Reklamera produkt som absolut inte motsvarar beskrivningen

Permalänk
Medlem

Lägg ut annonsen

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Uppdatering: Efter ett par artiga och kortfattade mail av Goddag-Yxskaft-karaktär tog konversationen paus tills vi för några dagar sedan fick ett (sista?) mail där det stod att tillverkarna av produkterna kunde använda olika material och att man kunde fråga innan man köpte ifall man undrade. Tack och hej, leverpastej.

Eftersom ärendet inte nått sitt slut än, anser jag, hänger jag inte ut företaget.
Produkten säljs på några olika hemsidor.

Men det handlar alltså om ett köksbord för ca 5000kr. Det har sålts under rubriken "massiv ek", med produktbeskrivningen att materialet är "ek", stommen "ek", benen "ek".

Vid tidigare (men efter köpet) fråga till deras kundservice för att fråga om bordet var lackad eller oljad ek, med tanke på skötsel, fick jag svaret att det består av "oljad ek".

Bordsskivan tycks dock vara gjort av fanér, inte massiv ek.

Varför vi inte såg detta direkt kan diskuteras, men vi skärskådade inte bordet med lupp liksom. Däremot syntes det väldigt tydligt på iläggsskivan som vanligen ligger dold under bordet och som vi bara använt 1 gång. Vi kontaktade företaget snarast.

Företaget säljer andra bord där materialet beskrivs som fanér, MDF, etc, och jag tycker att man får förutsätta att de som säljare har kunskap om vad de gör.

Det är en rejäl kvalitetsskillnad på massivt trä och fanér. Som exempel har jag ett 30 år gammalt soffbord, IKEAs billigaste av furu, som jag slipat ner 2-3x och det blev som nytt varje gång (snart är det dags igen). Det kan man inte göra med fanér på samma sätt. Mitt skrivbord är däremot fanér. Helt ok. Om det är det man köper.

Parafraserar kommunikationen (från flera mail) nedan:
--
Hej, vi har köpt ett bord som enligt hemsidan är i "massiv ek", materialet är "ek", stommen är "ek" och benen är "ek". Nu har vi upptäckt att bordskivan är i fanermaterial. Varan motsvarar alltså inte beskrivningen och vi vill reklamera den.
--
Hej, det står på hemsidan att stomme och ben är gjorda av massiv ek, bordet är alltså delvis massiv ek. Det går bara att ångra köpet upp till två veckor från leverans.

--
Hej igen, det går inte att se på hemsidan att den skulle vara av något annat material än massiv ek. I både reklam för bordet och i beskrivningen på hemsidan står "massiv ek" i rubriken, under material står "ek", stomme "ek", ben "ek", hur skulle man kunna tro något annat än att bordet, inklusive det viktigaste (bordsskivan) faktiskt består av ek?
Egenskaperna och kvaliteten på bordet stämmer inte med beskrivningen. Beskrivningen på hemsidan är vilseledande och felaktig.

--
Hej. Många av våra tillverkare gör möbler av olika material. För att veta exakt vad en vara är gjord av bör man kontakta oss innan köp. Du kan ångra ditt köp om förväntningarna inte motsvaras, dock endast i två veckor. Är bordet trasigt kan du kontakta vår reklamationsavdelning.
--

Och där står vi nu. Frågan är om det är ARN eller Konsumentverket/Konsumentombudsmannen man ska gå vidare till, jag har resignerat lite och vill helst inte lägga mer energi på det här.

Extremt oseriöst svar imo. Ta skärmdumpar av hemsidan, logga all kontakt med företaget i fråga och kontakta din lokala konsumentombudsman och be om hjälp. Att man ska kontakta företaget för att dubbelkolla ifall infon på hemsidan stämmer eller ej är helt orimligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Uppdatering: Efter ett par artiga och kortfattade mail av Goddag-Yxskaft-karaktär tog konversationen paus tills vi för några dagar sedan fick ett (sista?) mail där det stod att tillverkarna av produkterna kunde använda olika material och att man kunde fråga innan man köpte ifall man undrade. Tack och hej, leverpastej.

Eftersom ärendet inte nått sitt slut än, anser jag, hänger jag inte ut företaget.
Produkten säljs på några olika hemsidor.

Men det handlar alltså om ett köksbord för ca 5000kr. Det har sålts under rubriken "massiv ek", med produktbeskrivningen att materialet är "ek", stommen "ek", benen "ek".

Vid tidigare (men efter köpet) fråga till deras kundservice för att fråga om bordet var lackad eller oljad ek, med tanke på skötsel, fick jag svaret att det består av "oljad ek".

Bordsskivan tycks dock vara gjort av fanér, inte massiv ek.

Varför vi inte såg detta direkt kan diskuteras, men vi skärskådade inte bordet med lupp liksom. Däremot syntes det väldigt tydligt på iläggsskivan som vanligen ligger dold under bordet och som vi bara använt 1 gång. Vi kontaktade företaget snarast.

Företaget säljer andra bord där materialet beskrivs som fanér, MDF, etc, och jag tycker att man får förutsätta att de som säljare har kunskap om vad de gör.

Det är en rejäl kvalitetsskillnad på massivt trä och fanér. Som exempel har jag ett 30 år gammalt soffbord, IKEAs billigaste av furu, som jag slipat ner 2-3x och det blev som nytt varje gång (snart är det dags igen). Det kan man inte göra med fanér på samma sätt. Mitt skrivbord är däremot fanér. Helt ok. Om det är det man köper.

Parafraserar kommunikationen (från flera mail) nedan:
--
Hej, vi har köpt ett bord som enligt hemsidan är i "massiv ek", materialet är "ek", stommen är "ek" och benen är "ek". Nu har vi upptäckt att bordskivan är i fanermaterial. Varan motsvarar alltså inte beskrivningen och vi vill reklamera den.
--
Hej, det står på hemsidan att stomme och ben är gjorda av massiv ek, bordet är alltså delvis massiv ek. Det går bara att ångra köpet upp till två veckor från leverans.

--
Hej igen, det går inte att se på hemsidan att den skulle vara av något annat material än massiv ek. I både reklam för bordet och i beskrivningen på hemsidan står "massiv ek" i rubriken, under material står "ek", stomme "ek", ben "ek", hur skulle man kunna tro något annat än att bordet, inklusive det viktigaste (bordsskivan) faktiskt består av ek?
Egenskaperna och kvaliteten på bordet stämmer inte med beskrivningen. Beskrivningen på hemsidan är vilseledande och felaktig.

--
Hej. Många av våra tillverkare gör möbler av olika material. För att veta exakt vad en vara är gjord av bör man kontakta oss innan köp. Du kan ångra ditt köp om förväntningarna inte motsvaras, dock endast i två veckor. Är bordet trasigt kan du kontakta vår reklamationsavdelning.
--

Och där står vi nu. Frågan är om det är ARN eller Konsumentverket/Konsumentombudsmannen man ska gå vidare till, jag har resignerat lite och vill helst inte lägga mer energi på det här.

Hur betalade du? Öppna ett claim genom den som förmedlat betalningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har du varit tydlig med att du vill nyttja reklamationsrätten i din kommunikation och förklarat varför, och de ändå svarar så här dåligt så är din konsumentombudsman nästa steg. Annars kan du på trevligaste möjligaste sätt fråga personen du skriver med om denne inte kan vidarebefordra eran dialog till någon på företaget med mer kunskaper i reklamationsrätt.

Jag har hittills i mitt liv klarat mig utan att behöva blanda in konsumentrådgivare, för mig är det önskvärt att slippa en eskalering som riskerar att dra ut på tiden. Men fortsätter kvalitén på svaren vara så låg som den du fått hittills så hade jag nog inte tvekat alltför länge med att be om hjälp.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen som du borde lagt ut redan från början så man visste vad man pratade om. Om det står i produktbeskrivningen att bordet är gjort av massiv ek så ska det givetvis vara det. Är det då fanér så är det skäl för att reklamera. Men det är lite svårt att avgöra då man inte själv kan se produktbeskrivningen och av det du skrivit så verkar du bara kunna se att det är fanér på iläggsskivorna? Och utan att försöka dumförklara någon så kan ju faktiskt stommen vara gjord i ek med fanér på själva slitytan och då är det lite svårt att se vad du skulle kunna reklamera.
Jag tycker själv inte att svaren från företaget var dåliga. De kanske inte förstår varför du ens klagar. Alla ekbord på IKEA säljs också som ek, fast det oftast bara är en billig slityta på MDF, även om de säljer massiva bord också. Som jag sa tidigare så är det ganska vanligt att kunder handlar något i tron att det är en sak, men i verkligheten är det nåt annat. Hade man då kollat upp detta nogrannare INNAN så hade man kanske undvikit sitt köp.
Kan du inte lägga upp lite bilder på bordet så man vet vad det handlar om? I övrigt håller jag med dig helt om att om man säljer bordet som "massiv ek" så är det det man ska få. Och det är STOR skillnad på ett billigare bord med MDF-stomme och fanér och ett massivt ekbord, både i pris och kvalitet. Den rätta vägen att reklamera är att gå till företaget och förklara vad man vill, om de sen inte lyssnar gå via ARN. Du bör vara medveten att ARN vill ha information, så för att vinna bör du se till att någon träkunnig uttalar sig och intygar att bordet är gjort på det viset du hävdar. Det räcker alltså inte att man bara säger si eller så, man måste ha nån typ av fakta att visa upp.

missade ´i fanér
Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Uppdatering: Efter ett par artiga och kortfattade mail av Goddag-Yxskaft-karaktär tog konversationen paus tills vi för några dagar sedan fick ett (sista?) mail där det stod att tillverkarna av produkterna kunde använda olika material och att man kunde fråga innan man köpte ifall man undrade. Tack och hej, leverpastej.

Eftersom ärendet inte nått sitt slut än, anser jag, hänger jag inte ut företaget.
Produkten säljs på några olika hemsidor.

Men det handlar alltså om ett köksbord för ca 5000kr. Det har sålts under rubriken "massiv ek", med produktbeskrivningen att materialet är "ek", stommen "ek", benen "ek".

Vid tidigare (men efter köpet) fråga till deras kundservice för att fråga om bordet var lackad eller oljad ek, med tanke på skötsel, fick jag svaret att det består av "oljad ek".

Bordsskivan tycks dock vara gjort av fanér, inte massiv ek.

Varför vi inte såg detta direkt kan diskuteras, men vi skärskådade inte bordet med lupp liksom. Däremot syntes det väldigt tydligt på iläggsskivan som vanligen ligger dold under bordet och som vi bara använt 1 gång. Vi kontaktade företaget snarast.

Företaget säljer andra bord där materialet beskrivs som fanér, MDF, etc, och jag tycker att man får förutsätta att de som säljare har kunskap om vad de gör.

Det är en rejäl kvalitetsskillnad på massivt trä och fanér. Som exempel har jag ett 30 år gammalt soffbord, IKEAs billigaste av furu, som jag slipat ner 2-3x och det blev som nytt varje gång (snart är det dags igen). Det kan man inte göra med fanér på samma sätt. Mitt skrivbord är däremot fanér. Helt ok. Om det är det man köper.

Parafraserar kommunikationen (från flera mail) nedan:
--
Hej, vi har köpt ett bord som enligt hemsidan är i "massiv ek", materialet är "ek", stommen är "ek" och benen är "ek". Nu har vi upptäckt att bordskivan är i fanermaterial. Varan motsvarar alltså inte beskrivningen och vi vill reklamera den.
--
Hej, det står på hemsidan att stomme och ben är gjorda av massiv ek, bordet är alltså delvis massiv ek. Det går bara att ångra köpet upp till två veckor från leverans.

--
Hej igen, det går inte att se på hemsidan att den skulle vara av något annat material än massiv ek. I både reklam för bordet och i beskrivningen på hemsidan står "massiv ek" i rubriken, under material står "ek", stomme "ek", ben "ek", hur skulle man kunna tro något annat än att bordet, inklusive det viktigaste (bordsskivan) faktiskt består av ek?
Egenskaperna och kvaliteten på bordet stämmer inte med beskrivningen. Beskrivningen på hemsidan är vilseledande och felaktig.

--
Hej. Många av våra tillverkare gör möbler av olika material. För att veta exakt vad en vara är gjord av bör man kontakta oss innan köp. Du kan ångra ditt köp om förväntningarna inte motsvaras, dock endast i två veckor. Är bordet trasigt kan du kontakta vår reklamationsavdelning.
--

Och där står vi nu. Frågan är om det är ARN eller Konsumentverket/Konsumentombudsmannen man ska gå vidare till, jag har resignerat lite och vill helst inte lägga mer energi på det här.

Enligt KKL 16 § ska varan

Skrivet av KKL 16 § 2 st:

stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell [...]

Då den bevisligen inte gör det är den att anse som felaktig, särskilt då det du skriver verka visa på att den stämmer in på alla tre punkter som kan utgöra en felaktig vara.

Skrivet av KKL 16 § 3 st:

Varan skall anses felaktig,

  1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,

  2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,

  3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

Att de hänvisar till att man ska höra av sig innan eller att olika tillverkare kan ha olika material, tekniker, osv. håller inte, se KKL 19 §.

Skrivet av KKL 19 §:

Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
[...]

Då mindre än 6 månader har gått är det ett ursprungligt fel (20 a §) och det ligger på säljaren att visa att så inte var fallet (detta är numera 2 år, men då köpet skett innan den nya lagen trätt i kraft så gäller den gamla, och det är den jag citerar).

Du har rätt till följande:

Skrivet av KKL 22 §:

Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §.

Vad vill du ha ut av det hela? Vill du ha prisavdrag och behålla bordet, eller vill du häva hela köpet? Du har rätt till båda och bör meddela företaget hur du vill göra. Om de vägrar gå med på det kan du ta ärendet till ARN eller driva vidare det själv, antingen genom att gå via Kronofogden och kräva pengarna tillbaka/prisavdrag eller att ta det till tingsrätten som förenklat tvistemål.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

så för att vinna bör du se till att någon träkunnig uttalar sig och intygar att bordet är gjort på det viset du hävdar. Det räcker alltså inte att man bara säger si eller så, man måste ha nån typ av fakta att visa upp.

Det räcker bara med att du har övertygande bevisning på att det du fått inte stämmer överens med beskrivningen, vilket är det ärendet handlar om. Det du skriver ovan, det är om man ska diskutera om huruvida en yta av fanér kontra massiv kärna har olika egenskaper / hållbarhet / något annat.

Är beskrivningen " <Produkt> Massiv Ek" i initiala annonsen, som sedan visar sig inte vara det, så kommer det högst troligast landa på att informationen inte varit tillräckligt tydlig från säljarens sida.
Det är också för övrigt säljaren som bär allt ansvar på tydlighet, det är inte köparen som ska ringa och försäkra sig om olika saker vid varje köp. I detta fall, ska man veta att det kan vara yta av fanér? Nej, inte alls, det skulle kräva att svenska folket är mikroutbildade inom alla branscher innan de gör kvalificerade inköp.

@TS,onödigt lång tråd och lustig inställning att vilja 'skydda' bolaget från vad jag bara kan uppfatta kan leda till förbättringar för deras tydlighet. Visa beskrivningen av produkten så vi alla kan se och göra lite mer "kvalificerade" bedömningar åt dig.
Och läser du mitt PM så kanske det kan gå bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

@TS,onödigt lång tråd och lustig inställning att vilja 'skydda' bolaget från vad jag bara kan uppfatta kan leda till förbättringar för deras tydlighet. Visa beskrivningen av produkten så vi alla kan se och göra lite mer "kvalificerade" bedömningar åt dig.
Och läser du mitt PM så kanske det kan gå bra ändå.

Ja länka produkten, blev nyfiken och gjorde en snabbgoogling, att hitta ett köksbord med iläggsskiva, helt i massiv ek för 5000kr verkar vara en omöjlig uppgift. Hittade många med fanér för det priset men var det massiv ek kostade de ofta tre gånger mer.
Var ofta lätt att se på produktbilderna att det var fanér också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja länka produkten, blev nyfiken och gjorde en snabbgoogling, att hitta ett köksbord med iläggsskiva, helt i massiv ek för 5000kr verkar vara en omöjlig uppgift. Hittade många med fanér för det priset men var det massiv ek kostade de ofta tre gånger mer.
Var ofta lätt att se på produktbilderna att det var fanér också.

Jag hittade denna produkt som stämmer överens med det som skrivits i denna tråd. Finns ingen anledning att hålla det hemligt.
https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/bord/matbord-k%C3%B6ksbor...

För mig som inte kan ett skit om trä så kan jag inte se om det är fanér eller massiv ek.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag hittade denna produkt som stämmer överens med det som skrivits i denna tråd. Finns ingen anledning att hålla det hemligt.
https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/bord/matbord-k%C3%B6ksbor...

För mig som inte kan ett skit om trä så kan jag inte se om det är fanér eller massiv ek.

Förmodligen är det just detta. Om så är fallet så är det inte otydligt om vad du köper. Förstår då TS (om detta är rätt produkt) att man blir förvånad om man får något som är ek fanér.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag hittade denna produkt som stämmer överens med det som skrivits i denna tråd. Finns ingen anledning att hålla det hemligt.
https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/bord/matbord-k%C3%B6ksbor...

För mig som inte kan ett skit om trä så kan jag inte se om det är fanér eller massiv ek.

Är det denna så är det fel eftersom det står ek överallt i annonsen.
Konstigt svar. Med deras logik måste man ringa och bekräfta att det som står i ALLA annonser stämmer?

Beställer ett 3080 men får ett 3070 men tyvärr så ringde jag inte och kontrollerade att det var ett 3080?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Jag hittade denna produkt som stämmer överens med det som skrivits i denna tråd. Finns ingen anledning att hålla det hemligt.
https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/bord/matbord-k%C3%B6ksbor...

För mig som inte kan ett skit om trä så kan jag inte se om det är fanér eller massiv ek.

Nästa steg är att TS kliver in och bekräftar att det är den produkten det faktiskt gäller. Fruktansvärt onödigt att det tagit så länge att få reda på vad för produkt det gäller.

Med det sagt så håller jag med. Omöjligt att urskilja att detta skulle vara nåt annat än massiv ek.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

Nästa steg är att TS kliver in och bekräftar att det är den produkten det faktiskt gäller. Fruktansvärt onödigt att det tagit så länge att få reda på vad för produkt det gäller.

Med det sagt så håller jag med. Omöjligt att urskilja att detta skulle vara nåt annat än massiv ek.

Produktnamnet är ju dessutom "Beagan Matbord Massiv Ek 160 cm", så om det då inte är massiv ek så är det väl ganska lätt att reda ut att det är fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JeanC:

Sedan gäller ju distansavtalslagen så du kan nyttja ångerrätten. Du behöver inte hoppa så snabbt på tankarna om polisanmälan om det bara är den mänskliga faktorn som spökat och det varit ett genuint misstag.

Skrivet av ronz:

Jag hittade denna produkt som stämmer överens med det som skrivits i denna tråd. Finns ingen anledning att hålla det hemligt.
https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/bord/matbord-k%C3%B6ksbor...

För mig som inte kan ett skit om trä så kan jag inte se om det är fanér eller massiv ek.

Om det är Trademax/Chilli så önskar jag TS all lycka till.
Tog mig 6 månader att lyckas få någon form av lösning på mitt problem som endast bestod av att två skruvar var för korta för att knopparna/handtagen på ett par lådor skulle gå att skruva fast.

De har helt klart bottenkompetens.

Jag hade nog tryckt iväg ett tydligt mail med alla hänvisningar till konsumentköplagen och varför du har rätt till att häva köpet samt att du ämnar ta ärendet vidare till ARN i första hand och rätten i andra hand om ARNs utfall inte följs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om det är det bordet från Trademax så tycker jag att man ser det ganska tydligt på bilderna (detaljbilden som visar hörnet t.ex. på ett massivt ekbord så hadde träfibrerna följt med och man ser skarvningen).
Med det sagt så stämmer varan du fått inte överens med beskrivningen.
Trademax har nog inget nära förhållande till sina produkter, det verkar som att de köper från allsköns leverantörer och säljer vidare, kanske har leverantörens beskrivning varit fel. De finns likadana butiker på andra språk. Jag noterade att samma bord också är "massiv eik" på norska sidan.

Du kan ringa till konsumentvägledare i din kommun och höra vad de säger.
Sen kan du svara butiken igen att du varit i kontakt med konsumentvägledare som rekommenderar dig att anmäla till ARN och du tänker göra det.
Detta borde visa att du menar tillräckligt allvar för att butiken förhoppningsvis ska vika sig.

Spara skärmdumpar som du fått tips om tidigare.

Annars kanske de går med på någon kompromiss, t.ex. ger ett ordentligt prisavdrag.

Lycka till! Ge inte upp

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Produktnamnet är ju dessutom "Beagan Matbord Massiv Ek 160 cm", så om det då inte är massiv ek så är det väl ganska lätt att reda ut att det är fel.

Fast TS tar ju upp att just hans bord har en iläggsskiva vilket det där inte har? Fast förstår inte heller varför det ska vara så hemligt vad det är TS verkligen har köpt men har TS varit sanningsenlig i sina inlägg så lär det ju inte vara just det där bordet ivf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Fast TS tar ju upp att just hans bord har en iläggsskiva vilket det där inte har? Fast förstår inte heller varför det ska vara så hemligt vad det är TS verkligen har köpt men har TS varit sanningsenlig i sina inlägg så lär det ju inte vara just det där bordet ivf.

https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/bord/matbord-k%C3%B6ksbor... finns också, t.ex.

Det spelar ju mindre roll för mitt konstaterande exakt vilken produkt det är egentligen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Fast TS tar ju upp att just hans bord har en iläggsskiva vilket det där inte har? Fast förstår inte heller varför det ska vara så hemligt vad det är TS verkligen har köpt men har TS varit sanningsenlig i sina inlägg så lär det ju inte vara just det där bordet ivf.

Helt sant, i all flashback ära så har spekulationerna ökat för att TS tyvärr har någon konstig beskyddarinställning till leverantören. Jag, som många andra, förstår inte alls varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/bord/matbord-k%C3%B6ksbor... finns också, t.ex.

Det spelar ju mindre roll för mitt konstaterande exakt vilken produkt det är egentligen.

Måste säga att jag tycker det spelar väldigt stor roll. För innan du vet exakt vilken produkt det är så kan du inte uttala dig och det är massiv ek eller obehandlad gran t.ex. som TS eventuellt har köpt. Man kan gissa på att det andra alternativet är en bättre gissning men du VET inte om det är exakt det som TS har. Alltså kan du inte säga om det är EK eller något annat material i TS bord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Måste säga att jag tycker det spelar väldigt stor roll.

Då tycker vi olika, eller så missförstår du vad jag menar.

Skrivet av ToddTheOdd:

För innan du vet exakt vilken produkt det är så kan du inte uttala dig och det är massiv ek eller obehandlad gran t.ex. som TS eventuellt har köpt.

Jag vet att TS hävdat att det stått att det skall vara massiv ek. Det räcker i mitt tycke för att resonera om att det då är fel om detta inte stämmer.

Skrivet av ToddTheOdd:

Man kan gissa på att det andra alternativet är en bättre gissning men du VET inte om det är exakt det som TS har. Alltså kan du inte säga om det är EK eller något annat material i TS bord.

TS är besvärlig angående att berätta vad det är, så jag nöjer mig med att resonera baserat på vad de faktiskt valt att säga.

Om vi hittat exakt rätt produkt spelar mindre roll i mitt tycke

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Måste säga att jag tycker det spelar väldigt stor roll. För innan du vet exakt vilken produkt det är så kan du inte uttala dig och det är massiv ek eller obehandlad gran t.ex. som TS eventuellt har köpt. Man kan gissa på att det andra alternativet är en bättre gissning men du VET inte om det är exakt det som TS har. Alltså kan du inte säga om det är EK eller något annat material i TS bord.

Skrivet av evil penguin:

Då tycker vi olika, eller så missförstår du vad jag menar.

Jag vet att TS hävdat att det stått att det skall vara massiv ek. Det räcker i mitt tycke för att resonera om att det då är fel om detta inte stämmer.

TS är besvärlig angående att berätta vad det är, så jag nöjer mig med att resonera baserat på vad de faktiskt valt att säga.

Om vi hittat exakt rätt produkt spelar mindre roll i mitt tycke

Om man backar några steg så är alltså poängen jag vill åt att om det, vilket TS tydligt påstått, stått att det är massiv ek så ska det inte behövas någon bedömningssport vad gäller produktbilden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja om man tittar på de bord från TradeMax som länkats tycker jag det är uppenbart i text att det ska vara massiv ek, men också uppenbart i bild att det inte är det. Värt att nämna att likvärdiga bord jag hittat på andra ställen som är i massiv ek kostar tre gånger mer...
Sen gör man en snabb googling på företaget och inser att det inte är ett ställe att handla från om man inte kollar noga på vad man köper och är säker att man inte kommer ångra sig eller behöva support.
Synd att TS hamnat i kläm dock.

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat på bilderna på borden från trademax (som är länkade i tråden) så är det en bra fråga om det är frågan om massiv ek eller inte.
Det finns inga bilder på undersidan av bordsskivorna, däremot närbilder på änden som berättar något intressant.

Tittar man på limningen på änden så verkar skrivan vara uppbyggd av plankor/bräder i olika riktningar. (spillvirke?)
Kan det vara så att skivan är uppbyggd på följande sätt:

------------
|||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||
------------

Har man sedan lagt en ekfaner ovanpå för att få en "snygg" yta?
En bild på undersidan av bordsskivan skulle vara intressant, särskillt om man kan se riktningen på virket.

Jag vet själv vad jag anser att "massiv ek" är och det inkluderar i alla fall inte någon faner. Det betyder dock inte att min åsikt stämmer överens med definitionen.

Permalänk
Avstängd

Ni är ju inte kloka när ni skriver att det är uppenbart på bilderna samt några av er debatterar hur man kan känneteckna sådant. Alla sniffar ju inte terpentin på heltid.
Som jag sa, om det var här eller annan tråd, alla är inte mikroutbildade i branscherna man ska utföra sina produktköp hos.

Vad som hade varit uppenbart var om man skrev oljad ek/gran/bok/ask, whatever, men bilderna visade svart eller vitfärgad produkt, det är ju uppenbart. Allt annat kräver kunskap.

Permalänk
Medlem

Det är bara att komma överens med säljaren. Att inläggsskivorna sticker ut får man nog räkna med oavsett bord däremot.

Verkar som alla bord i Beagan-serien kör MDF som bordskivor, så väldigt oklart varför det inte skulle framgå i specifikationerna på just den du köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Uppdatering: Efter ett par artiga och kortfattade mail av Goddag-Yxskaft-karaktär tog konversationen paus tills vi för några dagar sedan fick ett (sista?) mail där det stod att tillverkarna av produkterna kunde använda olika material och att man kunde fråga innan man köpte ifall man undrade. Tack och hej, leverpastej.

Eftersom ärendet inte nått sitt slut än, anser jag, hänger jag inte ut företaget.
Produkten säljs på några olika hemsidor.

Men det handlar alltså om ett köksbord för ca 5000kr. Det har sålts under rubriken "massiv ek", med produktbeskrivningen att materialet är "ek", stommen "ek", benen "ek".

Vid tidigare (men efter köpet) fråga till deras kundservice för att fråga om bordet var lackad eller oljad ek, med tanke på skötsel, fick jag svaret att det består av "oljad ek".

Bordsskivan tycks dock vara gjort av fanér, inte massiv ek.

Varför vi inte såg detta direkt kan diskuteras, men vi skärskådade inte bordet med lupp liksom. Däremot syntes det väldigt tydligt på iläggsskivan som vanligen ligger dold under bordet och som vi bara använt 1 gång. Vi kontaktade företaget snarast.

Företaget säljer andra bord där materialet beskrivs som fanér, MDF, etc, och jag tycker att man får förutsätta att de som säljare har kunskap om vad de gör.

Det är en rejäl kvalitetsskillnad på massivt trä och fanér. Som exempel har jag ett 30 år gammalt soffbord, IKEAs billigaste av furu, som jag slipat ner 2-3x och det blev som nytt varje gång (snart är det dags igen). Det kan man inte göra med fanér på samma sätt. Mitt skrivbord är däremot fanér. Helt ok. Om det är det man köper.

Parafraserar kommunikationen (från flera mail) nedan:
--
Hej, vi har köpt ett bord som enligt hemsidan är i "massiv ek", materialet är "ek", stommen är "ek" och benen är "ek". Nu har vi upptäckt att bordskivan är i fanermaterial. Varan motsvarar alltså inte beskrivningen och vi vill reklamera den.
--
Hej, det står på hemsidan att stomme och ben är gjorda av massiv ek, bordet är alltså delvis massiv ek. Det går bara att ångra köpet upp till två veckor från leverans.

--
Hej igen, det går inte att se på hemsidan att den skulle vara av något annat material än massiv ek. I både reklam för bordet och i beskrivningen på hemsidan står "massiv ek" i rubriken, under material står "ek", stomme "ek", ben "ek", hur skulle man kunna tro något annat än att bordet, inklusive det viktigaste (bordsskivan) faktiskt består av ek?
Egenskaperna och kvaliteten på bordet stämmer inte med beskrivningen. Beskrivningen på hemsidan är vilseledande och felaktig.

--
Hej. Många av våra tillverkare gör möbler av olika material. För att veta exakt vad en vara är gjord av bör man kontakta oss innan köp. Du kan ångra ditt köp om förväntningarna inte motsvaras, dock endast i två veckor. Är bordet trasigt kan du kontakta vår reklamationsavdelning.
--

Och där står vi nu. Frågan är om det är ARN eller Konsumentverket/Konsumentombudsmannen man ska gå vidare till, jag har resignerat lite och vill helst inte lägga mer energi på det här.

För att vara extra tydlig, de säger att du inte kan ångra köpet efter mer än 2 veckor, vilket stämmer, men du vill inte heller ångra köpet

Precis som du skrev vill du reklamera produkten, det är långt ifrån samma sak, och framförallt något man kan göra många månader senare utan problem. De kan erbjuda sig att reparera eller åtgärda varan, men det kan de troligen inte i set här fallet

Katastrof från deras sida när alla delar verkar prata om ek och massiv ek i titeln till och med. Tror inte det är något problem att få rätt, men denna typ av processer tar tid (månader) så det är bara att hålla ut

Permalänk
Avstängd

Jag tycker ni hakar upp er på att det står "Massiv Ek". Varför man blandar in versaler mitt i en mening förstår jag inte, men jag är inte normal.

Dock så är det tämligen självklart att skivan inte är av massiv ek. Dels ser man det på bilderna och dels så är priset alltför lågt för att vara ett sådant kvalitetsbord.

Ibland får man bita i det sura äpplet, då man inte undersökt produkten tillräckligt noga. Jag köper själv i princip allting på nätet och jag kan lova er att jag spenderar ganska mycket tid på att söka fakta om det jag ska köpa. Gör man inte det, så får man faktiskt skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Haha de har döpt bordet till Massiv Ek alltså för att vilseleda eller dyka upp i googleträffar när man letar bord av massiv ek Men man får väl döpa sakerna till vad man vill antar jag.

Förutom produktnamnet massiv Ek så listar de ju bara ek. Säger inget om det är faner eller massiv. Fult är det ju naturligtvis men sen om det håller för polisanmälan vet jag inte...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tycker ni hakar upp er på att det står "Massiv Ek". Varför man blandar in versaler mitt i en mening förstår jag inte, men jag är inte normal.

Dock så är det tämligen självklart att skivan inte är av massiv ek. Dels ser man det på bilderna och dels så är priset alltför lågt för att vara ett sådant kvalitetsbord.

Ibland får man bita i det sura äpplet, då man inte undersökt produkten tillräckligt noga. Jag köper själv i princip allting på nätet och jag kan lova er att jag spenderar ganska mycket tid på att söka fakta om det jag ska köpa. Gör man inte det, så får man faktiskt skylla sig själv.

Det var inte mycket rätt här, inte...

Skrivet av oqvist:

Förutom produktnamnet massiv Ek så listar de ju bara ek. Säger inget om det är faner eller massiv. Fult är det ju naturligtvis men sen om det håller för polisanmälan vet jag inte...

Polisanmälan är det nog inte mycket snack om, men däremot kan det absolut vara värt att anmäla till ARN efter att ha pratat med en konsumentombudsman. Står det "massiv ek" i produktens namn och "ek" som material på alla ställen så antar man att det är massiv ek. Hade det stått "ekfanér" i produktens namn så hade man antagit att det var ekfanér.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Polisanmälan är det nog inte mycket snack om, men däremot kan det absolut vara värt att anmäla till ARN efter att ha pratat med en konsumentombudsman. Står det "massiv ek" i produktens namn och "ek" som material på alla ställen så antar man att det är massiv ek. Hade det stått "ekfanér" i produktens namn så hade man antagit att det var ekfanér.

ARN kan inte döma företags marknadsföring, det är Konsumentverket du ska vända dig till där för att anmäla som sen får driva det i patent- och marknadsdomstolen om det inte räcker med den påtryckning myndigheten kan göra.

ARN kan pröva tvister mellan företag och konsumenter, och ge rekommendationer i dessa.

I övrigt är inte Chillis Barke samma sak som Trademax Beagan? Samma företag är det ju också, och flera tusenlappar mindre i pris.