Dell tar fram egen standard för DDR5-moduler till bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Dell tar fram egen standard för DDR5-moduler till bärbara datorer

CAMM-formatet får också en egenknåpad standard för grafikkortsmoduler, som ska göra bärbara datorer mer modulära.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Och den adaptern så vanligt ddr5 minne passar borde ingå, varför inte fastskruvad utan minne. Att man ska krångla och beställa en speciell adapter från Dell så kommer nog de flesta köpa ramminnet därifrån också. Men det är väl en baktanke Dell har?
Kunderna hade blivit rasande om det inte gick att göra standardhårdvaror, men nu finns det adapter att köpa. Min gissning i sverige blir vi hänvisad att prata med en support på finska för att beställa den och leveranstid är endast 5år.

*edit*
På tal av trög leveranstid så har jag beställt standardhårdvaror och fått typ beräknad leveranstid mars år 2023 och jag höll på att ramla av stolen.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt varför någon ersättare till just SO-DIMM skulle behövas, men utbytbar grafik på bärbara skulle vara nice om det standardiserades (igen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ser inte riktigt varför någon ersättare till just SO-DIMM skulle behövas, men utbytbar grafik på bärbara skulle vara nice om det standardiserades (igen)

Ja. Det vore nog ingen stor grej för dom att göra om dom verkligen ville.
Kundbasen för en sådan dator borde vara enorm.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Sötast

Oh please, det finns tack och lov en standard för de absolut flesta datorkomponenter. Att frångå detta är inget bra för konsumenter >_<

Permalänk
Testpilot

Ska man skratta eller gråta?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Dedikerade grafikkort för bärbara? Vad säger miners om detta?!

Permalänk

Dedikerade ram och grafik moduler?

Synd att vi inte tänkt på det innan, det är ju genialt!!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Känns ju som en kompromiss mellan helt fastlödda komponenter på moderkort och den vanliga slotten, då för lågprofils-laptops?

och pinout kan ju inte vara helt konstig? så borde ju komma tredjeparts/adaptrar rätt fort.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det blir väl som med alla mindre spridda standardformat, de enskilda komponenterna blir så dyra att det är mer lönsamt att sälja hela datorn och uppgradera till något nyare. Vi ser det exempelvis på MXM-moduler där en begagnad MXM-modul kostar nästan lika mycket som en komplett begagnad bärbar dator med samma kort redan installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Känns ju som en kompromiss mellan helt fastlödda komponenter på moderkort och den vanliga slotten, då för lågprofils-laptops?

och pinout kan ju inte vara helt konstig? så borde ju komma tredjeparts/adaptrar rätt fort.

Precis, känns som folk är onödigt negativa.. Detta är ett steg i rätt riktning utan att för delen tumma lika mycket på storleken som det görs med de vanliga standarderna. Må vara låst till dell men det ger lite utan att ta något och gör saker mer repaerarbara.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Känns ju som en kompromiss mellan helt fastlödda komponenter på moderkort och den vanliga slotten, då för lågprofils-laptops?

och pinout kan ju inte vara helt konstig? så borde ju komma tredjeparts/adaptrar rätt fort.

Är det proprietära lösningar (vilket det förmodligen blir) så kommer det vara intrång på Dells IP och vi kommer i så fall bara få se taffliga knock offs.

Skrivet av Palme_570:

Precis, känns som folk är onödigt negativa.. Detta är ett steg i rätt riktning utan att för delen tumma lika mycket på storleken som det görs med de vanliga standarderna. Må vara låst till dell men det ger lite utan att ta något och gör saker mer repaerarbara.

Vi som har varit med ett tag och sett liknande lösningar från Dell (och Apple) tidigare vet att det inte handlar om valfrihet utan inlåsning. Den stora faran är att om en kommer undan med det finns faran att andra tar efter.

Ett steg i rätt riktning vore att ta fram en öppen standard (ungefär som DP) som fler kan ta till sig.

Negativ? Snarare luttrad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det proprietära lösningar (vilket det förmodligen blir) så kommer det vara intrång på Dells IP och vi kommer i så fall bara få se taffliga knock offs.

Vi som har varit med ett tag och sett liknande lösningar från Dell (och Apple) tidigare vet att det inte handlar om valfrihet utan inlåsning. Den stora faran är att om en kommer undan med det finns faran att andra tar efter.

Ett steg i rätt riktning vore att ta fram en öppen standard (ungefär som DP) som fler kan ta till sig.

Negativ? Snarare luttrad.

Du missar fortfarande poängen, spelar ingen roll om den är propitär. Är mer rimligt med produkter som går att reparera och bra om det är av tillverkningsskäl blir mer unifierat. Detta ställs mot en dator som har allt fastlött som inte har några alternativ det finns INGEN nersida. Om du jämför mellan standard kompontenter & detta visst. Men dessa lösningar tas ju fram för de spar utrymme i jämförelse med standard inte för att dell tror de kommer sälja en jävla massa grafikkort i efterhand...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Du missar fortfarande poängen, spelar ingen roll om den är propitär. Är mer rimligt med produkter som går att reparera och bra om det är av tillverkningsskäl blir mer unifierat. Detta ställs mot en dator som har allt fastlött som inte har några alternativ det finns INGEN nersida. Om du jämför mellan standard kompontenter & detta visst. Men dessa lösningar tas ju fram för de spar utrymme i jämförelse med standard inte för att dell tror de kommer sälja en jävla massa grafikkort i efterhand...

Nej, jag missar inte poängen. Du läste antagligen inte hela inlägget innan du svarade mig, eller så brydde du dig bara inte om att försäkra dig om att du förstod innehållet. Min önskan är att man ska kunna byta moduler mellan olika fabrikat. Låter det sämre?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, jag missar inte poängen. Du läste antagligen inte hela inlägget innan du svarade mig, eller så brydde du dig bara inte om att försäkra dig om att du förstod innehållet. Min önskan är att man ska kunna byta moduler mellan olika fabrikat. Låter det sämre?

Nej. Men negativiteten är ändå felställd. Om det är fastlött eller detta föredrar du då fastlött ? Propitära lösningar tas ju "oftast" fram för att standarden inte håller måttet, synd att detta inte är en standard ja. Men om alternativet är fastlött är ju detta inte sämre..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nej. Men negativiteten är ändå felställd. Om det är fastlött eller detta föredrar du då fastlött ?

Då väljer jag bort Dell, svårare än så är det inte. Tänker inte låsa in mig igen hos en tillverkare som ständigt letar efter sätt att låsa in sina kunder.
Risken är också att Dell gör samma misstag igen där man lovar guld och gröna skogar men när det kommer till kritan så fungerar det inte i praktiken. Följande exempel är ETT i raden av MÅNGA klavertramp.

https://www.ign.com/articles/dell-class-action-lawsuit-alienw...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det proprietära lösningar (vilket det förmodligen blir) så kommer det vara intrång på Dells IP och vi kommer i så fall bara få se taffliga knock offs.

Vi som har varit med ett tag och sett liknande lösningar från Dell (och Apple) tidigare vet att det inte handlar om valfrihet utan inlåsning. Den stora faran är att om en kommer undan med det finns faran att andra tar efter.

Ett steg i rätt riktning vore att ta fram en öppen standard (ungefär som DP) som fler kan ta till sig.

Negativ? Snarare luttrad.

proprietär, okej, men vadå Dells IP? Larv.

HDMI är också IP, inget som stoppar från att använda kontakten om du kan få tag i den. du får inte använda IP loggan utan licens, dock.
(retro mods som använder DVI över hdmi, implementerad i FPGA, fick inte marknadsföras med HDMI i namnet, utan fick byta till n64digital osv.)

så jag ser inget problem där.

Apples proprietära SSD connector finns ju hur många adaptrar till som helst, från nvme.
Det stora problemet är väl om dom låser till bara deras egna RAM/wifi/SSD i FW/BIOS/EFI, det är väl så apple och dell gjort förr.

vilket dom kan göra oavsett connector.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

proprietär, okej, men vadå Dells IP? Larv.

HDMI är också IP, inget som stoppar från att använda kontakten om du kan få tag i den. du får inte använda IP loggan utan licens, dock.
(retro mods som använder DVI över hdmi, implementerad i FPGA, fick inte marknadsföras med HDMI i namnet, utan fick byta till n64digital osv.)

så jag ser inget problem där.

Apples proprietära SSD connector finns ju hur många adaptrar till som helst, från nvme.
Det stora problemet är väl om dom låser till bara deras egna RAM/wifi/SSD i FW/BIOS/EFI, det är väl så apple och dell gjort förr.

vilket dom kan göra oavsett connector.

Det är såklart spekulationer, precis som ditt "larv". Frågan jag ställer mig är om man vill stödja en sådan utveckling där man fortsätter sätta krokben för konsumenterna. Då har jag även pågående Right to Repair-debatt i USA i bakhuvudet och vart det skall sluta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Palme_570:

Precis, känns som folk är onödigt negativa.. Detta är ett steg i rätt riktning utan att för delen tumma lika mycket på storleken som det görs med de vanliga standarderna. Må vara låst till dell men det ger lite utan att ta något och gör saker mer repaerarbara.

Har en HP Elitebook Dragonfly via jobbet som har 16 GB minne fastlött. Jag hade lätt uppskattat en möjlighet att uppgradera till 32 GB även om det skulle innebära att det skulle vara icke-standardiserade komponenter. (Eller tja, jag vet inte, förmodligen hade jag gnällt på det ändå. )

fastlött < utbytbar icke-standard < utbytbar standard

Å andra sidan så skulle jag nog ännu hellre vilja ha standardkomponenter. Funderar på att be om att få uppgradera till en Framework när de väl kommer till Sverige. 16 GB minne kan absolut vara för lite för hur jag jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är såklart spekulationer, precis som ditt "larv". Frågan jag ställer mig är om man vill stödja en sådan utveckling där man fortsätter sätta krokben för konsumenterna. Då har jag även pågående Right to Repair-debatt i USA i bakhuvudet och vart det skall sluta.

Hur sätter detta krokben? vad jag förstått handlar det inte om att först och främst flytta från vanlig so-dimm till detta, utan att istället gå till detta från permanent fastlött på moderkortet i formfaktor som inte tillåter modulärt i vanliga fall, thin&lights typ macbook air, vissa chromebooks etc.

det nämns än sålänge ingenting om denna lösningen kommer patenteras eller något annars konstigt och dom kommer gå efter tillverkare som gör ram som passar deras "socket" eller vad det blir. personligen tvivlar jag på det. det kommer bli en free for all. om inget annat kommer en massa på alixpress att se guldgruva och börja tillverka.

så från det hållet sätt är detta en WIN för rights to repair. nu kan du faktiskt byta ut modulerna. och inte hålla på med hot-air rework station.

software låsning av ram manufacturer och så klart om man ens kan öppna upp enheten är en annan fråga i sig.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Hur sätter detta krokben? vad jag förstått handlar det inte om att först och främst flytta från vanlig so-dimm till detta, utan att istället gå till detta från permanent fastlött på moderkortet i formfaktor som inte tillåter modulärt i vanliga fall, thin&lights typ macbook air, vissa chromebooks etc.

det nämns än sålänge ingenting om denna lösningen kommer patenteras eller något annars konstigt och dom kommer gå efter tillverkare som gör ram som passar deras "socket" eller vad det blir. personligen tvivlar jag på det. det kommer bli en free for all. om inget annat kommer en massa på alixpress att se guldgruva och börja tillverka.

så från det hållet sätt är detta en WIN för rights to repair. nu kan du faktiskt byta ut modulerna. och inte hålla på med hot-air rework station.

software låsning av ram manufacturer och så klart om man ens kan öppna upp enheten är en annan fråga i sig.

För att slippa upprepa mig så kan du läsa tidigare inlägg som bemöter dina argument här: 19570315 och här: 19570339.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

DOH!...

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP