Epic Games Tim Sweeney snackar Unreal Engine

Permalänk
DingDongerMcDongface

Epic Games Tim Sweeney snackar Unreal Engine

Från klockan 17:00 idag drar Epic Games igång liveströmmade evenemanget "The State of Unreal 2022", som ska bjuda på lite Unreal Engine-nyheter

Streamen inleds med en keynote där självaste Tim Sweeney ska hålla låda, tillsammans med ett gäng andra. Där ska det tydligen bjudas på "some very special Unreal Engine news", vad det nu kan tänkas vara

Efter det följer ett gäng lite mer utvecklarfokuserade presentationer, hela schemat finns här.

Är personligen sjukt nyfiken på vad dessa "speciella nyheter" är. Någon annan som tänkt kika?

Permalänk
Sjusovarn

Spännande! Hoppas man får se lite sneakpeaks på spel som använder UE5

Permalänk
Testpilot

Kommer definitivt bänka mig inför denna!

1:14 kvar på nedräkning i skrivande stun

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Förmodligen skarp release.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om Psyonix uppdaterar Rocket League till UE5...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte deras användning av ordet "free". Dem menar som i free beer, inte freedom. När någon säljer något sådär som är gratis - something's off. Jag vet inte, ser en dystopisk framtid när jag ser deras presentation. Kanske säger mer om mig än Epic iofs.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Cloudstone:

Jag gillar inte deras användning av ordet "free". Dem menar som i free beer, inte freedom. När någon säljer något sådär som är gratis - something's off. Jag vet inte, ser en dystopisk framtid när jag ser deras presentation. Kanske säger mer om mig än Epic iofs.

Mja det är väl "gratis". Dvs gratis att använda och experimentera i, och släppa spel med fram till du börjar tjäna en viss mängd pengar på det. Så en AAA-studio behöver en licens, men en student kan göra sina skolprojekt i det gratis. Jag tycker ändå det är en rätt rimlig modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag gillar inte deras användning av ordet "free". Dem menar som i free beer, inte freedom. När någon säljer något sådär som är gratis - something's off. Jag vet inte, ser en dystopisk framtid när jag ser deras presentation. Kanske säger mer om mig än Epic iofs.

Har inte deras modell varit att det är gratis till dess att du tjänat en miljon på spelet eller nåt sånt? Är ju väldigt rättvis modell tycker jag.

Hade de sålt licens för 50k per användare och år (vanligt pris för annan enterprise mjukvara), hur många indie-spel hade vi haft idag?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kul att den släpps direkt.

Sen kan jag tycka att man kunde gjort en PowerPoint istället, för slippa det cringia i manuslästa presentationer 🤢

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Testpilot
Skrivet av talonmas:

Har inte deras modell varit att det är gratis till dess att du tjänat en miljon på spelet eller nåt sånt? Är ju väldigt rättvis modell tycker jag.

Hade de sålt licens för 50k per användare och år (vanligt pris för annan enterprise mjukvara), hur många indie-spel hade vi haft idag?

Helt rätt, det är gratis att använda för att leka runt i, utbildningssyfte och dylikt. Det börjar inte kosta att använda Unreal Engine förrän man kommersiellt tjänat $1 miljon USD, och därefter är det 5% som EPIC tar för sin andel (där hela första miljonen är fortsatt royalty free).

Känns super-rimligt i min bok, speciellt om man kollar både på konkurrenterna, men även mjukvara i allmänhet.

Det går även att förhandla bort royalty helt, sänka royalty eller betala en engångskostnad också. Detta görs genom att kontakta EPIC och föra en förhandling. Genom samma kontaktformulär kan man även köpa teknisk support-expertis (med mer) direkt av EPIC.

Just detta tror jag dock inte är något för indie's eller ensamma utvecklare, utan är menat för storskalig produktion likt filmindustrin, eller eventuellt skolor som är intresserad av att sätta ihop en curriculum.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av NordhNet:

Kul att den släpps direkt.

Sen kan jag tycka att man kunde gjort en PowerPoint istället, för slippa det cringia i manuslästa presentationer 🤢

Haha ja, herr Sweeney själv kändes inte superbekväm på scen. Hade gärna sett en presentation ändå, nice att gå tillbaka till för detaljer man missat.

Jag undrar hur användbar det där meshverktyget i Lyra är för faktiskt utveckling sedan. Den skalbara trappan var duktigt cool, men jag funderar över hur mycket sådana verktyg sedan används i praktiken, särskilt på större studior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Mja det är väl "gratis". Dvs gratis att använda och experimentera i, och släppa spel med fram till du börjar tjäna en viss mängd pengar på det. Så en AAA-studio behöver en licens, men en student kan göra sina skolprojekt i det gratis. Jag tycker ändå det är en rätt rimlig modell

Skrivet av talonmas:

Har inte deras modell varit att det är gratis till dess att du tjänat en miljon på spelet eller nåt sånt? Är ju väldigt rättvis modell tycker jag.

Hade de sålt licens för 50k per användare och år (vanligt pris för annan enterprise mjukvara), hur många indie-spel hade vi haft idag?

Ja, absolut, jag ser era poäng. Jag fick egentligen bara en sån känsla och behövde skriva av den. Det blir säkert jättebra detta.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av landmarks:

Jag undrar hur användbar det där meshverktyget i Lyra är för faktiskt utveckling sedan. Den skalbara trappan var duktigt cool, men jag funderar över hur mycket sådana verktyg sedan används i praktiken, särskilt på större studior.

Personligen kan jag se stor användning av det dynamiska meshverktyget för att prototypa en karta, ett rum eller dylikt. Speciellt i kombination med Quixel eller andra bibliotek.

Sedan för en färdig produkt kanske det inte lämpar sig för fullskalig AAA-produktion, men för mindre studios eller ensamma utvecklare tar det bort enormt mycket tid att sitta med CAD, eller behöva köpa assets som är skräddarsydda om man inte kan skapa själv.

Sitter själv och laddar ned fullskarpa versionen av UE5 just nu för att leka lite med just det verktyget, se vart gränserna går innan det krävs mer professionell handpåläggning från en artist

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Yatagarasu:

Personligen kan jag se stor användning av det dynamiska meshverktyget för att prototypa en karta, ett rum eller dylikt. Speciellt i kombination med Quixel eller andra bibliotek.

Sedan för en färdig produkt kanske det inte lämpar sig för fullskalig AAA-produktion, men för mindre studios eller ensamma utvecklare tar det bort enormt mycket tid att sitta med CAD, eller behöva köpa assets som är skräddarsydda om man inte kan skapa själv.

Sitter själv och laddar ned fullskarpa versionen av UE5 just nu för att leka lite med just det verktyget, se vart gränserna går innan det krävs mer professionell handpåläggning från en artist

Jomen det köper jag, säkert sjukt smidigt för typ lite mer avancerad whiteboxing och prototypande. Men jag vet också att genvägar ibland kan bli senvägar, som det så fint kallas, så jag blir alltid lite fundersam över om det faktiskt är användbart eller om det mest är coolt.

Arbetat väldigt lite i Unreal, men lite sugen på att ta ned det bara för att bygga scener och leka med ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har inte deras modell varit att det är gratis till dess att du tjänat en miljon på spelet eller nåt sånt? Är ju väldigt rättvis modell tycker jag.

Hade de sålt licens för 50k per användare och år (vanligt pris för annan enterprise mjukvara), hur många indie-spel hade vi haft idag?

Inte många byggda i UE, men det finns andra motorer dock...

Permalänk
Medlem

Om ni missade "The Matrix Awakens" demot så finns det att ladda ner på https://www.unrealengine.com/marketplace/en-US/learn/city-sam... och prova sig fram i Unreal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jomen det köper jag, säkert sjukt smidigt för typ lite mer avancerad whiteboxing och prototypande. Men jag vet också att genvägar ibland kan bli senvägar, som det så fint kallas, så jag blir alltid lite fundersam över om det faktiskt är användbart eller om det mest är coolt.

Arbetat väldigt lite i Unreal, men lite sugen på att ta ned det bara för att bygga scener och leka med ljus.

Vi satt några i en twitchstream och diskuterade verktyget, de flesta såg det som en whiteboxing grej men några fick idéer om man kunde bygga gamemechanics som utnyttjade denna funktion. Twitchstreamern själv lyfte frågan om hur trappan kommer hantera texturer och liknande när den skalas om. Tror inte många tackar nej till nya verktyg som kan effektivisera arbetsflödet ändå!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

1) Alla dessa namn...

Skrivet av Deerhall:

Twitchstreamern själv lyfte frågan om hur trappan kommer hantera texturer och liknande när den skalas om.

2) Det är väl upp till den som skapar verktygen, men jag tar för givet att man använder typ Substance eller andra genererade texturer, som fungerar oberoende av storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Twitchstreamern själv lyfte frågan om hur trappan kommer hantera texturer och liknande när den skalas om.

Du kan slänga ihop metoder som skalar upp / ner texturerna per automatik. Det är inte jätteavancerat, dock har jag inte gått in och kollat på trappan än men jag gissar på att det går att skapa en schysst metod för den med.

Har kört UE5 EA 2.0 ett tag nu men jäklar vad bra fulla releasen är! Vet inte om där har gjorts många bugg-fixar men något har hänt med Lumen, för nu fungerar det mycket bättre än vad det gjorde i EA!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Deerhall:

Vi satt några i en twitchstream och diskuterade verktyget, de flesta såg det som en whiteboxing grej men några fick idéer om man kunde bygga gamemechanics som utnyttjade denna funktion. Twitchstreamern själv lyfte frågan om hur trappan kommer hantera texturer och liknande när den skalas om. Tror inte många tackar nej till nya verktyg som kan effektivisera arbetsflödet ändå!

När jag pluggade gjorde vi ett enklare 2D-spel inspirerat av Binding of Isaac, med till viss del slumpmässigt genererade banor/rum. Skulle vara sjukt intressant att göra något liknande men i 3D med den typen av verktyg. Inte för att jag faktiskt skulle kunna det i praktiken, men i teorin skulle det nog gå.

Men intressant att höra fler aspekter, då var jag nog inte helt fel ute i mina funderingar. Det är ju ett par år sedan jag tog examen och hade någon typ av aktiv anknytning till faktisk utveckling på det viset, och man tappar snabbt koll på vad som är aktuellt eller inte. Särskilt när utvecklingen snabbt avancerar i både motorer och övriga verktyg

Permalänk
Medlem

Antar att UE inte stödjer Direct storage än?
Matrix demot till konsol använder bara 300 MB/S enligt Digital Foundry.
Vi kanske inte får se UE spel med stöd förens typ 2025 eller senare i så fall, eftersom att det förmodligen behöver finnas stöd under utvecklingen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

2) Det är väl upp till den som skapar verktygen, men jag tar för givet att man använder typ Substance eller andra genererade texturer, som fungerar oberoende av storlek.

Har dålig koll på Unreal, men går det inte att shadea allt direkt i motorn med typ triplanar texturer?

Permalänk

Läste att The matrix awakens "demot" släppts till PC nu. En av utvecklarna har lagt upp en Google drive-länk men den har haft för många requests (den är runt 18GB jämfört med 90 om man tar hem det via unreal-marketplace.) Vore fint om någon vänlig själ kunde lägga upp en torrent, sjukt sugen på att testa detta!

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Sötast
Skrivet av erazerswe:

Läste att The matrix awakens "demot" släppts till PC nu. En av utvecklarna har lagt upp en Google drive-länk men den har haft för många requests (den är runt 18GB jämfört med 90 om man tar hem det via unreal-marketplace.) Vore fint om någon vänlig själ kunde lägga upp en torrent, sjukt sugen på att testa detta!

Verkar finnas här:
https://mega.nz/folder/axN0RTZI#JUVH0QkwaGZOKCp-rMOGgQ

Permalänk
Medlem

Verkar dock finnas en limit på hur mycket man får tanka där, så jag fick bara ner en av zipparna innan den klagade. Nån som har koll på nåt annat ställe?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gurrrra:

Verkar dock finnas en limit på hur mycket man får tanka där, så jag fick bara ner en av zipparna innan den klagade. Nån som har koll på nåt annat ställe?

En åt gången funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

En åt gången funkar

Nope, "Transfer quota exceeded" med en nedräkning på typ fem timmar innan jag får tanka igen. Men kanske funkar det med, då har jag väl den nere på lördag eller nåt bra jag kommer ihåg att trycka på download ;P

Permalänk

Är det någon som vet hur man startar "Demot"? Laddade ner via Epic Launchern och har installerat CitySample men händer ingenting.

Kommer fram till att ladda City och får upp rekommenderade specs samt ljud men ingenting mer händer.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Är det någon som vet hur man startar "Demot"? Laddade ner via Epic Launchern och har installerat CitySample men händer ingenting.

Kommer fram till att ladda City och får upp rekommenderade specs samt ljud men ingenting mer händer.

Jag visste inte heller först, men finns en "play"-knapp i editorn, jag klickade bara på den.
https://imgur.com/a/holbrJX

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Skrivet av erazerswe:

Jag visste inte heller först, men finns en "play"-knapp i editorn, jag klickade bara på den.
https://imgur.com/a/holbrJX

Ja, jag har klickat på den och texten kommer upp med ljud, längre än så går det inte.
Tar det tid att ladda?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB