Permalänk

Vad är det för gammalt tangentbord?

Har ett gammalt Fujitsu ICL som hörde till en dator med win 3.1 men jag vet inte om det är ett mekaniskt tangentbord. Någon som vet?

https://imgur.com/e7e3Y0b

https://imgur.com/36qJnA5

Permalänk
Hedersmedlem

Det där ser ut att ha kommit ihop med en Fujitsu ICL Indiana som stack ut en hel del på sin tid då de var svarta och alla andra datorer var beige-vit-grå. Udda och kul!

Med tanke på att det borde vara från 1994-1996 och till vanliga konumentdatorer så är det kanske inte så spännande konstruktionsmässigt. Borde vara ett vanligt membrantangentbord av billigare sort.

Däremot så lär det finnas många som är intresserade av det ändå.. speciellt om datorn finns kvar också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Tack för svar! Jag fick inte loss någon tangent så jag kan inte titta hur det ser ut, men det är nog som du säger Vill inte öppna och riskera att förstöra något.
Tyvärr så tror jag att jag kastade datorn på tippen Fick den komplett av min faster med dator, skärm, mus och tangentbord. Hela datorn var typ i nyskick. Hade det varit idag så hade jag aldrig slängt den.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en variant av Mitsumi KPQ-E99AC som använder hybridbrytare, d.v.s. membran med fjäder i. Sidan listar KPQ-E99AC-14 medan ditt är KPQ-E99AC-10, men troligtvis är det bara någon mindre skillnad mellan dem (ditt verkar sakna Win-tangenter t.ex.).

Om så är fallet så är det ju åtminstone lite intressant, såna hybridbrytare är inte jättevanliga. Men jag har ingen aning om det faktiskt är värt något.

Permalänk

Ja precis, varför finns inga windows-tangenter på detta? Kanske dum fråga men blev nyfiken nu.
Jag la ut tangentbordet på bud för 100 kr och någon har budat, så jämfört med att kasta det på tippen så är det ju värt något för någon

Permalänk
Skrivet av SweetLilly:

Ja precis, varför finns inga windows-tangenter på detta? Kanske dum fråga men blev nyfiken nu.
Jag la ut tangentbordet på bud för 100 kr och någon har budat, så jämfört med att kasta det på tippen så är det ju värt något för någon

Innan windows 95 så fanns det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweetLilly:

Ja precis, varför finns inga windows-tangenter på detta? Kanske dum fråga men blev nyfiken nu.
Jag la ut tangentbordet på bud för 100 kr och någon har budat, så jämfört med att kasta det på tippen så är det ju värt något för någon

Skrivet av StuntmanMike:

Innan windows 95 så fanns det inte.

Om 9522 är vecka 22 år 1995 så är det precis före lansering, men sådant beror också på när tangentbordet utformades. Att inte ha ett tangentbord med Windows-tangenter var förstås vanligt de första åren och än idag fungerar ctrl+esc för att få upp startmenyn.

(I Windows 3.11 och tidigare finns ingen startmeny och därmed inget behov av någon sådan tangent.)

mindre språkliga justeringar
Permalänk
Hedersmedlem

Hittade lite reklam som passar in bra här. Hade tyvärr inte möjlighet att scanna den ikväll så får bli en bild istället.

https://i.imgur.com/VLDVTSI.jpg

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om så är fallet så är det ju åtminstone lite intressant, såna hybridbrytare är inte jättevanliga.

Inte nu, men jättevanliga i mitten av 90-talet.

Annars hade Fujitsu egen tillverkning av tangentbord, och de flesta av dem från 90-talet var svampiga rubber domes som inte var trevliga att använda. Därför hade jag hoppat över den här på Tradera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Tackar för alla svar
Riktigt kul att se reklamen, Äventyrsmaskinen haha. Nu minns jag ju att där även var högtalare med

Permalänk
Medlem

Min första egna dator var en Fujitsu ICL Indiana (med alla tillbehör), tog flera år i vuxen ålder att ens hitta vad det var för modell igen men särskilt nu senaste året har jag gjort framsteg

Postade i "Vilken var din första dator?" här på SweClockers och det var några som haft den så det var väldigt roligt att läsa och se bilder!

Gjort ett litet Imgur-album med några relevanta bilder jag hittat på nätet under sökandets gång.
Hade även kvar några disketter som hörde till den datorn, bland annat boot/drivers och den väldigt informativa manualen som jag också laddat upp (och lagt ett urval sidor på Imgur - inte alltid bara att dubbelklicka på .HLP-filer längre ).

Stötte till slut på en maskin utan tillbehör på Tradera, inte i världens bästa skick men tog på mig den att fixa upp och förhoppningsvis sakta komplementera med resten eftersom.

Faktiskt suttit med den nu i helgen; med nytt grafikkort (interna var "dött"), RTC-chip (slut batteri såklart) osv så gick den igång fint! Spelade lite Theme Park igår, kul med originalet på hårdvara som inte kör det på tok för snabbt. Rengjorde nu senast linsen på CD-läsaren, därav frontpanelen lös på bild - blev bra men den 4X-läsaren är helt enkelt för gammal modell för att kunna läsa någon CD-R jag bränner (testat mycket ) - lite begränsande när den inte har nätverk eller USB heller. Har (kvar) många, men inte alla originalskivor till allting

Sett ett par tangentbord på auktion här och på finska siter (MikroMikko-märkta där), tycks minnas att de alla gått på dryga hundringen så de ligger nog generellt däromkring, men naturligtvis finns det alltid någon nostalgiker där ute som jag som råkar vara ute efter just en sån. Är med och budar nu, hoppas hoppas!

(Och råkar någon ha musen/högtalarna/skärmen som samlar damm någonstans så säg till! )

la till ett helt ord
Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk

Så jäkla synt att jag slängde allt på tippen, hade allt komplett i nyskick också med manualer, disketter och allt som hörde till =(
Så är det, man är dum och tänker "jag kan inte spara på allt gammalt skräp och ingen kommer vilja ha det"... Hoppas du hittar delarna du vill ha

Permalänk

Vill uppdatera här för skojs skull att jag har varit ute i förrådet i somras och röjt. Hittade då datorn! Jättefin, hel i nästan nyskick. Kändes riktigt roligt

Permalänk
Medlem

Missade uppdateringen på något sätt så ber om ursäkt för "bumpen" men - åh så roligt / avundsjuk!!

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.