär inget hända på legala fronten.

Jag syftade såklart på TS inlägg där han säger att bilden är "kass", inte något hypotetisk scenario utan relevans för tråden.

Permalänk
Moderator

Du ska som tidigare sagts reklamera. Börja med att komma överens med företaget om att produkten faktiskt inte stämmer med beskrivning.

När det kommer till åtgärd så har du rätt till en produkt som stämmer med beskrivningen. Så be företaget skicka en överensstämmande produkt. Kan de inte det har du rätt att köpa produkten hos annan säljare på deras bekostnad. Märket spelar ingen roll här, utan billigaste produkt som uppfyller motsvarande spec kan vara ett helt annat märke.

Permalänk
Medlem

Enklast vore väl att använda ångerrätt och sedan påpeka för butiken att beskrivningen är fel.
Är det för sent för ångerrätt så är det reklamera som nämnt ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du ska som tidigare sagts reklamera. Börja med att komma överens med företaget om att produkten faktiskt inte stämmer med beskrivning.

När det kommer till åtgärd så har du rätt till en produkt som stämmer med beskrivningen. Så be företaget skicka en överensstämmande produkt. Kan de inte det har du rätt att köpa produkten hos annan säljare på deras bekostnad. Märket spelar ingen roll här, utan billigaste produkt som uppfyller motsvarande spec kan vara ett helt annat märke.

TS skrev att den var köpt i Sverige.

@TS, prata med företaget först? SEN kan man hämta råd från forum. Kanske de ber om ursäkt, gör reklamation och uppdaterar hemsidan? Du verkar utgå ifrån att de är ute efter att luras. Ju längre såna tankar får gro, desto värre.
Som i ALLA andra konflikter så löser man det med rak och öppen kommunikation. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för alla goda råd. Jag kommer att uppdatera tråden i den mån som det kan tillföra något. Löser det sig kommer jag att säga vilken produkt det gäller, men inte vilket företag. Löser det sig inte berättar jag båda såklart.

Eftersom företaget, har jag förstått senare efter att ha läst många usla betyg på exempelvis Trustpilot, tycks ha en episkt krånglig kundtjänst som dessutom verkar gravt underdimensionerad så vill jag redan vid första kontakten få med allt viktigt och göra det korrekt.

Jag är lite extra upprörd eftersom det är min fru som blivit "lurad"; polisanmälan är givetvis sista steget efter ARN osv. Om det inte löser sig snabbt och smidigt. Produkten måste vi oavsett hur det går byta ut förr eller senare då den i förlängningen inte är användbar för ändamålet. Ja, jag är vag, sorry.

Köpet är gjort för mer än 1 månad sedan men mindre än 6. Exakt vet jag inte. Men jag känner själv att felaktigheten, som är väsentlig, inte är något som en lekman upptäcker direkt men däremot en säljare bör veta absolut omgående. Summan det rör är några tusen, inget vi går under för men inte heller något vi vill kasta i sjön.

Hade vi upptäckt felet omgående, och haft kvar förpackningen, hade vi nog ändå inte använt ångerrätten då företaget tydligen vill att man använder deras fraktsedlar och deras upphämtningstider (dvs, jag skulle behöva ta ledigt från jobbet 1 dag).

Tillägg: Jag fick en felaktig TV levererad en gång. Därav kanske exemplet ovan. Det löste sig till slut, efter en del krångel, jag var dock tvungen att leverera TVn på pall till postens företagspaket. Den kom givetvis inte på pall. Vem har en lastpall hemma? Jag fick en från jobbet.

Permalänk
Medlem

Varför känner du behov av att anonymisera vad produkten är för något? På vilket sätt skulle det kunna påverka någon typ av process?

Det blir lite obegripligt då det är svårt att se att det skulle kunna påverka på något sätt samtidigt som det gör det väldigt svårt att ge dig någon typ av rimlig bedömning.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Pirum:

Jag vill inte "ångra köpet" och själv bekosta frakt, få problem med att produkten är använd (förpackningen givetvis kastad sedan länge) etc.

"sedan länge" verkar ju konstigt. Mina kartonger hänger kvar tills det är full i förrådet där det är FIFO-principen som gäller. Om distansavtalet inte längre gäller är det nog rätt kört för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om det inte löser sig snabbt och smidigt.

Det tar ca 6-12 månader för ARN att ta beslut i normala fall.

Enda vägen om ett företag inte följer ARNs rekommendationer är att stämma de, det är inte polisens sak att lägga sig i tvistemål och finns inget för åklagaren att driva.

Är det t.ex. en TV med udda subpixelstruktur som gör att den i praktiken inte kan upplösa 4K-UHD med tre subpixlar per pixel kan du nog glömma reklamation.

Eftersom vi inte vet vad det handlar om så kan vi inte säga mer än att kontakta företaget, och att hota med polisen och ARN i första kontakta bara är kontraproduktivt, företaget förlorar inte på att vänta in beslut på ARN utan det gör bara du!

Permalänk
Medlem

Som många andra skriver så behöver du vara lite mer tydlig vad felet i produktbeskrivningen är för att vi ska kunna ge dig några råd.

Har du varit i kontakt med butiken, vad säger de?
Jag jobbade tidigare på en av de större e-handlarna i Sverige, och det hände att det fanns fel i produktbeskrivningarna. Ifall en kund hörde av sig om att produkten inte stämde så så hjälpte vi självklart kunden att returnera produkten på företagets bekostnad.
Känns som du förutsätter att det ska bli krångel utan att kontaktat butiken.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av vässentligt fel tar upp till 6 månader att upptäcka?

Permalänk
Moderator
Skrivet av Petterk:

Det tar ca 6-12 månader för ARN att ta beslut i normala fall.

Enda vägen om ett företag inte följer ARNs rekommendationer är att stämma de, det är inte polisens sak att lägga sig i tvistemål och finns inget för åklagaren att driva.

Är det t.ex. en TV med udda subpixelstruktur som gör att den i praktiken inte kan upplösa 4K-UHD med tre subpixlar per pixel kan du nog glömma reklamation.

Eftersom vi inte vet vad det handlar om så kan vi inte säga mer än att kontakta företaget, och att hota med polisen och ARN i första kontakta bara är kontraproduktivt, företaget förlorar inte på att vänta in beslut på ARN utan det gör bara du!

ARN's handläggningstider är rejält uppsnabbade. Dessutom väljer många företag att gå med på kundens krav när de blir anmälda till ARN. Kan så klart bero på hur pass det ligger något i begäran som skickas in, men ändå. Det gör att processen klaras av betydligt snabbare. Jag har nyligen drivit två ärenden genom ARN och båda klarades av på ca en månad med förlikning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

ARN's handläggningstider är rejält uppsnabbade. Dessutom väljer många företag att gå med på kundens krav när de blir anmälda till ARN. Kan så klart bero på hur pass det ligger något i begäran som skickas in, men ändå. Det gör att processen klaras av betydligt snabbare. Jag har nyligen drivit två ärenden genom ARN och båda klarades av på ca en månad med förlikning.

Grejen är ju att de kommer sluta prata med dig och hänvisa till ARN. Sen när de får in din skrivelse via ARN tittar de givetvis på det igen.

Något som kan gå på minuter vill man inte tar månader.

Permalänk
Medlem

Hela diskussionen är värdelös då TS inte vill säga vilken produkt det handlar om. Min gissning är att det helt enkelt är det gamla vanliga där kunden inte har nån som helst aning om vad det är den köper och först efteråt kommer på att det inte var vad den ville ha men då har man redan kört tio kilo barnmat genom kvarnen och en reklamation är då inte så lätt att hantera längre.

Permalänk
Medlem

Bara så du vet så är det här i bästa fall ett civilmål. En polisanmälan gör ingen nytta alls och polisen varken kan eller får lägga sig i. Herregud, hur kan du leva i samhället men inte ha nån koll på hur det funkar?

Permalänk
Medlem

Hövlig och kortfattad reklamation är inskickad.

Skrivet av talonmas:

@TS, prata med företaget först? SEN kan man hämta råd från forum. Kanske de ber om ursäkt, gör reklamation och uppdaterar hemsidan? Du verkar utgå ifrån att de är ute efter att luras. Ju längre såna tankar får gro, desto värre.
Som i ALLA andra konflikter så löser man det med rak och öppen kommunikation. Lycka till!

Goda råd, men jag ville hämta råd från forum innan jag kommunicerade med företaget då jag var bekymrad för att "reklamation" etc skulle indikera att jag ångrade köpet, och då får ta på mig fraktkostnaderna osv. Jag ville få det tydligt att det är företaget som skickat felaktig vara, inte att jag ångrat mig.

Skrivet av Yorg:

Varför känner du behov av att anonymisera vad produkten är för något? På vilket sätt skulle det kunna påverka någon typ av process?
Det blir lite obegripligt då det är svårt att se att det skulle kunna påverka på något sätt samtidigt som det gör det väldigt svårt att ge dig någon typ av rimlig bedömning.

Vill inte hänga ut företaget i onödan om det här löser sig. Produkten (variant av alltså) det handlar om finns visserligen i varje svenskt hem, tror jag, men antalet stora leverantörer är inte supermånga. Vill undvika spekulation om företaget.

Skrivet av drefk2000:

Bara så du vet så är det här i bästa fall ett civilmål. En polisanmälan gör ingen nytta alls och polisen varken kan eller får lägga sig i. Herregud, hur kan du leva i samhället men inte ha nån koll på hur det funkar?

Tja, jag har inte råkat ut för speciellt mycket strul när jag köpt saker tycker jag, så jag är väl lite naiv och oerfaren. Skaffar mig koll på läget via denna tråd, bland annat blev jag säkrare på att jag ska reklamera, inte fråga efter hävt köp, ångra köpet, andra saker. Paragraferna 16 och 19 i KKL som det tipsades om gav bra stöd.

Angående polisanmälan så kanske jag skrev i affekt, men någonstans måste det väl ändå gå en gräns. Säljer en butik 3080-kort för 10 000kr och istället (överdrivet exempel) skickar en tegelsten så borde butiken väl bli polisanmäld, speciellt om den fortsätter sälja Nvidia 3080 men skickar Tegelsten 3080? Eller är det också civilmål?

