Playstation 5 får stöd för VRR i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är nog snarare så att man kan lägga till funktioner från nyare versioner av en specifikation över tid, en port har en samling funktioner som kan ändras över tid, det är inte skrivet i sten. Specifikationer kan ändras

Njae..snarare vet jag inte. Det du skriver stämmer förstås men det kan likväl ses som förklaring av varför det är inkorrekt att tillskriva portarna en visd versionsnuffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Njae..snarare vet jag inte. Det du skriver stämmer förstås men det kan likväl ses som förklaring av varför det är inkorrekt att tillskriva portarna en visd versionsnuffra.

Jag menar bara att en port har en viss uppsättning funktioner vid lansering som kan ändras över tid beroende på hur uppdaterad tvs firmware är, alltså är en spec-sheet ofta utdaterad oavsett hur den är skriven efter ett tag

Portar har ingen version, de har en samling funktioner och en viss bandbredd, vissa nya funktioner går att lägga till stöd för utan att ändra hårdvaran, som i fallet med vissa samsung som aktiverat VRR trots att de 60Hz som max vid 4K, det blir en blandning, men så är det alltid. Det finns bokstavligen hundratals funktioner specificerade i varje version av HDMI, och ingen tv har stöd för alla dessa. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Tyvärr får konsumenten själv välja en lista med saker den prioriterar, sedan jämföra vilka modeller som matchar bäst. Men det finns ingen officiell sådan gruppering tyvärr. Inget HDMI 2.1 Gold som samlar 120Hz, 48Gbit, 4K, VRR, färgkorrekt filmläge, etc... sånt finns inte, det får varje människa leta fram själva tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Säkert trevligt med stöd för VRR men samtidigt ganska meningslöst då man fortfarande inte kan köpa PS5:an i sin lokala butiken till ett rimligt pris. Snälla Sony, lägg krutet på att få ut fler enheter.

Riktigt puckad åsikt. Det finns över 17miljoner ps5 där ute så många har en och det hade inte funnits en enda till om Sony skippat lägga till stöd för vrr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar bara att en port har en viss uppsättning funktioner vid lansering som kan ändras över tid beroende på hur uppdaterad tvs firmware är, alltså är en spec-sheet ofta utdaterad oavsett hur den är skriven efter ett tag

Portar har ingen version, de har en samling funktioner och en viss bandbredd, vissa nya funktioner går att lägga till stöd för utan att ändra hårdvaran, som i fallet med vissa samsung som aktiverat VRR trots att de 60Hz som max vid 4K, det blir en blandning, men så är det alltid. Det finns bokstavligen hundratals funktioner specificerade i varje version av HDMI, och ingen tv har stöd för alla dessa. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Tyvärr får konsumenten själv välja en lista med saker den prioriterar, sedan jämföra vilka modeller som matchar bäst. Men det finns ingen officiell sådan gruppering tyvärr. Inget HDMI 2.1 Gold som samlar 120Hz, 48Gbit, 4K, VRR, färgkorrekt filmläge, etc... sånt finns inte, det får varje människa leta fram själva tyvärr

Ja alltså, jag vet vad du menar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag förstår vad som menas med "HDMI 2.1" när man talar om VRR i kontext av PS5. Fast tycker att det hela blir väldigt mycket tydligare när man talar som enbart VRR i egenskap av eftertraktad funktion.

Mitt sätt att skriva artiklar är just därför att enbart prata om funktionen. I vilken spec det beskrivs är faktiskt rätt ovidkommande. Så att du som slutanvändare någonstans kanske greppar att det är VRR som är den aktuella funktionen du ska fråga efter. Istället för att leta efter "HDMI 2.1" och till exempel plocka hem en Xiaomi eller HiSense med "HDMI 2.1" när "HDMI 2.1" syftar på att den använder eARC där dessa TV helt saknar FRL och VRR som man förmodligen är ute efter i detta kontext av PS5.

Det som fascinera mig lite är att folk i stort har greppat hur detta egentligen fungerar med Dolby Vision. Vill man ha Dolby Vision frågar man efter Dolby Vision, och jag har knappt sett någon fråga efter "...vilken HDMI-version krävs för Dolby Vision?"

Dolby Vision dök förresten upp på apparater runt 2015-2016, likt den storsäljande LG OLED B6 och är från tiden innan 2.0-specen släpptes som en .pdf-fil. DV återfinns nu på tusentals modeller, inklusive en del riktigt enkla basmodeller. En av Dolby Visions grundläggande funktioner är SBTM, Source-based Tone Mapping, vilket också är det som utgör addendum med HDMI 2.1a. Det finns nu en officiell beskrivning i specifikationen av hur man använder sig av STBM.

Betyder det då att OLED B6 från 2016 och tusentals Dolby Vision-modeller, likt någon plastig Philips i PUS7-serien, helt plötsligt är retroaktivt uppgraderade till "HDMI 2.1a". Men fortfarande inte är "HDMI 2.1" eftersom de likväl fortfarande saknar FRL, VRR, eARC och allt det där?

Retorisk fråga förstås, men det är ju precis det här som gör att jag skriver i klartext om funktioner. 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Riktigt puckad åsikt. Det finns över 17miljoner ps5 där ute så många har en och det hade inte funnits en enda till om Sony skippat lägga till stöd för vrr.

Ja och det är ju inte så att de anställda som jobbar med mjukvaran i operativsystemet för VRR helt plötsligt ska flyttas till produktionsledet för att montera fler enheter. Det är ju inte helt enkelt att bara flytta resurser från ett projekt till ett annat projekt som kräver helt annan kompetens. Jag tror inte heller att programmerarna för OSet vill bli flyttade till fabriksgolvet .
Och gissningsvis så är det inte så mycket som Sony kan göra för att tillverka fler enheter om flaskhalsen är komponentbristen från externa leverantörer.

Permalänk

Och när kan man köpa en ps5a......

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Provar Matrix tech-demot och VRR kickar in som det ska, nice.
Men det blir inte aktiverat på GT7. Hm.
Funkar på Doki Doki + Literature Club. Så det är lite hit or miss i dagsläget.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Och när kan man köpa en ps5a......

Blocket.se

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Ja och det är ju inte så att de anställda som jobbar med mjukvaran i operativsystemet för VRR helt plötsligt ska flyttas till produktionsledet för att montera fler enheter. Det är ju inte helt enkelt att bara flytta resurser från ett projekt till ett annat projekt som kräver helt annan kompetens. Jag tror inte heller att programmerarna för OSet vill bli flyttade till fabriksgolvet .
Och gissningsvis så är det inte så mycket som Sony kan göra för att tillverka fler enheter om flaskhalsen är komponentbristen från externa leverantörer.

Jag förstår att det inte är samma personer men det är trots allt helt ofattbart att den vanliga main stream konsumenten inte kan köpa produkten 1,5 år efter lanseringen. Jag är 45 år gammal så jag har handlat teknik sedan 90-talet och jag kan inte minnas att jag en enda gång varit med om att detta inträffat med en produkt som riktar sig till den stora massan av konsumenter.

Det till och med kommer rykten om en PS5 Pro innan man kan köpa PS5:an, https://www.pocket-lint.com/sv-se/spel/nyheter/playstation/16...

Vore intressant att veta hur stora summor som Sony gått miste om i potentiell försäljning när konsumenterna tröttnat på att vänta och istället köpt en dator till sig själv eller sina barn.

Permalänk
Medlem

Lirat en del Spider-Man Remastered men märkt att spelet kan krascha när jag kör 120Hz och Performance RT eller vanliga Performance, ibland dröjer det 30-60 minuter, ibland kan jag lira en timme utan någon krasch. Stänger jag av 120Hz så verkar det funka fint.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9