Elecgear M11 – en jetmotor till din SSD-enhet

Permalänk
Melding Plague

Elecgear M11 – en jetmotor till din SSD-enhet

Testlabbet får besök av en udda M.2-kylare från Elecgear, vilken utlovar betydligt lägre temperaturer än integrerade lösningar på moderkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

cool!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Väldigt diskret lösning.

Permalänk
Medlem

Par vingar på den där så..

Permalänk

Varför inte bygga chassin mer som serverrack tänk. Man har några stora fläktar som blåser på allt.
Att ha mindre fläktar känns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför inte bygga chassin mer som serverrack tänk. Man har några stora fläktar som blåser på allt.
Att ha mindre fläktar känns fel.

Exakt, småfläktar är hemska!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Detta är verkligen ingen produkt för mig!
Tar hellre en lite långsammare SSD med absolut noll ljud.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför inte bygga chassin mer som serverrack tänk. Man har några stora fläktar som blåser på allt.
Att ha mindre fläktar känns fel.

Nog är det väl snarare ofta små fläktar som snurrar med MÅNGA RPM i serverrack. Högt statiskt tryck för att trycka luft genom lådan som kan vara ganska trång. Det finns inte plats i en 1U serverrack att montera in några 12 cm fläktar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är verkligen ingen produkt för mig!
Tar hellre en lite långsammare SSD med absolut noll ljud.

Den ger ju utmärkt kylning även helt passiv, så om man har plats är det ju ett alternativ

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
DingDongerMcDongface

Kan bekräfta att resonansen från helvetet gav mordiska impulser även ett par bord bort

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag att bara sätta en kylplupp på kontrollerkretsen, typ en sån här https://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler

Så att den håller sig tillräckligt sval för att inte throttla medans NAND-minnet får ha det varmt och mysigt så att inte livslängden påverkas negativt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Själv föredrar jag att bara sätta en kylplupp på kontrollerkretsen, typ en sån här https://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler

Så att den håller sig tillräckligt sval för att inte throttla medans NAND-minnet får ha det varmt och mysigt så att inte livslängden påverkas negativt.

Jag har tänkt exakt likadant, liten och någorlunda diskret. Även om många M.2 enheter nog inte ens behöver det

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Nog är det väl snarare ofta små fläktar som snurrar med MÅNGA RPM i serverrack. Högt statiskt tryck för att trycka luft genom lådan som kan vara ganska trång. Det finns inte plats i en 1U serverrack att montera in några 12 cm fläktar

Jepp 1U är katastrofal. Men jag gillar tänket lite att man har fläktar och ett flöde rakt igenom. Jag skulle vilja ha ett vanlig dator med samma tänk. Sedan får man nog ha egen fläkt på cpu & gpun ändå. Men de sitter ofta idag inte precis så det är ett naturligt luftflöde runt dem.

När det gäller m.2 och vanliga sata ssd så är det få som kräver egen fläkt till dessa. Men ibland sitter de på en plats där det i princip inte finns ett luftflöde alls.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Taggar in @Mordekai här också som tipsade om kylaren.

Permalänk
Medlem

Snart är nog den där vingen på chassit ganska relevant ändå... 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag har tänkt exakt likadant, liten och någorlunda diskret. Även om många M.2 enheter nog inte ens behöver det

Jag är ju en sån som "spelar benchmarks", och på 970 Evo Plus som jag har så blir den lite trött i slutet med "koppartejpen" som följer med, plus att jag tyckte det var trevligt att få NAND-kretsen ljummen för jämnan istället för att den ska bli varm i onödan bara för att kontrollern blir varm, så det kändes som en billig och icke.skrymmande lösning

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Pamudas:

Snart är nog den där vingen på chassit ganska relevant ändå... 😅
https://i.imgur.com/rtwxa9O.jpg

Är ju ändå viktigt med downforce när det går hett till!

Permalänk
Medlem

Vinklingsbar såg jag något om, kanske kan man modda in en egen större fläkt ?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
99:e percentilen

Jag vägrar!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vinklingsbar såg jag något om, kanske kan man modda in en egen större fläkt ?

Eller räta ut den så den ligger platt längs moderkortet

Men kan nog vara lite riskabelt att göra.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

känns som ett steg bakåt i utvecklingen att en sån här pjäs behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Snart är nog den där vingen på chassit ganska relevant ändå... 😅
https://i.imgur.com/rtwxa9O.jpg

Skrivet av JonasT:

Är ju ändå viktigt med downforce när det går hett till!

Se upp för porpoising på chassit bara! Förvisso kan gnistorna vara ett häftigt alternativ till RGB-belysning, men brandfaran är överhängande.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

jag tyckte det mest intressanta var i passivt läge 30 grader skillnad för en ganska cool / annorlunda kylare

Permalänk
Medlem

Kylfläns likt de dyrare moderkorten med någon mindre fläkt låter som något de framtida moderkorten kommer med.

Se Liquid Freezer II med sin VRM-fläkt för exempel på hur jag tänker.

Permalänk
Musikälskare

Brute force lösning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför inte bygga chassin mer som serverrack tänk. Man har några stora fläktar som blåser på allt.
Att ha mindre fläktar känns fel.

Precis så bygger väl flertalet av forummedlemmarna här sina datorer?

Mig inkluderad. Senaste datorn nu har jag endast "chassifläktar" monterade i. Passiva kylflänsar på g-kort och cpu.

Permalänk
Medlem

Är detta månne en kandidat till veckans pryl i Fredagspanelen? Var länge sedan ni hade en sådan. Förövrigt tror jag inte en sådan där liten fläkt blir särskilt långvarig eftersom sådana blir så pass hårdbelastade.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Kan bekräfta att resonansen från helvetet gav mordiska impulser även ett par bord bort

Men VARFÖR kom det inte med i klippet? Slarvigt!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Satte en sådan här på min m2 disk om den hjälper vetefan, men nu sitter den där iallafall på min Samsung 980.
https://www.komplett.se/product/1121615/datorutrustning/lagri...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

9300 rpm......