Kanske framtidens VR-handkontroller?

Permalänk
Avstängd

Kanske framtidens VR-handkontroller?

Profilen Lucas_VRTech var med i ett LTT-avsnitt där "Migrän-Linus" fick prova på hans prototyp 4 som har servomotorer som ger motstånd i fingrarna för att du skall känna att du faktiskt håller i objekt i VR-spel:

Den som har en redig 3D-skrivare kan prova skapa egna VR Haptic Gloves här.

Om några veckor planeras LucidGloves att lanseras. En förhoppning jag då skulle ha är att framtida VR-spel (och kanske även nuvarande spel) får en extra inställning som kan nyttja funktionaliteten av haptisk återkoppling till fingarna.

Då skulle du exempelvis kunna känna när du fångar upp objekt i HL: Alyx om du har LucidGloves medan du inte skulle känna något med vanliga VR-kontroller. Personligen hoppas jag på att det får sitt genombrott.

Samtidigt förstår jag att VR fortfarande är i "barnstadiet" på grund av problem med pris, många folks åksjuka vid användning, samt stora brist på spel som håller samma underhållningsnivå som exempelvis HL: Alyx eller Walkabout Minigolf VR.

Dessa faktorer samverkar fram och tillbaka: mycket få mycket bra VR-spel <=> mindre lust att utveckla VR-teknologin och tvärtom.

Permalänk
Medlem

Nästa fråga vad kommer den att kosta kan ana mig en svin dyr sak

Permalänk
Medlem

Jag ser bara hur servomotorerna får frispel och fingrarna helt plötsligt står i vinklar de inte är skapade för att ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Jag ser bara hur servomotorerna får frispel och fingrarna helt plötsligt står i vinklar de inte är skapade för att ha.

Implementera inbyggd "bakåtspärr" så de inte kan dra allt för långt bak?

Permalänk
Medlem

Är ju bara designa så de har en stopp inte för långt bak. Är väl redan gjort antar jag. För invecklat men jag skulle verkligen vilja ha något som gör att man känner vikt iaf. Problemet är ju då bara om man gör toktunga kontroller att det begränsar hur länge man orkar använda dem innan mjölksyran kommer.

Novint Falcon har man på vindan. Var brutalt coolt den var ultraprecis gällande texturer och imponerande känsla av vikt. Även om det naturligtvis fanns gränser för hur tungt det kunde bli