Quiz: Gamla pryl- och datorljud

Permalänk
Medlem

Är den där med diskett verkligen riktig? Den diskettenheten mår nog inte så bra i så fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Mitt resultat: 8/10.
Hur skall man höra skillnad på modemen, tycker jag minns att vårat 33.6K och 56K modem lät väldigt lika.

56K är väsentligt längre, som jag minns det - men visst var det en gissning.

Skrivet av ztenlund:

Det är ljudet av att man spolar bandet.

Japp. Grejen med VHS är att bandet är ganska tunt och långt, vilket inte är ett problem när man spelar en film i normal fart. När man spolar är det dock lite riskabelt, eftersom bandet kan gå av om man accelererar för hastigt - exempelvis om man kommer till slutet och bandet hastigt stannar. Snabbspolande VHS-spelare höll koll på var de var på bandet för att det aldrig skulle hända. I ljudet hör man att bandspelaren accelererar ganska sakta, vilket var vad jag tog det på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

8/10

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Måste säga att jag hört skrivare låta exakt som floppydisken, men hade nog tagit den om jag inte vart så het på gröten med att klicka.

Skönt att det inte bara var jag, tyckte det lät som en gammal matrisskrivare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick 5/10 och djuuuuupt besviken då man ju var med på den tiden...

Men vissa frågor var också rätt svåra och lite missledande tycker jag (som några redan påpekat):
- Skillnaden mellan 56k och andra modem känns lite väl liten för att ta med i quizzet. (men den råkade jag chansa rätt på )
- VHS bandet lät lite udda. Jag fattade inte att bandet spolades utan gissade på projektorljud istället.
- Diskettstationen låter inte frisk, utan som den misslyckas flera gånger med att söka. Det i sin tur lät så lika en dot matrix skrivare så att jag gissade fel. (en vanlig diskett harvar sällan sådär länge såvitt jag minns)
- Sista frågan var om något för enkel: bara ett alternativ var ju en konsol (de andra två alternativen var hemdatorer)

...

Annars är jag sur på mig själv för att jag inte lyckades minnas rätt med Windows startupljudet, men det var inte quizzets fel

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Måste säga att en diskett och en skrivare kan låta ganska lika.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Wohooo!

Lite flyt med Mac, CD32 och Windows 95 måste jag erkänna... aja där rök all tur inför morgondagens EuroJackpot-dragning... men fan 10 rätt på ett quiz här är nästan lika stort!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Tror det är första quizet jag fått alla rätt på. (Visserligen hade jag tur med korrekta gissningar)

Permalänk
Medlem

Såg att fler noterat angående floppyn, det låter helt klart mer som en matris. Har nog aldrig hört en floppy låta på det viset.

Permalänk
Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Medlem

Känns som man borde kunna dessa saker bättre

Permalänk
Medlem

Sju siffror på ICQ, tappade dock bort mitt första på 6 siffror!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Gick bättre än väntat

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vill tacka både https://www.youtube.com/c/Lazygamereviews och https://www.youtube.com/c/MichaelMJD för att dessa youtube kanaler matar mig med retro content som hjälpte mig att få 9/10 i detta quiz

Hade fel på Mac frågan... Undviker deras produkter så kanske är därför.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lurigaste frågorna var Mac och sista frågan

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte fråga 8. Det första jag brukar göra med ett nytt OS är att stänga av alla irriterande ljud ...

Kul fråga 10, där det bara fanns en spelkonsoll bland svarsalternativen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem

Printerljudet/floppyljudet var en luring. Jag hävdar fortfarande det var en matrix skrivare

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tool:

Jag hävdar fortfarande det var en matrix skrivare

Jag håller med, och som klassiskt dålig förlorare/besserwisser vill jag bestämt och med eftertryck hävda att det definitivt inte var en "diskett" som lät.

Permalänk
Medlem

Amiga 500 är ju ingen konsol

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fixade alla utom Mac frågan

Visa signatur
Permalänk
Medlem