Tips/hjälp i Ghost CMS (webdesign)

Permalänk
Medlem

Tips/hjälp i Ghost CMS (webdesign)

Hej

Jag bygger en hemsida som ska bli en guide, en "topo" för klättring i området där jag bor.
Det finns flera orsaker till att jag har valt en egen lösning, bland annat att det ska gagna lokal miljön och inte någon app utvecklare.
Jag har nästan ingen erfarenhet av webdesign men har ändå klarat att bygga 2st tidigare i Wordpress.
Hörde talas om Ghost CMS pga att jag önskar en membership site så jag satte igång och det var enklare än någonsin. MEN...

Web strukturen fungerar inte som jag tänkt mig.

Jag försöker bygga enligt följande exempel:

climb.com/topo/namnpåplats/sektor1/klättring1
klättring2 och så vidare

Under "namnpåplats" ska det finnas de olika platserna och under det sektorer/områden (crag, för dom som klättrar).
Under varje "sektor" ska det sen finnas bilder och beskrivningar på problem och leder som kan klättras.
Strukturen fungerar till och med "namn på plats", sedan blir det error 404.

Har läst mig till att jag kanske måste skapa en collection elelr lägga in routes men förstår inte detta när jag läser dokumentationen.
Är det någon här med erfarenhet av Ghost?
Behöver ett exempel för att förstå hur detta fungerar. Har aldrig sysslat med webkod men trots allt klarat att bygga site i Wordpress utan någon som helst form av erfarenhet och användade av kod.

Väldigt tacksam för tips!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

Kul projekt, svinbra!
Nu använder jag inte specifikt Ghost men jobbar mycket med headless/nodejs/den typen av webplatser...
Edit: Insåg att Ghost ju inte alls bara är headless så som jag först trodde, så redigerar mitt svar lite.
Gissar att du gör Ghost med ett färdigbyggt tema?
Hur har du konfigurerat "strukturen" i adminpanelen?

Mvh

Permalänk
Medlem

Har faktiskt löst problemet på egen hand genom att editera "routes" och spaltat upp olika tags i olika under menyer. Det var det enda jag kunde komma på som löste problemet.
Utan detta kunde jag inte lägga till mer än 2 undermenyer.
Nu får jag splatat upp allt som jag vill och sortera efter tags i respektive meny där innehålelt ska vara.
Driver en hemsida åt en lokal klätterklubb som jag är aktiv i också.
Den kör Wordpress och hade ZERO erfarenhet när jag kastades in i värvet men måste erkänna att jag aldrig kunnat bygga det jag byggt i Wordpress som det jag fått till i Ghost på 14 dagar. Är imponerad över systemet.
Wordpress är mycket bra det också men bygger på plugins som kan vara svårt att administrera för nybörjare. Inte minst Stripe.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Nytt problem. Siten är kalr för lansering men har problem med transaction och newsletter emails.
Om någon lyckats installera detta i Ghost som körs via docker med ENV varabler direkt i stack så ta gärna kontakt...

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Kul projekt, svinbra!
Nu använder jag inte specifikt Ghost men jobbar mycket med headless/nodejs/den typen av webplatser...
Edit: Insåg att Ghost ju inte alls bara är headless så som jag först trodde, så redigerar mitt svar lite.
Gissar att du gör Ghost med ett färdigbyggt tema?
Hur har du konfigurerat "strukturen" i adminpanelen?

Mvh

Siten är live sedan två månader nu med 99.91% uptime. Climborland.com. Ska sätta lösningen i ett HA cluster i höst och migrera siten till till lxc container. Den körs nu under Docker i omv

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic