Dator börjat låta som en motor från ingenstans

Permalänk

Dator börjat låta som en motor från ingenstans

Hej!
Som titeln lyder började min dator helt plötsligt låta som en motor, jag är själv dålig på datorer så tänkte se om någon kunnig kan hjälpa mig att lokalisera felet. Har försökt damma av datorn så gott det går då jag tänkte att det kunde vara felet, har även testat att stanna de olika fläktarna men ljudet verkar komma från själva nedre "dosan" i datorn alltså från hela den delen som man ansluter strömkabeln till. Uppenbarligen är jag helt lost när det kommer till datorer men vad är det som sitter i själva den delen, och vad isåfall skulle felet kunna vara?
Tacksam för hjälp!

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Damm eller något främmande föremål som letat sig in i nätdelen (där du stoppar in alla kablar.)
Ta ut strömmen och lys med lampa om du ser något.

Öppna inte den utan att du låtit den stå flertalet timmar strömlös (du bryter då också garantin på den, så undvik), då du kan få rolig frisyr och dålig rytm på hjärtat om du tar på fel komponent inne i nätdelen. Försök hellre skaka ut det om något ramlat in där.

Det kan ju också vara en kabel som ligger mot fläkten i nätdelen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Sötast

Som HCP nämnt.

Det är troligtvis nätdelen som låter.
Detta då det finns en fläkt inuti den.

Det kan vara något som lagt sig emot bladen, alternativt så är det kullagerna som har kärvat.
Oavsett vilket så bör du inte öppna nätdelen själv. Det finns risk för elektrisk chock / livsfara.

Då du själv säger att du är novis på datorer så föreslår jag att du lämnar in datorn för undersökning och utbyte av nätagg.

Permalänk
Skrivet av HCP:

Damm eller något främmande föremål som letat sig in i nätdelen (där du stoppar in alla kablar.)
Ta ut strömmen och lys med lampa om du ser något.

Öppna inte den utan att du låtit den stå flertalet timmar strömlös (du bryter då också garantin på den, så undvik), då du kan få rolig frisyr och dålig rytm på hjärtat om du tar på fel komponent inne i nätdelen. Försök hellre skaka ut det om något ramlat in där.

Det kan ju också vara en kabel som ligger mot fläkten i nätdelen.

Skrivet av Allexz:

Som HCP nämnt.

Det är troligtvis nätdelen som låter.
Detta då det finns en fläkt inuti den.

Det kan vara något som lagt sig emot bladen, alternativt så är det kullagerna som har kärvat.
Oavsett vilket så bör du inte öppna nätdelen själv. Det finns risk för elektrisk chock / livsfara.

Då du själv säger att du är novis på datorer så föreslår jag att du lämnar in datorn för undersökning och utbyte av nätagg.

Tack för svaren! ska inte ge mig på att försöka öppna och mecka själv men det låter garanterat som att det är fläkten som låter. Tänkte passa på att fråga om det går att inaktivera den fläkten för att se om det verkligen är den och isåfall hur fungerar det om man har den avstängd tills jag lämnar in datorn för support? Kanske en dum fråga och det kanske är en dålig ide att stänga av en fläkt i datorn(ifall det ens är möjligt)?

Permalänk

Det är alltså fläkten i nedre delen av chassit som inte är synlig ifall jag inte öppnar baksidan av datorn som jag tror låter. De andra fläktarna har jag kikat på

Permalänk
Sötast

Lättaste vore nog om du kan stoppa in något igenom fläkthålen in där fläkten sitter för att stoppa den.
Obs, såklart inget ledande material. Kanske en plastbit av någon form, för att stoppa fläkten.

Skulle inte rekommendera att låta datorn vara igång en längre stund utan fläkten. Finns en möjlighet att det går fint om datorn drar lite ström och det är tillräckligt bra luftflöde genom chassit men sålänge nätagget inte är gjort för att kylas passivt skulle jag vara väldigt försiktig med att göra det.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av harrietxd:

Tänkte passa på att fråga om det går att inaktivera den fläkten för att se om det verkligen är den och isåfall hur fungerar det om man har den avstängd tills jag lämnar in datorn för support? Kanske en dum fråga och det kanske är en dålig ide att stänga av en fläkt i datorn(ifall det ens är möjligt)?

Om det mot förmodan skulle vara möjligt så är det genom en knapp på baksidan som det står Hybrid Mode (Seasonic), Zero RPM Mode (Fractal Design, sitter på sidan där alla kablar kommer ut) eller något liknande på. Corsair har vissa nätaggregat som går att justera fläkten på i mjukvara, men det är nog knappast något som du ändrat till alltid på av misstag eftersom att man behöver en speciell sladd, datorprogram m.m. Att slå på fanless mode kommer dock bara att stänga av fläkten vid låg belastning, vid ~30% belastning så kommer den att gå igång igen av sig själv.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|