Däremot kanske det inte är lika illa om ett 3060-kort skickas, eller företaget skickar en QLC-SSD när man uttryckligen köpte TLC-SSD, eller kanske till och med köpte MLC, det kan ju vara misstag (som företaget bör rätta till).

Men skulle detta inte lösa sig har jag via tråden snappat upp att ARN kan vara intressant om man inte har bråttom med pengar, likaså Konsumentverket som redan vunnit mål mot detta företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vill inte hänga ut företaget i onödan om det här löser sig. Produkten (variant av alltså) det handlar om finns visserligen i varje svenskt hem, tror jag, men antalet stora leverantörer är inte supermånga. Vill undvika spekulation om företaget.

Inte bättre att bara säga vad det är så inte fler blir drabbade av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Inte bättre att bara säga vad det är så inte fler blir drabbade av detta?

Jag funderar på det, men jag vill höra första svaret från företaget innan jag går vidare. Jag står inte och faller med pengarna, även om det är en del, så gör det jag finner mest rätt istället. Jag utgår ifrån att hemsidan uppdateras snart då det uppenbarligen står fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Angående polisanmälan så kanske jag skrev i affekt, men någonstans måste det väl ändå gå en gräns. Säljer en butik 3080-kort för 10 000kr och istället (överdrivet exempel) skickar en tegelsten så borde butiken väl bli polisanmäld, speciellt om den fortsätter sälja Nvidia 3080 men skickar Tegelsten 3080? Eller är det också civilmål?

Åklagare kan driva ett brottmål utan att ta in anspråk från dig på ersättning, (domstol) döma till böter och du står fortfarande utan vara.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Efter ett par artiga och kortfattade mail av Goddag-Yxskaft-karaktär tog konversationen paus tills vi för några dagar sedan fick ett (sista?) mail där det stod att tillverkarna av produkterna kunde använda olika material och att man kunde fråga innan man köpte ifall man undrade. Tack och hej, leverpastej.

Eftersom ärendet inte nått sitt slut än, anser jag, hänger jag inte ut företaget.
Produkten säljs på några olika hemsidor.

Men det handlar alltså om ett köksbord för ca 5000kr. Det har sålts under rubriken "massiv ek", med produktbeskrivningen att materialet är "ek", stommen "ek", benen "ek".

Vid tidigare (men efter köpet) fråga till deras kundservice för att fråga om bordet var lackad eller oljad ek, med tanke på skötsel, fick jag svaret att det består av "oljad ek".

Bordsskivan tycks dock vara gjort av fanér, inte massiv ek.

Varför vi inte såg detta direkt kan diskuteras, men vi skärskådade inte bordet med lupp liksom. Däremot syntes det väldigt tydligt på iläggsskivan som vanligen ligger dold under bordet och som vi bara använt 1 gång. Vi kontaktade företaget snarast.

Företaget säljer andra bord där materialet beskrivs som fanér, MDF, etc, och jag tycker att man får förutsätta att de som säljare har kunskap om vad de gör.

Det är en rejäl kvalitetsskillnad på massivt trä och fanér. Som exempel har jag ett 30 år gammalt soffbord, IKEAs billigaste av furu, som jag slipat ner 2-3x och det blev som nytt varje gång (snart är det dags igen). Det kan man inte göra med fanér på samma sätt. Mitt skrivbord är däremot fanér. Helt ok. Om det är det man köper.

Parafraserar kommunikationen (från flera mail) nedan:
--
Hej, vi har köpt ett bord som enligt hemsidan är i "massiv ek", materialet är "ek", stommen är "ek" och benen är "ek". Nu har vi upptäckt att bordskivan är i fanermaterial. Varan motsvarar alltså inte beskrivningen och vi vill reklamera den.
--
Hej, det står på hemsidan att stomme och ben är gjorda av massiv ek, bordet är alltså delvis massiv ek. Det går bara att ångra köpet upp till två veckor från leverans.

--
Hej igen, det går inte att se på hemsidan att den skulle vara av något annat material än massiv ek. I både reklam för bordet och i beskrivningen på hemsidan står "massiv ek" i rubriken, under material står "ek", stomme "ek", ben "ek", hur skulle man kunna tro något annat än att bordet, inklusive det viktigaste (bordsskivan) faktiskt består av ek?
Egenskaperna och kvaliteten på bordet stämmer inte med beskrivningen. Beskrivningen på hemsidan är vilseledande och felaktig.

--
Hej. Många av våra tillverkare gör möbler av olika material. För att veta exakt vad en vara är gjord av bör man kontakta oss innan köp. Du kan ångra ditt köp om förväntningarna inte motsvaras, dock endast i två veckor. Är bordet trasigt kan du kontakta vår reklamationsavdelning.
--

Och där står vi nu. Frågan är om det är ARN eller Konsumentverket/Konsumentombudsmannen man ska gå vidare till, jag har resignerat lite och vill helst inte lägga mer energi på det här.

autocorrect