Fredagspanelen 244: Nya grafikkort från Intel, Nvidia och Kina

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 244: Nya grafikkort från Intel, Nvidia och Kina

Kenneth och Jonas sätter sig för att prata grafikkort, en jättedyr processor och luftrenare från Dyson. En vanlig fredag alltså.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hmm, videon spegelvänd!

Permalänk

Trodde först Jonas hade fått en stroke... Haha

Permalänk
Medlem

Märkte inte att videon var spegelvänd förens jag läste AMD Ryzen förpackningen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kan ju vara ett April-skämt

Permalänk
Medlem

Haha funderade precis på vad som var fel, kändes fel på något vis 😆

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Haha funderade precis på vad som var fel, kändes fel på något vis 😆

Ja, folket är i fokus. Ljudet funkar!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Kan inte ta en enda nyhet seriöst idag

Permalänk
Medlem

Jonas du borde ta en titt på Dreame Z10 pro om du vill ha en smart självtömmande robotdammsugare till ett bra pris. Xiaomi är delägare i både Roborock och Dreame och använder dem för att tillverka sina dammsugare, vilket förklarar varför båda bolagens dammsugare fungerar i Xiaomi Home appen och designen kan man säga är rätt lik .

Permalänk
Avstängd

STRÖMbudget på 450 WATT...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BMac:

STRÖMbudget på 450 WATT...

Nåja... Tekniskt fel eller inte så är det i princip det vedertagna namnet.
Googlar man på "effektbudget" hittar man mest grejer om Ethernet-switchar och relaterat. "Strömbudget" ger klart fler träffar som handlar om datorhårdvara.

Tänk dig att inspänningen ändå är konstant (12 V), så strömbudget ∝ effektbudget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ortovox:

Jonas du borde ta en titt på Dreame Z10 pro om du vill ha en smart självtömmande robotdammsugare till ett bra pris. Xiaomi är delägare i både Roborock och Dreame och använder dem för att tillverka sina dammsugare, vilket förklarar varför båda bolagens dammsugare fungerar i Xiaomi Home appen och designen kan man säga är rätt lik .

Tack för tipset! Har faktiskt kikar lite på Dreame, men då specifikt deras skaftdammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Märkte inte att videon var spegelvänd förens jag läste AMD Ryzen förpackningen.

Lite udda när Kenneth säger vänster hand och viftar med höger 😂

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Nåja... Tekniskt fel eller inte så är det i princip det vedertagna namnet.
Googlar man på "effektbudget" hittar man mest grejer om Ethernet-switchar och relaterat. "Strömbudget" ger klart fler träffar som handlar om datorhårdvara.

Tänk dig att inspänningen ändå är konstant (12 V), så strömbudget ∝ effektbudget.

Det är helt fel oavsett hur man ser på det. Möjligen kan jag förlåta de som ännu inte börjat högstadiet.

En sak blir inte rätt för att många har fel. Se bara på när dieselbilar ansågs vara miljöbilar. Många tyckte detta och var det så?
Jag tycker att de som publicerar på ett teknikforum åtminstone bör sträva efter att använda relevanta termer i ämnet de avhandlar.

Permalänk

Snälla låt det heta Bamseclockers åtmistone fram till sommaren. Namnet ger en lugnande och trygg känsla. Det känns väldigt kramigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tack för tipset! Har faktiskt kikar lite på Dreame, men då specifikt deras skaftdammsugare.

Man kan väl säga att Z10 Pro är i klass med Roborock S6 MaxV där Z10 har högre specad sugkraft 4000PA vs 2500PA samt autotömning. Däremot så har Z10 mindre vattentank 150ml vs 300ml.
Båda har AI för undvika saker och sladdar där S6 använder kamera medans Z10 har 3d laser scanner. Tester jag kollade i Jul visade att Z10 va lite bättre på att undvika saker men det är nog väldigt lika.
Jag har i varjefall inte hittat min Z10 inlindad i någon sladd som min gamla Xiaomi gärna gör .
Sen Carpet boost är trevligt när den identifierat en tjockare matta kör den på extra sugkraft.

Permalänk
Medlem

@JonasT & @Kenneth, det dröjde inte länge "This is the first production graphics card to feature two ATX 3.0 16-pin power connectors, each capable of delivering 600 W of power." (https://www.techpowerup.com/293689/galax-geforce-rtx-3090-ti-...).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NutCracker:

@JonasT & @Kenneth, det dröjde inte länge "This is the first production graphics card to feature two ATX 3.0 16-pin power connectors, each capable of delivering 600 W of power." (https://www.techpowerup.com/293689/galax-geforce-rtx-3090-ti-...).

Ändå inte så galet för en sådan modell. 600 W är ju ändå bara 33% över standard, så ska man köra LN2 är det inte så mycket att komma med, och det enda sättet att få mera är ju att ha en kontakt till.

Överklockade 3090 har dragit 630 W med LN2, vilket är 80% över stock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ändå inte så galet för en sådan modell. 600 W är ju ändå bara 33% över standard, så ska man köra LN2 är det inte så mycket att komma med, och det enda sättet att få mera är ju att ha en kontakt till.

Överklockade 3090 har dragit 630 W med LN2, vilket är 80% över stock.

Mitt inlägg var en kommentar til vad Kenneth uttryckte i denna fredagspanel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NutCracker:

Mitt inlägg var en kommentar til vad Kenneth uttryckte i denna fredagspanel.

Han pratade väl om just det kortet i panelen iofs?
Hur som helst var inte mitt förra inlägg menat att säga emot dig eller så, bara påpeka att visst är 1200 W helt sinnes, men det är väl inte det som är tanken, utan tanken är att kunna komma över c:a 1.3 x standardeffekten vid extrem-OC.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200