Rösta fram SweClockers bästa lifehack

Permalänk
Medlem

Plastpåse över mobilen när man är ute i regnväder o spelar mobilspel.

(Ja man kan ta en ny påse istället som är mindre skrynklig)

Permalänk
Medlem

Får väl slänga in två till:
Extern på/av knapp till datorn. Det är lätt att löda ihop en sladd med brytare att koppla in på moderkortet istället för chassits på/av knapp. Då kan man skicka in datorn mot väggen under skrivbordet, eller till annan oanvändbar plats, och ändå lätt kunna slå av/på. Jag har min knapp fasttejpad på skärmens kant så jag kan slå på/av skärmen och datorn på samma ställe. Jag förstår att vissa i forumet kommer gråta blod av detta förslag då alla RBG dioder är bortkastade...

Det andra är att använda gamla telefoner eller surfplattor som statusdisplayer i huset. Antingen skriver man ett enkelt android program eller så har man en central server i huset som pushar ut data till dem (ex har en websida som pollar från servern). Mycket bättre displayer än de som marknadsförs till raspberry pi el dyl. Förutom temperatur, larmstatus, F1 score på någon modell man tränar (ok - lite suck-up till Quamcom) och sådant som MisterSaiZo vill titta på, så kan telefonen vara påloggade på familjens google konto så man både får en hemtelefon och en central för hushållets kalender.

Permalänk
Medlem

Jag har genom åren gjort massor med "lifehacks" med teknik.
Använt saker menat för en sak till något helt annat. Många saker kan bli ett avgasrör på en moppe tex

Mitt mest vuxna lifehack är att fråga på sweclockers om råd innan jag gör något jag inte vet något om eller om råd inför köp.
Be om hjälp helt enkelt. Skitbra lifehack.
Tack alla ni som hjälpt mig genom åren.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Mitt lifehack är lätt överslagsräkning i huvudet, har varken tankmätare eller tripp på volvon men med planerade rutter och komma ihåg hur mycket man tankat så har jag aldrig blivit stillastående även om det varit nära vid två tillfällen

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Då du skall poppa popcorn i kastrull så dels så poppar man självklart i smör, så det är ju inget lifehack. Lifehacket i sig är dock att blanda smör, popcorn och SALT i kastrullen då det skall poppas. Saltet lägger sig överallt på de färdiga popcornen och man får inte allt salt i botten av bunken som det ofta blir då man saltar i efterhand.

Tricket funkar så klart om man poppar i olja också.

Ps. Tillsätt lite mald svartpeppar också för det där lite extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Mitt lifehack: Dricka 1L/h vatten med vätskebalanserande brustabletter under arbetstid under dessa varma dagar som kommer framöver. Behöver själv inte ens besöka toan. Drick EJ mer än 1L/h, för dina njurar skull.

Jobbar du med maratonlöpning eller? Mer än 8 liter om dagen är skadligt vad jag vet

Permalänk
Medlem

Vårt life hack är något enklare..

Vi har en tv med Chromecast i alla rum där barnen vistas med autowake funktion på.
Så om man är upptagen med diverse olika saker. (som att sitta på toaletten..)
Så kan man lätt sätta på den TVn där barnen är nära med Bolibompa eller Greta gris så vinner man ofta några extra minuter för att göra klart (som att torka sig 😂)
Och kan sedan ta sig till barnen för att underhålla dom.
(Om dom inte skriker: pappa stick! Greta gris är här!!! När man kommer och känner sig fullkomligt älskad 😂)

Barnen har ju inte så stora krav på tv så fick tag på ett par billiga/gratis och sedan köptes Chromecast och en bättre router för stabilt och brett nät.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop ett litet Batterilager för att driva diskmaskinen.

Jag bor i ett gammalt lägenhetshus med svag ström så trotts att den totalrenoverades 2020 så installerades ingen diskmaskin.

Så på detta sett kan jag köra alla hushållsmaskiner jag vill utan att riskera att "proppen går".

Supersmidigt😁

Permalänk
Medlem

Mitt bästa "hack" är att jag har alarm för exakt allt som jag ska göra, har inte glömt eller missat något under flera år.
I början kändes det lite som att någon annan styrde mitt liv och jag bara lydde men man vänjer sig

Permalänk
Medlem

Ja har alltid ställt in en tillbringare med vatten i kylskåpet för att få kallt och gott vatten till maten.
Nåväl för ett år sedan så tog jag en behållare på ca 7 dl och frös in den till en stor isklamp som passade i tillbringaren. Nu fick jag iskallt vatten men döm om min förvåning när jag märkte att det inte bara var iskallt utan det var också makalöst gott. Ungefär som en "vatten de lux".

Permalänk
Medlem

Spritsa köttbullar istället för att rulla

Som rubriken säger... Spritsa på plåt och tillaga i ugnen, göra hundra köttbullar går nu på samma tid som att göra några stycken. Perfekt att frysa och sedan steka på för att få yta och bli varma!

Mamma Scan kommer gå i konkurs!

Visa signatur

To be a Bulle or not to be a Bulle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Att aldrig sova mer än 4 timmar per natt. (gjort det i snart 20 års tid) Sover jag 8 så är jag en zombie dagen efter. Betyder att, om jag lever till jag är 80, så har jag levt längre än de som sovit 8 timmar per dag, hehe...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Rätt individuellt om det fungerar för alla. känner en äldre man som sover mellan 2-3 timmar per natt och det har fungerat länge för honom. Själv fungerar ca 6 timmar bra för mig. En kompis jag känner måste sova mer än 8 timmar för att känna sig utvilad.
Även hur fel sovtid visar sig för alla är olika. sover jag för länge får jag huvudvärk. En kompis hade ofta huvudvärk så han gick på massor av läkarbesök och köpte glasögon då han trodde det skulle lösa problemet. Problemet var att han sov för lite helt enkelt.

Större problemen med lite sömn kommer ju senare i livet, man har enormt förhöjd risk att få problem i hjärnan när man blir gammal om man sover lite. Alzheimsers och demens främst.

En orsak till att många vaknar med huvudvärk efter ha sovit länge är för man är uttorkad, ett stort glas vatten brukar fixa det ganska fort

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Min förra telefon kunde spela in samtal automatiskt. Självfallet slog jag på det. Räddat mig ett par gånger när man fått löften om åtgärder via telefon.

T.ex. hade jag köpt en kamera varpå det var fel på sensorn. De visste inte om de skulle få in några nya och erbjöd att skicka på reperation och KANSKE då skulle få behöva vänta sex månader på att få tillbaka den lagad / pengarna tillbaka.

Frågade om jag kunde få pengarna tillbaka i stället om jag skickade tillbaka allting så jag kunde köpa en annan modell?
-Jovisst det skulle gå bra.

När jag väl skickat in prylarna hävdar de att jag inte alls kan få tillbaka pengarna / tillgodokvitto då den behöver skickas på service. Skulle jag vilja ha det skulle de behöva göra ett köp av prylarna med värdeminskning på några tusen. Så antingen ligger jag ute med 20 000 i ett halvår, eller så får jag nöja mig med 15 000 SEK.

Då sade jag: Jag har faktiskt samtalet inspelat där ni lovade att jag kunde häva köpet och få pengarna tillbaka direkt (utnyttja ångerrätt då det var inom 14 dagar)
- Vänta lite ska bara prata med chefen
Tog tre minuter och sedan kommer han tillbaka
- Ursäkta att du fick vänta, vi häver köpet så kan du göra en ny beställning om du önskar.

Sedan det här har jag använt mig av inspelning av samtal och använt som safeguard så fort något strular eller man pratat siffror över telefon men inte fått ner det skrifligt trots påpekande. Som tur var inget man ofta behöver hänvisa till (kanske en gång vart tredje år)

Permalänk
Medlem

Har flera teknik jox

1. Nfc tagg på trådlösa laddaren i sovrummet som släcker alla lampor + slår igång larmet rätt tid utifrån min kalender, går via Homeassisant

2. Philips hue fjärr kopplat till homeassistant med utskriva klistermärken på ex Bamse m.fl som startar det på tv:n

3. motorvärmare som slår igång utifrån kalender och utetemperaturen på morgonen.

4. Övervakningskameror i barnens rum

5. Belysning i hemmet som styrs utifrån solens upp/ned

6. subwoofer som slår på/av om klockan är före/efter viss klockslag om tvn slås på.

——— ej teknik
Ställ gräddförpackningen på spisplattan efter du hällt ut det som går i grytan. Så får du ut en skvätt till.

isbitar i ugnen då du bakar bröd istället för ångugn

använd en frityrslev för att tärna ägg

stek bacon i micron

m.m

Permalänk
Medlem

Spara tid vid pastakokning

Spar tid vid pastakokningen genom att koka upp mycket vatten innan och frys in! Så har man färdigt kokt vatten i frysen klart att användas.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa Lifehack.

För att spara pengar, spara då in på dina utgifter helt enkelt.
När väl den polletten landade o inte jagade högre lön så fick jag helt plötsligt mer pengar på kontot.

Sen om du poppar popcorn hemma så släng med lite kokosolja i grytan så kommer du får "bio" smak på popcornen

//Skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Inaktiv

Isbergssallad

För att få bort hela roten på ett lätt sätt kan man göra på 2 sätt.

1. Antingen slå med handen rakt i roten med handflatan, bara att dra den rakt ut.
2. Det sättet jag brukar göra på, slå isbergssalladen i bänken med roten först. Sen är det bara att dra den rakt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWarc:

Får väl slänga in två till:
Extern på/av knapp till datorn. Det är lätt att löda ihop en sladd med brytare att koppla in på moderkortet istället för chassits på/av knapp. Då kan man skicka in datorn mot väggen under skrivbordet, eller till annan oanvändbar plats, och ändå lätt kunna slå av/på. Jag har min knapp fasttejpad på skärmens kant så jag kan slå på/av skärmen och datorn på samma ställe. Jag förstår att vissa i forumet kommer gråta blod av detta förslag då alla RBG dioder är bortkastade...

Annars finns det i många BIOS/UEFI en funktion som heter "Power On By Keyboard", vilket gör att man kan starta datorn från tangentbordet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Nice lifehack; Sweclockers fyndtipstråd!
(/forum/trad/999559-dagens-fynd-bara-tips-ingen-diskussion-las-forsta-inlagget-forst?p=506)
Alltid najjs att göra såntdär klipp på nånting man inte visste man behövde!
Köpte 40m högtalarkabel för priset av några få på lokala stället. Perfekt då bakrehögtalarna skulle upp i surroundet👍

Annars skulle jag säga som Roy i IT Crowd;
" Have you Tried turning it off and on again?"
En powercycle och minnesdump kan lösa dom skummaste felen ibland. Hur klyschigt det än är 😅

Visa signatur

2500K@4,5ghz,16gb 1866mhz hyperx, rx590 nitro+ SE,850evo. funkar fint till att surfa youtube

Permalänk
Medlem

Är smöret för hårt för att bre på (vi snackar riktig smör)? => Vitlökspress to the rescue. Efter det kan man bre på som vanligt.

Sugen på en snabb efterrätt en varm dag? Skala en mogen banan på ena sidan, skär på längden och fyll med en mix av 1/2 msk nötsmör, 1/2 tsk kakao och lite honung (alternativt chokladpulver som Oboy, då kan man skippa honung) samt lite vatten och blanda tills man får en bra konsistens som inte är allt för rinnig. Frys i 1-2 h. Bäst att göra i förväg.

Frågar ett recept efter honung? => Smörj måttet med neutral olja så kommer honungen släppa lätt.

Permalänk
Medlem

Till sommar grillen
Vira in botten av vinflaskan i tidningspapper
Kör ned den bland kolen
Dra ut flaskan
Fyll på med kol och tänd på.

Fungerar alltid

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Till sommar grillen
Vira in botten av vinflaskan i tidningspapper
Kör ned den bland kolen
Dra ut flaskan
Fyll på med kol och tänd på.

Fungerar alltid

Ännu bättre:
Bara kör med denna, rikta den ner i glöden några minuter. Bättre glöd, så jämn man vill ha den, utan något som luktar/smakar skit och sätter sig på gallret

Permalänk
Medlem

Slut på tryckluft på burk hemma? Inga problem!

Jag hittade liknande på thingiverse men de är inte alls lika effektiv på att flytta luft som den jag skapat

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaToNi:

Som rubriken säger... Spritsa på plåt och tillaga i ugnen, göra hundra köttbullar går nu på samma tid som att göra några stycken. Perfekt att frysa och sedan steka på för att få yta och bli varma!

Mamma Scan kommer gå i konkurs!

Tyvärr smakar köttbullar som gått i ugnen och inte pannan väldigt mycket sämre.
Men ja har man brottom och smaken inte är det primära håller har absolut med.

Permalänk
Medlem

När jag ska äta glass från GB låda brukar jag spola varmt vatten på skeden, för att den ska "skära" igenom lättare.

Drar också till med Ctrl+Ins för att kopiera och Shift+Ins för att klistra in, otroligt smidigt när man är vänsterhänt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ännu bättre:
Bara kör med denna, rikta den ner i glöden några minuter. Bättre glöd, så jämn man vill ha den, utan något som luktar/smakar skit och sätter sig på gallret
https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/17-985_xl_1.jpg

Over the top but sure

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

Är så jävla dålig på lifehacks (tror jag). Men ett jag ofta använder är när kaffekannan måste rengöras (ni vet när den har lite goa inbrända/torkade fläckar i botten och på sidorna). Ta typ 2-3 ark hushållspapper och kasta ner i kannan, fyll på med en skvätt ljummet/hett vatten och börja "centrifugera" det blöta pappret i kannan. Efter ett par varv häller man ut allt och imponeras av hur rent det blev.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Over the top but sure

Ja, det kan jag köpa, men kostar inte så mycket och det är något många redan har hemma. Testa nästa gång, det går sjukt fort

Permalänk
Medlem

Sänk temperaturen genom att evaporera vatten

Sommar på ingång, semester och sommarlov hägrar. Du vill spendera den med att sitta inne och gamea men rummet har fönster med söderläge och det blir outhärdligt varmt?

Blöt en Buff eller scarf eller annat liknande plagg, vrid ur och ha den runt halsen. Det kommer sänka din kroppstemperatur och ta udden av hettan. Just halsen har många stora ytliga blodkärl så det funkar extra bra.
Behöver man mer kan man köra med en T-shirt, det gör jag när jag åker MC varma sommardagar i fullt MC ställ.
Jag har också testat en lätt fuktad handduk som täcke när det varit så varmt att jag inte kunnat sova, men då frös jag istället.

Det går åt ganska mycket energi i form av värme för att evaporera vatten. Den enklaste källan till den energin är din kroppsvärme som då omvandlas till vattenånga. Det är egentligen samma princip som svett, men känns betydligt fräschare.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Life hack som är guld att använda på jobbet, eller hemma, är ifall man tejpar fast lapper eller etiketter utskrivna på vanligt papper och sedan ångrar sig och vill riva bort tejpen från pappret.
Detta är ofta en no-go, eftersom tejpen förstör pappret när man försöker dra bort tejpen.
Men om man istället drar i tejpen från vardera sida (tänk er att ni ska förlänga och dra ut tejpen så den blir längre) så brukar ofta tejpens klister släppa från pappret, i och med att det bara är kladdigt på den icke utsträckta delen!!

För en chill tid hemma, gamla goda frysta vindruvor i vin eller valfri dryck som man inte önskar spä ut med "äckligt" vatten :)!

En fantastisk bra life hack som jag nyligen hittade (på r/lifehacks, väldigt bra subreddit ifall ni är intresserade!) om det blir stömavbrott och man inte har sin trogna powerbank: https://www.reddit.com/r/lifehacks/comments/lo68li/kid_shares_the_hack_his_grandma_came_up_with_to/