Veckans fråga: Hur många datorer har du?

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju som sagt en definitionsfråga ...
En stationär desktop, en desktop som agerar server, en nas, tre laptops i brukbart skick (och som brukas, eller har brukats senaste månaden), en styrdator till teleskopen, tre RPI:er ... bara där har vi tio. Ska vi räkna in surfplattor och telefoner har jag ett par till där, vilket inte vore fel med tanke på att de har högre beräkningskapacitet än RPi:erna exempelvis, och då kan man ju gott räkna in Shielden och PS4/PS5 också, och då är vi ju ute på vattnet där vi kan räkna in managerade routrar, smart-TV, och så vidare ...
Men nej, jag skulle nog säga att de tio första räknas i vart fall.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

I aktiv användning: Laptop, speldator, router och två servrar.
Parkerade och används endast då och då: VIC20, C64, C64DTV, Pi3.
”Datorer” som inte är general purpose: Telefon, padda, AppleTV, plus alla möjliga sorters appliances som sannolikt kör något Linux- eller BSD-baserat under huven utan att man ens vet om det.

Permalänk
Medlem

4 stationära datorer och 1 bärbar används nästan dagligen. På fyra personer.

Sen har man ju ofta nån frankenstein-burk med överblivna komponenter som nästan är färdig att skruva ihop.

Permalänk
Medlem

Jag slutade räkna efter nio datorer... Men använder främst min Dell XPS 13, MacBook Air M1, Asus Zenbook UX303 (ligger på jobbet) och en Thinkpad T14 som jobbdator. Mina Raspberries räknade jag inte ens

Sedan har jag en C64, ett par Amiga 500:or, ett par gamla PC-byggen, iMac, Lenovo Yoga, Thinkpad X240, Thinkpad T43p, några Windows 10-plattor ...

Permalänk
Medlem

6-9. Vet inte riktigt, lol. En och annan gammal ligger bara, ibland med oklar funktionalitet. Inte spelklass direkt då eftersom grafikkort hålls reda på och "åldras" snabbare än det mesta annat. Nån går iväg till bekant/släkt som nyttodator ibland.

Permalänk
Rekordmedlem

Valde 6-9 då jag inte riktigt kunde bestämma mig för hur jag kulle klassa äldre maskiner och apparater som inte har tangentbord så det är alltså väldigt snålt räknat för att hamna "under 10"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För många
Slår jag ihop allt blir det säkert 8-9 st, sen har jag 6 st virtuella maskiner också.
Allt används till och från.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Har löjligt många nu när jag tänker efter 😝
Lite svårt att avväga vad som egentligen är en "dator". Men såhär blev min lista:

Aktiva:
1. Stationär: gamingdator/CAD, main rigg.
2. Laptop: Tjejens pluggdator.
3. Laptop: Min för CAD/CAM framför allt.
4. Tv-Box: Mibox S, då TV'n inte har några smartfunktioner.
5. Stationär: Min föredetta main rigg. Server för att strömma och lagra via LAN. Kört BOINC förut, kanske i framtiden ^^
6. Stationär: Företagsdator som är omvanlad till router i form av pfSENSE. Kommer åt min server via VPN på denna bla.
7. Raspberry Pi3: Gridcoin wallet för staking.
8. Raspberry Pi4: Emulering tvspel.

Ej aktiva (används väldigt sällan/samlar damm):
9. Konsol: Playstation 4. Gränsfall dator imo
10. Laptop: Saknar batteri men är kul att testa t.ex en distro.

Tjejen klagar att det drar så mycket ström sedan jag flyttat in. Undrar varför xD
Fick dessutom flytta ut pfSENSE och servern till förrådet då de tydligen orsakar ljudföroreningar!

Permalänk
Medlem

workstation: 5950x 3090

laptop 1 (main) razer 14" 5900hx / 3080
laptop 2 (bedroom) Lenovo x1 nano
laptop 3 (kitchen) Microsoft Surface Pro (2019)
laptop 4 (lenovo x280 dedicated offline crypto/finance console)

htpc 1 (livingroom) i7 gen 7 / 1070ti mini itx, 4k 60hz
htpc 2 (bedroom) barebone amd, 4k 60hz
htpc 3 (office) nån gammal nuc 1080p 60hz

server 1: amd threadripper 2 / 128gb ddr4 (virtualization 20+ servers)
server 2: intel Xeon low power / 280+tb storage
server 3: intel Xeon low power / 220+tb storage
server 4: amd am4, mini atx, 50tb backup
server 5: lenovo m700 (dedicated log server)

rasberry 1 (office): auto music player, auto plays music based on local playlist updated auto every night based on music library.
rasberry 2 (livingroom): auto music player, auto plays music based on local playlist updated auto every night based on music library.
rasberry 3 pihole dns
rasberry 4 phile dns 2 (backup)

säkert missat något men det blir en del

Permalänk

3 stationära, 2 laptops och 4 pi

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Jag har nog 10 laptops i alla fall (allt från 486 till Haswell) sen 3 datorer från innan ’90, och sen kanske 4 stationära till (tyvärr bara från socket 775 och framåt då mycket försvann i en flytt för några år sedan). Har också några ’netbooks’ och en tablet med windows 8 på (toshiba atom-baserad)

Sen är det ju en definitionsfråga, smartphones är väl datorer, eller nästan i alla fall.

Sen är det oklart hur många kompletta jag kan plocka ihop från mina lösa delar

Permalänk
Medlem

Den i signaturen och en Raspberry Pi 4

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

En stationär, en laptop, en microserver, en pfsense-router, en raspberry pi och en mobil. Jag väljer att räkna med mobilen då den ersatt så mycket av det jag använde en dator till före smartphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har nog 10 laptops i alla fall (allt från 486 till Haswell) sen 3 datorer från innan ’90...

Ah! Nu fick du mig att komma ihåg datorerna i "det gamla rummet" också Har två IBM PS/2:or stående där.

Permalänk
Avstängd

Räcker med 1

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Main riggen.
Gamla main riggen som samlar damm (Tror jag ska spara den för bakåkompatibilitet. Perfekt att ha en XP/Vista/Win7 maskin.)
Surface Pro 7 som är en 2in1.

Räknade inte med nasen, routern eller mobilen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tre stycken.
En stationär och två bärbara.

Visa signatur
Permalänk

Räknas bara de ihopmonterade?
1 Alderlake, 1 Skylake (kommer bli min frus dator snart), 2 Sandy Bridge (fruns, file server), 1 NUC vid TVn, 2 Raspberry Pi (en kör home assistant, den andra gör inget just nu) och en jobb-laptop.

Permalänk

IPad Pro, laptop, raspberry pi så totalt tre enheter

Permalänk
Medlem

6-7 om man räknar med ipaden. Lite tvek på paddan och har skippat det mesta som inte är renodlade datorer men använder den mer likt en dator än andra smarta enheter.

1. Äldre Macbook pro (~2013) - privat.
2. Macbook pro - jobb
3. Stationär primär dator
4. Stationär tv/lagring
5. Stationär web/spel server
6. Raspberry pi 4. (används iof inte till något specifikt just nu, kördes som web server förut)
7. ipad air 2.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Eftersom varje person själv får definiera vad en dator är, är alltså veckans fråga och tillhörande forumtråd nåt för folk att bara rabbla upp va de känner för att lägga tid på att skriva.
Så jag bara säger något halvt taget i ur luften vilket ändå kommer stämma för jag får själv definiera vad som är en dator, så jag har 25st datorer plus/minus 25st.

Permalänk
Medlem

3 stycken i garderoben.. .användes vid behov
spela / surfa / gammeldatorn
sandybridge 2600k kabylake 7700k alderlake 12400F

Permalänk
Medlem

5 stationära
3 laptops
Surfplatta och telefon

samt delar till ett gäng datorer i en garderob, äldsta är Q9550 som var sista Intel CPU utan ME kan vara bra ifall man skulle bli paranoid

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Datorer jag räknade: laptop (jobbets), stationär speldator
Halv-datorer jag inte räknade: har två raspberry pi liggandes, har precis köpt en padda som jag kanske lämnar tillbaka. Pendlar mellan att ha en egen laptop/padda eller ej, det finns många som ger ordentligt "ha-begär" men tycker det är väldigt svårt att motivera inköpet då man sällan befinner sig hemifrån en längre tid och absolut behöver en dator. Men skulle gärna ha en även om jag inte känner att jag behöver en.

Permalänk
Medlem

Röstade 2, har en desktop och en laptop.
Finns dock fler datorer i hushållet

Permalänk
Medlem

Står en hel del i förrådet. Datorer som går att starta, stationära och bärbara tillsammans utan att räkna med mobiltelefoner eller surfplattor utgår till 10st exakt. Kanske har man ett problem (:

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Endast 1 dator, varje gång jag uppgraderat eller byggt helt nytt så finns det alltid någon kompis eller småsyskon som behöver.. blir aldrig något över

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ush vad mänga det blev. 2st vadagliga. 2st bärbara. 1st bärbar med trasigt batteri. 1 W7 för gamla program, 2st W98SE för gamla spel. 1st XP för gamla spel och program. En Ivybridge jag är osäker på. Sen en annan som inte är fixad för att so om det kan bli ett w98se projekt. Då räknar jag inte mobiler och moddade konsoler, eller moderkort med CPU och RAM liggande. Men de klarar XP kanske W7 men vill inte slänga.

Edit:
Har en Apple G något med PowerPC men den tänker jag slänga men berätta för dem på återvinningen att den fungerar med ny IDE disk och ominstallation. Har de gamla diskarna med inte orkat rensa dem. Vilket jag låvade före ägaren. Familje fotton.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Går som sagt säkert att räkna annorlunda om man känner för det men vi säger 5.

- Huvuddatorn i signaturen, lyckades beställa 3080 till MSRP november 2020 just innan allt blev larvigt, phew
- Förra huvuddatorn (i7-4790k, 980 etc), skadat nätagg så den står bara och deppar i ett hörn så länge
- Laptop, Acer Aspire 5 A515-43 15,6" FHD billigt på mellandagsrea 2019, mest bara till jobb och lite surf/YouTube, kört Pinball FX2 nån gång
- Windows 98 (Compaq), överlag toppen men lite för snabb för gamla spel utan kodad hastighetsbegränsning (t.ex. Theme Park)
- Windows 98 (Fujitsu) [WIP], inte-exakt-men-nära-nog återskapande av betydligt långsammare barndomsdatorn, komplementerar ovanstående

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Medlem

3 stycken, en i sovrummet och en i vardagsrummet plus en laptop som tidigare var vardagsrum-PC men är nu mer eller mindre en reservdator... jag brukar dock ha med den i badrummet dom tillfällen jag tar ett långt bad och vill kolla film samtidigt

Sen har jag massor med retrodatorer... Atari ST, Amiga, C64, C128, Acorn Archimedes, Spectrum 128, Amstrad CPC, 486, 386,pentium...etc. men dom används inte precis regelbundet utan mer när det faller mig in

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11