Dell Ultrasharp 30 är tillbaka i modern tappning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Klart han kan, nästan vilken skärm som helst funkar ju för vanligt arbete, så att den hör har tämligen mediokra specs med tanke på prislappen så kan den verkligen inte kallas för prisvärd.

Bra storlek och upplösning för att slippa skala om program
Förmodligen bra färgåtergivning
Förmodligen väldigt bra på att återge text och statisk bild på ett sätt som gör att man inte tröttnar direkt
Förmodligen bra betraktningsvinklar

Ganska klockren skärm på kontoret helt enkelt. Skulle passa mig jättebra och förmodligen ganska många andra också.

Och nej, långt ifrån alla skärmar passar bra till "vanligt arbete"

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Bra storlek och upplösning för att slippa skala om program
Förmodligen bra färgåtergivning
Förmodligen väldigt bra på att återge text och statisk bild på ett sätt som gör att man inte tröttnar direkt
Förmodligen bra betraktningsvinklar

Ganska klockren skärm på kontoret helt enkelt. Skulle passa mig jättebra och förmodligen ganska många andra också.

Och nej, långt ifrån alla skärmar passar bra till "vanligt arbete"

Det finns nog en uppsjö skärmar med IPS som uppfyller de kraven med långt under halva priset. De kraven du listar ovan är ganska låg nivå på dagens skärmmarknad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Det finns nog en uppsjö skärmar med IPS som uppfyller de kraven med långt under halva priset. De kraven du listar ovan är ganska låg nivå på dagens skärmmarknad

Och ändå säljs det skärmar som inte kan återge text på ett vettigt sätt eller som har helt horribel färgåtergivning...

Om mina önskemål om bra och korrekta färger, vilsam och behaglig bild och hanterbar storlek/upplösning är låga krav... vad är då höga krav?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

UP3017 är den absolut bästa skärmen jag ägt. Har inga planer på att byta ut den, speciellt när uppföljarna inte direkt kommer med något nytt.
Men som någon sa, om de skulle på något magiskt sätt komma med en 4K variant med 16:10 AR, så skulle jag hugga direkt! Men då gärna gå upp till 32-36 tum kanske.

Men oj vad billig den är jämfört mot tidigare modeller! https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5978547

Köpte min UP3017 ca 4 år sen för 10k.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Och ändå säljs det skärmar som inte kan återge text på ett vettigt sätt eller som har helt horribel färgåtergivning...

Om mina önskemål om bra och korrekta färger, vilsam och behaglig bild och hanterbar storlek/upplösning är låga krav... vad är då höga krav?

Kalibrerade färger, hög upplösning/skärmyta, hög frekvens, variabel frekvens, större kontrastomfång, HDR, near-black, ...

Den här skärmen känns några år gammal redan när den släpps tycker jag. Nästan ingen av funktionerna jag förväntar mig i en ny skärm är med

Sen kan såklart saker som PWM-flimmer och andra saker behöva analyseras djupare på en billigare skärm, tror Dell-skärmen är ett tryggare köp om man bara köper grisen i säcken, men det kostar ju därefter

Det var nog det som fick mig att svara, tycker inte den känns prisvärd alls, men det betyder inte att skärmen på något sätt är dålig på det den gör och den räcker nog till de flesta precis som du säger. Tror dock man kan få liknande billigare eller mer för samma pengar om man letar lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns nog en uppsjö skärmar med IPS som uppfyller de kraven med långt under halva priset. De kraven du listar ovan är ganska låg nivå på dagens skärmmarknad

Finns ju dock en fördel man får räkna in.

Har du sett vad dockningsstationer kostar i dagsläget? https://www.dell.com/sv-se/shop/docks-and-stands/ar/8407/dock...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Klart han kan, nästan vilken skärm som helst funkar ju för vanligt arbete, så att den hör har tämligen mediokra specs med tanke på prislappen så kan den verkligen inte kallas för prisvärd.

Som att jämföra 100g oxfilé med 100g falukorv, samma mängd mat men olika priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Bra storlek och upplösning för att slippa skala om program
Förmodligen bra färgåtergivning
Förmodligen väldigt bra på att återge text och statisk bild på ett sätt som gör att man inte tröttnar direkt
Förmodligen bra betraktningsvinklar

Ganska klockren skärm på kontoret helt enkelt. Skulle passa mig jättebra och förmodligen ganska många andra också.

Och nej, långt ifrån alla skärmar passar bra till "vanligt arbete"

Dålig upplösning för sin storlek, att slippa skala kan ju inte ses som nån slags fördel när Windows skalning funkar så klockrent. O högre upplösning med skalning gör att text ser så mycket bättre ut o gör den mer läsbar än en pixlig text. Folk som är intresserade av bra färgåtergivning brukar vara folk som vill ha hög upplösning också. Alla IPS-paneler idag har bra betraktningsvinkel.
Sorry, ser inte alls poängen med den här skärmen för det priset.

Skrivet av Stan Carley:

Som att jämföra 100g oxfilé med 100g falukorv, samma mängd mat men olika priser.

Om den här skärmen är falukorven så kanske din liknelse funkar ja. För den har inge vidare specs alls för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

att slippa skala kan ju inte ses som nån slags fördel när Windows skalning funkar så klockrent.

Vi måste leva i helt olika världar (för antar det inte är sarkasm) om du tycker skalningen fungerar bra. Läser ofta om problem med det, hur folk helt undviker skalning pga problemen och när jag jobbade med support hade vi konstant ärenden där skalningen skapade såna problem att folk inte kunde jobba.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Dålig upplösning för sin storlek, att slippa skala kan ju inte ses som nån slags fördel när Windows skalning funkar så klockrent. O högre upplösning med skalning gör att text ser så mycket bättre ut o gör den mer läsbar än en pixlig text. Folk som är intresserade av bra färgåtergivning brukar vara folk som vill ha hög upplösning också. Alla IPS-paneler idag har bra betraktningsvinkel.
Sorry, ser inte alls poängen med den här skärmen för det priset.

Om den här skärmen är falukorven så kanske din liknelse funkar ja. För den har inge vidare specs alls för det priset.

Är du seriös eller trollar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Är du seriös eller trollar du?

Jag håller med om det @Gurrrra säger ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vi måste leva i helt olika världar (för antar det inte är sarkasm) om du tycker skalningen fungerar bra. Läser ofta om problem med det, hur folk helt undviker skalning pga problemen och när jag jobbade med support hade vi konstant ärenden där skalningen skapade såna problem att folk inte kunde jobba.

Jag har kört skalning på olika skärmar i flera år o det funkar alldeles utmärkt. Det är vara några få äldre program som kan bli lite smått ibland när dom inte vill skala alls, men generellt sett har jag verkligen noll problem med det.
Vad för problem är det som folk har menar du?

Skrivet av Stan Carley:

Är du seriös eller trollar du?

Nä varför skulle jag trolla? Vad är det du inte håller med om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag har kört skalning på olika skärmar i flera år o det funkar alldeles utmärkt. Det är vara några få äldre program som kan bli lite smått ibland när dom inte vill skala alls, men generellt sett har jag verkligen noll problem med det.
Vad för problem är det som folk har menar du?

Detta är främst från 2021, enbart windows 10.

Program som inte skalar alls, program där delar skalar man andra inte, program som flippar ur om du har olika skalning på olika skärmar, skalningen låser ibland till skärmen man öppnade på så för att flytta till annan skärm måste man stänga och öppna på den skärmen varje gång.

Så t.ex har hjälp folk som har tre olika upplösningar på ganska olika storlekar och har då olika skalning på varje skärm.
Har då hamnat i lägen där vissa program inte gick att läsa alls, att texten skalade men inte UIt (och tvärt om så all text typ försvann för den var så stor jämfört med fälten den skulle vara i). Lägen där man inte kunde läsa i Outlook efter ha flyttat från en skärm till annan.

För folk med 4K eller högre upplösning var det jättevanligt att program öppnade i så små rutor att de inte ens märkte att programmet var igång och ringde support och sa "program X startar inte, snälla hjälp".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Detta är främst från 2021, enbart windows 10.

Program som inte skalar alls, program där delar skalar man andra inte, program som flippar ur om du har olika skalning på olika skärmar, skalningen låser ibland till skärmen man öppnade på så för att flytta till annan skärm måste man stänga och öppna på den skärmen varje gång.

Så t.ex har hjälp folk som har tre olika upplösningar på ganska olika storlekar och har då olika skalning på varje skärm.
Har då hamnat i lägen där vissa program inte gick att läsa alls, att texten skalade men inte UIt (och tvärt om så all text typ försvann för den var så stor jämfört med fälten den skulle vara i). Lägen där man inte kunde läsa i Outlook efter ha flyttat från en skärm till annan.

För folk med 4K eller högre upplösning var det jättevanligt att program öppnade i så små rutor att de inte ens märkte att programmet var igång och ringde support och sa "program X startar inte, snälla hjälp".

Jag har inte kört skalning på massor med skärmar samtidigt med helt olika matriser och skalningsfaktor, men kört med laptop och extrrn skärm med helt olika egenskaper

Jag känner inte alls igen mig med det du säger. Enstaka fall kan vara lite konstiga, men det brukar gå att lösa i så fall. Och framförallt brukar det inte ändras markant mellan körningar i min erfarenhet

Men kan se för människor som inte kan så mycket så kan det strula, men så är det ju oftast med multi-monitor i vanliga fall med. Program som tappar vart det ska öppnas, eller hamnar på konstiga ställen när skärmar kopplas i och ur

Inget specifikt jag märkt av angående skalning dock, tror det är skillnad om man jobbar som it-support eller något dock, då är det säkert många som ringer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Dålig upplösning för sin storlek, att slippa skala kan ju inte ses som nån slags fördel när Windows skalning funkar så klockrent. O högre upplösning med skalning gör att text ser så mycket bättre ut o gör den mer läsbar än en pixlig text. Folk som är intresserade av bra färgåtergivning brukar vara folk som vill ha hög upplösning också. Alla IPS-paneler idag har bra betraktningsvinkel.
Sorry, ser inte alls poängen med den här skärmen för det priset.

Runt 100ppi är väldigt lagom på en skärm för kontorsbruk. Och nej, Windows skalar fortfarande inte lika bra som MacOS. Ska det vara värt att ha högre upplösning så ska det minst 200ppi.

Själv är jag genom jobbet beroende av program som skalar uruselt oavsett om det körs via fjärrskrivbord eller direkt på datorn. Knappar och text skalas olika vilket gör programmen oanvändbara. Det kvittar hur bra du påstår det fungerar, för det gör inte det.

Att alla ips-paneler har inte bra betraktningsvinklar. Stötte på nån Dell 27" som tyvärr var såpass dålig att det hela tiden störde läsbarheten i hörnen på skärmen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nä varför skulle jag trolla? Vad är det du inte håller med om?

Om du inte trollar så lever du i en alldeles underbar värld, grattis
Önskar jag levde i en värld där man kunde få lika bra kvalitet som premiummärken erbjuder fast för mindre pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Runt 100ppi är väldigt lagom på en skärm för kontorsbruk. Och nej, Windows skalar fortfarande inte lika bra som MacOS. Ska det vara värt att ha högre upplösning så ska det minst 200ppi.

Själv är jag genom jobbet beroende av program som skalar uruselt oavsett om det körs via fjärrskrivbord eller direkt på datorn. Knappar och text skalas olika vilket gör programmen oanvändbara. Det kvittar hur bra du påstår det fungerar, för det gör inte det.

Att alla ips-paneler har inte bra betraktningsvinklar. Stötte på nån Dell 27" som tyvärr var såpass dålig att det hela tiden störde läsbarheten i hörnen på skärmen.

Ju mer DPI är ju alltid bättre för läsbarhet om man har välfungerande skalning.
Vet inte vad du använder för program som skalar så konstigt, men jag har verkligen aldrig nånsin stött på nåt sånt. Ibland (men väldigt sällan) hittar jag nåt som inte skalar alls så man får trycka huvet lite närmre skärmen, men aldrig nåt konstigt mellanting som du beskriver. Får man fråga vad det är för program?

Skrivet av Stan Carley:

Om du inte trollar så lever du i en alldeles underbar värld, grattis
Önskar jag levde i en värld där man kunde få lika bra kvalitet som premiummärken erbjuder fast för mindre pengar!

Vilken kvalitet du menar du då? Skärmen ska ha bra färger ja, men dom som bryr sig om färger brukar vilja ha vettig upplösning också. O så förstår jag inte varför nån som är intresserad av färger skulle vilja ha en IPS-panel med dålig kontrast? 1000:1 känns verkligen omodernt som fan.
O som sagt är 2560x1600 på en 30"are verkligen inget som ger nå vidare kvalitetsintryck direkt, speciellt inte för kontorsbruk där man vill ha klar o tydlig text.

Permalänk
Medlem

Känner du till någon skärm som är jämförbar med den här för ett lägre pris så får du gärna dela med dig av den informationen, jag hyser personligen ingen kärlek till just Dell utan föredrar Eizo och Apple när det kommer till skärmar men dom brukar tyvärr ligga en bit över Dell när det kommer till prissättning och den senaste tiden har dom inte jobbat med 30" alls vad jag vet.

Skrivet av Gurrrra:

Vilken kvalitet du menar du då?

En så enkel sak som att alla skärmar ska ge exakt samma bild, det är inte ovanligt att två skärmar av samma modell ändå inte är identiska när det kommer till kritan. Billiga skärmar tenderar att skilja sig åt ganska mycket, inget man märker i spel kanske men har du granskat ett tryck på den första skärmen och sen skickar det till trycket då ska den se identisk ut på nästa skärm.

Skrivet av Gurrrra:

Skärmen ska ha bra färger ja, men dom som bryr sig om färger brukar vilja ha vettig upplösning också.

Hellre gammal HD-skärm som visar ett korrekt resultat än en 4K-skärm som visar fel.
Upplösningen är verkligen inte prioriterad för mig, utan det är bara relevant när alla andra faktorer är uppfyllda.
Sen kan man ju fråga sig hur hög upplösning du egentligen "behöver" på en skärm som står 50cm från ögonen
Jag tycker att skillnaden mellan 2K och 4K är närmast försumbar på det avståndet.

Skrivet av Gurrrra:

O så förstår jag inte varför nån som är intresserad av färger skulle vilja ha en IPS-panel med dålig kontrast? 1000:1 känns verkligen omodernt som fan.

Det finns som sagt inte så mycket alternativ i dagsläget tyvärr :/

Skrivet av Gurrrra:

O som sagt är 2560x1600 på en 30"are verkligen inget som ger nå vidare kvalitetsintryck direkt, speciellt inte för kontorsbruk där man vill ha klar o tydlig text.

Är upplösning det viktigaste för dig (som det verkar vara) så kolla på 27" eller 32" istället där finns det gott om modeller med betydligt högre upplösning utan att priset skenar iväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Känner du till någon skärm som är jämförbar med den här för ett lägre pris så får du gärna dela med dig av den informationen, jag hyser personligen ingen kärlek till just Dell utan föredrar Eizo och Apple när det kommer till skärmar men dom brukar tyvärr ligga en bit över Dell när det kommer till prissättning och den senaste tiden har dom inte jobbat med 30" alls vad jag vet.

En så enkel sak som att alla skärmar ska ge exakt samma bild, det är inte ovanligt att två skärmar av samma modell ändå inte är identiska när det kommer till kritan. Billiga skärmar tenderar att skilja sig åt ganska mycket, inget man märker i spel kanske men har du granskat ett tryck på den första skärmen och sen skickar det till trycket då ska den se identisk ut på nästa skärm.

Hellre gammal HD-skärm som visar ett korrekt resultat än en 4K-skärm som visar fel.
Upplösningen är verkligen inte prioriterad för mig, utan det är bara relevant när alla andra faktorer är uppfyllda.
Sen kan man ju fråga sig hur hög upplösning du egentligen "behöver" på en skärm som står 50cm från ögonen
Jag tycker att skillnaden mellan 2K och 4K är närmast försumbar på det avståndet.

Det finns som sagt inte så mycket alternativ i dagsläget tyvärr :/

Är upplösning det viktigaste för dig (som det verkar vara) så kolla på 27" eller 32" istället där finns det gott om modeller med betydligt högre upplösning utan att priset skenar iväg

Vet inte hur mycket mer jag orkar diskutera egentligen (jag är ju mest bara här för att tycka ändå), men jag gav 8kkr för min 55" OLED som är bättre på precis allt än den här Dell-skärmen. Förutom då att vissa vill ha mindre skärmar såklart, o vad exakt det finns på marknaden där vet jag inte, men det gör ändå inte den här prisvärd ändå imo.
För övrigt så i mina ögon så är skillnaden mellan 2K o 4K tillomed tydlig på en laptop.

Permalänk
Medlem

Har sökt men hittar inga vettiga alternativ till denna skärm när det kommer till formatet 16:10. Vet någon annan av en skärm med samma bildförhållande?