Är Huawei p30 pro ett bra köp idag april 2022?

Permalänk
Medlem

Är Huawei p30 pro ett bra köp idag april 2022?

Modellen kom våren 2019. Har varit slutsålda sedan länge men hittat en ny, så köpte till bråkpriset av en ny galaxy s21/22 ultra och dom är för stora. Vad hade ni gett för en ny p30 pro?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hade nog inte köpt en så pass gammal mobil som "ny" idag. Saknar säkerhetsuppdateringar och det finns ruggigt snabba nya mobiler för 1500-2000kr.

Säg 400kr för att ha en "bra att ha"? Jag hade då dock aldrig rört en Huawei.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade nog inte köpt en så pass gammal mobil som "ny" idag. Saknar säkerhetsuppdateringar och det finns ruggigt snabba nya mobiler för 1500-2000kr.

Säg 400kr för att ha en "bra att ha"? Jag hade då dock aldrig rört en Huawei.

Du har fel. Jag har en Huawei p20 pro som fick en stor uppdatering förra veckan, det är grymt. P30 pro är eftertraktad. Bjöd 3200kr på tradera men priset gick upp så jag avbröt. P30 pro är den bästa telefonen som har allt, efter dyra galaxy s21/s22 ultra. Och då tänker jag på den grymma perisopkameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade nog inte köpt en så pass gammal mobil som "ny" idag. Saknar säkerhetsuppdateringar och det finns ruggigt snabba nya mobiler för 1500-2000kr.

Säg 400kr för att ha en "bra att ha"? Jag hade då dock aldrig rört en Huawei.

Om jag inte minns fel, så får P30 fortfarande säkerhetsuppdaterar, dock inte så ofta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Batwoman:

Du har fel. Jag har en Huawei p20 pro som fick en stor uppdatering förra veckan, det är grymt. P30 pro är eftertraktad. Bjöd 3200kr på tradera men priset gick upp så jag avbröt. P30 pro är den bästa telefonen som har allt, efter dyra galaxy s21/s22 ultra. Och då tänker jag på den grymma perisopkameran.

Skrivet av jnsson:

Om jag inte minns fel, så får P30 fortfarande säkerhetsuppdaterar, dock inte så ofta

Okej, ursäkta om jag skrev slarvigt.
Om jag köper en mobil 2022 så vill jag ha säkerhetsuppdateringar även i framtiden, inte idag.

Att köpa en mobil från 2019 och räkna med att det finns säkerhetsuppdateringar lika länge som en motsvarande billig 2022-modell kanske är rimligt. Jag gör dock inte den kalkylen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

P30 Pro uppdaterades till EMUI 12 för någon vecka sen.

Det är en bra och snabb telefon. Om man litar på Huawei eller inte är ju dock en annan fråga.

(använder en P30 Pro dagligen)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har en P20 Pro och hade jag kunnat få tag på en fräsch P30 så hade jag lätt slagit till. Otroligt bra telefoner.

Permalänk
Medlem

Telefonen i sig är riktigt bra, utan tvekan.
Men hur länge till den stöds med uppdateringar är ju en annan fråga.
Risken finns ju att du kommer att sitta med en bra telefon som inte längre stöds och därmed en del appar som slutar fungera.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle BETALA för att använda något som Kinesiska staten potentiellt kan använda för att övervaka mig och mitt land? Eh, får bli ett hårt pass på den, inte ens om jag får betalt.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Modellen kom våren 2019. Har varit slutsålda sedan länge men hittat en ny, så köpte till bråkpriset av en ny galaxy s21/22 ultra och dom är för stora. Vad hade ni gett för en ny p30 pro?

Har lyckats spräcka min skärm på min p30 pro och tänkte hitta en ersättare. Men det är tråkigt när nått som är bättre går för 10kkr och uppåt.
Så jag sitter nu 6 månader senare fortfarande med min p30 pro som blev snabbare med förra veckans uppdatering, samt att kamerorna fick sig en push.

Permalänk
Medlem

Funkar inte Lineage bra nu för tiden om man vill fortsätta uppdatera efter officiellt stöd saktar/läggs ner? Längesedan jag kikade på det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Modellen kom våren 2019. Har varit slutsålda sedan länge men hittat en ny, så köpte till bråkpriset av en ny galaxy s21/22 ultra och dom är för stora. Vad hade ni gett för en ny p30 pro?

Jag tycker det är en bra mobil som har Google playstore och en bra bakre kamera. Rätt mycket slöare än modernare mobiler. Kommer tydligen nån uppdatering snart. Tror de går på ca 2000kr på tradera idag, så under det är ett fynd.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Funkar inte Lineage bra nu för tiden om man vill fortsätta uppdatera efter officiellt stöd saktar/läggs ner? Längesedan jag kikade på det.

Huawei tillåter inte upplåsning av bootloader längre.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Modellen kom våren 2019. Har varit slutsålda sedan länge men hittat en ny, så köpte till bråkpriset av en ny galaxy s21/22 ultra och dom är för stora. Vad hade ni gett för en ny p30 pro?

Det är en otroligt bra telefon, kameran är utmärkt även idag, min fru fick ta över min när jag köpte nya samsung och ärligt talat så var hoppet en besvikelse då skillnaden i dag till dag är nästan obefintlig. Men jag ville ha en penna att ta anteckningar med.

Så du klarar dig utmärkt med en p30 pro, det är en riktigt bra mobil och sista som har android som jag förstår det av huaweis mobiler, så jag skulle gladligen använda den ett par år.

Permalänk
Medlem

min p20 pro fungerar fortfarande bra efter snart 4 års användning. Det enda som slutat fungera är fingersensorn men det kunde man lägga till direkt på skärmen i inställningar. Batteriet fortfarande bra och långvarig kvalité!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Huawei tillåter inte upplåsning av bootloader längre.

Det är väl en väldigt stor röd flagga (Fattar ni?) om man ändå tagit sig förbi avsaknad av stöd för nyare modeller, gammal modell osv.

Jag hade aldrig betalat för det, oavsett pris, då det finns så fantastiskt bra budgetlurar nu för tiden.

Edit*
Hade heller aldrig någonsin betalat fullpris för Samsungs senaste telefoner då det är ett sånt fundamentalt påslag på grund av märket (Ja, vi har landat där) för Galaxy jämfört med Axx-modellerna.
Jag köpte en Xperia 5 III nyligen för 6500 :- vilket jag anser är hutlöst, men samtidigt fick man mycket för pengarna även om kameran tog ett tag att lära sig, och det märks att mjukvara och AI är the name of the game när det kommer till mobilkameror.

Edit2*
För att svara på TS fråga - Om jag var tvingad och inte hade någon telefon hade jag kunnat ge en tusenlapp för att ha något i någon månad tills jag hade köpt något nytt, men ärligt talat är även det på gränsen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag hade aldrig betalat för det, oavsett pris, då det finns så fantastiskt bra budgetlurar nu för tiden.

Det brukar väl vara kameran det sitter i för de flesta eftersom man oftast har mobiltelefonen som sin primära kamera. Det är det enda jag skulle kolla på nu för tiden när man har småbarn (från att inte har brytt sig det minsta om hur bra kameran är). Nu är jag ju inte direkt kräsen med kameran eftersom jag kör OnePlus men när den säckar ihop helt så kommer det vara kameran som får styra. Och den är väl ändå så vitt jag förstår rätt bra på P30 Pro.

Men om du vet någon telefon med riktigt bra kamera som kan klassas som budgettelefon är jag idel öra.

För att svara på trådstarten så skulle jag ju säga att med tanke på att man inte får låsa upp bootloadern i kombination med att det är Huawei så hade jag aldrig använt en sådan telefon ens om jag fick den gratis. Jag kan liksom inte riktigt skaka tanken på att anledningen att man inte får låsa upp bootloadern är starkt ihoplänkad med att Huawei bedriver spaningsverksamhet till Kinesiska staten och inte är så pigg på att du gör något med telefonen så att den inte går att övervaka längre.

Permalänk
Medlem

huawei är ingenting värt idag i väst efter alla skandaler, spelar ingen roll om deras telefoner och kamera är bra.. undvik märket helt. finns ju google pixel idag så får man rätt så bra kamera och android och man behöver inte oroa sig det ligger nån backdörr till kinesista staten som övervakar dig utan att du vet om det.

Permalänk
Avstängd

Jag skriver detta meddelandet från en P30 Pro. Fantastisk batteritid, bra skärm, rapp fortfarande. Har absolut ingenting att klaga på. När den går sönder eller blir för seg så blir det iPhone. Förhoppningsvis i höst men den lär tyvärr hålla till hösten 2023 eller bevare mig väl 2024.

Och mycket bra kamera.

Permalänk
Medlem

Jag personligen gillade huawei men eftersom dem inte har tillgång till google play m.m. slutade jag köpa dem. P30 som jag minns var det sista telefon med google play.

Jag följer lättsamt till / från patchar till linux kernel ( Android är en linux dist, använder linux kärna ) där huawei försker få in sina ändrigar.

Vissa av dem har blivit nekade för dem innehåller allravligar säkerhetes brister i koden som dem själva använder med i sin egen version av linux kärna

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade nog inte köpt en så pass gammal mobil som "ny" idag. Saknar säkerhetsuppdateringar och det finns ruggigt snabba nya mobiler för 1500-2000kr.

Säg 400kr för att ha en "bra att ha"? Jag hade då dock aldrig rört en Huawei.

Finns såklart undantag om man inte bara värderar snabbhet. Säkerhetsuppdateringar kan man i vissa fall lösa ändå - på egen hand. Det enda stora problemet är väl att hitta nya, äkta originalbatterier.

Dagens mobiler har inte sällan dåliga batteritider för att de hela tiden kräver mer energi. Samtidigt blir de allt större och mer otympliga. Allt annat än mobila alltså.

Själv har jag en Lenovo P2 - kör Android 12 - som inte kan ersättas eftersom det inte finns en mobil som kan konkurrera med batteritid, pris och format. Har inte hänt något på sex år. Samsung M51 och Samsung M31s är båda tegelstenar. Sony gör nu ett magplask med Sony IV som kostar 5000 kr, är hutlöst överprissatt och får tokstryk av Realme och OnePlus ett lägre prissegment.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Är det bara nya Huwaei telefoner som har begränsats? Jag märker då ingen skillnad på min p20 pro. Youtube app fungerar och googleplay också

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Är det bara nya Huwaei telefoner som har begränsats?

Ja, alla Huawei telefoner som släppts efter 2019 har inte Google tjänsterna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig