Rykte: Nvidia testar grafikkort som slukar 900 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

För ett annat elektriskt värmeelement?

Ja!

Det är garanterat roligare än elementet jag nu har

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Yep
Forward ever, backwards never

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ehsnils:

Dags för 3-fas med vattenkylning som du skickar till varmvattenberedaren så att du kan duscha varmt efter gaming-sessionen.

Det där låter som ett redigt lifehack! Om jag någon gång blir husägare blir det garanterat en sådan installation.

Permalänk
Medlem

Dags att installera en SMR i varje bostad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Småskalig_modulär_reaktor

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19579598" userid="153588" name="Kvicksilver"]
Vad kommer härnäst, grafikkort med inbyggd dieselgenerator?
Kan rekommendera minikärnkraftverk, särskilt om du gillar spel med postapokalyptiskt tema.
Eller solpaneler på balkongen!

Permalänk

Inget för mig, men det är väl inte meningen heller. Vad drar en Buggati Veyron per mil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OtroligaEsox:

Inget för mig, men det är väl inte meningen heller. Vad drar en Buggati Veyron per mil?

Bugatti Veyron går inte på el och körs inte inomhus.

Permalänk
Medlem

Om nvidia testar 900 watt.. Undra vilket rekord radeon slår. Vad tror ni? Kommer vi behöva ha en egen separat agregat till framtida kort?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Roa oss gärna med hur du tänkt när du räknar hem en Mac Studio på effektförbrukningen, kontra din PC.

Hehe det gör jag antagligen inte. Men vad kostar detta monsterkort i inköp då?? 😉 Antagligen mer än hela min Mac Studio + framtida strömförbrukning 😉 Min studio är ju typ gratis i drift iallafall 😆👍 Den drar som två små ledlampor typ, ca 15 watt.. 😁

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hmm snart får man byta 10A säkringarna till 16A. Om 10 år kanske man sitter där med 3 fas in i datorn 😉

3600w nätagg ftw

Permalänk
Medlem

Som husägare känner jag att man kanske skulle kunna använda en frånluftspump till en dator med det där kortet.

Sen vaknade jag ur mitt meme-mode och insåg att fyfan jag bor i SE4 och elpriserna kan mycket väl vara 5 kr KWh, 10 kr / timme för lite gött spelande!!!, snart kan internet-caféer bli ett alternativ igen.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Tur att man har en bigtower som kan ha tre st agg i sig kan komma att behövas i framtiden... 🤣🤣🤣🤣🤣

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Känns absurt med dessa värden.
Helt fel riktning som GPU utvecklingen går mot.

Tråkigt att se. Troligtvis är det konkurrensen som driver detta nu.
Bara det är snabbare än den andra. Skit i vad den drar.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det ska finnas både energieffektiva produkter och sådana som tilltalar entusiaster vilka kanske inte behöver vara så effektiva men maxar prestandan.

Varför finns annars t ex Skoda till folket och Ferrari till entusiasterna/de bättre bemedlade ?

Sedan om man tycker elräkningen är dyr så kanske man inte är målgruppen för 3090/4090ti etc ?

Permalänk
Medlem

Blir ju intressant att se, om detta stämmer vill säga... - vilken typ av kylare som planerats. 600w är nog på gränsen vad man fixar med luftkylare inom rimliga gränser för temperatur/fläkthastighet, så 900W?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Känns ju nästan som vi kommer en låna för bara gpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Personligen tycker jag det ska finnas både energieffektiva produkter och sådana som tilltalar entusiaster vilka kanske inte behöver vara så effektiva men maxar prestandan.

Varför finns annars t ex Skoda till folket och Ferrari till entusiasterna/de bättre bemedlade ?

Sedan om man tycker elräkningen är dyr så kanske man inte är målgruppen för 3090/4090ti etc ?

Så är det. Att 4090 drar 600W+ är inget stort problem så länge inte resten av korten i segmenten under också kliver upp flera hundra W. Först då kan man definitivt säga att det är helt åt skogen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Som jag skrev i en annan tråd:
the 3dfx Voodoo3 3000 AGP does not require any additional power connector, its power draw is rated at 15 W maximum

GeForce GT 1030 har 30W TDP och är såpass lättkylt och strömsnålt att det inte känns som någon större poäng att gå lägre för en normal stationär dator (imho).

Även grafikkort med TBP på 50-75W är tillräckligt lite för att det brukar fungera bra med passiv kylning om man kan ha en dubbelslots kylare med lite större kylfläns och heatpipes.

På 90-talet var det vanligt med grafikkort som inte ens hade kylfläns.
Bara naket chip.
Men då var grafikaccelerering väldigt begränsad.
Grafikkorten var mest en display adapter för att få bild på skärmen.

Permalänk
Medlem

Min AC på hjul har en kyleffekt på 3.6 Kw vid en förbrukning på 1.3 Kw. Antar att jag får ta den och ställa direkt mot detta grafikkort i framtiden.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att chassin byggs med två kammare. Grafikkortet får en egen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Börjar bli dags att chassin byggs med två kammare. Grafikkortet får en egen.

Har redan min GPU loop kopplad till den dedikerade 3360x140 radiatorn.

Permalänk
Medlem

Äntligen får man ha datorn i sovrummet på vintern igen... Frugan godkänner!

Permalänk
Medlem

Vore fint att köra detta med "lövblås"-kylaren som satt på R9 290/290X. Den hade fin ljudvolym.

Skrivet av Sunix:

Som jag skrev i en annan tråd:
the 3dfx Voodoo3 3000 AGP does not require any additional power connector, its power draw is rated at 15 W maximum

3dfx Voodoo3 3000 AGP
11 Mpixels per Watt
20,75 MTexels per Watt

NVIDIA GeForce RTX 3090
542 Mpixels per Watt
1588 MTexels per Watt

Tur det inte bara är strömförbrukningen som går framåt...

Skrivet av bobbeyblade:

Sen vaknade jag ur mitt meme-mode och insåg att fyfan jag bor i SE4 och elpriserna kan mycket väl vara 5 kr KWh, 10 kr / timme för lite gött spelande!!!, snart kan internet-caféer bli ett alternativ igen.

Någonting säger mig att internet-cafét får samma elpris och därmed timtaxa på datorn som dig och jag antar att du får betala för att gå dit.

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Som jag skrev i en annan tråd:
the 3dfx Voodoo3 3000 AGP does not require any additional power connector, its power draw is rated at 15 W maximum

Det var andra tider det. Saknar dem!

Permalänk
Medlem

Hur kan folk vara så negativa till mer prestanda? Hade man fått samma prestanda vid 200w så tro fan att vi hade sätt 200w kortet men nu krävdes det mer effekt för att pucha prestanda topen så varför inte???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livako:

Hur kan folk vara så negativa till mer prestanda? Hade man fått samma prestanda vid 200w så tro fan att vi hade sätt 200w kortet men nu krävdes det mer effekt för att pucha prestanda topen så varför inte???

Vad ska man svara egentligen på frågan "varför inte dra 900W på ett grafikkort".......

1. Väldigt få människor sitter med (minst) ett 1200W-agg i sin PC
2. Väldigt få människor har råd och lust att köpa (minst) ett 1200W-agg till sin PC
3. Väldigt få människor har lust att bygga om hela sin PC-setup bara för att ackommodera värmen som bildas av en 900W-GPU
4. Väldigt få människor har lust att bygga om hela sin PC-setup bara för att ackommodera storleken en 900W-GPU kommer ta
5. Väldigt få människor har lust att eventuellt behöva möblera om hela rummet där PC'n sitter för att ackommodera värmen som bildas av den PC som har en 900W-GPU i full slag
6. Väldigt få människor har lust att se sin elkonsumption gå upp till de höjderna i tider där elen har slått rekordpriser

Finns säkert en jävla massa andra saker jag glömt, men dessa är väl de som dök upp först i mitt huvud. 900W betyder att man måste köpa ny PSU som kommer vara väldigt dyr, och troligtivis ett nytt chassi som kan ha rätt luftflöde samt plats för den 4-ports kylare som troligtivs hamnar på grafikkortet. Sen måste PC'n sitta någonstans bra där den inte värmer upp hela rummet till en bastu.

Nu ingår min el i avgiften till BRF, men finns nog andra stackars satar där ute som inte gillar att deras PC kommer dra över 1kW

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Finns säkert en jävla massa andra saker jag glömt

Som hela miljödebatten de senaste 10 åren där fotfolket beordrats att dra ner sin konsumption... så detta grafikkort passar sig ypperligt i rådande klimat

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vansinniga mängder. Går inte idag med dagens elpriser.

Skrivet av Opatagio:

Som hela miljödebatten de senaste 10 åren där fotfolket beordrats att dra ner sin konsumption... så detta grafikkort passar sig ypperligt i rådande klimat

Ah detta kortet passar inte in i dagens miljödebatt särskilt bra 😁

Skulle ju inte dammsuga mer än en 1 dag/veckan ens ju….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Som hela miljödebatten de senaste 10 åren där fotfolket beordrats att dra ner sin konsumption... så detta grafikkort passar sig ypperligt i rådande klimat

Av alla saker jag kunde tänka mig var detta nog den absolut sista

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vad ska man svara egentligen på frågan "varför inte dra 900W på ett grafikkort".......

1. Väldigt få människor sitter med (minst) ett 1200W-agg i sin PC
2. Väldigt få människor har råd och lust att köpa (minst) ett 1200W-agg till sin PC
3. Väldigt få människor har lust att bygga om hela sin PC-setup bara för att ackommodera värmen som bildas av en 900W-GPU
4. Väldigt få människor har lust att bygga om hela sin PC-setup bara för att ackommodera storleken en 900W-GPU kommer ta
5. Väldigt få människor har lust att eventuellt behöva möblera om hela rummet där PC'n sitter för att ackommodera värmen som bildas av den PC som har en 900W-GPU i full slag
6. Väldigt få människor har lust att se sin elkonsumption gå upp till de höjderna i tider där elen har slått rekordpriser

Finns säkert en jävla massa andra saker jag glömt, men dessa är väl de som dök upp först i mitt huvud. 900W betyder att man måste köpa ny PSU som kommer vara väldigt dyr, och troligtivis ett nytt chassi som kan ha rätt luftflöde samt plats för den 4-ports kylare som troligtivs hamnar på grafikkortet. Sen måste PC'n sitta någonstans bra där den inte värmer upp hela rummet till en bastu.

Nu ingår min el i avgiften till BRF, men finns nog andra stackars satar där ute som inte gillar att deras PC kommer dra över 1kW

Fast det är ju inte ett grafikkort som kommer passar dessa personer. Det kommer ju grafikkort med mindre prestanda och lägre energiförbrukning. Dessa kort som inte drar så mycket passar jättebra till folk som inte vill höra dessa anpassningar.

Om det är omöjligt att nå den prestandan dessa kort kan ge utan att höja effekten, är det då bättre att korten inte kommer alls? Allternativet är ju inte samma höga prestanda vid lägre effekt…..för der är omöjligt i nuläget. Det är svårt att förbättra nanoteknik för topprestanda!