Steam Deck får låsskärm och officiellt stöd för Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck får låsskärm och officiellt stöd för Windows 11

Låsskärm med pinkod ska hålla ovälkomna gäster borta och FTPM-stödet går från beta till officiellt stöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag älskar verkligen att man kan använda en knappkombination för att logga in istället för att peta på skärmen. Men jag tycker den känns lite ologisk.

Lättast skulle väl vara

L1 Upp R1
Vänster A Höger
L2 Ned R2
b=0

eller är det bara jag?

Permalänk
Medlem

Varför går 1-2-3-4 motsols på pilarna. Och varför är l1 r1 efter l2 r2 i nummerraden. Gahhh.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Stör mig att 0 inte ligger under 8 😐

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Pyxira:

Jag älskar verkligen att man kan använda en knappkombination för att logga in istället för att peta på skärmen. Men jag tycker den känns lite ologisk.

Lättast skulle väl vara

L1 Upp R1
Vänster A Höger
L2 Ned R2
b=0

eller är det bara jag?

Nej jag får nog ta och hålla med här, blir inte heller riktigt klok på ordningen. Men bra att det finns knappalternativ iaf!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man skulle vilja köra Windows på denna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Hedersmedlem

Saknar tyvärr att B och A inte är användbara i koden, annars så hade det givna vara att använda Konamikoden som lösenord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag fattar inte varför man skulle vilja köra Windows på denna.

Kompatibilitet med spel som inte fungerar på Linux.

(Sen att drivrutinerna för Steam Deck för Windows är allmänt kassa just nu är en annan sak.)

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag fattar inte varför man skulle vilja köra Windows på denna.

som ovan och för tex GamePass 👍

Hoppas på att Dual Boot är klart tills man får sitt exemplar

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hur känner ni som haft Steam Deck några veckor, är ni nöjda med upplevelsen?

Fick känna på @emilakereds exemplar för någon vecka sedan och tyckte den kändes rätt nice! Min egen enhet borde dyka upp någon gång i slutet på nästa vecka, så ska bli kul att leka lite med den.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min enhet. Ergonomin är inte 100% för mina stora händer men det är acceptabelt, och det är egentligen enda klagomålet jag har. Annars är den allt jag velat ha. PC-spel i bärbart format för tråkiga jobbresor.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Hur känner ni som haft Steam Deck några veckor, är ni nöjda med upplevelsen?

Fick känna på @emilakereds exemplar för någon vecka sedan och tyckte den kändes rätt nice! Min egen enhet borde dyka upp någon gång i slutet på nästa vecka, så ska bli kul att leka lite med den.

Grymt nöjd med min personligen! Har blivit min FFXIV-on-the-go maskin främst, men även kört en hel del Slay the Spire på tåget när 4G är lite mer spotty. Just när man kör Slay the Spire och främst använder touch-skärmen för input så kan det bli lite tungt, men inte allt för farligt. Av de spel jag provat hittils har bara FFXIV krävt att man pillar i konfigurationsfiler, allt annat har funkat out-of-the-box (exempelvis: Fallout 4, Ace Attorney Trilogy, King's Quest). Bra erfarenhet med för gaming på Linux innan man kanske går över permanent på riggen hemma.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hur känner ni som haft Steam Deck några veckor, är ni nöjda med upplevelsen?

Fick känna på @emilakereds exemplar för någon vecka sedan och tyckte den kändes rätt nice! Min egen enhet borde dyka upp någon gång i slutet på nästa vecka, så ska bli kul att leka lite med den.

Tycker Steam Deck har blivit nästa revolution i spelvärlden, så jävla bra. Spelat över 50 timmar Vampire Survivors nu (det hade man ju så klart kunnat spela på en Switch men ja), och en hel del Tropico, Cities Skylines, och Civ6. Vissa saker kan förbättras så klart, men att kunna spela många favoritspel oavsett var jag är har varit guld.

Lyckas de fixa lite snällare kylning på hörseln, 120hz, och att de fortsätter porta över fler spel, tror inte jag behöver mycket mer än så. Förstår att 120hz kommer vara omöjligt i alla nyare spel men jag gillar att spela de med år på nacken och de är klart trevligare i 120hz vs 60hz.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Keeper of Traditions

Är väldigt hajp på Steam Deck 2, tror den kan bli riktigt bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dunder:

Är väldigt hajp på Steam Deck 2, tror den kan bli riktigt bra.

Jag blir mer och mer sugen på nuvarande, men är som du typ ännu mer taggad på en nästkommande generation. Som med allt annat hinner ju ofta barnsjukdomar åtgärdas ett varv till och både hård- och mjukvara optimeras lite till. Efter att ha fått klämma lite på en IRL känner jag att exempelvis de platta knapparna baktill skulle behövt omdanas, de kändes väldigt skumma.

Det vore om jag fick tag på en bättre begagnad kanske när folk börjar tröttna typ, för jag är ruskigt sugen ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hur känner ni som haft Steam Deck några veckor, är ni nöjda med upplevelsen?

Fick känna på @emilakereds exemplar för någon vecka sedan och tyckte den kändes rätt nice! Min egen enhet borde dyka upp någon gång i slutet på nästa vecka, så ska bli kul att leka lite med den.

Måste säga att jag är sjukt nöjd med min. Har spelat ca 25h Hades på den. Är helt såld på både spelet och decken
Passar mig perfekt som gärna ligger i soffan och slö-spelar, eller lite innan John Blund kastar sist stoft.

Valve har gjort något riktigt bra och öppenheten med mjukvara är helt fantastiskt! Mjukvaran fungerar över all förväntan och kommer troligen bara bli ännu bättre med tiden!

Hardware of the year för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hur känner ni som haft Steam Deck några veckor, är ni nöjda med upplevelsen?

Fick känna på @emilakereds exemplar för någon vecka sedan och tyckte den kändes rätt nice! Min egen enhet borde dyka upp någon gång i slutet på nästa vecka, så ska bli kul att leka lite med den.

För en med barn hemma så är de guld med instant on där man kan fortsätta direkt där man pausade i spelet för att sedan sätta dem i viloläge när man måste springa. Det gör att jag faktiskt får spela någonting.

Permalänk
Medlem

Jag tycker jag spelar mer och mer på min Ttestat spel som enligt Steam inte ska fungera som dead space 2 men det fungerade problemfritt.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hur känner ni som haft Steam Deck några veckor, är ni nöjda med upplevelsen?

Fick känna på @emilakereds exemplar för någon vecka sedan och tyckte den kändes rätt nice! Min egen enhet borde dyka upp någon gång i slutet på nästa vecka, så ska bli kul att leka lite med den.

Jag är "överväldigande nöjd" tycker storleken är lagom, skärmen är bra, prestandan är över förväntan. Kan spela t.ex Rocket League på min 1080p skärm med den och det flyter i princip lika bra som min stationära gamingburk med 980. En klockren emulator-station.

En del buggar, t.ex så funkar inte mina Bose QC35 klockrent över bluetooth, bara ena hörlursutgången kopplar upp och spelar upp båda kanalerna samt att mikrofonen går inte att använda. Samt vissa USB-C hubbar kopplar inte alltid upp och om dem kopplar upp så inte alltid att det blir rätt upplösning när man startar upp den och den bootar in i gaming-mode. Men ihop med uppdateringen som kom i förrgår som skulle fixa flera USB-C-hub-relaterade problem och öka kompatibiliteten inte hunnit utvärdera den riktigt ännu. https://store.steampowered.com/news/app/1675200/view/32161424...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av landmarks:

Jag blir mer och mer sugen på nuvarande, men är som du typ ännu mer taggad på en nästkommande generation. Som med allt annat hinner ju ofta barnsjukdomar åtgärdas ett varv till och både hård- och mjukvara optimeras lite till. Efter att ha fått klämma lite på en IRL känner jag att exempelvis de platta knapparna baktill skulle behövt omdanas, de kändes väldigt skumma.

Det vore om jag fick tag på en bättre begagnad kanske när folk börjar tröttna typ, för jag är ruskigt sugen ändå

Precis, första versionen är väl alltid lite av ett experiment

Sen tror jag att molnspelande bara kommer bli större och större. Geforce Now verkar funka riktigt bra, och tills nästa generation av Steam Deck kommer man antagligen inte behöva så mycket mer. Konsoler likt de som finns idag kommer antagligen bli nästan helt ersatta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Enormt nöjd med min. Använder den när jag har lite tid över i soffan, sängen, toaletten (fri från fru och barn med andra ord)

Den är snabb att starta, Steam Deck verifierade spel är en fröjd att bara köra igång, viloläget är fantastiskt. För en som verkligen tycker om att spela men inte har tiden att sitta nere vid stationära datorn så ofta så är den fantastisk