Låst till 133 fps i vissa spel.

Permalänk
Medlem

Låst till 133 fps i vissa spel.

Någon som vet varför mitt AMD RX 6700XT är begränsat till 133 fps i vissa spel ? Har googlat på detta och inte något sätt att fixa det på men jag sätt flera personer som har samma problem. Någon som vet hur man löser detta ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Inte 144? Tänker vsync.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Inte 144? Tänker vsync.

Kör med en 180hz skärm så det är inte v-sync som är problemet och detta uppstår bara i vissa spel t.ex Nya lego star wars the Skywalker saga.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kör med en 180hz skärm så det är inte v-sync som är problemet och detta uppstår bara i vissa spel t.ex Nya lego star wars the Skywalker saga.

Kolla att spelen i fråga inte har någon default fps limit i kontrollpanelen eller i inställningarna. Möjligtvis också någon dold inställning som behöver ändras i en config-fil någonstans.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Kolla att spelen i fråga inte har någon default fps limit i kontrollpanelen eller i inställningarna. Möjligtvis också någon dold inställning som behöver ändras i en config-fil någonstans.

Har redan kollat i genom config filen och provat att ställa in refresh rate till 180hz dar också men det hjälper inte heller.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

kan mycket väl vara så att spelet i fråga är hårdkodat till max 133fps lite udda val av frekvens men inget är omöjligt.

eller att din gpu/cpu helt enkelt inte orkar producera mer pga dålig spelkod.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Some ovan talare pratar om så kan det vara hårdkodat. Inte helt ovanligt. Var inte Elden hårdkodat till 60 fps t.ex?

133 fps borde väl räcka och bli över för ett spel som Lego Star Wars? Eller händer det i fler spel?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan mycket väl vara så att spelet i fråga är hårdkodat till max 133fps lite udda val av frekvens men inget är omöjligt.

eller att din gpu/cpu helt enkelt inte orkar producera mer pga dålig spelkod.

Skrivet av Raynstorm:

Some ovan talare pratar om så kan det vara hårdkodat. Inte helt ovanligt. Var inte Elden hårdkodat till 60 fps t.ex?

133 fps borde väl räcka och bli över för ett spel som Lego Star Wars? Eller händer det i fler spel?

Tyvärr är inte så fallet har frågat runt lite och de flesta får över 133 fps. och det är inte så att min dator inte klara av att få högre fps för då skulle fps bara stanna på 133 fps och aldrig gå up eller ner och jag har även sett flera som har detta problem med AMD i kort i vissa andra spel också. Har är ett exempel på RTX 3070 så ni kan se att fps inte tar stopp på 133 fps. https://www.youtube.com/watch?v=5yZujTpdaiI

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Någon som vet varför mitt AMD RX 6700XT är begränsat till 133 fps i vissa spel ? Har googlat på detta och inte något sätt att fixa det på men jag sätt flera personer som har samma problem. Någon som vet hur man löser detta ?

Så spelet är bara låst till 133 fps när jag har min xbox kontroll ansluten via Bluetooth om jag istället kör spelet med tagent bord och mus så går fps upp till 180.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Felixark:

Så spelet är bara låst till 133 fps när jag har min xbox kontroll ansluten via Bluetooth om jag istället kör spelet med tagent bord och mus så går fps upp till 180.

Japp, en bugg som vissa råkar ut för i steam pga okända anledningar. Att plugga in/ut USB-dongeln ser ut att lösa det.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så spelet är bara låst till 133 fps när jag har min xbox kontroll ansluten via Bluetooth om jag istället kör spelet med tagent bord och mus så går fps upp till 180.

Vad bra att det löste sig och uppskattar också att du delade med dig vad lösningen var!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Vad bra att det löste sig och uppskattar också att du delade med dig vad lösningen var!

Problemet uppstår bara nära kontrollen är ansluten via Bluetooth till datorn men när kontrollen är ansluten via sladd så är inte spelen låsta till 133 fps längre verkar vara ett problem med steam och inte AMD grafikkorten.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO