Sony WH-1000XM5 har en helt ny design och längre batteritid

Permalänk
Melding Plague

Sony WH-1000XM5 har en helt ny design och längre batteritid

Nästa version av Sonys populära brusreducerande hörlurar omdanas rejält på designfronten enligt en serie läckta bilder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar gamla designen bättre, men smaken är väl som baken antar jag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Skönt med lite uppgraderad design, men påminner de inte lite väl mycket om Bose 700?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Enviro:

Skönt med lite uppgraderad design, men påminner de inte lite väl mycket om Bose 700?

Ja, det känns onekligen som att de sneglat en del på Bose den här gången. Lite trist att tappa förmågan att vika ihop dem, men annars tycker jag designen ser rätt nice ut. Hoppas på ytterligare förbättringar gällandes samtalskvalitet för M5:orna.

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på aptx och fungerande mikrofon denna gången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan man hoppas på aptx och fungerande mikrofon denna gången?

Är det dyrt med att licensiera de olika codecen eller varför är det så dåligt stöd överlag för "bättre" codecs?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tycker designen är riktigt fräsch. Som ni säger, den påminner väldigt mycket om bose's.
Hur som helst, har länge varit i valet o kvalet över att köpa WH-modellen, men stannat lite skeptiskt.
Kan starkt tänka mig att det blir ett köp denna gången, beroende på priset på lurarna..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Batteritiden har då aldrig varit ett bekymmer för mig på mina WH-1000XM3.
Däremot är de lite veka i konstruktionen och har spruckit på ett ställe.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är det dyrt med att licensiera de olika codecen eller varför är det så dåligt stöd överlag för "bättre" codecs?

De använder redan en bättre codec. Det som efterfrågas är en "bredare" codex som är mer kompatibel men som fortfarande har ok ljud

Hoppas innerligt på Bluetooh LE.

Är det bara jag som tycker att huvudbandet ser väldigt smalt ut? Antar att jag ska testa lurarna innan jag klagar på komforten

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Testpilot

Meh..

Tidigare revisioner ur WH-serien har enligt mig haft bästa designen någonsin på ett par hörlurar när det kommer till komfort, kan ha dem på mig en halv dag utan att ens tänka på det. Möjligen att Sennheiser HD579 är likvärdiga i detta hänseende, men sida-vid-sida vinner nog Sony's ditto ändå.

För egen del har den nya designen otroligt mycket att leva upp till om den ska gå hem!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De använder redan en bättre codec. Det som efterfrågas är en "bredare" codex som är mer kompatibel men som fortfarande har ok ljud

Hoppas innerligt på Bluetooh LE.

Är det bara jag som tycker att huvudbandet ser väldigt smalt ut? Antar att jag ska testa lurarna innan jag klagar på komforten

Jaha Har du möjligtvis en bra sida där man kan se skillnaderna?

Jag skulle vilja ha aptx low latency, men det kanske inte utmärker sig så mycket jag trodde?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är det dyrt med att licensiera de olika codecen eller varför är det så dåligt stöd överlag för "bättre" codecs?

De vill pusha sin egna LDAC men det finns i princip bara på ett fåtal mobiler. Jag ser inte poängen med bandbredden det ger heller, runt 320kbit/s är good enough för denna typ av lurar. Att använda t ex 192kbit/s på andra enheter låter inte bra. (AAC och SBC)

Permalänk
Keeper of Traditions

Tråkigt att de inte kan inspireras mer av Sennheiser istället, som gjort de enda snygga trådlösa hörlurarna än så länge...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De vill pusha sin egna LDAC men det finns i princip bara på ett fåtal mobiler. Jag ser inte poängen med bandbredden det ger heller, runt 320kbit/s är good enough för denna typ av lurar. Att använda t ex 192kbit/s på andra enheter låter inte bra. (AAC och SBC)

Hur ser det ut med Windowsstöd? Många använder ju sina lurar på kontoren, kanske fler timmar i vardagen än kopplat till mobilen.

Jag kör med mina XM4 till datorn (stationär med usb-mottagare) och det skulle kunna förbättras för användaren om man säger så.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan man hoppas på aptx och fungerande mikrofon denna gången?

Tror inte Sony kommer att släppa mer produkter med aptX, eftersom dom inte använder Qualcomm kretsar längre, utan Mediatek. Sony satsar 100% på LDAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur ser det ut med Windowsstöd? Många använder ju sina lurar på kontoren, kanske fler timmar i vardagen än kopplat till mobilen.

Jag kör med mina XM4 till datorn (stationär med usb-mottagare) och det skulle kunna förbättras för användaren om man säger så.

Det är non existent på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tråkigt att de inte kan inspireras mer av Sennheiser istället, som gjort de enda snygga trådlösa hörlurarna än så länge...

Vilka då?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är det dyrt med att licensiera de olika codecen eller varför är det så dåligt stöd överlag för "bättre" codecs?

aptX varianterna är låsta till hårdvara från Qualcomm.
LDAC är Sonys egen codec, så den verkar stödas av det flesta Sony produkter och som jag förstår det standard i Android, men alla telefontillverkare verkar inte implementerar den biten kod. Däremot verkar det kosta att stoppa LDAC i hörlurar och högtalare.
LHDC och LLAC verkar inte speciellt populära utanför kina, även om stöd ska finnas från ett flertal tillverkare.
MACH är ännu en variant som verkar ha väldigt lite stöd och som inte är gratis.
AAC är gratis och likaledes Bluetooth LE Audio, men hitintills verkar det inte finnas många produkter med LE Audio.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog aldrig själv att bli överens med trådlösa lurar. Jag har ett par buds med senilband som jag använder vid matlagning, men annars är det inte produkter för mig. Kul att de blir bättre (?) för dem de är till för dock.

För min del, och jag talar bara för mig här, är det fortfarande för mycket kompromisser i ljudkvalitet i trådlös kommunikation och att du måste bära runt på en signalomvandlare, förstärkare och batteri i själva enheten. Jag gillar inte att en produkts livslängd bestäms av batterier.

För egen del?
För portabelt ljud gillar jag Sennheiser HD25 med familj (och har själv ett par Amperior). Håller för omild behandling, du kan köpa alla reservdelar om du behöver och lär kunna fortsätta göra då de kom på 80-talet. Har själv bytt kabel och kuddar. Allt jag behövde var en skruvmejsel. Bra ljud, bra passiv isolation, lätt att reparera för användaren. Bias för att jag själv har dem? Absolut! Jag blir mer och mer nöjd med mitt köp för varje år som går, och det är väl 10 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De vill pusha sin egna LDAC men det finns i princip bara på ett fåtal mobiler. Jag ser inte poängen med bandbredden det ger heller, runt 320kbit/s är good enough för denna typ av lurar. Att använda t ex 192kbit/s på andra enheter låter inte bra. (AAC och SBC)

Fåtal? Det har nativ stöd i android sen android 8. Alla telefoner jag testat sen 2019 har LDAC fungerat på, mest samsung, en sony, en nokia. Fungerat utmärkt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Meh..

Tidigare revisioner ur WH-serien har enligt mig haft bästa designen någonsin på ett par hörlurar när det kommer till komfort, kan ha dem på mig en halv dag utan att ens tänka på det. Möjligen att Sennheiser HD579 är likvärdiga i detta hänseende, men sida-vid-sida vinner nog Sony's ditto ändå.

För egen del har den nya designen otroligt mycket att leva upp till om den ska gå hem!

Antar att du inte har glasögon eller stora öron? Brukar göra rätt ont efter 3-4 timmar och på långflyg går det inte att dom på sig hela flyget, även om man vill.

Permalänk
Medlem

Valde själv just XM3:orna framför XM4 tack vare bättre codec-stöd på den äldre modellen.

Hoppas XM5:orna fortfarande går att köra med sladd (verkar som det!), då det ibland är att föredra (som till mitt Nintendo Switch med laggande Bluetooth).

Däremot svårt att se om NFC finns kvar. Använder det till att aktivera Bluetooth och starta valda appar på min iPhone.

Permalänk
Snusfri

Herregud vad groteskt fula dom var, mina XM3 får hänga med länge till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Låter förmodligen lika illa som tidigare hörlurar i serien…

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Viktiga för mig är att fixa miccarna vid röstsamtal. Vill inte höra att micarna plockar upp lite vind. Jätte irriterande att lyssna på ett möte och får uppplockat random ljud som jag alldrig hört om lurarna var avstängda ens, ljudisoleringen blir plöttsligt en ljudamplifier.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hiskeligt vad fula dom vart plötsligt om detta stämmer, påminner för mycket om 700-nånting modellen från Bose.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

aptX varianterna är låsta till hårdvara från Qualcomm.
LDAC är Sonys egen codec, så den verkar stödas av det flesta Sony produkter och som jag förstår det standard i Android, men alla telefontillverkare verkar inte implementerar den biten kod. Däremot verkar det kosta att stoppa LDAC i hörlurar och högtalare.
LHDC och LLAC verkar inte speciellt populära utanför kina, även om stöd ska finnas från ett flertal tillverkare.
MACH är ännu en variant som verkar ha väldigt lite stöd och som inte är gratis.
AAC är gratis och likaledes Bluetooth LE Audio, men hitintills verkar det inte finnas många produkter med LE Audio.

Vilken röra, tack.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jaha Har du möjligtvis en bra sida där man kan se skillnaderna?

Jag skulle vilja ha aptx low latency, men det kanske inte utmärker sig så mycket jag trodde?

https://www.headphonesty.com/2020/03/bluetooth-audio-codecs-e...

Där får du först historian om hur det utvecklats, sen en genomgång av alla delar (bitrate etc etc), och till sist en förklaring om varje codec.

Fördelen med aptx är att den stödja väldigt bra på android. Qualcomm licensierar den.

AAC kan implementeras på olika sätt. iPhone har gjort det riktigt bra, Android typ inte alls.

LDAC har väldigt bra kvalité. Det är den codecen som Sonys lurar använder om din telefon har stöd för det. Sonys egenutvecklade codec. Nackdelen är att du måste ha bra signalstyrka på din BT. Går du runt hemma så brukar den tappa o blir dålig kvalité. Men har man mobilen i fickan t.ex. så är det den codec som ger bäst ljud.

Alla codecs har för o nackdelar. Därför det finns så många

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Dom såg skönare ut för öronen men sämre för att vila på huvudet.
Det är märkligt att komfort sällen är det stora dragplåstret.
Samt, varför görs det inte hörlurar med glasögon i åtanke? Det kan inte vara svårt att göra kuddar som inte trycker på skalmarna.

Någon som har tips på kuddar som är snälla för folk med glasögon och tryckkänslig hud?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Baxtex:

De vill pusha sin egna LDAC men det finns i princip bara på ett fåtal mobiler. Jag ser inte poängen med bandbredden det ger heller, runt 320kbit/s är good enough för denna typ av lurar. Att använda t ex 192kbit/s på andra enheter låter inte bra. (AAC och SBC)

Vi som använder Tidal håller nog inte med om att 320kbit/s är tillräckligt hehe.. Jämförde så sent som i helgen Spotify mot Tidal och herregud vad Spotify låter som en grötig röra vid uppspelning av samma låt.

Skrivet av infigo:

Fåtal? Det har nativ stöd i android sen android 8. Alla telefoner jag testat sen 2019 har LDAC fungerat på, mest samsung, en sony, en nokia. Fungerat utmärkt

Kan tillägga att Xiaomi och Asus också stödjer LDAC.
Både min Xiaomi Mi 10T Pro 5G och Asus ROG Phone II har det åtminstone (Android 11 respektive 12).

Skrivet av 220volt:

Låter förmodligen lika illa som tidigare hörlurar i serien…

Utveckla gärna, för mig veterligen har Sony's WH och WF-serie bland det bästa ljudet i den trådlösa klassen. Något jag själv anser i många aspekter och detta efter att ha testat en myriad av hörlurar från Sennheiser, Bose, Apple, JBL med fler.

Skrivet av frong:

Vilken röra, tack.

Det går att göra det väldigt enkelt i slutändan, finns nämligen 3 CODEC's att hålla ögonen på gällande den svenska markanden i dagsläget: AAC, aptX HD/Lossless och LDAC.

Sedan finns det lite andra tekniker så som Bluetooth LE m.f. som TheLostSwede redan nämnde där. Men dessa är mindre vanliga, om ens existerande i nämnvärd utsträckning.

Vill man ha bästa möjliga bitrate i dagsläget är det mer eller mindre Sony's hörlursprylar som gäller tack vare LDAC. Tyvärr vägrar Apple använda det, men samtliga Android-enheter sedan Android 8 har teoretiskt stöd för det då det ingår i Android. Fortfarande väntar på att se enheter med gott stöd för aptX Lossless som ska vara en direkt konkurrent till LDAC.

Skrivet av TheLostSwede:

Antar att du inte har glasögon eller stora öron? Brukar göra rätt ont efter 3-4 timmar och på långflyg går det inte att dom på sig hela flyget, även om man vill.

Har ej glasögon och normalstora(?) öron törs jag påstå

Suttit med mina hörlurar sedan strax efter 07-snåret nu och känner inget behov att ta av mig dem. Så för egen del är WH-serien i nuvarande utförande det absolut bästa på marknaden sett till komfort.

Tycker det är lite vanskligt av Sony att designa om hela paketet och fortsatt kalla det för WH-XM, istället för att göra ett nytt namn då det inte finns något som säger designmässigt att det rör sig om samma produktserie.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >