Defekt 6800 XT. Är det något värde att sälja?

Permalänk
Medlem

Defekt 6800 XT. Är det något värde att sälja?

Hej!
Ska skriva så kort så möjligt.
Köpte mig en XFX 6800 XT Merc 319

Lite hastigt så köpte jag mig ett vattenblock som tydligen skulle passa en annan version av detta kort (utan att jag visste det, så hann jag redan skruva bort originalkykaren).

Alltså garantin är "bruten". Var bara att skruva tillbaka originalkylaren igen och använda kortet som den är då.
Fungerade i ca 5 månader tills jag skulle starta Crash Bandicoot 4. Så fort det startade, hörde jag ett "klick" och allt blev svart. Det var då grafikkortet gav upp.

Förstå nu, grafikkortet är helt trasigt. Har tittat och provat allt som går. Den är slut ☠️

Mina 13k får svida denna gång. Så dum och idiotiskt av mig att börja skruva på det. Men men.

Men jag tänker nu, vad ska jag göra med det? Slänga det? Eller finns det folk där ute som kan laga sånt här? Finns det marknad för trasiga grafikkort?
Isåfall. Vad tror ni jag kan sälja detta för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Hej!
Ska skriva så kort så möjligt.
Köpte mig en XFX 6800 XT Merc 319

Lite hastigt så köpte jag mig ett vattenblock som tydligen skulle passa en annan version av detta kort (utan att jag visste det, så hann jag redan skruva bort originalkykaren).

Alltså garantin är "bruten". Var bara att skruva tillbaka originalkylaren igen och använda kortet som den är då.
Fungerade i ca 5 månader tills jag skulle starta Crash Bandicoot 4. Så fort det startade, hörde jag ett "klick" och allt blev svart. Det var då grafikkortet gav upp.

Förstå nu, grafikkortet är helt trasigt. Har tittat och provat allt som går. Den är slut ☠️

Mina 13k får svida denna gång. Så dum och idiotiskt av mig att börja skruva på det. Men men.

Men jag tänker nu, vad ska jag göra med det? Slänga det? Eller finns det folk där ute som kan laga sånt här? Finns det marknad för trasiga grafikkort?
Isåfall. Vad tror ni jag kan sälja detta för?

Reklamera kortet om du köpt i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Reklamera kortet om du köpt i butik.

Hur kan jag reklamera något jag redan skruvat och brutit garantin på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Hur kan jag reklamera något jag redan skruvat och brutit garantin på?

"Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år. Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes."

Enligt Konsumentverket. Garantin du nämner kommer från fabrikanten men vi har lagar i Sverige som står över ev. garantier

Läs på och gör ett försök, den funkade ju efter ditt "intrång" och bara dog plötsligt. Och plomberingen som dem kanske kommer nämna har aldrig ens existerat

Stavning
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Empeboy:

Hur kan jag reklamera något jag redan skruvat och brutit garantin på?

Garanti och reklamation är inte samma sak, reklamation är lagskyddat och om du inte har skadat något genom att utföra ett icke fackmannamässigt arbete på produkten så gäller reklamationsrätten även om garantin inte gäller. Har du bara monterat av och på originalkylaren utan att göra fel har du reklamationsrätt, har du däremot monterat fel vattenkylare och skadat kortet pga det gäller inte reklamationsrätten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du kan nog få 2-3k på Tradera för ditt kort om reklamation inte skulle funka.

Permalänk
Medlem

Kan göra ett försök att hjälpa dig kolla på det om du har lust att skicka hit det, släng upp det på tradera annars

MVH //

Permalänk
Medlem

Gamla och trasiga grejer betalas det väldigt bra för i marknaden på SWEC, ifall du inte lyckas lämna tillbaka det.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Skicka det till northridge fix

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Men jag tänker nu, vad ska jag göra med det? Slänga det? Eller finns det folk där ute som kan laga sånt här? Finns det marknad för trasiga grafikkort?
Isåfall. Vad tror ni jag kan sälja detta för?

Ta det via hemförsäkringen. Kolla om du har drulle och se vad dom gör för åldersavdrag(vissa har stora avdrag andra har inga på nya produkter).
Med lite tur åker du på självrisken, runt 1500:-, resten ersätter försäkringsbolaget.

Permalänk

Det finns absolut folk som kan laga detta. Vissa av dessa XFX-kort har klarat sig max 10dagar och då har inte ens plomberingen blivit bruten, avlägsnad.
Börja med att reklamera kortet. Uppge all info om din setup så rapporten blir så fullständig som möjligt.
Om du vet av dig att kortet blivit inköpt i väldigt tidigt skede av releasen så kan de röra sig om för tidig död, alternativt om hantering av kortet i samband med demontering varit bristfällig.

Får du ingen hjälp överhuvudtaget från RMA eller drulle!
Skicka det till TechCemetery. Kunskapsnivån på just grafikkort är extremt hög med abnormt många fixade kort, men se bara till att du inte dragit kortet i nån ugn bara. Såna dumheter kastar han bara åt sidan och du blir debiterad.
Ju mindre självfix från ej lämpliga reparatörer desto bättre resultat är att vänta!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Skicka det till northridge fix

Varför? Han är inte speciellt duktig på grafikkort. Tech Cemetery löser i stort sett alla tänkbara fel. Även trasiga minnen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Varför? Han är inte speciellt duktig på grafikkort. Tech Cemetery löser i stort sett alla tänkbara fel. Även trasiga minnen osv.

Man kan "baka" trasiga grafikkort etc. Genom att lägga korten i ugnen. "Reflowar" lödtennet på BGA etc. Kan vara så att TS råkat störa BGA vid kylar-meckandet.

(BGA= Ball Grid Array).

Kolla när LTT bakar GPU:
https://www.youtube.com/watch?v=8Xanr4jkmEc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Man kan "baka" trasiga grafikkort etc. Genom att lägga korten i ugnen. "Reflowar" lödtennet på BGA etc. Kan vara så att TS råkat störa BGA vid kylar-meckandet.

(BGA= Ball Grid Array).

Kolla när LTT bakar GPU:
https://www.youtube.com/watch?v=8Xanr4jkmEc

Jo tack jag vet att folk provar att baka sina GPU:er i brist på bättre kunnande. Jag klandrar ingen för det, om valet står mellan att kasta kortet eller göra ett försök i ugnen att återuppliva det så är ugnen ett bra alternativ. Nu är TS kort ett dyrt kort med stort värde om det går att få liv i igen, då är ugnen skitdåligt alternativ.

Bättre att skicka det till Tech Cemetery och få liv i det igen, northridge kunskap om gpu:er är i stort sett obefintlig. Men hans affärsidé bygger inte på att kunna detaljfelsöka heller. De fel han kan åtgärda på grafikkort är generella elektronikfel.

Tolka mig inte fel, jag gillar northridge fix, jag handlar ofta prylar av dom och följer dom på tuben. Men ett grafikkort för 13 000 hade jag skickat till Tech cemetery hellre än northridge alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empeboy:

Hur kan jag reklamera något jag redan skruvat och brutit garantin på?

Inte förbjudet att byta kylare. Vill påstå att det är inte du som ska bevisa att skadan beror på kylarbyte.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag vill undvika moraliska aspekt, men vilken typ av plombering har dessa XFX-kort? Teoretiskt borde det gå att återställa och det är inte heller säkert att felet berodde på avmontering av kylaren. Det finns väl tusentals grafikkort som "bara dör" efter ett par månader eller år där ingen skruvat på dem. Finns för övrigt warranty void klistermärken på ebay och aliexpress som kan köpas och klistras på skruvarna.

I USA och Kanada är det inte förbjudet att förstöra warranty void klistermärket, man får byta kylpasta och rengöra fläktarna:
https://www.xfxforce.com/support/xfx-warranty

Självklart använde du antistatisk matta och armband vid avmontering, det gör alla seriösa personer som sysslar med elektronik.