Snabbkoll: Hur stor TV har du?

Permalänk
Medlem

Vi har två stycken. över 40" under 55"... Har ärligt talat ingen aning, kan inte ens säga om de är samma storlek.
Nu när jag tänker efter vet jag inte riktigt vilka märken det är ens.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Har ett gäng olika. Men den största är en 75" sitter flera meter ifrån så det behövdes.

Min projektor har fått legat nedpackad,, hittar inte motivationen längre..

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk

82" Samsung tv från 2018 här

Permalänk
Lego Master

Blev en 65" OLED på mellandagsrean 2019.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kör på LG CX 77" / OLED. Det första TV-köpet någonsin där jag verkligen är nöjd på alla punkter. Helt fantastiskt att spela i 4K 120Hz med G-Sync och HDR påslaget, men likaså fantastiskt att se på Bluray-filmer med
Till och med "vanlig-TV" via streaming på exempelvis TV4Play blir bra, helt makalöst är det.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Köpte en TCL 55" 4K smart tv för 2500 när jag flyttade till min lägenhet för 3-4 år sedan via facebook market.

Faktiskt en bra TV frånsett smartfunktionerna som suger. Den enda appen som fungerar utan problem är Netlfix. T.ex. Youtube startar om klippet efter reklam 50% av gångerna, eller byter till ett annat youtubeklipp.

Tack och lov så fixade såklart en chromecast alla problem och gjorde TV:n 1000 % mer smart

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Blev en 65tum nu senast när jag köpte en TV i December.
Blev ingen 120Hz direkt utan bara en vanlig LG med 60Hz, närmare bestämt "LG 65NANO75P".
Väldigt nöjd med den och duger för mina behov (glor mest på film och serier).

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem

Kör med en 65 tum LG CX...Grymt nöjd!

Tyvärr var steget upp till 77+ alldeles för stort rent prismässigt...hoppas det har ändrats när det väl är dags att uppgradera igen.

Permalänk
Medlem

55" vilket är det största jag kan ha om jag ska ha den mitt på väggen, annars kommer den sticka ut över dörröppningen vilket varken är snyggt eller praktiskt. Funderade på projektor med elektriskt manövrerad duk men det blev för dyrt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

jag saknade det viktigaste svars alternativet "för liten" men jag har en 55 tummars med 1/4 av bilder top höger med rosa pixlar

Permalänk
Medlem

37" anno 2008 ungefär. Har gått och väntat på att den ska dö i kanske 5 år men fanskapet ger sej inte. Blir nog en 65" minst efter det.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Verkar lägga mig i mittspannet med en 65" Q90T vilket köptes för 8.4k inklusive frakt på rea

Skall nog till det något liknande i "deal väg" om den skall bytas ut inom kort ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag har en 65" OLED som räcker bra men det blir definitivt en större när nästa inköp blir aktuellt. Det blir dock teknikutveckling, snarare än storlek, som blir den drivande faktorn för ett nytt inköp.

Vad i teknikväg är det du väntar på?

Permalänk
Medlem

40" från 2010. Tyvärr är det någon slags signal-glapp i HDMI-portarna eller liknande fel så bilden försvinner några sekunder ibland. Jag hade gärna bytt upp mig, men det verkar svårt att hitta en TV idag som det inte står "SMART" på och det verkar betyda att de är fullsmockade med allsköns slöa, irriterande menyer och värdelösa appar. Jag vill ha en mer clean TV som är mer som en stor HDMI/displayport-skärm med fjärrkontroll och inbyggda högtalare, utan en massa operativsystem och jox. Sånt fixar jag själv med extern hårdvara. Blir nästan sugen på att gå tillbaka till CRT bara för att.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Slog till på en LG G1 Evo 77" Oled förra sommaren. Trodde först inte steget från 65" Oled till 77" Oled skulle vara så stort som det fkts var. Otrolig skillnad och väl värd pengarna IMO. Du kan få en betydligt billigare 77" Oled än just G1:an men jag anser att estetiken och designen faktiskt motiverar prislappen. Tycker också man ska ha i baktanke att det är en process att ta fram dessa monster till skärmar samt att ingenjörskonsten gör att det är värt att betala det som produkten kostar, istället för att klaga på höga priser så finns det ju nästan alltid alternativ.

Permalänk
Medlem

Grannen köpte en 100" i somras... Efter att ha sett den tv;n så försvann villhöver känslan.. kvalitén på signalen behöver vara av en oerhörd bra sort för att bilden ska bli bra. 4K strömmade video såg rent dassigt ut jämfört med våran 60".
Grannen ser dessutom mest på linjär tv och då är det såvitt jag förstår som mest 1080p... Fotbollen på canal+ var då ingen hit.

Jag föredrar vår tvhörna där man istället för en stor skärm på 3,5meters avstånd sitter lite intimare med tv;n på 2 meter.

Kompletterade med en åsikt.
Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Grannen köpte en 100" i somras... Efter att ha sett den tv;n så försvann villhöver känslan.. kvalitén på signalen behöver vara av en oerhörd bra sort för att bilden ska bli bra. 4K strömmade video såg rent dassigt ut jämfört med våran 60".
Grannen ser dessutom mest på linjär tv och då är det såvitt jag förstår som mest 1080p... Fotbollen på canal+ var då ingen hit.

Va nog en kass tv med överlag som han köpt. 1080p och 4k filmer ser fantastiska ut på vår projektor projicerat på 100 tums duk. Typ lika bra som som våran 66” oled. Sitter ca3,20-3,5 m från bägge

Permalänk
Medlem

En Samsung QLED Q80T, 75 tum från 2020

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Är nog lite ovanlig med våra relativt små TVs. I vardagsrummet kör jag fortfarande min 32tummare från 2005. Vill mig minnas att den gick på strax under 20papp då och har åldrats väldigt väl. Visst är den antik nu för tiden men byggkvaliteten är tipptopp och panelen fortfarande OK nog men lite väl taskig upplösning och anslutningsmöjligheter. Det finns mycket bättre nu så klart. Pixelmappad DVI anslutning till datorn har den dock. Det var väldigt ovanligt då. När den väl dör lär den brytas ut till något troligen 55tum. Egentligen vill jag nog ha mindre än så eftersom jag inte vill ha något groteskt stort som tar över rummet, men vill man ha bra kvalitet så går det knappt att få i mindre storlekar.

I köket sitter det en 43 tummare. Det får inte plats nått större på väggen. Tyvärr så går det inte riktigt att få tag på något i bra kvalitet i den storleken. På den första TVn vi hade i köket pajade panelen efter strax över 5år. Precis i lagom tid för att garantin gått ut Så den blev utbytt till en ny 43 tummare. Visst är den nyare lite bättre men inget jag skulle lagt ut ett gäng tusenlappar på frivilligt...

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

55" Sony med snart tio år på nacken. Om/när jag byter blir det nog 65" men inte större.

Permalänk

Vi har en 42" tv, mestadels frugan som kollar, sitter själv och lirar gura eller något annat på dator skärmen.

Permalänk

75+40"

Har en 75" från samsung i vardagsrummet.
Troddde att 1080P var 1080P i kvalitet då min gamla 40" var en av de tre första tv apparaterna med "true" 1080P, men jösses vilken skillnad.

Dock missnöjd med smart TV funktionerna (slutats uppdatera). Köpte en X-box one S för ett antal år sedan då denna har stöd för 3D.

Fungerar jättebra att köra apparna ifrån som saknas i smart TV.

Nästa blir Oled TV från LG, men vet inte om sista processorn är värd priset, då panelen annars är samma.

Visa signatur

Seriöst allså...

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen från 55" LG Oled B7 med tydliga inbränningar och precis som att färgerna börjar ta slut i en gammal bläckskrivare till en 75" Sony X90j som jag är mycket mycket nöjd med 👍

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Vad i teknikväg är det du väntar på?

Jag väntar inte på någon specifik teknik utan mer när jag känner att ett nytt köp skulle ge en signifikant förbättring i bildkvalitet. Då jag känner mig nöjd med min nuvarande tv har jag ingen anledning att byta utan att känna att det verkligen blir skillnad. Jag väntar och ser vad som till slut lockar mitt intresse.

Permalänk
Medlem

75" lcd.. Skulle gärna ha oled o större (stort vardagsrum). Men det känns inte riktigt ekonomiskt försvarbart då det inte är något stort intresse även om jag uppskattar riktigt bra (korrekt) bild.

Permalänk

Har en 47, 65, 75 sen en extra 60 som aldrig används.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS