Spelkritik.se - samlade spelrecensioner från svenska kritiker

Permalänk
Medlem

Bra ide och det måste ha varit mycket jobb. Som nämnts ovan så använder recensenter olika skalor och det funkar inte riktigt med snittbetyg då. Jag klistrade in ett citat från FZ nedan som jag tycker beskriver situationen bra, även deras betygsskala som skiljer sig från andra. Jag hade helst sett att betygsskalor tas bort helt och hållet och fokus är på sammanfattning eller abstract. Eller ett helt eget betyg från ditt perspektiv?

"Dessutom råder det grav inflation bland 10- och 100-gradiga skalor där i princip allt under 7 eller 70 är dåligt. Vi ser inget behov av att ha 69 grader av hur dåligt ett spel är. Och helt ärligt, i slutändan måste du läsa texten för att få en bild av hur recensenten ser på ett spel." - FZ

"5 Mästerligt! En odödlig klassiker som kommer hålla i åratal efter att betyget satts.
4 Mycket bra! Om ett spel eller en produkt får detta betyg gör det något extra.
3 Bra - Tilldelas spel eller produkter som levererar vad som kan förväntas av dem.
2 Tveksamt - Inte riktigt godkänt, endast anhängare eller okritiskt lagda bör överväga köp.
1 Dåligt - Tveksamt om ens ett rea-pris är skäl nog att plocka fram pengarna." -FZ betygskala

Permalänk
Medlem

Fin sida, men vad är poängen? Det begränsade antalet spelsidor i en region eller i ett språk ger en skev bild av enstaka spel. Hela poängen med metacritic och opencritic är att försöka ta bort den subjektiva faktorn genom att aggregera så många åsikter som möjligt.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Bra ide och det måste ha varit mycket jobb. Som nämnts ovan så använder recensenter olika skalor och det funkar inte riktigt med snittbetyg då. Jag klistrade in ett citat från FZ nedan som jag tycker beskriver situationen bra, även deras betygsskala som skiljer sig från andra. Jag hade helst sett att betygsskalor tas bort helt och hållet och fokus är på sammanfattning eller abstract. Eller ett helt eget betyg från ditt perspektiv?

"Dessutom råder det grav inflation bland 10- och 100-gradiga skalor där i princip allt under 7 eller 70 är dåligt. Vi ser inget behov av att ha 69 grader av hur dåligt ett spel är. Och helt ärligt, i slutändan måste du läsa texten för att få en bild av hur recensenten ser på ett spel." - FZ

"5 Mästerligt! En odödlig klassiker som kommer hålla i åratal efter att betyget satts.
4 Mycket bra! Om ett spel eller en produkt får detta betyg gör det något extra.
3 Bra - Tilldelas spel eller produkter som levererar vad som kan förväntas av dem.
2 Tveksamt - Inte riktigt godkänt, endast anhängare eller okritiskt lagda bör överväga köp.
1 Dåligt - Tveksamt om ens ett rea-pris är skäl nog att plocka fram pengarna." -FZ betygskala

Tack! Jag har funderat på detta en del och håller med om att det finns förbättringar att göra. Har kollat lite på "Bayesian average" (som jag fick tips om här) för att ranka spel bättre i listor. Då tar man hänsyn till snittet och antal recensioner plus lite till. Jag tror att snittet kan vara kvar men att man kanske kan komplettera det med något mer, får fundera lite mera.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Fin sida, men vad är poängen? Det begränsade antalet spelsidor i en region eller i ett språk ger en skev bild av enstaka spel. Hela poängen med metacritic och opencritic är att försöka ta bort den subjektiva faktorn genom att aggregera så många åsikter som möjligt.

Poängen är att samla alla svenska recensioner på ett ställe. Jag förstår att snittet inte blir lika bra som om man tar från hela världen, men jag tycker det är intressant att se vad svenska kritiker tycker.

På längre sikt har jag också planer på att låta användare ge betyg och då förhoppningsvis ge en ännu starkare bild av vad vi i Sverige tycker om ett spel.

Sen tycker jag också att det bara är kul att göra en sida som denna

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till snittbetyg är kanske att visa i procent hur många som gett ett positivt betyg, så som rotten tomatoes gör. Då skulle tex betygen 3-5 vara positiva från FZ och 1-2 räknas som negativt. Något jag tänkte kolla lite mer på, kanske som ett komplement eller som ersättning av snittbetyg.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Förmodligen ditt arbetsnätverk som sätter hårdare säkerhetsgränser? Prova på mobilen eller publikt nätverk.

Jag kom in på den första gången jag försökte men andra gången sa systemet ifrån.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Snyggt, gillar iden och sidan.

Önskemål:
1. Sortera på kategori av spel: FPS, Action, RPG osv
2. Sortera på åldersgrän på spel, så jag kan sortera på PEGI 7, 11, 15, 18....osv lätt att hitta nya spel till barnen

Bra jobbat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Snyggt, gillar iden och sidan.

Önskemål:
1. Sortera på kategori av spel: FPS, Action, RPG osv
2. Sortera på åldersgrän på spel, så jag kan sortera på PEGI 7, 11, 15, 18....osv lätt att hitta nya spel till barnen

Bra jobbat

Tack! Bra förslag, ska absolut kolla på det och få in det på sidan

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Kommande spel skulle vara trevligt om den var omvänd. Så man ser de spel som släpps de närmaste dagarna först. just nu börjar den i oktober 2022 och går bakåt. så sista sidan har spel som släpps imorgon.

Detta är fixat nu

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk

Riktigt bra sajt med proffsigt interface.

Men som nämnts tidigare - ett filterval för first person shooter/view vore ett lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Riktigt bra sajt med proffsigt interface.

Men som nämnts tidigare - ett filterval för first person shooter/view vore ett lyft.

Tack! Jag jobbar på ett filter, så det kommer komma, säger till när det är klart.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Jag har nu justerat lite hur Spelkritiks betyg funkar och hur sorteringen på betyg funkar. Spelkritiks betyg (glödhet/het osv) baseras nu på "bayesian average". Vid sortering av betyg så är det spelkritiks betyg jag sorterar på, inte snittet. Detta för att undvika att massor spel med en recension hamnar i toppen. Jag kommer lägga till en förklaring på sidan hur detta fungerar sen när jag känt lite på detta och om det känns bra.

https://www.spelkritik.se/bladdra/alla/alla-tider/betyg

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Lägg alltid till recensentens namn. Att "Aftonbladet" eller "senses.se" publicerat recensionen ger inte mig någon som helst information om hur jag skall behandla den. För mig blir den recensionen värdelös.

För att veta om recensionen är relevant för mig behöver jag veta vilken person som skrivit den, vilket företag den skrivit åt spelar i princip ingen roll.
Om jag tex vet att Conny Andersson har en liknande smak som mig så är hans namn den enda relevanta informationen jag behöver.

Recensenter flyttar ibland även runt bland de olika siterna och flera frilansar så recensentens namn är mycket viktigare än var recensionen publicerades.
Så byt plats på recensentens namn och siten den publiceras av.

Gör även så att en kan se alla recensioner som en viss person skrivit oavsett vilken site den skrivit för.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Lägg alltid till recensentens namn. Att "Aftonbladet" eller "senses.se" publicerat recensionen ger inte mig någon som helst information om hur jag skall behandla den. För mig blir den recensionen värdelös.

För att veta om recensionen är relevant för mig behöver jag veta vilken person som skrivit den, vilket företag den skrivit åt spelar i princip ingen roll.
Om jag tex vet att Conny Andersson har en liknande smak som mig så är hans namn den enda relevanta informationen jag behöver.

Recensenter flyttar ibland även runt bland de olika siterna och flera frilansar så recensentens namn är mycket viktigare än var recensionen publicerades.
Så byt plats på recensentens namn och siten den publiceras av.

Gör även så att en kan se alla recensioner som en viss person skrivit oavsett vilken site den skrivit för.

Tack för feedbacken! Det bör alltid stå personens namn, det håller jag med om. Kollade på Elden Ring och märkte att Aftonbladet recensionen saknar namn, vilket är fel såklart så får kolla på det. Senses verkar ibland bara skriva "av senses.se" så man får inte alltid ett namn där.

Dina andra förslag får jag kolla och se vad jag kan göra.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Rebben:

Lägg alltid till recensentens namn. Att "Aftonbladet" eller "senses.se" publicerat recensionen ger inte mig någon som helst information om hur jag skall behandla den. För mig blir den recensionen värdelös.

Riktigt bra förslag och håller helt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelkritik:

Tack för feedbacken! Det bör alltid stå personens namn, det håller jag med om. Kollade på Elden Ring och märkte att Aftonbladet recensionen saknar namn, vilket är fel såklart så får kolla på det. Senses verkar ibland bara skriva "av senses.se" så man får inte alltid ett namn där.

Dina andra förslag får jag kolla och se vad jag kan göra.

Namnet står överst i artikeln på Aftonbladet. Senses verkar inte skriva ut namnet så de blir då irrelevanta.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Namnet står överst i artikeln på Aftonbladet. Senses verkar inte skriva ut namnet så de blir då irrelevanta.

Nu hämtar jag personens namn från Aftonbladet recensioner, va ett fel i scriptet.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera lite om sidan, har jobbat en del på prestanda och små fixar. Jobbar även på ett filter för att kunna filtrera på kategorier, som varit en önskan från er. Ska även lägga till fler recensenter så att alla svenska kritiker finns med. Dessa är dom jag vet att jag saknar:

Skriv gärna om ni vet att jag saknar någon mer, och fortsätt gärna komma med feedback.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Nu hämtar jag även recensioner från loading.se.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Har lagt till recensioner från playzine.net nu. Fortsätter satsa på att få med alla svenska kritiker.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

La precis till nordlivpodcast.se, snart hämtar jag recensioner från alla större sajter.

Vad tycker ni jag ska prioritera sen?

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Jag tittar in på spelkritik då och då för att se vad vi i Sverige tycker. Kanske kan ta med våra nordiska grannar också? Vi är ändå rätt likasinnade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Jag tittar in på spelkritik då och då för att se vad vi i Sverige tycker. Kanske kan ta med våra nordiska grannar också? Vi är ändå rätt likasinnade

Just nu satsar jag på alla svenska kritiker, men håller med om att det kanske skulle vara intressant med våra nordiska grannar också.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering - Har nu lagt till utvecklare/utgivare för alla spel.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering - Nu går det att se ett spels genrer och även filtrera på dessa under Bläddra spel, vilket har varit en önskad funktion från flera. Testa gärna och säg till vad ni tycker.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

För er som saknat något spel förut så finns nu spel från 2013 och framåt (tidigare var det från 2020)!

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Gillart! Fin techstack (nuxt, vuetify) & clean design! Designen kan dock vara lite smått generisk (känns som dark-themade siter exploderat).. Försök få in lite gradients / SVG's kanske? Just nu liknar den epic games store, vilket inte behöver vara negativt såklart!
Älskar som sagt intiativet, bollar gärna över discord då jag själv sitter en del i nuxtjs, vuetify mm!

Har nu skapat en Discord server för att lättare kunna diskutera innehållet på sidan. Jag är en ganska oerfaren Discord användare så kom gärna med förslag hur jag kan göra servern bättre.

Länk: https://discord.gg/AmhXTpGfZ2

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Finns det några planer för användare att rösta/gradera spel? blir lite i stil med Rotten Tomates

Snart släpps en ny version av Spelkritik med medlemsrecensioner och även ny design. Har ni några önskemål kring hur denna nya funktion ska fungera? Tänker börja simpelt och utveckla vidare funktionen efter feedbacken jag får.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelkritik:

Snart släpps en ny version av Spelkritik med medlemsrecensioner och även ny design. Har ni några önskemål kring hur denna nya funktion ska fungera? Tänker börja simpelt och utveckla vidare funktionen efter feedbacken jag får.

Nu har en ny version av Spelkritik.se släppts!

Vad är nytt?

Hela sidan är omskriven från scratch och har en ny fräsch design. Förhoppningsvis är den även snabbare och lättare att använda.

Kommer det något mer?

Ja, längre fram kommer medlemsrecensioner, men nu i början kommer jag leta buggar och se till att det som finns redan fungerar optimalt.

Kom gärna med feedback

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day